Gå til innhold

Økning i flypriser


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er lettere sjokkert over utviklingen rundt flypriser fra Norge/Brasil. I 7-8 år var den relativt stabil tur/retur fra Oslo til São Paulo på en 7/8 lapper. I fjor måtte jeg ut med 9500. I hele år har (sjekket jevnt og trutt siden jan) ligger den billigste på 14/15 k og oppover (og det uten baggasje) - enkelte sider med samme reiseselskap setter den på 16 k og oppover. 

Denne utviklingen er barbarisk. Noen tanker om dette vil fortsette eller om hva som egentlig skjer her?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flypriser har vel gått opp med rundt 55% siden 2021 leste jeg i en artikkel nylig. Skal jo sies at svært mange billetter/ruter har vært svært gunstig priset/ikke økt i takt med inflasjon på flere år.

São Paulo som du nevner kan man vel si har vært unaturlig rimelig, bare litt mer enn en t/r billett oslo til nordnorge.

Om prisene kommer til å gå ned igjen? Tvilsomt. Om prisene kommer til å øke enda mer? Vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Craque skrev (15 minutter siden):

Hei, jeg er lettere sjokkert over utviklingen rundt flypriser fra Norge/Brasil. I 7-8 år var den relativt stabil tur/retur fra Oslo til São Paulo på en 7/8 lapper. I fjor måtte jeg ut med 9500. I hele år har (sjekket jevnt og trutt siden jan) ligger den billigste på 14/15 k og oppover (og det uten baggasje) - enkelte sider med samme reiseselskap setter den på 16 k og oppover. 

Denne utviklingen er barbarisk. Noen tanker om dette vil fortsette eller om hva som egentlig skjer her?

 

 

 

Flypriser har steget ekstremt mye. Betaler 50-100% mer til Usa på business nå mot før covid. Og rundt om i Europa er prisene helt latterlige, 2-3x er ikke unormalt. Betalte vell tett på 20 000 t/r Stuttgart nettopp. Dog til en messe som presser prisene opp, men fortsatt helt latterlig.

Lenke til kommentar
Craque skrev (2 timer siden):

Da blir det ikke mye feriereising på Ola Nordmann utenom sommerferie,

Har det ikke "alltid" vært dyrere i type vinterferie, sommerferie og høstferie når "alle andre" skal ha ferie det var dyrt i utgangspunktet.

Jeg skal en uke til Madrid i midten av oktober og allerede nå kostet det litt over £200 tur / retur. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 1.5.2023 den 18.09):

Flypriser har steget ekstremt mye. Betaler 50-100% mer til Usa på business nå mot før covid. Og rundt om i Europa er prisene helt latterlige, 2-3x er ikke unormalt.

Jeg har reist både til Frankrike og USA den siste måneden, og på kjipeste klasse er prisene jeg har betalt som de har vært i årevis. Nå i april/mai for under 4k NOK t/r vestkysten i USA, for eksempel, med kun håndbagasje.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (9 timer siden):

Har det ikke "alltid" vært dyrere i type vinterferie, sommerferie og høstferie når "alle andre" skal ha ferie det var dyrt i utgangspunktet.

Det kan være, men dersom man planlegger kan man være «heldig». Jeg har vært oppe flere netter 358 dager før jeg skulle dra, og klikket refresh hele tiden for å finne billetter med det samme de legges ut, og har reist t/r Oslo-Barcelona i juli for 3.300 for 4 personer (for alle, ikke p.p.). De som bestilte 10 minutter etter meg fikk en helt annen pris.

Lenke til kommentar
On 5/1/2023 at 11:52 PM, Craque said:

Hei, jeg er lettere sjokkert over utviklingen rundt flypriser fra Norge/Brasil. I 7-8 år var den relativt stabil tur/retur fra Oslo til São Paulo på en 7/8 lapper. I fjor måtte jeg ut med 9500. I hele år har (sjekket jevnt og trutt siden jan) ligger den billigste på 14/15 k og oppover (og det uten baggasje) - enkelte sider med samme reiseselskap setter den på 16 k og oppover. 

Denne utviklingen er barbarisk. Noen tanker om dette vil fortsette eller om hva som egentlig skjer her?

USD vs NOK opp 30% vs pre-korona

image.png.f68f6df1d4bf0d4a2c76fdc5aed6f7b7.png

Lenke til kommentar
zanta skrev (7 timer siden):

Jeg har reist både til Frankrike og USA den siste måneden, og på kjipeste klasse er prisene jeg har betalt som de har vært i årevis. Nå i april/mai for under 4k NOK t/r vestkysten i USA, for eksempel, med kun håndbagasje.

Reiser til Usa på mandag, billettene koster over 50k. En kan sikkert finne billige billetter om en er fleksibel, men de typiske foreningsreisene har blitt sinnsykt dyre for meg iallefall 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...