Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Alene for alltid, hva er vitsen med å fortsette livet?


Gjest 12af8...dfa

Anbefalte innlegg

Åpne døra gå ut en tur, det er sommer på vei. Gå flere små turer og se verden der du bor. Se på livet, fugler, mennesker, dyr og sug det inn. 

Skummelt å bare sitte foran en skjerm, og drukne i alle slags forum, datingsider og annet.

Når man slapper mer av og klarer å ta til seg inntrykk, føler man seg bedre og det gir flere positive ringvirkninger. 

Snakker av erfaring, det er så lett å drukne i egen nedstemthet og oppgitthet. Det vil prege deg og slå tilbake på deg. 

Se lyset! Åpne døra 😊

 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (1 time siden):

...kan sammenlignes med slanking eller trening, for eksempel. De som typisk feiler i slanking er de som ser på det som en prosess de må igjennom for å nå et mål. Det vil nesten alltid gå galt fordi de plager seg gjennom det og venter hver dag på at nåla på vekta skal komme dit de vil så de kan fortsette som før slankingen. Derimot de som ser på prosessen å slanke seg som målet, de vil endre sitt dagligliv til det bedre for vekten fordi slankingen er ikke unntaket... Noen strikker hele tiden og de trives med å strikke, og de blir fryktelig flinke også. De trives ikke nødvendigvis med å ha uhorvelig mye strikkegensere og ullsokker, og ei heller kommer de til et sted noen gang hvor de legger fra seg strikketøyet fordi de har nådd målet. Og om man hele tiden skal se på hvor mye naboen strikker for å måle hvor flink en selv er til å strikke så vil man nødvendigvis aldri bli fornøyd. Men hvis man ser på hvor mye man strikket for et halvt år siden sammenlignet med hvor mye man strikker i dag så...

Det var da voldsomt til lignelser! Ser ikke helt hvordan det der skal hjelpe trådstarter😇

Lenke til kommentar
Gjest 12af8...dfa
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Mine råd dreier seg om å ikke fokusere så mye på fasaden. Ingen er lykkelige for fasaden. Det heter fasade av en grunn tross alt. Det er noe som dekker over noe annet. Hadde det ikke vært en fasade hadde det vært ens indre som syns på utsiden.

Jeg har meget god forståelse for situasjonen. Når man mister synet av håp blir livet fryktelig vanskelig.

Beklager om det ble oppfattet slik. Det var ikke det jeg mente. Derimot forsøker jeg si at man alltid skal jobbe med seg selv, og det gjelder alle. Det har ikke med å aldri bli bra nok å gjøre, men snarere det at man skal komme til et sted hvor prosessen av å forbedre seg er selve målet. Det kan sammenlignes med slanking eller trening, for eksempel. De som typisk feiler i slanking er de som ser på det som en prosess de må igjennom for å nå et mål. Det vil nesten alltid gå galt fordi de plager seg gjennom det og venter hver dag på at nåla på vekta skal komme dit de vil så de kan fortsette som før slankingen. Derimot de som ser på prosessen å slanke seg som målet, de vil endre sitt dagligliv til det bedre for vekten fordi slankingen er ikke unntaket, men den nye hverdagen.
Det samme med trening. Hvis man trener for å bli sterk så vil man aldri klare det. Derimot de som trener fordi de vil trene og forbedre seg selv, de blir sterke.

Og deri ligger mye av poenget med dette, og det er at det viser seg at folk blir misfornøyde om de ikke har forbedringspotensiale. Noen strikker hele tiden og de trives med å strikke, og de blir fryktelig flinke også. De trives ikke nødvendigvis med å ha uhorvelig mye strikkegensere og ullsokker, og ei heller kommer de til et sted noen gang hvor de legger fra seg strikketøyet fordi de har nådd målet. Og om man hele tiden skal se på hvor mye naboen strikker for å måle hvor flink en selv er til å strikke så vil man nødvendigvis aldri bli fornøyd. Men hvis man ser på hvor mye man strikket for et halvt år siden sammenlignet med hvor mye man strikker i dag så kan man kanskje bli overrasket over resultatet. Dette selv om naboen er i en annen klasse enn en selv.

Et annet eksempel kan gjerne være å betale regninger. Skal jeg være fornøyd fordi jeg i dag kan betale alle regningene mine og ha penger til overs i motsetning til hvordan det var for endel år siden, eller skal jeg være misfornøyd fordi andre har enda mer til rådighet når de har betalt sine regniner? Jeg har jo forbedret meg der markant selv om andre stiller i en annen klasse.

Og det man gjerne ser komme ut av slikt over tid er et skifte i fokus til hva man selv klarer prestere over fra hva andre klarer prestere, og med det kommer selvfølelse og det bare baller på seg.

Jeg forstår at livet kan føles uutholdelig og meningsløst og du har all min sympati for situasjonen. Jeg kan legge til at jeg selv har vært i flere vanskelige livssituasjoner hvor mange har gitt opp. Jeg deler gjerne dette om du føler det kan være til hjelp, men helst ikke i en åpen tråd.

Gjerne. Sender deg en pm. 

Anonymous poster hash: 12af8...dfa

Lenke til kommentar
Gjest 12af8...dfa
ozone skrev (1 time siden):

Det var da voldsomt til lignelser! Ser ikke helt hvordan det der skal hjelpe trådstarter😇

Vær snill, han vil hjelpe. 

Anonymous poster hash: 12af8...dfa

Lenke til kommentar
On 5/9/2023 at 3:55 PM, Felvinter said:

Uenig. Jeg har hatt samme samboer hele mitt voksne liv. På grunn av nyhetsbildet da vi møttes, snakket vi om et grunnleggende verdibasert spørsmål allerede på første date. Dette skapte interesse og trygghet hos oss begge, fordi vi visste at vi delte verdigrunnlag.

For mange snakker for overfladisk for lenge. Plutselig finner man ut hvem man virkelig er sammen med, og da er det ofte for sent. 

Synes det er flott at du har hatt den opplevelsen, og at dere holder sammen. Jeg kan forstår det siste poenget ditt, men mener likevel å snakke om politikk, om man ikke har politisk korrekte meninger, skremmer bort flere enn det fanger interessen. Finnes alltid unntak, det skal sies.  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 12af8...dfa skrev (På 8.5.2023 den 17.52):

Takk for fine ord. Jeg håper du har rett. Har innsett at jeg ikke kan fortsette å lese så mye på nettet, det gjør meg skikkelig ille til mote. Begynner jo nesten å tvile på meg selv også når jeg leser så mange negative antagelser om meg selv som jeg ikke føler stemmer. Jeg kan ikke få et slikt svart/hvitt syn på verden. Jeg hadde det ikke før, og selv om jeg alltid har hatt det vanskelig med psyken, selvtillit og diverse har det blitt markant dårligere de siste par årene. Så ille at det nesten ikke er til å holde ut. 

Så ja, jeg logger av nettet og logger på livet. Så får jeg bare ta livet med ro og satse på at kjærligheten finner meg en dag. Jeg skal lete litt, men som sagt ta det med ro. 

Dette er noe jeg i et godt øyeblikk ville sagt selv også. Så jeg er enig. Takk for at du gir meg "bekreftelse" på dette tankesettet. Tro det eller ei, men det du skriver her hører jeg sjeldent og leser sjeldent, så... 

Anonymous poster hash: 12af8...dfa

Du må skille mellom dem som er bitre troll og hvem som faktisk sier noe som har substans. Det er nok av incels/kvasi-incels som bruker internett som søppeldynge for frustrasjon. Spesielt i tråder som omhandler kvinner/kjærlighet/forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 12af8...dfa
Sentinelle skrev (1 time siden):

Blir ikke bedre om du tar livet av deg selv, tror jeg. Foreslår at du bare står den ut, i det minste, og ser om det blir bedre. Hvis ikke, så gjorde du hvertfall ditt beste.

Gjør jeg det slipper jeg å stå i skammen og ydmykheten over å være den jeg er. Man vet ikke hva fremtiden bringer, men ser jeg på livet jeg lever nå og fortiden så er utsiktene for fremtiden temmelig dårlige. 

Jeg skal prøve litt til. Finne mening og verdighet i det å være enslig. Kanskje jeg en dag våkner opp og tenker at livet ikke er så verst likevel. Og jo lengre man går alene, jo "rarere" blir en, behovet og ønsket vil forsvinne. Det har jeg tro på, og tror jeg nok, vil det gå. 😊

Anonymous poster hash: 12af8...dfa

Lenke til kommentar
Gjest 12af8...dfa skrev (7 minutter siden):

Jeg skal prøve litt til.

Er man dau så er man dau og er man dau så lever man ikke, det er ikke noe paradis i skyene eller i kjellern hos gammelerik, livet er kort og det er like greit og leve det, det fins ikke noen angreknapp dessverre. Hva har du lyst til og gjøre ? Kunne du tenkt deg å reise f.eks, poenget er det går an å leve alene, det er ikke noe skam, lev livet ditt på beste måte og kanskje du treffer noen.

Lenke til kommentar
Gjest 12af8...dfa
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Hva har du lyst til og gjøre ? Kunne du tenkt deg å reise f.eks, poenget er det går an å leve alene, det er ikke noe skam, lev livet ditt på beste måte og kanskje du treffer noen.

Helt ærlig så har jeg ikke lyst til noe som helst.

Anonymous poster hash: 12af8...dfa

Lenke til kommentar
Gjest 12af8...dfa skrev (19 minutter siden):

Gjør jeg det slipper jeg å stå i skammen og ydmykheten over å være den jeg er. Man vet ikke hva fremtiden bringer, men ser jeg på livet jeg lever nå og fortiden så er utsiktene for fremtiden temmelig dårlige. 

Jeg skal prøve litt til. Finne mening og verdighet i det å være enslig. Kanskje jeg en dag våkner opp og tenker at livet ikke er så verst likevel. Og jo lengre man går alene, jo "rarere" blir en, behovet og ønsket vil forsvinne. Det har jeg tro på, og tror jeg nok, vil det gå. 😊

Anonymous poster hash: 12af8...dfa

Det er ikke noe galt med den du er. Det er det bare den indre kritikeren som sier.

Du er heller ikke den eneste som gjennomgår dette her. Så du er ikke alene, i den forstand.

Vær en god venn med deg selv, så blir alt så mye lettere.

Lenke til kommentar
Gjest 12af8...dfa
Sentinelle skrev (8 minutter siden):

Du er heller ikke den eneste som gjennomgår dette her.

Jeg vet. 

Anonymous poster hash: 12af8...dfa

Lenke til kommentar

Livet er det eneste man har, som man vet om i alle fall. Da bør man fortsette, men med andre tanker og handlinger enn de som har ført seg der man er. Det er som oftest mulig å få det bedre.

Les Brown — 'You don't have to be great to get started, but you have to get started to be great.'

Det kan være tøft å innse, det var det for meg i alle fall, men den eneste måten å få det bedre er å jobbe hardt med seg selv. Å håpe at omstendighetene skal bli bedre er en dårlig strategi.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest 12af8...dfa
BadCat skrev (10 minutter siden):

Livet er det eneste man har, som man vet om i alle fall. Da bør man fortsette, men med andre tanker og handlinger enn de som har ført seg der man er. Det er som oftest mulig å få det bedre.

Les Brown — 'You don't have to be great to get started, but you have to get started to be great.'

Det kan være tøft å innse, det var det for meg i alle fall, men den eneste måten å få det bedre er å jobbe hardt med seg selv. Å håpe at omstendighetene skal bli bedre er en dårlig strategi.

Omstendighetene vet jeg at jeg ikke kan gjøre noe med. Har jobbet mye med meg selv hele mitt voksne liv men når det ikke gir resultater kjenner jeg at jeg blir ganske mett. Det som er tøffere å innse er at lasten jeg bærer ikke vil forsvinne, og om jeg orker å leve med det er jeg usikker på. Enn så lenge prøver jeg fortsatt men til hvilken nytte? Livet suser forbi og skjer hver dag, jeg er bare tilskuer. De siste årene er tapt uten mening og hverdagen fortsetter i samme tralten. Det er fullstendig meningsløst... Spør en meg om hva jeg gjorde i fjor, husker jeg ikke en dritt. Tror hjernecellene mine forvitrer. 

Anonymous poster hash: 12af8...dfa

Lenke til kommentar

Det krever mye å endre seg. Det er ikke noe man kan ta uformelt (casual) og lykkes med.

De fleste laster vil bli enklere å bære når man blir bedre. Hvis du mener at det ikke nytter er det muligens der du bør starte.

Det er alltid noe man kan jobbe med. Hvis man er stygg så kan man likevel bli slank og veltrent eller man kan bli god på kommunikasjon og sosiale ferdigheter. Hvis man er elendig i fotball og ikke blir stort bedre tross hard innsats kan det likevel være at man finner ut at man gjør fremskritt i dans eller klatring.

Man har ikke tapt før man har gitt opp. Jeg er helt sikker på at det er noen vaner du kan endre på eller at du finner noe ved deg selv som er mulig å forbedre.

Noe så simpelt som å stryke ei skjorte eller barbere seg om morgenen endrer hele den dagen. Man hever standarden med små grep. Det er ikke ett stort grep som endrer livet, det er tusener av små grep gjort om og om igjen.

Kjører man Trondheim-Oslo tar man ikke hele turen i ei vending men sving for sving strekning for strekning. Slik er det i livet også. Det er ikke noe komplisert egentlig. Man må finne de riktige tingene man skal gjøre og så gjøre det hver dag i årevis. Det vanskeligste er å komme i gang. Straks man er i gang får man fremskritt, motivasjon og driv til å holde det gående.

Problemet når årene har gått uten at man er der man ønsker er at det vil ta flere år å komme dit jevnaldrende allerede var for 20 år siden eller hvis man har tråkket i salateen vil det ta årevis å bare komme til 0. Har man 400k i gjeld så tar det 3-5 år år før man er ei eneste krone i pluss. Det er den harde realitet. Da er det selvsagt enklere å strarte på 0 og komme 401k i pluss med samme innsats. (egentlig krever det mer innsats på grunn av renter, men vi forenkler det litt.) 5 år for å komme 1 kr i pluss, er hard kost, men det er nødvendig i det eksempelet og i livet forøvrig. Man er der man er og for å komme fremover krever det en innsats.

Det er ganske mange som har det dritt etter covid-restriksjoner og nå på grunn av høy inflasjon. Man kan ikke gjøre noe med omstendighetene, så da får man bli bedre. Det er egentlig kontraproduktivt at det i media snakkes om å bedre omstendighetene når det ikke er beste taktikk for å bedre situasjonen. Det blir omtrent på samme nivå som de som klapper seg på skuldra og sier "Du er bra nok som du er." Jo, hvis man er fornøyd i livet så kanskje. Hvis man ikke er fornøyd så er det ei hvilepute som ikke leder noen steder.

Kanskje du kan se noen foredrag med Les Brown. Han er ganske flink til å forklare hvordan man kan lykkes eller bli motivert.

 

Quote

As a child, Les Brown seemed headed nowhere fast.

Born along with his twin brother, Wesley, on the floor of an abandoned building in Miami in 1945, and given away soon by his mother, Les was labeled mentally retarded in school.

“I was called DT — the dumb twin,” he told an audience of more than 200 donors and volunteers at the Boys & Girls Club of Collier County’s Great Futures Breakfast on Thursday.

But when he told that to a high school speech teacher he respected, the teacher remonstrated him.

“Don’t ever say that again,” he said. “Someone’s opinion of you does not have to become your reality.”

That was the spark that led Brown to a career as a radio disc jockey, television personality, Ohio state legislator and, finally, motivational speaker.

Along the way he also became the third husband of popular singer Gladys Knight (they divorced in 1997).

But it wasn’t an easy or smooth road to success.

Brown and his brother were adopted by a woman who had never had children of her own but who raised seven adoptees by working as a cafeteria worker and a cook for affluent Miamians.

“We wore hand-me-downs and ate food that was left over from the tables of Mother’s wealthy families,” Brown said.

His circumstances left him with low self-esteem, but with the encouragement of his teacher, he decided to pursue his early dream of becoming a DJ by applying at a Miami radio station.

Because he had no experience or college degree, the station manager turned him away. But Brown came back day after day, until he was finally hired as an errand boy.

Instead of spinning discs, he spent his time fetching coffee, waxing employees’ cars, picking up Motown stars at the airport and waiting for his chance.

Then one weekend a disc jockey got drunk on air, and the station owner asked Brown to go on in his stead. Brown seized the chance and used it as a springboard to a career in the Midwest as a broadcaster and television talk show host.

"You got to stay hungry," he said. "Hungry people are unstoppable."

He also served three terms in the Ohio State Legislature, leaving to form a motivational speaking company in 1981. In 1992 he wrote a book about his journey overcoming obstacles and poverty titled “Live Your Dreams.”

To the teen members of the Boys and Girls Club in the audience, representing the 3,000 children the Collier County group serves, Brown advised staying away from negative people and influences, and being relentless and brave in pursuing goals.

“Don’t go where everyone has gone before,” he said. “Go where no one has gone and leave a trail.”

https://eu.naplesnews.com/story/news/local/2016/10/13/succeed-you-got-stay-hungry-les-brown-tells-bgcc/91996610/

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 12af8...dfa
BadCat skrev (1 time siden):

Det er alltid noe man kan jobbe med. Hvis man er stygg så kan man likevel bli slank og veltrent eller man kan bli god på kommunikasjon og sosiale ferdigheter. Hvis man er elendig i fotball og ikke blir stort bedre tross hard innsats kan det likevel være at man finner ut at man gjør fremskritt i dans eller klatring.

Men aldri bra nok. 

Fint innlegg, men jeg har ikke noe å svare til det. Jeg er egentlig fornøyd med å bare bruke tiden min på jobb, dataspill og lesing av bøker. Det gjør ingenting at hjemmet mitt er tomt og stolene ved spisebordet ubrukte. Jeg blir trigget av tv-serier, virkeligheten, sosialisering, nyheter og sosiale medier, det er da jeg blir bevisst på alt jeg mangler og alt jeg skulle ønske jeg hadde. Forholder jeg meg kun til min egen boble bestående av hobbyene mine så har jeg det egentlig fint. En form for fornektelse og distansering til virkeligheten, men det fungerer. 

Selvsagt må man jobbe hardt. Men hva er prisen jeg får for å jobbe hardt? Ingenting. Jeg er i fysisk aktivitet, jeg opplever oftere mestring enn nederlag når det kommer til diverse utfordringer i hverdagen relatert til jobb og hobbyer som jeg prøver meg frem med, men har det hatt noen som helst effekt på det psykiske, samt selvtilliten? Ikke en jævla dritt. Like skakkjørt som for 10 år siden.

Hva kan jeg gjøre for å bedre situasjonen min? Logge av nettet, forholde meg minst mulig til andre mennesker og bruke tiden på noe som gir meg mening og glede. Den dagen ingenting holder meg oppe lenger så vet jeg hvor utveien er. Og jeg vet veldig godt at ingen kan stoppe meg. Ingen vil vite og ingen bryr seg. Det er helt greit, for alt jeg vet sitter naboen min og vurderer selvmord akkurat nå, men det er ingenting jeg kan gjøre, ikke sant. Sånn er livet, flesteparten er usynlig for deg uansett.

Etter å ha fått flere gode svar i tråden her innser jeg hvor fastlåst jeg er i det negative tankesettet mitt og jeg innser også at det er ikke noe noen kan gjøre for meg. Jeg har det best alene og det er nok best jeg skjermer meg selv. 

Anonymous poster hash: 12af8...dfa

Lenke til kommentar

Hva om du kjøper ei notisbok i morgen og skriver ned alt du gjør de neste 14 dagene. Så sorterer du det i konstruktiv og destruktiv adferd. Destruktiv adferd vil være det som ikke leder noe sted eller får deg til å føle deg elendig og verdiløs.

Jobb og videospill (med måte med mindre du er proff) kan for eksempel være positivt mens datingapper og forum gjerne er destruktive tidssluk. Datingapper er absolutt det verste du kan gjøre. Du forsøker kontinuerlig å få premie ved å ikke være bra nok og stanger hodet i en vegg som ikke rikker seg. For å få premie der må man bli bedre. Er man ikke pen så må man nesten legge ut profilbilder med klokker til 200k og biler til 2M for å få noe napp der.

Hovedårsaken til at så mange er ulykkelige i dag er at folk prøver å få premie uten å ha lagt ned innsatsen. Mulighetene har aldri vært større, men så er det med konkurransen. Skal du møte ei dame så er det ikke nok å være den beste av de tilgjengelige i lokalet, du må være best av tusener av menn på en app. Hvorfor skal ei kvinne bruke tid på deg hvis hun kan sveipe videre. Det er ikke lenger bra nok å være best i byen i et videospill. Når du logger deg på nett så får du spille mot de 500 beste i verden og enten så er du god nok eller så er du helt ut.

Det er ikke alltid man trenger å være best. Mange, for ikke å si de fleste spillvideoer på YouTube er folk som har gjort opptak uten å trene noe som helst i et spill. De gidder ikke å øve noen timer eller dager og så gjøre et opptak. Nei, de skal ha premie med en gang og tar opp med det samme og det var det. Spesielt irriterende er dette når folk lager letsplays av spill som har vært ute i flere tiår. Hva med å øve seg noen uker før man tar opp ferdighetene. I praksis kaster man bort tiden til alle som klikker på videoene. YouTube er forpestet med videoer av folk som er elendige i spill. Poenget her er at man ikke alltid trenger å være best. Noen ganger er det nok å være over snittet eller i det minste legge inn noen timer med innsats.

Se denne klovnen for eksempel. Hva er vitsen med å legge ut video av at du starter "Castle Multiball" og lar alle kulene trille ut. Det er å kaste bort folks tid, båndbredde og plass på serveren. Hvis man greier å få alle 5 jackpotene som perler på ei snor slik at man skrur på "Super Jackpot" og så får den også, da er det vel verdt å publisere et klipp. Det tar 40+ timer og ti- til hundretalls opptak å lage en god YouTube video, ikke noen minutter til ett opptak og så 2 minutter med redigering, slik enkelte tror. Poenget mitt er at mye frukt i livet er oppnåelig, det krever kun timer med innsats og utførelse. Man trenger ikke alltid å være best. Noen ganger er det nok å være over 80% av maks.

 

Alt har med tid, sted og setting å gjøre.

Skal du imponere damer med dans på TV må du nesten være av de fremste i landet eller ha vett nok til å skjønne at du ikke har noe der å gjøre. Skal du imponere damer på en nattklubb så holder det å være best i lokalet eller i alle fall ikke særlig under topp 3.

Det er sjelden jeg er i Oslo men jeg var ute med en kompis der. Egentlig skulle vi bare drikke øl for fest og konsert var ikke før dagen etter, men av en eller annen grunn ble det dance battle mot 5 kjekkaser med asiatisk utseende, som jeg vant. Umiddelbart kom det kvinner og gav meg telefonnummeret. Litt senere traff jeg disse kjekkasene på WC. Jeg ble livredd og trodde at enten så ble jeg jult opp eller så skulle de ta livet av meg. Nei, de skulle bare si hei og vise respekt.

Jeg er på ingen måte best i dans, men relativt god etter år med innsats. Utgangspunktet var at jeg på klassefest fikk høre at jeg skulle holde meg sittende, for dansing var ikke noe for meg. Det så vel klønete sjanseløst ut og stygg var jeg også, så det var til fordel for alle, inkludert meg selv, at jeg ikke deltok. Jeg torde ikke gå på et dansegulv på 16 år. Det var først lenge etter at jeg begynte å danse hver helg for så nesten hver dag og fant ut at jeg ble bedre og bedre hvor hver måned og år. Det er virkelig artig å drive med noe når man tydelig ser at man blir bedre og bedre, selv etter flere år. Fotball for eksempel ble jeg ikke stort bedre i samme hvor mye innsats jeg la inn. Det var tøft for det var den aktiviteten som da var viktig å være god i.

Du skal aldri la verken andre eller deg selv si at du ikke duger til noe som helst.

Som ung følte jeg med elendig og verdiløs. Dårlig på å lage musikk, elendig i videospill, elendig i idrett, elendig i dans, elendig på skolen, elendig på jobb, elendig på sosiale ferdigheter. Verdiløs ovenfor kvinner og menn. Senere har jeg greid å mestre alle disse oppgavene. Nå ble jeg aldri god i ballspill som var målet, men jeg ble relativt god i friidrett som var et løft. Jeg skjønte ikke som ung at det krevde innsats å bli god. Jeg sammenlignet mine prestasjoner mot andre og så at det var håpløst og jeg fikk høre at jeg var stygg, verdiløs og uten håp.

Min læreinne mener jeg er en solskinnshistorie fordi jeg gikk fra å være den svakeste eleven til å bli av de beste. De andre lærerne hadde gitt meg opp, sa hun.

Det er fullt mulig å bli bedre eller til og med god, men det er vanskelig å komme over at folk sa at man skulle gjøre alle en tjeneste og finne et tau og klatre opp på en stol. Jeg bruker flere minutter hver morgen for å komme i modus for å orke å gjøre noe som helst. Ofte greier jeg ikke å sove om natta heller. Jeg trenger noen minutter til å innse at jeg ikke er dum, stygg og uten verdi.

På det hyggeligste helte de andre elevene ei bøtte urin på meg i dusjen etter gymtimen. Det gikk en god del år før jeg greide å føle noe som helst av glede eller mening.

Det er ikke så kjekt å utlevere seg slik, men jeg ser ikke så mange andre måter å få deg til fatte at det nytter å gjøre en innsats.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (13 minutter siden):

Hva om du kjøper ei notisbok i morgen og skriver ned alt du gjør de neste 14 dagene. Så sorterer du det i konstruktiv og destruktiv adferd. Destruktiv adferd vil være det som ikke leder noe sted eller får deg til å føle deg elendig og verdiløs.

Jobb og videospill (med måte med mindre du er proff) kan for eksempel være positivt mens datingapper og forum gjerne er destruktive tidssluk. Datingapper er absolutt det verste du kan gjøre. Du forsøker kontinuerlig å få premie ved å ikke være bra nok og stanger hodet i en vegg som ikke rikker seg. For å få premie der må man bli bedre. Er man ikke pen så må man nesten legge ut profilbilder med klokker til 200k og biler til 2M for å få noe napp der.

Hovedårsaken til at så mange er ulykkelige i dag er at folk prøver å få premie uten å ha lagt ned innsatsen. Mulighetene har aldri vært større, men så er det med konkurransen. Skal du møte ei dame så er det ikke nok å være den beste av de tilgjengelige i lokalet, du må være best av tusener av menn på en app. Hvorfor skal ei kvinne bruke tid på deg hvis hun kan sveipe videre. Det er ikke lenger bra nok å være best i byen i et videospill. Når du logger deg på nett så får du spille mot de 500 beste i verden og enten så er du god nok eller så er du helt ut.

Det er ikke alltid man trenger å være best. Mange, for ikke å si de fleste spillvideoer på YouTube er folk som har gjort opptak uten å trene noe som helst i et spill. De gidder ikke å øve noen timer eller dager og så gjøre et opptak. Nei, de skal ha premie med en gang og tar opp med det samme og det var det. Spesielt irriterende er dette når folk lager letsplays av spill som har vært ute i flere tiår. Hva med å øve seg noen uker før man tar opp ferdighetene. I praksis kaster man bort tiden til alle som klikker på videoene. YouTube er forpestet med videoer av folk som er elendige i spill. Poenget her er at man ikke alltid trenger å være best. Noen ganger er det nok å være over snittet eller i det minste legge inn noen timer med innsats.

Se denne klovnen for eksempel. Hva er vitsen med å legge ut video av at du starter "Castle Multiball" og lar alle kulene trille ut. Det er å kaste bort folks tid, båndbredde og plass på serveren. Hvis man greier å få alle 5 jackpotene som perler på ei snor slik at man skrur på "Super Jackpot" og så får den også, da er det vel verdt å publisere et klipp. Det tar 40+ timer og ti- til hundretalls opptak å lage en god YouTube video, ikke noen minutter til ett opptak og så 2 minutter med redigering, slik enkelte tror. Poenget mitt er at mye frukt i livet er oppnåelig, det krever kun timer med innsats og utførelse. Man trenger ikke alltid å være best. Noen ganger er det nok å være over 80% av maks.

 


Synes du har flere gode poeng her, men jeg må jo pirke på det jeg ikke er enig i så klart ;)

Spilling har jo en tendens til å ha stort fokus på å være flink, selv ser jeg også mest på folk som er flinke. Men mange youtubere er ikke flinke som du nevner, men har likevel stor suksess. Det er definitivt mange måter å bli populær på på nettet og det er nok overførbart til den virkelige verden også.

Saken er jo at menneskeheten har mange ulike personlighetstyper som verdsetter ulike ting, noe som i grunnen er en kjempefordel i nesten alle kontekster – spesielt når vi klarer å godta at det er slik.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes flere måter å underholde på, men hvis man skal laste opp en playthrough uten kommentar er det gjerne en fordel at man ikke laster opp første forsøk. Innen livestreaming er det egne kategorier for "blind playthrough" når man er fersk. Da er det helt greit og man kan oppsøke det eller styre unna alt ettersom.

Jeg har ikke noe mot at folk har dårlige forsøk ute så lenge de er korrekt merket. Dette blir det samme som at en artist bør skrive preview i tittelsen, hvis det ikke er hele låta.

Poenget var uansett at man kan bli bedre enn snittet med bare litt innsats fordi laveste fellesnevner er å trykke record og upload med liten innsats utover det.

Om man så skal ha en grunn til å fortsette er at man kan få til noe, hva enn det måtte være.  Det vet hver enkelt hva som er viktig og gir mening for seg.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...