Gå til innhold

Styres vesten av demoner?


Anbefalte innlegg

cuberen skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke etter min erfaring. Feks Møtte en voksen politimann en gang og det eneste han visste var noe han lærte på skolen som ung.

Politimannen trenger strengt tatt ikke å vite noe om bibelen, den har en viss verdi for de kristne selvfølgelig, men for andre er det ikke stort av verdi i denne boken, eller i kristendommen generelt.

cuberen skrev (1 time siden):

Til å med blandt mange kristne er det liten bibelkunnskap, de kan ha deler de har hørt om og om igjen på møter/ikirka

Som du selv sier mange kristne hører bare på presten/autoritetspersonen sin eller tror blindt, de har ofte mindre kunnskap enn den jevne ateist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

N-4K0 skrev (20 timer siden):

For å ta de ti bud som de egentlig er:

De problemstillingene du stiller synes jeg ikke er noe stort problem, men jeg er gjerne med å prater om dem.

Mitt syn er relativt ordinært lutheransk kristent, som er retningen til Den norske kirke. Her på forumet har vi også litt forskjellig andre syn, som sikkert vil være uenig med meg og synes jeg er for liberal og ikke er kritisk nok til hedenskap.

 

N-4K0 skrev (20 timer siden):

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg

Er det et problem å ha en annen gud enn Gud™ ? Hva er i så fall problemet?

Her ser jeg bort fra påstander om at de "gudløse" følger "denne verdens gud", a.k.a. djevelen, som etter mitt syn ikke gir noe mer mening enn Gud™.
Jeg er ateist og følger absolutt ikke Gud™, men jeg følger heller ikke "denne verdens gud" a.k.a. djevelen eller noen annen gud heller.

Hvis man skal være kristen, så må man ha kun én Gud, altså Gud vår far den allmektige som har skapt himmel og jord. Dette budet er skrevet av jødiske troende, i en tid hvor det å ikke ha noen religion ikke var noe alternativ, i det minste er dette ikke beskrevet i Bibelen. Som kristen og teolog tror jeg ditt synspunkt er feilaktig, men jeg er ikke opptatt av å plage deg nevneverdig med det.

 

N-4K0 skrev (20 timer siden):

3. Du skal holde hviledagen hellig

Jeg respekterer at troende ser på søndag/hviledagen som hellig, men så lenge man ikke utfører støyende arbeid på søndager, ser jeg ikke problemet. Lettere arbeid som luking i blomsterbed, vask/støvsuging - jeg syns folk burde få gjøre som de selv vil selv om det er søndag, så lenge de ikke forstyrrer andre.

Dette framstår som rimelig. Jeg synes vel at det du skriver her er mer enn man kan forvente av folk som ikke er kristne (eller jødiske). Vi lever i et land hvor endel må jobbe på søndag.

 

N-4K0 skrev (20 timer siden):

9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom

10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle osv.

Begjær i seg selv er en ganske naturlig ting og jeg ser ikke noe galt i dette i seg selv, selvsagt så lenge man ikke aktivt prøver å faktisk stjele noens eiendom eller ektefelle.

Det burde for øvrig være i motsatt rekkefølge, ektefelle før eiendom.

 

Jeg er helt enig med deg at begjær er en naturlig ting, som også kristne naturligvis kan føle. Så er spørsmålet: Hva gjør man om man kommer i en situasjon hvor man føler et slikt begjær, skal man slå det fra seg eller ikke. Bibelens svar er at man er pålagt å slå det fra seg, noe jeg vil si er et fornuftig svar selv i vår tid. 

 

 

N-4K0 skrev (20 timer siden):

4. Du skal ære din far og din mor

I utgangspunktet et godt bud for gode mennesker, men hva om mor eller far har psykiske problemer? Hva om de mangler evnen til empati? Hva om de er dårlige mennesker som har brukt/bruker psykisk/fysisk vold, slår ungene, mishandler, kanskje tom. driver med misbruk eller seksuell mishandling? Skal man ære sånne foreldre?

Man kan kanskje si at "selvfølgelig er det snakk om gode foreldre/mennesker", men det burde ikke være en selvfølge at man skal ære sine foreldre bare fordi de har gitt en livet.

Her er jeg helt enig med deg og dette er et tema på prestestudiet, hvor det ble sagt omtrent det du skriver her.

 

N-4K0 skrev (20 timer siden):

6. Du skal ikke bryte ekteskapet

Som ovenfor, hva om ektefellen viser seg å være en dårlig person? Skal man "tvinges" til å holde sammen med/være lojal mot en ektefelle som f.eks. er notorisk utro, stjeler lyver, kanskje slår/mishandler partneren, kanskje tyr til vold, seksuelt misbruk e.l. for å skremme partneren til taushet og presse dem til å bli i ekteskapet?

Nå er jeg litt rusten på hva som står i det nye og det gamle testamente på dette, men jeg vet at det finnes presiseringer til dette budet begge steder. Jeg er enig med deg og jeg tror det du skriver over er nokså på linje med hva en prest i Den norske kirke kunne anbefalt i denne typen kontekst.

 

 

N-4K0 skrev (20 timer siden):

Det burde ikke være en selvfølge å holde ekteskapet hellig hvis man har giftet seg med en person som viste seg å være et dårlig menneske.

I utgangspunktet er jeg enig med deg, men "dårlig menneske" er litt for relativt til å bruke som regel. Frasen kan jo på en måte brukes i ethvert ekteskap som skranter :)

 

N-4K0 skrev (20 timer siden):

Selvsagt er dette eksempler som kanskje grenser til det ekstreme og heldigvis er det langt fra alle som er sånn

Jeg synes det er veldig rimelige eksempler du har presentert.

 

N-4K0 skrev (20 timer siden):

men hva så om man følger en annen gud eller ingen gud?

Da er ikke Bibelen autoritativ. Men man kan jo la seg inspirere :)

 

N-4K0 skrev (20 timer siden):

Hva så (spesielt som ateist) om man "misbruker" guds navn? Hvis man ikke tror på gud, fins det ingen gud i ens øyne hvis navn man kan misbruke.

Jeg ville ikke forventet at en ateist skulle la være i misbruke Guds navn, men om det var en venn så ville jeg kanskje nevnt det, om jeg trodde personen var åpen for det.

 

N-4K0 skrev (20 timer siden):

Hva så om man av diverse grunner gjør en form for arbeid på hviledagen? Skader det noen hvis man jobber på en søndag, spesielt hvis man venter til etter kirketid for de troendes skyld?

I sekulære Norge flyter nok dette litt ut, men i utgangspunktet bør kristne gå i kirka på søndag. Noen kan være i en situasjon hvor det er nødvendig å jobbe noen eller alle søndager i en periode av livet for å få livet til å gå rundt, noe jeg ikke ville sett på som et stort problem. Som kristen har jeg ingen forventning om at ikke-kristne skal følge denne regelen, men jeg tror det er sunt å ha minst én fridag i uka uansett tro.

 

N-4K0 skrev (20 timer siden):

De øvrige som angår å ikke stjele, slå ihjel eller snakke usant om folk er jeg selvsagt helt enig i.

:thumbup:

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (52 minutter siden):

fins ikke en bedre vei til ateisme enn å lese bibelen perm til perm.

Pussig det der…
Paulus: For denne verdens gud har blindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset som stråler fram fra evangeliet…

Paulus: Ja, helt til i dag ligger det et slør over deres hjerte når det blir lest fra det Moses skrev…

skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Kristne har ikke mye kunnskap,

Timoteus: Vend deg bort fra det ugudelige og tomme snakket og innvendingene fra den kunnskapen som bare er kunnskap i navnet.21 Noen har bekjent seg til den og dermed forvillet seg bort fra troen.

Du bør vite hva du begir deg ut på før du uttaler deg. Kunnskap er så mangt! 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (16 minutter siden):

Timoteus: Vend deg bort fra det ugudelige og tomme snakket og innvendingene fra den kunnskapen som bare er kunnskap i navnet.21 Noen har bekjent seg til den og dermed forvillet seg bort fra troen.

Du bør vite hva du begir deg ut på før du uttaler deg. Kunnskap er så mangt! 

Poenget mitt, dere plukker bare kirsebær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/7/2023 at 8:56 AM, HvemFormetMeningeneDine said:
  1. Du skal ha andre guder enn meg
  2. Du skal misbruke Guds navn
  3. Du skal ikke holde hviledagen hellig
  4. Du skal ikke ære din far og din mor
  5. Du skal slå i hjel
  6. Du skal bryte ekteskapet
  7. Du skal stjele
  8. Du skal tale usant om din neste
  9. Du skal begjære din nestes eiendom
  10. Du skal begjære din nestes ektefelle, og hans arbeidsfolk andre som hører til hos din neste.

Ja disse budene følges nesten til punkt og prikke daglig i hele verden.

Apropos liksom:

Timoteus : Du skal vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider.  2 For da skal menneskene være selvopptatte og pengegriske, brautende, hovmodige og spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige og uten respekt for det hellige, 3 ukjærlige og uforsonlige, baktalende, ubeherskede, rå og ondsinnede, 4 svikefulle, oppfarende og innbilske. De elsker nytelser høyere enn de elsker Gud. ..,Vend deg bort fra slike folk! ….Deres dømmekraft er ødelagt…. For det skal bli klart for alle hvor vettløse disse er,….

Hva med de resterende 603 budene gud ga Moses? Ga hun dem til han bare for morro skyld?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
31 minutes ago, shockorshot said:

Hva med de resterende 603 budene gud ga Moses? Ga hun dem til han bare for morro skyld?

Var det ikke ca. 10 obligatoriske og resten valgfrie?
George Carlin (tror jeg) mente at ett bud var nok: "Be honest and try to kill as few people as possible."

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Bibelversene som du poster, ute av sammenheng og støtter ditt syn

Mener du seriøst at jeg skal sitere fra 1 Mosebok og frem til verset med poenget i?, det hadde blitt lang tråd. Hadde du giddet å lest kapitlet verset er hentet fra ser du at det er helt spot on. 

 

skaftetryne32 skrev (1 time siden):

og det finnes noen som støtter mitt,..

Venter i spenning.

skaftetryne32 skrev (1 time siden):

du plukker kirsebær

Nei, jeg går rett til poenget!

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 timer siden):

Hva med de resterende 603 budene gud ga Moses? Ga hun dem til han bare for morro skyld?

Absolutt ikke, se nedenfor.

HvemFormetMeningeneDine skrev (21 timer siden):

Et raskt søk med ordene: ,ikke lov til, ga 86658 treff hos lovdata, (norske lover)du skjønner sikkert hvor jeg vil hen. (Rundt 1700 lover i Norge )

Vi trenger lover fordi mennesker ikke klarer seg uten, pr. nå.

‘En norsk lov er: det er forbudt med seksuell omgang med dyr. Denne loven står nedskrevet i bibelen også, mange tusen år gammel. Til beskyttelse for oss. 

Hvis du leser bibelen så får du vite hvorfor disse lovene er til, det samme vil du finne i begrunnelsen for en norsk lov.

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, HvemFormetMeningeneDine said:

Absolutt ikke, se nedenfor.

 

Matteus 5:17-20

Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen. Den som da bryter et eneste av disse minste budene, og lærer menneskene dette, han skal kalles den minste i himlenes rike. Men den som holder dem og lærer andre dem, han skal kalles stor i himlenes rike. For jeg sier dere: Hvis ikke deres rettferdighet overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himlenes rike.

Følger du alle reglene i tredje mosebok 19:19? Slik som

Klær som er vevd av to ulike slag tråd, skal du ikke ha på deg.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Følger du alle reglene i tredje mosebok 19:19?

Kristne er ikke pliktig til å følge moseloven, moseloven er oppfylt og opphevet av Skaperens sønn.

Efeserne: Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Slik stiftet han fred da han av de to skapte ett nytt menneske i seg. I én kropp forsonte han dem begge med Gud da han døde på korset og slik drepte fiendskapet.

Israels nasjon var omgitt av nasjoner som tilbad falske guder. Gudsdyrkelsen til disse nasjonene omfattet blant annet homoseksuelle handlinger, utuktig omgang med dyr og barneofring. Syrernes religion omfattet også avbildninger av nakne gudinner i positurer som framhevet deres seksualitet.
Hvis israelittene fortsatt ville ha Guds godkjennelse, måtte de holde seg atskilt fra de nasjonene som omgav dem. Gud ga israelittene Moseloven for å beskytte dem og som utgjorde en ’skillemur’ mellom dem og de omkringliggende nasjonene. 
Efeserne: For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og rev ned den muren som skilte, fiendskapet. Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. 

Når Jesus i sitatet ditt nevner denne loven refser han også de skriftlærde og fariseerne, de hadde laget egne lover og nedtynget folket med tunge bører. Han kaller dem med rette, hoggormyngel, samtidig lærte Jesus disiplene hvor viktig det er å respektere de gamle lovene.

Hvis du tar med resten av bergpreken så begynner den med noe du burde være ennå mer opptatt av:

Han tok til orde og lærte dem:
Lykkelige er de som er fattige i ånden,
          for himmelriket er deres.
          Lykkelige er de som sørger,
          for de skal trøstes.
          Lykkelige er de ydmyke,
          for de skal arve jorden.
          Lykkelige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten,
          for de skal mettes.
          Lykkelige er de barmhjertige,
          for de skal få barmhjertighet.
          Lykkelige er de rene av hjertet,
          for de skal se Gud.
          Lykkelige er de som skaper fred,
          for de skal kalles Guds barn.
          Lykkelige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld,
          for himmelriket er deres.

Endret av HvemFormetMeningeneDine
Lenke til kommentar
1 hour ago, shockorshot said:

Matteus 5:17-20

Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen. Den som da bryter et eneste av disse minste budene, og lærer menneskene dette, han skal kalles den minste i himlenes rike. Men den som holder dem og lærer andre dem, han skal kalles stor i himlenes rike. For jeg sier dere: Hvis ikke deres rettferdighet overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himlenes rike.

Følger du alle reglene i tredje mosebok 19:19? Slik som

Klær som er vevd av to ulike slag tråd, skal du ikke ha på deg.

Etter den Nye Pakt kom og hedninger ble innlemmet,  så var "kirkemøte" i Jerusalem en realitet (Apg 15) og dermed ble det bestemt at hedninger som kommer til troen ikke skal la seg omskjære og følge hele moseloven. Men skal dog avstå fra Hor, blod, det som er kvalt, avgudsoffer. 
Utenom det så gjelder det moralske med Kjærlighet til Gud og mennesker osv. Derfor står det at den som elsker oppfyller loven og at den som vandrer i Ånden frukt (kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, selvkontroll) - mot slikt er det ingen lov.
Og andre ting Apostlene hevder overlapper mellom den gamle og den nye pakt.

Dessuten var også loven gitt som en tuktemester/pedagog til Kristus. "For Kristus er lovens ende, til rettferdighet for hver den som tror." Den viser oss at vi ikke strekker til, men er syndere og trenger Kristi forsoningsverk.
Flere ting i loven pekte mot Kristus og ting vedrørende han. Det var også ting som lærte Isralittene åndlige sannheter i fysisk form. Slik som det med budet med klær. Altså feks at du skal ikke leve ett dobbeltliv.





 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (18 timer siden):

Absolutt ikke, se nedenfor.

Begrunnelsen er altså at "vi trenger lover", men det er forskjell på Norges lover og de ti bud. Førstnevnte utvikler seg stadig i takt med samfunnet, og vi finner stadig at lover må forandres, for eksempel for å ta hensyn man ikke tenkte på før.

Derimot skal de ti bud være gyldige over alt, alltid. Som de jo viser seg å ikke være. Men man kan jo ikke forandre dem siden det er Guds befalinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (11 timer siden):

Derimot skal de ti bud være gyldige over alt, alltid. 

HvemFormetMeningeneDine skrev (På 8.5.2023 den 16.48):

Efeserne: Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter

 

Markiii skrev (11 timer siden):

man kan jo ikke forandre dem siden det er Guds befalinger.

 

HvemFormetMeningeneDine skrev (På 8.5.2023 den 16.48):

Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter

 

HvemFormetMeningeneDine skrev (På 8.5.2023 den 16.48):

Kristne er ikke pliktig til å følge moseloven, moseloven er oppfylt og opphevet…

 

 

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (På 8.5.2023 den 16.48):

Kristne er ikke pliktig til å følge moseloven, moseloven er oppfylt og opphevet av Skaperens sønn.

Efeserne: Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Slik stiftet han fred da han av de to skapte ett nytt menneske i seg. I én kropp forsonte han dem begge med Gud da han døde på korset og slik drepte fiendskapet.

Lover kan ikke oppfylles (de kan brytes, følges eller ignoreres), det er kun noe kristne har funnet på slik at ansvarsfraskrivelsen ser likar ut! og ha i hu at de 10 bud er en kristen oppfinnelse som ikke finnes i GT.

Efeserbrevet er ikke skrevet av Paulus da det fraviker den genuine teologi og grammatiske syntaks som kjennetegner Paulus i hans syv ekte brev.

Endret av Numitor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Numitor skrev (12 timer siden):

Lover kan ikke oppfylles (de kan brytes, følges eller ignoreres),

Du har tydeligvis ikke lest bibelen godt nok. Hele bibelen. Efeserne: Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter

Numitor skrev (12 timer siden):

det er kun noe kristne har funnet på slik at ansvarsfraskrivelsen ser likar ut! og ha i hu at de 10 bud er en kristen oppfinnelse som ikke finnes i GT.

Efeserbrevet er ikke skrevet av Paulus da det fraviker den genuine teologi og grammatiske syntaks som kjennetegner Paulus i hans syv ekte brev.

Romerne: Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. For det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud. 2 Den som setter seg opp mot dem, står derfor imot det Gud har bestemt, og de som gjør det, skal få sin dom.  ……Vil du slippe å frykte myndighetene, så gjør det gode, og du skal få ros.  4 Styresmakten er en Guds tjener, til beste for deg. Men gjør du det onde, har du grunn til å være redd. For styresmakten bærer ikke sverd uten grunn, men er Guds tjener som skal fullbyrde hans straff over den som gjør det onde.  5 Derfor er det nødvendig å være lydig, ikke bare av frykt for straffen, men også for samvittighetens skyld.  6 Betal også skatt av samme grunn. For myndighetene er Guds tjenere og har ansvar for alt slikt. 7 Gi alle det du skylder dem. Betal skatt til den som skal ha skatt

Titus: Du skal minne dem om å underordne seg styresmaktene og myndighetene, rette seg etter dem og være villige til å gjøre alt som er godt. 

Tenk på disse versene neste gang en norsk lov eventuelt blir brukt mot deg. 

Endret av HvemFormetMeningeneDine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...