Gå til innhold

Molboaktige videre renteøkninger nå.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Glad jeg ikke har kjøpt over evne slik mange dessverre har gjort når renten har vært lav.

Det er ikke så mange som har kjøpt over evne. Men det er jo klart at hvis man sitter på 5 millioner i lån og plutselig må betale 10k mer hver måned så må de fleste kutte på noe. Men jeg mener ikke man har lånt over evne bare fordi man er nødt til å spare inn på ting og tang. De aller fleste lever dyrere enn SIFO-budsjettet, og de aller fleste klarer fint å betjene lånene i dag hvis de hadde kuttet ned til SIFO-budsjett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Historisk er det ganske på snittet, ja. Men det må være lov å synes at det er kjipt. Spesielt siden det har gått så fort at lønnsstigninger ikke har sjans å holde tritt. Problemet er egentlig at det rammer så skjevt. De som nylig har kjøpt ny bolig, er i en etablererfase og ikke har fått med seg de enorme prisstigningene som har vært de siste 30 årene, de har høy gjeld, lav EK og lite å gå på økonomisk. Mens de som har betalt ned mye, og sitter med enorm EK bare av å ha eid i mange år med superlav rente og høy boligprisvekst knapt nok merker denne renteøkningen. Det er urettferdig. Men det er da livet.

Dette. Er selv i denne situasjonen. Litt kjipt, men sånn er det. Har dog ingen unger og grei lønn. Kjøpte hus i fjor høst så rakk akkurat å bli med på alle renteøkninger, men var klar over at det kunne bli tøffe tider så belåninggrad ligger totalt på 3,8 ganger inntekt (hus, bil og studielån).

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Det er ikke så mange som har kjøpt over evne. Men det er jo klart at hvis man sitter på 5 millioner i lån og plutselig må betale 10k mer hver måned så må de fleste kutte på noe. Men jeg mener ikke man har lånt over evne bare fordi man er nødt til å spare inn på ting og tang. De aller fleste lever dyrere enn SIFO-budsjettet, og de aller fleste klarer fint å betjene lånene i dag hvis de hadde kuttet ned til SIFO-budsjett.

Neida de fleste klarer seg godt enn så lenge. Men innenfor ring 1 er det nok mange triste sjeler om dagen. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Det sagt - de som klager på Norges Bank eller politikerne har i mine øyne ingenting de skulle ha sagt. Norge er en liten, åpen øknomi, vi er prisgitt det som skjer rundt oss. Norges Bank har ikke noe valg. De øker rentene til det de mener er det beste for samfunnet som helhet slik at ikke prisene skal løpe løpsk. Tankene mine går i retning de som vil ha oss ut av EU/EØS. Tror de virkelig at vi kan sitte her i Norge og gjøre som vi vil? Litt av en utopi.

Tja, Erna og co kunne ha roet ned pengebruken i Covid og vi hadde sett en langt lavere inflasjon. Men igjen hadde mange flere mistet jobben sin så det er litt gi og ta på en måte. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

og de aller fleste klarer fint å betjene lånene i dag hvis de hadde kuttet ned til SIFO-budsjett.

https://www.smp.no/annonsorinnhold/i/7dA74w/banksjef-levde-pa-sifo-budsjett-trangere-enn-jeg-trodde

 

Spørs vel hvor du er i fasen. Men klar enkelte kan fint spare flere tusenlapper på å kutte ned på luksus.

Som en på jobben gjør, bestiller mat på foodora og betaler med Klarna.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Tja, Erna og co kunne ha roet ned pengebruken i Covid og vi hadde sett en langt lavere inflasjon. Men igjen hadde mange flere mistet jobben sin så det er litt gi og ta på en måte. 

Klarer ikke helt å se hva slags forbedring det skulle gitt. Kanskje de kunne fremprovosert mange flere konkurser og mye høyere arbeidsledighet, i bytte mot lavere inflasjon nå i dag. Men det tror jeg hadde vært en mye verre situasjon. Lave renter er jo et sykdomstegn. At vi har høye renter nå betyr jo at ting går såpass bra at vi må prøve å bremse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Klarer ikke helt å se hva slags forbedring det skulle gitt. Kanskje de kunne fremprovosert mange flere konkurser og mye høyere arbeidsledighet, i bytte mot lavere inflasjon nå i dag. Men det tror jeg hadde vært en mye verre situasjon. Lave renter er jo et sykdomstegn. At vi har høye renter nå betyr jo at ting går såpass bra at vi må prøve å bremse.

Inflasjonen er for høy og det er jo den de prøver å bremse med rentene. Ja det går godt i Norge, om en ser til vestlandet. Ellers går det ganske trått. Ref Professor Ola Grytten ved NHH

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Ser det begynner å tikke inn litt boliger på tvangssalg nå. Noen som til og med blir lagt ut på nytt med lavere pris. Håper det fortsetter så jeg kanskje kan få meg en relativt rimelig bolig. :D

Ja det er i dette markedet vi gjør gode kjøp. Jeg ser etter fritidseiendom, mye gode kupp. Prisene oppdateres og oppdateres uten at det skjer noe som helst. Synd for noen, bra for andre. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 minutter siden):

At folk har vært naive i denne perioden og trodd at denne drømneskyen av lav lånerente skulle vare. 

Og der har egentlig politikerne vært flinke. Det har blitt strengere og strengere regler for å unngå at folk låner over evne. Kunne kanskje vært enda strengere, men problemet igjen; disse kravene rammer de fattigste blant oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Ja det går godt i Norge, om en ser til vestlandet. Ellers går det ganske trått. Ref Professor Ola Grytten ved NHH

Trått? Vi har rekordlav arbeidsledighet. Det går så det griner. Morsomt at du nevner Grytten. Han har spådd boligkrakk i 20 år nå med ujevne mellomrom 😛

 

sedsberg skrev (20 minutter siden):

Ser det begynner å tikke inn litt boliger på tvangssalg nå. Noen som til og med blir lagt ut på nytt med lavere pris. Håper det fortsetter så jeg kanskje kan få meg en relativt rimelig bolig. :D

Eller bil for den saks skyld. Ligger masse ut på stadssalg nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg angret når jeg skrev rekord. Men vi er på det samfunnsøkonomer kaller et nivå hvor det knapt er mulig å komme lavere. Det er i praksis umulig med null arbeidsledighet, fordi en rørlegger ikke kan jobber som aksjemegler eller sykepleier hvis det er det vi trenger og det vil alltid være gnisninger. Vi er vel rett over 50 tusen arbeidsledige, men har rett over 40 tusen ledige stillinger på FINN.no. Derfor vil det alltid svinge litt på disse lave nivåene alt ettersom hvor vi trenger folk og hvor vi har for mange folk.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et nybygg(leilighet) i 2021, flyttet inn tidlig i 2023. Jeg baserte min finansiering på 2019 renten, da det var åpenbart at renten kom til å bli satt opp til det nivået igjen. Men at renten skulle ta rennafart og fyke rett forbi og bare fortsette og fortsette, det hadde ikke jeg sett for meg.
Heldigvis så har jeg avdragsfrihet til 2028, planen var i utgangspunktet å investere disse pengene(indeksfond), men nå må jeg bruke de for å få ting til å gå rundt.
Økonomien er meget trang om dagen. Sikkert mange som har det verre enn meg, men det er ikke lett å bo alene med alle prisstigninger og renter, det var allerede dyrt.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Boliglånsrente som bikker 6%, det er normalverdier. Det er renter under 4% som er unormalt, ikke det man ser nå. Det blir nok 7% også på tampen av året eller i første kvartal 2024.

Rentene begynner å kjile på 7% men det er ikke noe i forhold til den eksponentielle kraft ved 11 og 18%.

Ved 18% så er beløpet doblet etter litt over 4 år. Så skal man korrigere for inflasjon.

Quote

Eksponentiell vekst er en økning i et antall som er proporsjonal med antallet selv. Enhver forandring som øker antallet med samme prosentdel over samme tid (per år, per time, etc) vil resultere i en eksponentiell vekst.

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (17 minutter siden):

Boliglånsrente som bikker 6%, det er normalverdier. Det er renter under 4% som er unormalt, ikke det man ser nå.

Så ifølge deg så er renten de siste 20 årene unormal? For det er så lenge siden renten var rundt 6%.
Da snakker vi om en periode med resesjoner og andre turbulente økonomiske situasjoner osv.
Jeg vil ikke si at 6% er "normalt".

Inkludert skattetrekk så er vi tilbake til 2001/2002.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...