Nuttery Skrevet 5. juni Rapporter Del Skrevet 5. juni Hei, Jeg har en bensinbil som ikke har vært i bruk siden 10.05. Jeg planlegger ikke å bruke den før ca 17.06. Hvor lenge kan den egentlig stå før den ikke starter? Den står i garasje. Siter Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juni Rapporter Del Skrevet 5. juni Veldig avhengig av batteriets tilstand. Min stod i månedsvis uten et problem. Siter Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 5. juni Rapporter Del Skrevet 5. juni Spørs helt på alder på batteriet, slitasje og hvor lada det var sist bilen ble kjørt. Siter Lenke til kommentar
svenka Skrevet 5. juni Rapporter Del Skrevet 5. juni Jeg har faktisk testet det selv nesten ufrivillig, den startet etter nesten 3 måneder ubrukt med omtrent et helt nytt batteri. Det var dog på sommerstid, den tappes mer i kulda! Siter Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juni Rapporter Del Skrevet 5. juni Kommer nok noe an på bilen også. Min var en 96-modell uten alt mulig elektronikk som tapper batteriet under langtidslagring. Aner ikke om dagens biler klarer å skru av alt, eller om de alltid skal bruke masse strøm. Siter Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juni Rapporter Del Skrevet 5. juni (endret) De fleste moderne biler klarer seg med rundt 10mA eller mindre når de er i dvalmodus. Dvs. rundt 6 måneder (med ca. 60Ah-batteri) hvis batteriet er i god stand og fulladet. Endret 5. juni av sedsberg 1 Siter Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 5. juni Rapporter Del Skrevet 5. juni Bensin er også ferskvare. 95 oktan/E10 trekker til seg fukt som kan være mindre gunstig for motoren. Så kan være lurt å fylle 98 oktan (E5) før langtidslagring. Siter Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. juni Rapporter Del Skrevet 5. juni En måned skal jo normalt gå helt fint. Har lagret batteriet til båten min (som egentlig er et bilbatteri) så mye som 10 måneder. Det har også gått helt fint, men da har jeg koblet fra batteriet for å unngå unødvendig tap av strøm/spenning. Alle batterier selvutlader med noen prosent hver måned, mer for gammelt og slitt batteri. Det sikreste er å koble fra, og så gi en vedlikeholdsladning en gang i måneden eller så, hvis man skal lagre batteriet lenge. Siter Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 5. juni Rapporter Del Skrevet 5. juni Du kan evt. kjøpe et billig multimeter på clas ohlson og måle spenningen selv, har vært veldig nyttig å følge med på innimellom med min dårlige bil. Siter Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 5. juni Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juni Er usikkert hvor gammelt batteriet er, men det er snakk om en Ford Fiesta fra 2011. Den står i oppvarmet garasje (16C døgnet rundt). Satser på at den starter - det har ikke vært meningen å ikke bruke bilen (dvs langtidslagre), jeg har rett og slett bare ikke hatt behov for den i perioden. Siter Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. juni Rapporter Del Skrevet 5. juni Det er greit å ha en batterilader slik at en kan lade bilbatteriet. Batteriet skal helst være fulladet. En kan også måle med voltmeter, et fulladet batteri har ca 12.7 V mens et halvladet har ca 12.2 V. Siter Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 5. juni Rapporter Del Skrevet 5. juni Kan være lurt å kjøpe en powerbank som kan gi nok start strøm i tilfelle batteriet blir flat, greit å ha en i bilen spesielt på eldre biler. https://www.multicom.no/xiaomi-70mai-starthjelp-12v-11100mah/cat-p/c/p1500013649 Siter Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 5. juni Rapporter Del Skrevet 5. juni Just now, onkel_jon said: Kan være lurt å kjøpe en powerbank som kan gi nok start strøm i tilfelle batteriet blir flat, greit å ha en i bilen spesielt på eldre biler. Har du fått noen portable som dette til å fungere som startbatteri? Jeg har prøvd et par modeller som kommer spesifikt med batterikabler også, men har ikke fått de til å fungere. Jeg har endt opp med å ha en god batterilader og en litt lang skjøteledning alltid liggende i bilen, iallfall vinterstid. Tar litt irriterende plass, men har reddet turen flere ganger. Siter Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 6. juni Rapporter Del Skrevet 6. juni On 6/5/2023 at 1:16 PM, Phantom Software said: Har du fått noen portable som dette til å fungere som startbatteri? Jeg har prøvd et par modeller som kommer spesifikt med batterikabler også, men har ikke fått de til å fungere. Jeg har endt opp med å ha en god batterilader og en litt lang skjøteledning alltid liggende i bilen, iallfall vinterstid. Tar litt irriterende plass, men har reddet turen flere ganger. Det er nok i overkant optimistiskt å skulle tro at en slik powerbank fungerer som et startbatteri alene. Det finnes ikke batteriteknologi i den størrelsesorden som kan levere nok strøm alene til å starte en normal (familie)bil, i alle fall ikke i den prisklassen slikt selges for. De fungerer nok som en powerbank ved at de leverer strøm til startbatteriet umiddelbart ved tilkobling, og så paralellt og sammen med startbatteriet til å starte bilen etterpå. Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.