Gå til innhold

Ghettofiseringen av Norge


Anbefalte innlegg

lada1 skrev (1 time siden):

For å sammenfatte mine tidligere bidrag i denne tråden:

En måte å løse ghetto-problemet på er ikke å integrere/invitere i/til et fellesskap - men å oppløse fellesskapet !

Got it?

🙂

Splitt og hersk metoden, i andre sammenhenger,  kjenner vi jo allerede godt til.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (14 timer siden):

Dette sosial-demokratiske felles-skapet er det vel ikke plass til i et større kapitalistisk system der en ikke bryr seg om sosial sikkerhet for alle?

Hva det er plass til er vel til en viss grad opp til oss? Hvis barnet mitt blir truffet av en stein i hodet og blir livsvarig pleietrengende når han/hun er 20 (før man har hatt inntekt), hvilket liv skal vedkommende få? Skal alt avhenge av at jeg har økonomi og engasjement nok til å holde en forsikring, evt rik nok til å legge igjen et fond som sikrer hus og stell? Eller skal vi kollektivt sikre at denne borgeren har et visst minimum av livskvalitet (og hvor skal vi i så fall legge nivået av dette minimumet?)

Sitat

Og gjelder overfladiske definisjoner av "norsk" så kan en vel like gjerne kvitte seg med begrepet?

Hvis "Norsk" er så åpent at alle kan kalle seg det så opphører det også å ha mening, ja. En gruppetilhørighet må til en viss grad være ekskluderende for å være noe annet enn en floskel. "Vi er alle Norsk" er flott i en festtale, men begrepet gir antagelig mening først når man kan fastslå at jjkoggan ble Norsk etter f.eks 10 år i Norge, men at han ikke/i liten grad var Norsk den første uka her.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Det er godt kjent at forskjellene mellom østkanten og vestkanten av Oslo er store.

Boligpriser, kriminalitet, trivsel, levekår, utdannelsesnivå, antall trygdemottagere osv osv.er indikatorer som politikere helst ikke snakker om 

Problemene med a-lag og b-lag sprer seg over det ganske land etterhvert som ghettofiseringen får lov til å vokse.

Endret av Inspector
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 timer siden):

Det Erna tenkte på var kanskje ikke stereotype overfylte små leiligheter med 5 barn og foreldre på permanent trygd?

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/vil-heller-leve-pa-dagpenger-1.7704532
«

Vi opplever daglig at arbeidsledige heller vil motta dagpenger enn lønn, sier daglig leder i Jobzone i Tromsø, Grete Wilsgaard til NRK.

Rekrutteringsbyråer opplever at arbeidsledige rett og slett ikke gidder å jobbe, til tross for at de får tilbud om jobber innenfor bransjene de ønsker.»

-k

Jeg gjentar at alle ønsker å jobbe for å bygge en fremtid for seg og sine. Ytelsene er for lave til at det kan bli noe av. Og trygd er ikke noe man blir stolt av.
 

Ikke minst følger man med på hverandre i «ghettoene». Stygt ord som gir assosiasjoner til Warszawa-ghettoen. Hvis man har vennene i nærheten av der man bor, kan man være til støtte for hverandre.

Å si nei til jobb:

Har det noe med dagpengereglene gjøre?

Arbeidsforholdene? Noen rehabiliterer rygg og skuldre på dagpenger.

Jeg er enig at det ikke er bra, men her ser vi kanskje bemanningsbransjen «bite seg selv i halen» pga mangel på rettigheter. I fast jobb får man banklån og sjefen følger opp på godt og ondt.
Vikariater kan skape løse forbindelser begge veier. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (12 minutter siden):

Jeg gjentar at alle ønsker å jobbe for å bygge en fremtid for seg og sine. Ytelsene er for lave til at det kan bli noe av. Og trygd er ikke noe man blir stolt av.

Jeg gjentar at noen foretrekker å motta trygd framfor å jobbe. Jeg har lagt ved kilder som underbygger at dette skjer. Jeg hevder ikke at dette gjelder alle NAV-klienter, ei heller flertallet, men jeg hevder at det finnes. Her er noen flere:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1418096-jeg-foretrekker-trygd-foran-butikkjobb-på-rema-og-mcdonalds/

"Trygd er bedre enn butikkjobb. NAV krever at jeg sender søknad til disse ekle jobbene, heldigvis har jeg ikke fått svar fra noen av dem, de har visst flere hundre søkere, så foreløpig har jeg gått klar."

https://www.aftenposten.no/norge/i/M3xEM/ndash-velger-trygd-fremfor-arbeid

"Studien viser at 1 prosent økning i stønadsnivå gir minst 1 prosent økning i antall uførepensjonister. Og kanskje betydelig mer, sier forsker Christian Brinch til NRK.

Motsatt viser SSB-undersøkelsen at dersom uførepensjonen kuttes med 5 prosent, vil mellom 5 og 20 prosent sannsynligvis bli værende i jobb istedenfor å gå over til uføretrygd."

https://freak.no/forum/showthread.php?t=332481

"Men jeg har ingen skam i forhold til det å gå på Nav», sier én.

Hun savner et skreddersydd utdanningstilbud innen kunstmaling. Når hun ikke får det, mener hun at staten får brødfø henne."

https://forskning.no/arbeid/navere-forteller/523624

-k

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg gjentar at noen foretrekker å motta trygd framfor å jobbe. Jeg har lagt ved kilder som underbygger at dette skjer. Jeg hevder ikke at dette gjelder alle NAV-klienter, ei heller flertallet, men jeg hevder at det finnes. Her er noen flere:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1418096-jeg-foretrekker-trygd-foran-butikkjobb-på-rema-og-mcdonalds/

"Trygd er bedre enn butikkjobb. NAV krever at jeg sender søknad til disse ekle jobbene, heldigvis har jeg ikke fått svar fra noen av dem, de har visst flere hundre søkere, så foreløpig har jeg gått klar."

https://www.aftenposten.no/norge/i/M3xEM/ndash-velger-trygd-fremfor-arbeid

"Studien viser at 1 prosent økning i stønadsnivå gir minst 1 prosent økning i antall uførepensjonister. Og kanskje betydelig mer, sier forsker Christian Brinch til NRK.

Motsatt viser SSB-undersøkelsen at dersom uførepensjonen kuttes med 5 prosent, vil mellom 5 og 20 prosent sannsynligvis bli værende i jobb istedenfor å gå over til uføretrygd."

https://freak.no/forum/showthread.php?t=332481

"Men jeg har ingen skam i forhold til det å gå på Nav», sier én.

Hun savner et skreddersydd utdanningstilbud innen kunstmaling. Når hun ikke får det, mener hun at staten får brødfø henne."

https://forskning.no/arbeid/navere-forteller/523624

-k

I så fall får de NAV på nakken. Dvs. jobbsøkerkursene til NAV inntil de har kommet på bedre tanker. At de må gjøre de jobbene som ingen andre vil ha i begynnelsen eller for alltid.  Det er bla. ikke mulig å sykemelde seg fra å jobbe som frisk.

Lurer på hvordan det blir etterhvert med automatiseringen hvis det grønne skiftet blir forsinket. Når det ikke er jobber nok til mange, kan ikke NAV lenger drive med tvang. Det vil ikke folk finne seg i. Det er her borgerlønn kommer inn, som blir diskutert med jevne mellomrom i ulike tråder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, knutinh said:

https://www.aftenposten.no/norge/i/M3xEM/ndash-velger-trygd-fremfor-arbeid

"Studien viser at 1 prosent økning i stønadsnivå gir minst 1 prosent økning i antall uførepensjonister. Og kanskje betydelig mer, sier forsker Christian Brinch til NRK.

Men hva om valget var en ubetinget "bunninntekt" som ikke ble redusert straks en jobbet litt?  Altså tok på alvor AP sitt slagord: "det skal lønne seg å jobbe" - som visstnok bare er til bruk i festtaler?

Lenke til kommentar
Subara skrev (19 timer siden):

I så fall får de NAV på nakken. Dvs. jobbsøkerkursene til NAV inntil de har kommet på bedre tanker. At de må gjøre de jobbene som ingen andre vil ha i begynnelsen eller for alltid.  Det er bla. ikke mulig å sykemelde seg fra å jobbe som frisk.

Anerkjenner du at noen går på NAV fordi de ikke ønsker å jobbe, fordi de jobbene de får tilbud om og er kapabel til oppleves som for dårlig betalt og/eller kjedelig, eller er det en filosofisk umulighet i din ide-verden? Det hadde vært oppklarende med et rent ja/nei-svar på det spørsmålet.

-k

Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Men hva om valget var en ubetinget "bunninntekt" som ikke ble redusert straks en jobbet litt?  Altså tok på alvor AP sitt slagord: "det skal lønne seg å jobbe" - som visstnok bare er til bruk i festtaler?

Jeg vet ikke. Det er ikke vanskelig teoretisk å lage et system hvor man alltid får lov til å jobbe litt/mye, og hvor hver time man jobber gir (i alle fall noe) mer velstand.

Det sentrale for meg her var dog at mennesker blir motivert av økonomi (hvis det koster 10,- å passere en bom så blir det færre passeringer. Hvis man taper penger på å gå på trygd kontra å jobbe så vil flere jobbe).

Mennesker og sosiale strukturer er komplekse innretninger og hverken «mennesket er en ren egoist» eller «mennesket vil bare gjøre det som er bra for fellesskapet» klarer å fange inn min forståelse av hva som virkelig motiverer og driver folk. I tillegg har man faktoren med at Tormod kanskje ville ligge på sofaen og spille PS og spise kjøpespizza hele dagen hvis han fikk lov, men ved å ha et system hvor han må sykle til kafeen og servere kaffe til kundene og lage seg fisk og potet til middag så blir han potensielt mer lykkelig på sikt. Altså at å leve under den tvangen/åket som lønnsmottaker med endelig kjøpekraft representerer så kan vi potensielt bli mer lykkelig.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Finnes det en noesk trivelig jobb?

Noen kanskje, men det er for de, som "vinner i lotto" eller tok fornuftige valg og hadde ressurser, naar de var unge.

Mitt inntrykk av norsk arbeidsliv er,

Hoeyt stressnivaa, daarlig arbeidsmiljoe, ledere som paafoerer sitt stress. hoeye urealistiske maal, bare negative tilbakemeldinger, daarlig informasjon, mobbing, daarlig tilretteleggelse, verktoey som ikke fungerer, ........................                                                                                                                       

En kompis av meg var hos legen, lunta var brent ned, han maatte ha sykemelding. Han beskrev tilstander, som er helt paa trynet. Legen svarer, det du beskriver naa, er en helt normal, typisk norsk arbeidsplass.

Her har du et av problemene, norsk arbeidsliv.

Ogsaa, maa vi se paa ruspolitikken, boligpolitikken, integreringspolitikken, osv. 

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jobba paa et trykkeri.

Paa morgenen, saa vi hvordan den dagen ville utarte seg.

Det var ei bok, som matte vaere ferdig, klokka to. Da kom traileren.

Vi maatte bare klare det, hvis ikke, kunne vi miste den kunden, alt gikk til helvete.

Vi holdt et helvete! Det var egentlig umulig, men vi kuttet ut kaffe/roeykepausene, utsatte matpausen og i mot alle odds, saa klarte vi det.

Naar vi sto der og stormen hadde lagt seg, sier min kollega,

Jeg hadde forstaatt det, hvis det var viktige medisiner, men en novellesamling?

Og saa, kom neste dag.

 

Jobbet i et tungtransportfirma, hvor vi sprang som spinnhakke galne, frem til halve dagen og satt og kloedde oss rauaa, resten, hvor lederene, gikk og saa surt paa oss, for vi gjorde ingenting.               

Det var ingen grunn til at vi skulle springe, ( kjoere ogsaa da, men ikke for fort. ) men rutelederene, var saa kokte i huet av stress, at de klarte ikke aa roe det ned.

Jeg kan komme med hundrevis av historier.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

på en skole i/på Strømmen, Viken fylke. Der har 25% av barna norsk opphav.

Via kollegaer som jobber i skolesystemet så får jeg høre noe skummelt, et økende problem. Det er at barn og ungdom med utenlandsk bakgrunn som gjør det bra i skolen, er engasjert i sport eller andre aktiviteter, har deltidsjobber, er oppegående flink, hyggelig, hardtarbeidende ungdom med sunne holdninger blir mobbet, utsatt for vold, tyveri, trusler, trakassering fordi de har valgt og ikke opfylle stereotypen om å bli "gangster" og kun drive med faenskap, henge ute på kveldene osv. De blir kalt for "wannabee hvitinger" og andre artige ting. 

 

Jeg husker jo det fra skolen selv, selv om det begynner å bli mange år siden. Vi hadde selvfølgelig en lokal gjeng med ungdommer/unge voksne med utenlandsk bakgrunn som drev med alt mulig faenskap, også hadde vi 4 ungdommer på trinnet med utenlandsk bakgrunn som gjorde det bra på skolen og var kjempeflinke, en av dem er i dag er en aktiv politiker, en av dem er snart ferdig med advokatutdannelse, den tredje er i dag turnuslege. Den fjerde vet jeg ikke hvor er eller hva driver med da vedkommende måtte flytte for å få bukt med mobbingen. Alle disse ble utsatt for kontinuerlig mobbing og trakassering av denne gjengen, skolen måtte fysisk adskille klasser og trinn på skolen slik at det ble mindre av det, Kommunen måtte også ansette et "Miljøteam" slik at de hadde mer folk som utelukkende skulle prøve å bedre situasjonen. 

 

Og joda, jeg var del av en slik gjeng med drittunger selv, vi var en helt umulig gjeng med norsk ungdom som drev med masse faenskap, Vi var bråkete, kranglete, kødda med og terga lærere til de sprakk og fant på mye tull. Men vi banket ikke opp folk, stjal, mobbet eller drev med narkotika. Vi røyka sigg på hjørnet, drakk i helgene og bekymret våre foreldre som all ungdom gjør, men ikke på det planet at politiet, barnevernet, konfliktråd og fylke må trå til som vi ser mer og mer av i dag.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Hoeyt stressnivaa, daarlig arbeidsmiljoe, ledere som paafoerer sitt stress. hoeye urealistiske maal, bare negative tilbakemeldinger, daarlig informasjon, mobbing, osv.

Jeg tror du skal lete lenge og vel etter arbeidsmiljø som generelt sett er bedre enn det vi har i Norge. Det du beskriver er neppe normen. 

Om det finnes en jobb som ikke føles som en jobb kan sikkert diskuteres, ikke for meg det er helt sikkert

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Finnes det en noesk trivelig jobb?

Noen kanskje, men det er for de, som "vinner i lotto" eller tok fornuftige valg og hadde ressurser, naar de var unge.

Mitt inntrykk av norsk arbeidsliv er,

Hoeyt stressnivaa, daarlig arbeidsmiljoe, ledere som paafoerer sitt stress. hoeye urealistiske maal, bare negative tilbakemeldinger, daarlig informasjon, mobbing, daarlig tilretteleggelse, verktoey som ikke fungerer, ........................                                                                                                                       

En kompis av meg var hos legen, lunta var brent ned, han maatte ha sykemelding. Han beskrev tilstander, som er helt paa trynet. Legen svarer, det du beskriver naa, er en helt normal, typisk norsk arbeidsplass.

Her har du et av problemene, norsk arbeidsliv.

Ogsaa, maa vi se paa ruspolitikken, boligpolitikken, integreringspolitikken, osv. 

Utbrenthet er vanlig. Fra ca. 50 år og oppover, kjenner jeg flere som er av og på sykemelding. De har til felles å være samvittighetsfulle perfeksjonister, men nå klarer de ikke tempoet lenger. Det er for få ansatte.

Jeg har en mistanke om at det skjedde fastlegen min gjennom mange år, som først ble sykemeldt og deretter sluttet. Noen blir uføre.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Anerkjenner du at noen går på NAV fordi de ikke ønsker å jobbe, fordi de jobbene de får tilbud om og er kapabel til oppleves som for dårlig betalt og/eller kjedelig, eller er det en filosofisk umulighet i din ide-verden? Det hadde vært oppklarende med et rent ja/nei-svar på det spørsmålet.

-k

Ja. I det brede spekteret av mennesker vil det være de som ikke vil jobbe eller er for fine på det. Vi har blitt for borskjemte, samtidig som utdanningsnivået er skyhøyt. Jeg har sett systemet innenfra og hørte en ung jente rope fortvilet i møte med NAV-konsulenten. Hun jobbet tidligere i foreldrenes butikk, var ferdig med høyskoleutdannelse og studielån, og fikk beskjed om å søke butikkjobb. "Hva skulle jeg med utdannelsen min". Drømmen om å flytte for seg selv var knust. Manglende motivasjon for jobben, vil en arbeidsgiver avdekke på et eventuelt intervju. Butikkjobb på Rema 1000 har ca. 350 søkere. Tidligere ble slike jobber anbefalt skoletrett ungdom med dårlige karakterer.

Et prakteksempel var en middeladrende dame som gikk inn i en tung, ubekvem jobb. Hun trente på fritiden og tok behandling for å forbedre musklaturen. Alt for å komme seg vekk fra NAV. Motivasjonen var god, da hun nettopp hadde kjøpt ny leilighet. Hun manglet høyere utdannelse og ville ikke fått noe bedre pga utdanningsnivået i dag. Hun hadde dessuten tidligere erfaring på at kroppen kunne tåle det.

Stikkord er mestring og tilpasning.

Samtidig vil jeg si at en hver jobb ikke er en gave til menneskeheten. Og særlig er det lett å irritere seg over de som ikke vil gjøre "på gølvet jobbene" når man sitter godt og trygt i kontorstolen sin med en pen eller pen nok, fast årsinntekt.

Dagpenger er trekk i lønn med over 37 prosent og tidsbegrenset, altså ikke noe å bygge fremtiden på.

Mange innvandrere jobber i hjemmesykepleien. Min mor syntes de med utenlandsk utseende og som snakket gebrokkent var hyggeligere enn de norske, selv om ikke alle forstod det hun sa. De norske oppførte seg som de ønsket seg langt vekk.

"NAV-ere" blir satt på praksisplasser, men etterpå er det nesten alltid kroken på døra. Innvandrere som ikke forstår systemet tror de har fått jobb.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Karltorbj said:

 

1 hour ago, Karltorbj said:

 

Det som er felles her er at det er jobber hvor man fort kunne ha fått inn noen hundre søkere, og de mindre kompetente forblir i bedriften og arbeider seg oppover i hierarkiet. Det leder til en produksjonsreduksjon da man ofte får kandidater som ikke kan legge opp store linjer for å få jevn produksjon eller timetabeller.
Litt av gimmicken er jo at vis jobben er grei så søker du ikke neste jobb. Så de greie jobbene vil ikke bli lyst ut.


Jeg tror ikke vi får Singaportilstander, men det er nok starten på det. Mangelen på industri leder til mangel på gulvjobber, som leder til økt mulighet til å bytte ut arbeidstakerne til tross for produktivitetesreduksjonen du får når du gjør dette. Dette leder igjen til et økt ønske om høyere utdanning for å sikre seg at å gå ut døren ved uakseptable tilstander er en reel trussel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Jeg tror du skal lete lenge og vel etter arbeidsmiljø som generelt sett er bedre enn det vi har i Norge. Det du beskriver er neppe normen. 

Om det finnes en jobb som ikke føles som en jobb kan sikkert diskuteres, ikke for meg det er helt sikkert

Haaper for all del at du har rett.

Kanskje det handler om mine daarlige valg, valgte loenn foer trivsel. Bransjer, med hoeyt stressnivaa.

Hadde kun et fagbrev, med tre aars laeretid aa slaa i bordet med.

Subara skrev (5 timer siden):

Utbrenthet er vanlig. Fra ca. 50 år og oppover, kjenner jeg flere som er av og på sykemelding. De har til felles å være samvittighetsfulle perfeksjonister, men nå klarer de ikke tempoet lenger. Det er for få ansatte.

Jeg har en mistanke om at det skjedde fastlegen min gjennom mange år, som først ble sykemeldt og deretter sluttet. Noen blir uføre.

Kjenner meg igjen i det du skriver.

Naar jeg kom til legen og NAV ansatte, saa var de jo i faresonen, hele bunten.

Er det ett kvarter, en legetime er? Naar han var forsinket, gikk det jo inn 20 pasienter i timen og naar jeg kom inn, satt han bare og ristet av stress, klar med reseptblokka.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Karltorbj said:

Kjenner meg igjen i det du skriver.

Naar jeg kom til legen og NAV ansatte, saa var de jo i faresonen, hele bunten.

Er det ett kvarter, en legetime er? Naar han var forsinket, gikk det jo inn 20 pasienter i timen og naar jeg kom inn, satt han bare og ristet av stress, klar med reseptblokka.

Dette bare er enda en grunn til at mannfolk ikke tar turen til legen, de vil jo ikke være til bry.

 

Quote

Undersøkelsen viser også at nesten ni av ti menn ikke liker å plage en lege hvis de har et alvorlig problem. Forfatterne påpeker at dette resulterer i at menn dermed får mindre tilgang til helsehjelpen som finnes.

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/menn-gar-sjelden-til-lege/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...