Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge kan en bensinbil stå ubrukt før batteriet blir flatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 6.6.2023 at 7:31 PM, Gjest MKII said:

Det er nok i overkant optimistiskt å skulle tro at en slik powerbank fungerer som et startbatteri alene. Det finnes ikke batteriteknologi i den størrelsesorden som kan levere nok strøm alene til å starte en normal (familie)bil, i alle fall ikke i den prisklassen slikt selges for. De fungerer nok som en powerbank ved at de leverer strøm til startbatteriet umiddelbart ved tilkobling, og så paralellt og sammen med startbatteriet til å starte bilen etterpå.

 

51 minutes ago, iknutis said:

Starter bilen med batteriet i. De kobles rett på eksisterende batteri. Selv har jeg brukt denne noen sesonger, har fungert knall. Litt lang nedkjølingsperiode mellom hvert startforsøk om bilen er tungstartet (pga dårlige glødeplugger feks) men ellers er jeg fornøyd.
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/starthjelp-12-v-1200-a-2000046403

Nemlig: Den starter bilen SAMMEN med startbatteriet. Så når startbatteriet begynner å bli så dårlig at det ikke helt klarer å starte bilen, så er en nødstarter nok til å være dråpen som gjør at bilen starter med startbatteriet SAMMEN med nødstarteren. Det er ikke sammenlignbart med om nødstarteren skulle startet bilen alene.

Lenke til kommentar
On 5.6.2023 at 11:17 AM, svenka said:

Jeg har faktisk testet det selv nesten ufrivillig, den startet etter nesten 3 måneder ubrukt med omtrent et helt nytt batteri. Det var dog på sommerstid, den tappes mer i kulda! 

Isolert sett tappes batterier MINDRE i kulden ettersom vel alle(?) kjemiske og elektrokjemiske reaksjoner går senere i kulde. Innklusive egenutladningen i batteriet. Men kulden gjør batteriet mindre effektivt, og kulden gjør bilen mer tungstartet, DET gjør at bilen blir vanskligere å starte i kulden...

Det er en usikkerhetsfaktor: Hvis det er elektronikk som bilalarm/varmeutstyr eller noe som helst annet som trekker strøm mens bilen står ubrukt, DA tappes batteriet fortere i kulden ettersom det "koster" batteriet mer å levere den samme strømmen i forhold til når det er varmt på grunn av den lavere effektiviteten på batteriet i kulden.

Lenke til kommentar
1 hour ago, onkel_jon said:

Finnes jo de svære, f.eks denne https://www.batteributikken.com/products/lemania-startbooster-proff-1224v-5000a-p5-st-22

5000 ampere burde jo holde for de fleste personbiler.

Er jo sånn viking bruker når de hjelper folk med flatt batteri.

Vil si det er uhyre usannsynlig at denne kan levere en gang noe i nærheten av 5.000A. Ledningene ville raskt ha smeltet med det strømtrekket! Ikke kjenner jeg til noen som helst batterikjemi heller som kan være i stand til å levere noe i nærheten av den strømstyrken i nærheten av den størrelsen på starthjelperen. Selv et litiumbasert startbatteri som er vesentlig større enn de to batteriene i denne starthjelperen lever ikke en gang i nærheten av den strømstyrken!

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gjest MKII said:

Vil si det er uhyre usannsynlig at denne kan levere en gang noe i nærheten av 5.000A. Ledningene ville raskt ha smeltet med det strømtrekket! Ikke kjenner jeg til noen som helst batterikjemi heller som kan være i stand til å levere noe i nærheten av den strømstyrken i nærheten av den størrelsen på starthjelperen. Selv et litiumbasert startbatteri som er vesentlig større enn de to batteriene i denne starthjelperen lever ikke en gang i nærheten av den strømstyrken!

Legg merke til at den har 500A sikring. 😛

Lenke til kommentar
9 minutes ago, sedsberg said:

Legg merke til at den har 500A sikring. 😛

Ja, jeg så det. DET kan være noe i nærheten av hva nødstarteren klarer å levere.

Spesifikasjonene på hjelpestarteren virker til å ha troverdighet på linje med 18650 Li-Ion-celler med kapasitet på 9.000mAt fra kina... Og nødstartere hvor kapasiteten på enkeltcellene i sum virker til å være det som er oppgitt som kapasitet, gjerne atpåtil mulitiplisert med en faktor >1 i tillegg...

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...