Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge kan en bensinbil stå ubrukt før batteriet blir flatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En måned skal jo normalt gå helt fint. Har lagret batteriet til båten min (som egentlig er et bilbatteri) så mye som 10 måneder. Det har også gått helt fint, men da har jeg koblet fra batteriet for å unngå unødvendig tap av strøm/spenning. Alle batterier selvutlader med noen prosent hver måned, mer for gammelt og slitt batteri. Det sikreste er å koble fra, og så gi en vedlikeholdsladning en gang i måneden eller så, hvis man skal lagre batteriet lenge.

Lenke til kommentar

Er usikkert hvor gammelt batteriet er, men det er snakk om en Ford Fiesta fra 2011. Den står i oppvarmet garasje (16C døgnet rundt). Satser på at den starter - det har ikke vært meningen å ikke bruke bilen (dvs langtidslagre), jeg har rett og slett bare ikke hatt behov for den i perioden.

Lenke til kommentar
Just now, onkel_jon said:

Kan være lurt å kjøpe en powerbank som kan gi nok start strøm i tilfelle batteriet blir flat, greit å ha en i bilen spesielt på eldre biler.

Har du fått noen portable som dette til å fungere som startbatteri? Jeg har prøvd et par modeller som kommer spesifikt med batterikabler også, men har ikke fått de til å fungere. 

Jeg har endt opp med å ha en god batterilader og en litt lang skjøteledning alltid liggende i bilen, iallfall vinterstid. Tar litt irriterende plass, men har reddet turen flere ganger.

Lenke til kommentar
On 6/5/2023 at 1:16 PM, Phantom Software said:

Har du fått noen portable som dette til å fungere som startbatteri? Jeg har prøvd et par modeller som kommer spesifikt med batterikabler også, men har ikke fått de til å fungere. 

Jeg har endt opp med å ha en god batterilader og en litt lang skjøteledning alltid liggende i bilen, iallfall vinterstid. Tar litt irriterende plass, men har reddet turen flere ganger.

Det er nok i overkant optimistiskt å skulle tro at en slik powerbank fungerer som et startbatteri alene. Det finnes ikke batteriteknologi i den størrelsesorden som kan levere nok strøm alene til å starte en normal (familie)bil, i alle fall ikke i den prisklassen slikt selges for. De fungerer nok som en powerbank ved at de leverer strøm til startbatteriet umiddelbart ved tilkobling, og så paralellt og sammen med startbatteriet til å starte bilen etterpå.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest MKII skrev (På 6.6.2023 den 19.31):

Det er nok i overkant optimistiskt å skulle tro at en slik powerbank fungerer som et startbatteri alene. Det finnes ikke batteriteknologi i den størrelsesorden som kan levere nok strøm alene til å starte en normal (familie)bil, i alle fall ikke i den prisklassen slikt selges for. De fungerer nok som en powerbank ved at de leverer strøm til startbatteriet umiddelbart ved tilkobling, og så paralellt og sammen med startbatteriet til å starte bilen etterpå.

Vi endte faktisk med å kjøpe en powerbank som startet bilen (den fungerte den gang jeg skrev posten, men den fikk flatt batteri på et senere tidspunkt). Usikker hvilken type da det var min bror som kjøpte den, men den kostet ca 3000 og var ganske stor, ca som et gammelt VHS-etui. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nuttery said:

Vi endte faktisk med å kjøpe en powerbank som startet bilen (den fungerte den gang jeg skrev posten, men den fikk flatt batteri på et senere tidspunkt). Usikker hvilken type da det var min bror som kjøpte den, men den kostet ca 3000 og var ganske stor, ca som et gammelt VHS-etui. 

Startet den bilen som i at den startet bilen alene, eller startet den bilen sammen med startbatteriet i bilen?

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (54 minutter siden):

Startet den bilen som i at den startet bilen alene, eller startet den bilen sammen med startbatteriet i bilen?

Starter bilen med batteriet i. De kobles rett på eksisterende batteri. Selv har jeg brukt denne noen sesonger, har fungert knall. Litt lang nedkjølingsperiode mellom hvert startforsøk om bilen er tungstartet (pga dårlige glødeplugger feks) men ellers er jeg fornøyd.
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/starthjelp-12-v-1200-a-2000046403

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Startet den bilen som i at den startet bilen alene, eller startet den bilen sammen med startbatteriet i bilen?

Nå kan jeg altså svært lite om bil og batterier, men vi fikk altså koblet denne powerbanken på batteriet og startet bilen. Jeg er usikker på hva et startbatteri er versus det vanlige batteriet som sitter i bilen.. 😅

Lenke til kommentar
iknutis skrev (10 minutter siden):

Starter bilen med batteriet i. De kobles rett på eksisterende batteri. Selv har jeg brukt denne noen sesonger, har fungert knall. Litt lang nedkjølingsperiode mellom hvert startforsøk om bilen er tungstartet (pga dårlige glødeplugger feks) men ellers er jeg fornøyd.
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/starthjelp-12-v-1200-a-2000046403

Det ser ut som en slik vi kjøpte også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...