Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må man betale motpartens omkostninger i Forliksrådet?


Chile

Anbefalte innlegg

Vi har stilt ut bilder på et galleri som ikke tar betalt i prosenter av salg, men tar en fast pris fra dem som stiller ut. (Kr. 16 000 pr. person, 11 dager.)
Jeg, som kontaktperson, spurte muntlig om hvilke besøkstall galleriet har, og fikk villedende svar. Svar som mer enn antydet at besøkstallet var ok, men "eksakte tall er vanskelig å gi".       
Besøkstallet er vårt eneste grunnlag for å vurdere leie eller ikke leie.


Så viste besøkstallet seg å være utenkelig lavt, mellom null og en pr. dag. Galleriet har en ansatt som er tilstede stort sett hele åpningstiden. Derfor anser vi det som lett å sannsynliggjøre at gallerieier visste dette, og altså holdt det skjult med vilje.
Har snakket med en tidligere utstiller, som har samme erfaring. Og vil selvsagt snakke med flere, dersom vi finner det verdt å ta saken videre.

Det foreligger en kontrakt, men vårt ankepunkt er at forutsetningene for å inngå kontrakten var villedende. Vi synes dette er sammenlignbart med en bruktbil eller eiendom med "skjulte feil og mangler".
Vi får ikke saklig svar fra galleriet, og tenker derfor at Forliksrådet er eneste mulighet.

Spørsmålet er: Risikerer vi å måtte betale motpartens omkostninger dersom vi ikke vinner frem? Omkostninger som kan bli høye hvis de mot formodning stiller med profesjonell hjelp.

På forhånd takk!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chile skrev (13 minutter siden):

Risikerer vi å måtte betale motpartens omkostninger dersom vi ikke vinner frem? Omkostninger som kan bli høye hvis de mot formodning stiller med profesjonell hjelp.

Jeg siterer fra Google/regjeringen.no:

Sitat

Hva koster forliksrådsbehandlingen?

Den som ønsker å få en sak behandlet i forliksrådet, må betale et rettsgebyr. I 2021 utgjør gebyret 1 199 kroner. Den som taper saken blir som regel dømt til å betale sakens kostnader. Dette kan i tillegg til gebyret være blant annet reiseutgifter for parter med personlig møteplikt og et beløp inntil halvt rettsgebyr for utgifter til møte for parter uten personlig møteplikt.

Videre kan erstatning for sakskostnader i forliksrådet omfatte et beløp inntil fire ganger rettsgebyret for rettshjelp ved forliksklage eller tilsvar og saksforberedelse ellers, men inntil rettsgebyret dersom klageren i tillegg krever erstatning for kostnader ved utenrettslig inndriving.

 

Lenke til kommentar

Husk også at dette er forliksrådet. Med mindre saken er krystallklar i den ene partens favør (klart brudd på inngått avtale, f. eks.), så erfarer jeg at de ofte vil jobbe for et forlik, altså at partene kommer til en enighet, der begge parter blir passe fornøyd/misfornøyd, og hvor da typisk saksomkostningene dekkes av partene selv.

Bare så trådstarter gjør en vurdering av saken sin og hvor klar de mener den er...

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Den som taper saken blir som regel dømt til å betale sakens kostnader. Dette kan i tillegg til gebyret være blant annet reiseutgifter

"blant annet" .. Det er litt uklart hva det omfatter, men betyr vel at man kan risikere å måtte betale for motpartens rettshjelp.

Lenke til kommentar

Ja, dekking av kostnadar er noko du risikererer uansett, i forliksrådet er det ikkje store greiene, går du til søksmål kan det fort bli meir. 

Om du har ein sak er ikkje heilt opplagt. Påbden eine sida har du betalt veldig mykje for veldig lite. Men det er nok mykje som taler til fordel for galleriet. Det at dei har ein person på jobb kvar dag i 11 dagar forklarar prisen på litt i overkant av 1000 kr pr dag. Besøkstalet på eit slikt galleri er nok veldig avhengig av utstillinga. Er det som er utstilt uinteressant så er det sjølvsagt ikkje så rart at det er få betalande gjestar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tvisteloven § 6-13 begrenser hvilke typer sakskostnader man kan kreve dekket i forliksrådet, både arten og mengden: 

Sitat

1) Erstatning for sakskostnader i forliksrådet gis bare for følgende poster:
a.    gebyr for behandlingen i forliksrådet, samt gebyret for utleggsbegjæringen når en sak behandles i forliksrådet etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-7,
b.    reiseutgifter for parter med personlig møteplikt,
c.    et beløp inntil halvt rettsgebyr for utgifter til møte for parter uten personlig møteplikt,
d.    et beløp inntil fire ganger rettsgebyret for rettshjelp ved forliksklage eller tilsvar og saksforberedelse ellers, men inntil et halvt rettsgebyr dersom klageren i tillegg krever erstatning for kostnader ved utenrettslig inndriving etter annet ledd, og
e.    et tillegg til beløpene i bokstav c og d for den generelle satsen for merverdiavgift når ikke sakens rettsforhold hovedsakelig skriver seg fra virksomhet hos parten som er merverdiavgiftspliktig

Det er rettsgebyrene, reiseutgifter/møteutgifter for parter, og rettshjelp inntil 0,5R/4R (pluss mva). Samlet sett kan det bli inntil ca. 7000 kr. 

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/17/2023 at 10:37 AM, krikkert said:

Tvisteloven § 6-13 begrenser hvilke typer sakskostnader man kan kreve dekket i forliksrådet, både arten og mengden: 

Det er rettsgebyrene, reiseutgifter/møteutgifter for parter, og rettshjelp inntil 0,5G/4G (pluss mva). Samlet sett kan det bli inntil ca. 7000 kr. 

0,5/4R som man vel sier. G brukes vel normalt om folketrygdens grunnbeløp og er vesentlig mer enn et rettsgebyr (R)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 1f821...8b3
On 6/16/2023 at 10:44 AM, Chile said:

Vi har stilt ut bilder på et galleri som ikke tar betalt i prosenter av salg, men tar en fast pris fra dem som stiller ut. (Kr. 16 000 pr. person, 11 dager.)

Siden du har fått svar på hovedspørsmålet ditt, tillater jeg meg å vende diskusjonen over til selve saken din.

Er usikker på om du har noen særlig god sak:

1. I forbindelse med pristilbudet, og inngåelse av kontrakt, var det vel ikke opplyst noe om besøkstall? Dette er noe du har spurt om selv, og ikke fått noen konkrete tall på. Med mindre det i kontrakten eller på nettsider f.eks. står konkret info om vanlige besøkstall, vil det bli vanskelig å klage på tjenesten de har levert.

2. Det kan jo hende at besøkstall varierer veldig. Jeg aner ikke hvor i landet det er, men det kan tenkes at det på vanlige dager er veldig få, men så kommer plutselig f.eks et busslass eller en cruisebåt full av turister. I så fall blir besøkstallet for en måned gjerne veldig høyt, mens du var uheldig og utstilte uten at noen av disse hendelsene skjedde.

Uansett veldig kjipt, og ja de burde absolutt vært mer ærlig på forhånd - men rent juridisk høres det ikke ut som dette er en åpenbar sak å gå videre med.
 

Anonymous poster hash: 1f821...8b3

Lenke til kommentar

Forliksrådet er nok "best shot" for å få noe tilbake da de kan dømme i din favør og da blir det rettskraftig om det ikke ankes til Tingretten.  Ett rettsgebyr bør man være forberedt på å tape - men du vil være "underdog" ift en mer proff motstander. 

Også tillatt for motparten å lyve da dette ikke får noen (rettslige) konsekvenser.  Dvs du sender ditt krav til Forliksrådet og motparten gis anledning til å komme med skriftlig tilsvar - dette kan inneholde argument som ikke nødvendigvis er riktige, men fremstiller deg i et dårligst mulig lys.  Virker det etter dette som en klar sak for Forliksrådet så treffes avgjørelsen der og da, uten at partene møtes og kan argumentere/mekle.  Du får først se tilsvaret til motparten etter at avgjørelsen er truffet - noe jeg mener er en ganske stor svakhet i denne prosessen.

Ha i bakhodet at det tross alt et galleri med fast ansatt og faste leie-utgifter etc... ikke en opplagt sak sånn sett, selv om de var vel "optimistiske" ift besøkstall... 

Ta det som en lærdom, gi de litt negativ reklame/anmeldelse og gå for provisjons-basert salg neste gang.

 

Lenke til kommentar

Takk til hver enkelt for gode  og opplysende svar!
Ser at jeg kanskje bare risikerer rettsgebyret -men sannsynligvis taper saken, siden det jeg har å klage på ikke finnes skriftlig. Er ikke så lysten på å ta jobben med en sånn liten sak, men føler veldig for å gi galleriet en demper i sin markedsføring, siden jeg er overbevist om at de gjør dette mot flere.


Dyr, men viktig lærdom: Et betalgalleri er ikke veldig interessant å besøke for kunstinteresserte, siden de stiller ut "alt", bare de får betalt. De lever av utstillerne og trenger ikke å gjøre noen aktiv jobb for å få besøkende, i motsetning til et prosentgalleri, som lever av salget, og derfor er avhengig av besøk og kvalitet.


Får vel bare betale den fakturaen og gå videre, men hadde likt meg selv bedre om jeg tok kampen ..

Lenke til kommentar
Chile skrev (7 timer siden):

Takk til hver enkelt for gode  og opplysende svar!
Ser at jeg kanskje bare risikerer rettsgebyret -men sannsynligvis taper saken, siden det jeg har å klage på ikke finnes skriftlig. Er ikke så lysten på å ta jobben med en sånn liten sak, men føler veldig for å gi galleriet en demper i sin markedsføring, siden jeg er overbevist om at de gjør dette mot flere.


Dyr, men viktig lærdom: Et betalgalleri er ikke veldig interessant å besøke for kunstinteresserte, siden de stiller ut "alt", bare de får betalt. De lever av utstillerne og trenger ikke å gjøre noen aktiv jobb for å få besøkende, i motsetning til et prosentgalleri, som lever av salget, og derfor er avhengig av besøk og kvalitet.


Får vel bare betale den fakturaen og gå videre, men hadde likt meg selv bedre om jeg tok kampen ..

Hvis du ikke har betalt så er det vel bare å klage på regningen og vente på at de kjører sak.

0 eller 1 besøkende om dagen høres ut som krise.  

Lenke til kommentar
Chile skrev (På 22.6.2023 den 10.45):

Hvis du ikke har betalt så er det vel bare å klage på regningen og vente på at de kjører sak.

 

Du har jo helt rett! Og jeg har gjort en stor tabbe!

Orket ikke å fremme saken, og dermed betalte jeg bare.

Men hvis jeg nå endelig forstår loven rett kan de ikke sende en påklaget faktura til inkasso. Dermed hadde de måttet ta saken til Forliksrådet, som du påpeker.

Dessverre for sent, men skriver det likevel, til opplysning.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...