Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fortell oss om din bil


Anbefalte innlegg

2021 Volvo XC60 Hybrid. God comfort, stillegående, fullt mulig å kjøre på strøm hele tiden om man ikke har mer enn 20km til jobb. Bra lydanlegg fra Harman og jeg elsker panoramataket. Greit med hk, men de ca 360hk er seriøst gamle og responsen er elendig. Dette er fullstendig snudd om på årets modell, den kjennes mye kvikkere i forhold. Men jeg synes ikke bilen er verdt ca 800k. Da går jeg heller tilbake til MB for samme pris og får langt mer kjøreglede. Er på utkikk etter hel-el for neste bil tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reign skrev (30 minutter siden):

Jeg forstår ikke folk som leier seg den samme eller tilnærmet samme bilen som de selv eier, spesielt når man skal til et annet kontinent der man har tilgang på helt andre biler. Ikke at jeg noen gang hadde kjøpt den selv til en edruelig pris i Norge, men det var veldig artig å kjøre en Dodge Charger med V6er da jeg var i USA i 2015. Jeg hadde jo blitt særdeles skuffet om jeg fikk ut f.eks. en Ford Mondeo (Fusion).

Men det er nå bare meg da 🙂 

Jeg er i USA mange ganger pr år, og jeg har reist i jobb sammenheng i 10+ år. Så jeg har hatt den perioden med å leie slikt. Nå vill jeg bare ha en bil jeg er vant med som tar meg til der jeg skal på en god måte, og det gjør disse bilene. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Dette er min 5 tesla, jeg har ingen grunn til å se meg rundt etter annet da jeg er så fornøyd. Men jeg har prøvd ett par Taycan, fine biler men jeg trives best i en Tesla. Skal til USA neste uke, har leid meg en model 3. 

Nå har jeg aldri prøvd en Plaid, men skulle hatt mye for å overbevise meg for å velge en slik over en Porsche Taycan tror jeg. Digger Taycan veldig, kuleste el-bilen. Men er personlig preferanse så klart! Hvordan synes du kvaliteten på interiør er på Model S ifht Taycan? Porsche burde jo egentlig være en del bedre. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

2023 Tesla Model Y LR.

Akkurat kjøpt den etter å ha hatt 3'r LR i 4 år. Gjør jobben enda bedre som familie bil enn det 3'ern gjorde. Men den går merkbart dårligere og er merkbart høyere. Merker at den er litt stillere og har litt bedre rekkevidde når det er kaldt ift. gamlebilen som ikke hadde varmepumpe. Tesla har levert såpass bra, at jeg tror nok ikke jeg kommer til å kikke på noen andre merker før de leverer like god ladeopplevelse.

2020 Skoda Citigo-e iV 
Gjør jobben som pendler bil, og har akkurat plass til alle 4 i familien i en knipe. Trenger egentlig kun 2 biler noen få timer i uken, og kanskje 1 helg i mnd. Denne gjør jobben. Vært endel garantigreier, recall på batterier, bremser, girvelger. Men forhandlere ligger i gangavstand så det har funket greit.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Emilsen said:

Nå har jeg aldri prøvd en Plaid, men skulle hatt mye for å overbevise meg for å velge en slik over en Porsche Taycan tror jeg. Digger Taycan veldig, kuleste el-bilen. Men er personlig preferanse så klart! Hvordan synes du kvaliteten på interiør er på Model S ifht Taycan? Porsche burde jo egentlig være en del bedre. 

Dette vil jo være et prisspørsmål også da vil jeg tro. Om man setter prestanda over interiørkvalitet.

En Taycan Turbo S koster det dobbelte av en Model S plaid....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emilsen skrev (6 minutter siden):

Nå har jeg aldri prøvd en Plaid, men skulle hatt mye for å overbevise meg for å velge en slik over en Porsche Taycan tror jeg. Digger Taycan veldig, kuleste el-bilen. Men er personlig preferanse så klart! Hvordan synes du kvaliteten på interiør er på Model S ifht Taycan? Porsche burde jo egentlig være en del bedre. 

Ja alle er ikke like. Skal dog sies at det er stor forskjell i pris på de råeste versjonene av disse. Jeg liker interiøret til Tesla

Lenke til kommentar

Nett nå har jeg ikke så mye, etter en skilsmisse i 2018 som tok det meste av gøye ting å kjøre med.

Så nå har jeg en 2006 Focus C-max. Betalte 5.000 for den, har puttet på den 12.000 i deler, og bortsett fra en motorfeil jeg ikke har sett så mye på ennå så funker den brillefint som en "drittbil". Den har ESP og ABS, plass til 5, trekker 1.3 tonn og bruker fint lite diesel. Men du kjenner hver eneste lille ujevnhet i veien, disse bilene er latterlig stive. Robert Collin (han som fikk Mercedes til å bygge om A-klassen siden den kunne velte) kalte bilen livsfarlig, det har han litt rett i for mer hårete veiegenskaper finnes knapt på en liten familiebil.

Hovedbilen min er en 2014 Citroen C5 CrossTourer. 6-trinns Aisin-automat, 2-liters diesel som er "optimalisert" av en som kan disse motorene, og det viktigste; siste generasjon hydropneumatikk. Etter denne bilen har Citroen blitt litt mindre interessant siden de har sluttet med hydraulikken sin. Godt med komfortutstyr som dieselvarmer, massasje i setet, laminerte ruter.
1.9 tonn egenvekt og et hjuloppheng som er bare perfekt for norske veier. Komforten er helt i toppklassen, og den sitter meget trygt selv under heftige manøvre, skjønt noe reserbil er det slett ikke. Dette er slede. Langtursbil. Kjørte 7.500KM til toppen av Norge på ferie, og hver meter var behagelig.
Henimot rustfri, slik Citroen som oftest er.
Planen er å ta vare på denne, for med litt ekstra stell så bør denne kunne bli gammel. Så sant vi får lov å kjøre diesel i dette landet da.

Fram til skillsmissen hadde jeg et lite knippe med greie biler:

En 2000 Pajero Sport, med deilig V6 bensiner. Ikke noe veldig futt i den, men duverden så fin å cruise med, også i skauen. Maksimalt utstyrt, så den hadde ekslusive ting som skinnseter, AC og et ubrukelig kompass.

En 2006 Pajero med 7 seter og 3.2 diesel. Familiebil. Slukte det som var av hundebur, unger, sur kjerring og alt. Rimelig i drift, men bråkte mye. Trakk som en traktor, kjørte som en middels personbil, overraskende  fine veiegenskaper på denne.

Skatten min, En 1964,5 Mustang Convertible, med 289 og 3-trinns autolat. Himmel jeg savner den bilen. Den var sånn 99% strøken, meget pent oppgradert med skivebremser og bremsekraftforsterker, servo, setebelter, nøye utvalgte komponenter i hjuloppheng, etc Denne kjørte som en drøm og var merkverdig praktisk i bruk.
Nå er det en pensjonert herremann på østlandet som koser seg med denne, og han smiler fremdeles etter noen år som Mustang-eier.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Har nå en 2020 modell Kia E-Soul 64 kwh, fin og praktisk bil med god nok rekkevidde til å ta den på langtur uten at lading blir et irritasjonsmoment, lite vondt å si om bilen men forhandleren jeg kjøpte bilen fra har jeg lite positivt å si om. Grunnet endret livssituasjon og behov for større bil ble det i februar lagt inn bestilling på en Hyundai IONIQ 5 Premium 4WD hos en forhandler jeg vet har god kundeservice, så går for tiden bare å tripper å håper på en telefon eller mail fra forhandler med informasjon om levering 🫠

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser nå at jeg aldri la inn min egen bil i originalinnlegget, så legger det inn nå.

 

Jeg har en BMW 7 serie 730 diesel fra 2009. Den er skikkelig fin og kjøre og veldig gøy å eie. Eneste store minuset er at vedlikeholdskostnaden er høy og at man ikke får tatt ned baksetene, så det er begrenset plass hvis man skal ut på tur/hytta osv.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 5.5.2023 den 15.11):

Om man setter prestanda over interiørkvalitet.

Eller om man måler prestanda på flere faktorer enn aksellerasjon. Porsche er vel forøvrig kjent for å levere kvalitet på mer enn interiøret. Flotte bilmodeller begge to, selv om de kanskje vanligvis apellerer til forskjellige målgrupper.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...