Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge kan en bensinbil stå ubrukt før batteriet blir flatt?

Anbefalte innlegg

Annonse

[1] Random productId 2725887 from forum_150

En måned skal jo normalt gå helt fint. Har lagret batteriet til båten min (som egentlig er et bilbatteri) så mye som 10 måneder. Det har også gått helt fint, men da har jeg koblet fra batteriet for å unngå unødvendig tap av strøm/spenning. Alle batterier selvutlader med noen prosent hver måned, mer for gammelt og slitt batteri. Det sikreste er å koble fra, og så gi en vedlikeholdsladning en gang i måneden eller så, hvis man skal lagre batteriet lenge.

Lenke til kommentar

Er usikkert hvor gammelt batteriet er, men det er snakk om en Ford Fiesta fra 2011. Den står i oppvarmet garasje (16C døgnet rundt). Satser på at den starter - det har ikke vært meningen å ikke bruke bilen (dvs langtidslagre), jeg har rett og slett bare ikke hatt behov for den i perioden.

Lenke til kommentar
Just now, onkel_jon said:

Kan være lurt å kjøpe en powerbank som kan gi nok start strøm i tilfelle batteriet blir flat, greit å ha en i bilen spesielt på eldre biler.

Har du fått noen portable som dette til å fungere som startbatteri? Jeg har prøvd et par modeller som kommer spesifikt med batterikabler også, men har ikke fått de til å fungere. 

Jeg har endt opp med å ha en god batterilader og en litt lang skjøteledning alltid liggende i bilen, iallfall vinterstid. Tar litt irriterende plass, men har reddet turen flere ganger.

Lenke til kommentar
On 6/5/2023 at 1:16 PM, Phantom Software said:

Har du fått noen portable som dette til å fungere som startbatteri? Jeg har prøvd et par modeller som kommer spesifikt med batterikabler også, men har ikke fått de til å fungere. 

Jeg har endt opp med å ha en god batterilader og en litt lang skjøteledning alltid liggende i bilen, iallfall vinterstid. Tar litt irriterende plass, men har reddet turen flere ganger.

Det er nok i overkant optimistiskt å skulle tro at en slik powerbank fungerer som et startbatteri alene. Det finnes ikke batteriteknologi i den størrelsesorden som kan levere nok strøm alene til å starte en normal (familie)bil, i alle fall ikke i den prisklassen slikt selges for. De fungerer nok som en powerbank ved at de leverer strøm til startbatteriet umiddelbart ved tilkobling, og så paralellt og sammen med startbatteriet til å starte bilen etterpå.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...