Gå til innhold

Ghettofiseringen av Norge


Anbefalte innlegg

lada1 skrev (7 minutter siden):

Hva er greia med å være så veldig "norsk"?

Det er viktig for noen å være Norsk, og de føler på et utenforskap hvis de ikke blir ansett som det.

For andre så er annerledesheten en del av deres identitet og noe de er stolt av.

Jeg tenker at det er sunt å være stolt av den man er og sin bakgrunn. Det bør være rom for å være «Norsk» selv om mor og far er født i Pakistan, men å være «Norsk-Pakistaner» eller «Pakistaner-Norsk» når man lager mat eller «Pakistaner» når man velger folkedrakt. Prisen for en slik fleksibilitet eller ambiguitet er at man må godta at mennesker rundt deg ikke med ren tankekraft greier å gjette seg til hvilken rolle akkurat du ser deg i akkurat i dag.

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (1 time siden):

Det er viktig for noen å være Norsk, og de føler på et utenforskap hvis de ikke blir ansett som det.

-k

Det er viktig for alle at de får vite at de er norske og har de samme forpliktelsene som kommer med norsk statsborgerskap, ikke bare rettighetene.

Sitat

For andre så er annerledesheten en del av deres identitet og noe de er stolt av.

Det er viktig å vise at norsk identitet er fleksibelt, at det finnes flere måter å bli ekte nordmenn,  ikke bare Ola Nordmann stereotypen.  En kan bli stolt av morens pakistansk bakgrunn og farens norsk bakgrunn samtidig.

 

 

Sitat

Jeg tenker at det er sunt å være stolt av den man er og sin bakgrunn. Det bør være rom for å være «Norsk» selv om mor og far er født i Pakistan, men å være «Norsk-Pakistaner» eller «Pakistaner-Norsk» når man lager mat eller «Pakistaner» når man velger folkedrakt. Prisen for en slik fleksibilitet eller ambiguitet er at man må godta at mennesker rundt deg ikke med ren tankekraft greier å gjette seg til hvilken rolle akkurat du ser deg i akkurat i dag.

Du får rette meg hvis jeg tar feil, men Norsk Pakistaner høres mer ut som en pakistaner med et norsk pass mens Pakistaner Norsk høres ut som en nordmann med pakistansk slekt.  Det er en forskjell mellom å bli pakistansk først og fremst og å bli norsk først og fremst.  Jeg mener at det promoterer  integrering når du minner de med statsborgerskap at de blir først og fremst nordmenn og ikke er utlendinger med oppholdstillatelse, at statsborgerskap krever at de blir forpliktet til å delta og bidra(borgerplikt) til deres nytt samfunn, selv de som ikke ønsker å gjøre det.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I forhold til, dette problemet, med slumghettoer, maa det loeses over hele linja.

Ruspolitikken, boligpolitikken, psykisk helsepolitikk, integreringspolitikken, mangen fler sikkert, maa belyses.

Dette krever vanvittig mye.

Veldig vanskelig. 

Endret av Karltorbj
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Du får rette meg hvis jeg tar feil, men Norsk Pakistaner høres mer ut som en pakistaner med et norsk pass mens Pakistaner Norsk høres ut som en nordmann med pakistansk slekt. 

Jeg vet at rekkefølgen på de to er viktig for deg, men i praksis har jeg ikke hørt andre enn deg ta opp dette temaet. Så «Pakistaner Norsk» kan bety hva som helst egentlig.

Sitat

Jeg mener at det promoterer  integrering når du minner de med statsborgerskap at de blir først og fremst nordmenn og ikke er utlendinger med oppholdstillatelse, at statsborgerskap krever at de blir forpliktet til å delta og bidra(borgerplikt) til deres nytt samfunn, selv de som ikke ønsker å gjøre det.

I akkurat dette tilfellet så skulle jeg kanskje ønske at Nordmenn hadde hatt en litt mer tradisjonell/konservativ vinkling hvor man hørte nasjonalsangen, avla en høytidelig ed til «Gud, konge, fedreland og nabolagets dugnad». Eller noe slikt. Bare fordi seremonier og staffasje faktisk kan bety noe noen ganger.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

I akkurat dette tilfellet så skulle jeg kanskje ønske at Nordmenn hadde hatt en litt mer tradisjonell/konservativ vinkling hvor man hørte nasjonalsangen, avla en høytidelig ed til «Gud, konge, fedreland og nabolagets dugnad». Eller noe slikt. Bare fordi seremonier og staffasje faktisk kan bety noe noen ganger.

Det har vi! Jeg har vært gjest på flere statsborgerseremonier med venner som har fått norsk statsborgerskap, som alltid har vært en veldig fin opplevelse. Alle nye norske statsborgere får tilbud om dette.

Deltakerne over 18 må avlegge troskapsløftet i seremonien, det lyder slik:

"Som norsk statsborger lover jeg troskap til mitt land Norge og det norske samfunnet, og jeg støtter demokratiet og menneskerettighetene og vil respektere landets lover."

Selvfølgelig uten noe gud da stat og kirke heldigvis er separat her i Norge.

Ellers er det mat og drikke, kunstneriske innslag, taler fra politikere, kulturpersonligheter, utdeling av velkomstgaver og alltid til slutt synger alle nasjonalsangen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, knutinh said:

Det er viktig for noen å være Norsk, og de føler på et utenforskap hvis de ikke blir ansett som det.

For andre så er annerledesheten en del av deres identitet og noe de er stolt av.

Jeg tenker at det er sunt å være stolt av den man er og sin bakgrunn. Det bør være rom for å være «Norsk» selv om mor og far er født i Pakistan, men å være «Norsk-Pakistaner» eller «Pakistaner-Norsk» når man lager mat eller «Pakistaner» når man velger folkedrakt. Prisen for en slik fleksibilitet eller ambiguitet er at man må godta at mennesker rundt deg ikke med ren tankekraft greier å gjette seg til hvilken rolle akkurat du ser deg i akkurat i dag.

-k

Hva med å påstå at "nordmenn" ikke finnes? Problem løst? Og er ikke 17 mai ganske så krampe-oppskrytt?

Forresten, var det ikke en EU-politiker som sa at dansker ikke finnes?

Har man en global sosial sikkerhet så trenger man kanskje ikke nasjonalt fellesskap bortsett fra når russerne truer oss. En trengte forresten nasjonalisme da en skulle frigjøre seg fra Sverige - men den jobben er jo fullført 🙂  Husk på at en ikke trenger så mye familie når staten sikrer en minimum velferd.

 

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det har vi! Jeg har vært gjest på flere statsborgerseremonier med venner som har fått norsk statsborgerskap, som alltid har vært en veldig fin opplevelse. Alle nye norske statsborgere får tilbud om dette.

Deltakerne over 18 må avlegge troskapsløftet i seremonien, det lyder slik:

"Som norsk statsborger lover jeg troskap til mitt land Norge og det norske samfunnet, og jeg støtter demokratiet og menneskerettighetene og vil respektere landets lover."

Selvfølgelig uten noe gud da stat og kirke heldigvis er separat her i Norge.

 

De lover å betale skatt til kirkene 

Lenke til kommentar
lada1 skrev (46 minutter siden):

Hva med å påstå at "nordmenn" ikke finnes? Problem løst? Og er ikke 17 mai ganske så krampe-oppskrytt?

Forresten, var det ikke en EU-politiker som sa at dansker ikke finnes?

Har man en global sosial sikkerhet så trenger man kanskje ikke nasjonalt fellesskap bortsett fra når russerne truer oss. En trengte forresten nasjonalisme da en skulle frigjøre seg fra Sverige - men den jobben er jo fullført 🙂  Husk på at en ikke trenger så mye familie når staten sikrer en minimum velferd.

Så lenge den Norske staten er sosial-demokratisk og driver med utjevning i stor stil så tror jeg at en viss mengde fellesskap og nasjonalisme er kritisk. Vi ser allerede at det knaker i sammenføyningene («hvorfor skal _vi_ gi penger til _dem_ som bare går på trygd og får en haug av unger?»).

Det er bemerkelsesverdig at vi tillater at staten «tar» så mye av vår velstand og gir det til de som trenger det mer enn oss. Og forsåvidt at vi har gitt opp muligheten til å forsvare oss selv med våpenmakt. Det kan bare fungere i et samfunn hvor folk føler seg trygg og hvor vi stoler på hverandre.

Jeg skulle gjerne ha trodd at jeg betaler min skatt med glede av ren altruisme. Men jeg tror at det også er en komponent av «det kunne ha vært meg», «det kan bli meg» og «det kan bli mine barn». Altså en obligatorisk forsikringsordning. Det avhenger av et skjebnesfellesskap hvor forskjellene neppe kan bli for store, hvor jeg føler at de som mottar støtte har ærlige intensjoner.

Dette er vanskelig nok når vi går fra små, tettvevde lokalsamfunn med bygdemonsteret, til urbane liv hvor naboen tilsynelatende kan «NAVe» og spille playstation dagen lang. Hvis i tillegg  naboen snakker ned samfunnet og medborgerene som før på ham så er det vanskelig.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (14 minutter siden):

De lover å betale skatt til kirkene 

Det finnes hvist, ikke kirkeskatt lenger.

Naa faar hvist, trossamfunnene, etter dagens medlemstall, ( i statskirken ogsaa kanskje? ) 15 oere av hver krone, staten gir til statskirken.

Som jeg forstaar det, saa faar det trossamfunnet, du tilhoerer, delen din.

Er ikke kemner, stemmer dette saann nogenlunde?

 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Så lenge den Norske staten er sosial-demokratisk og driver med utjevning i stor stil så tror jeg at en viss mengde fellesskap og nasjonalisme er kritisk. Vi ser allerede at det knaker i sammenføyningene («hvorfor skal _vi_ gi penger til _dem_ som bare går på trygd og får en haug av unger?»).

Det er bemerkelsesverdig at vi tillater at staten «tar» så mye av vår velstand og gir det til de som trenger det mer enn oss. Og forsåvidt at vi har gitt opp muligheten til å forsvare oss selv med våpenmakt. Det kan bare fungere i et samfunn hvor folk føler seg trygg og hvor vi stoler på hverandre.

Jeg skulle gjerne ha trodd at jeg betaler min skatt med glede av ren altruisme. Men jeg tror at det også er en komponent av «det kunne ha vært meg», «det kan bli meg» og «det kan bli mine barn». Det avhenger av et skjebnesfellesskap hvor forskjellene neppe kan bli for store, hvor jeg føler at de som mottar støtte har ærlige intensjoner.

-k

En god forsikring. 👍

Ogsaa en god innvistering, i det samfunnet vi skal trives i.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, knutinh said:

Så lenge den Norske staten er sosial-demokratisk og driver med utjevning i stor stil så tror jeg at en viss mengde fellesskap og nasjonalisme er kritisk.

Dette sosial-demokratiske felles-skapet er det vel ikke plass til i et større kapitalistisk system der en ikke bryr seg om sosial sikkerhet for alle?

Og gjelder overfladiske definisjoner av "norsk" så kan en vel like gjerne kvitte seg med begrepet?

Lenke til kommentar
knutinh skrev (56 minutter siden):

Så lenge den Norske staten er sosial-demokratisk og driver med utjevning i stor stil så tror jeg at en viss mengde fellesskap og nasjonalisme er kritisk. Vi ser allerede at det knaker i sammenføyningene («hvorfor skal _vi_ gi penger til _dem_ som bare går på trygd og får en haug av unger?»).

Vi trenger flere barn. Erna minte oss på det stadig vekk.  https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ikke-fa-flere-barn/o/5-95-1107994

knutinh skrev (59 minutter siden):

Dette er vanskelig nok når vi går fra små, tettvevde lokalsamfunn med bygdemonsteret, til urbane liv hvor naboen tilsynelatende kan «NAVe» og spille playstation dagen lang. Hvis i tillegg  naboen snakker ned samfunnet og medborgerene som før på ham så er det vanskelig.

-k

Det er ingen som liker å leve av å "NAVe". Kanskje for en kort stund, men så vokser problemene. Vi har alle det samme målet uavhengig av bakgrunn. Å lykkes i livet for at drømmene skal bli til virkelighet. Å sitte hjemme og spille playstation istedenfor å ha en jobb å gå til, bygger ingen fremtid og er bare trist.

Arbeidsgiver velger ut den med best CV til jobben. Automatiseringen vil kunne gi færre jobber i fremtiden. I Norge slipper heldigvis uheldige/ubrukelige/overtallige - stryk det som passer -  å sove på gata, som man ser i Paris. Jeg betaler gjerne skatt for at alle skal ha en seng å sove i.

Det hadde hjulpet mye hvis det var billigere å leie enn å eie bolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Vi trenger flere barn. Erna minte oss på det stadig vekk.  https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ikke-fa-flere-barn/o/5-95-1107994

Det Erna tenkte på var kanskje ikke stereotype overfylte små leiligheter med 5 barn og foreldre på permanent trygd?

Sitat

Det er ingen som liker å leve av å "NAVe". Kanskje for en kort stund, men så vokser problemene. Vi har alle det samme målet uavhengig av bakgrunn. Å lykkes i livet for at drømmene skal bli til virkelighet. Å sitte hjemme og spille playstation istedenfor å ha en jobb å gå til, bygger ingen fremtid og er bare trist.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/vil-heller-leve-pa-dagpenger-1.7704532
«

Vi opplever daglig at arbeidsledige heller vil motta dagpenger enn lønn, sier daglig leder i Jobzone i Tromsø, Grete Wilsgaard til NRK.

Rekrutteringsbyråer opplever at arbeidsledige rett og slett ikke gidder å jobbe, til tross for at de får tilbud om jobber innenfor bransjene de ønsker.»

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, knutinh said:

Vi opplever daglig at arbeidsledige heller vil motta dagpenger enn lønn, sier daglig leder i Jobzone i Tromsø, Grete Wilsgaard til NRK.

Rekrutteringsbyråer opplever at arbeidsledige rett og slett ikke gidder å jobbe, til tross for at de får tilbud om jobber innenfor bransjene de ønsker.»

Selvfølgelig opplever rekrutterings-firmaer litt av hvert. Hva forventer de? Usikker jobbing via rekrutterings-byråer ville kanskje svært mange skygge unna. Dette vet vi dog lite om. Jeg ville selv prøvd ut jobb basert på et sosialt trygt ståsted der jeg selv har kontroll. Dersom jeg kom bakpå slik at jeg ble satt under administrasjon av saksbehandlere i NAV som kanskje viste meg videre til rekrutterings-firmaer, så ville jeg føle at de (NAV) hadde ansvaret for mitt liv og jeg hadde liksom tapt. Da gjelder det helst å tråkke vannet via stønader fra NAV. Kanskje litt billig sprit? Få seg en diagnose? Slå kjerringa?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...