Gå til innhold

Kongsberg Politivold


Melding lagt til av Uderzo,

Navn og annen identifiserende informasjon er fjernet. Det er ikke aktuelt med "doxxing" her.
Enn så lenge er ikke navn på de involverte, utover de fornærmede, offentliggjort.
Videre forsøk på å dele navn og annen informasjon som leder til identifisering, vil bli premiert med en advarsel.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, knutinh said:

Er det sikkert at media og applikasjoner installeres på samme fysiske område på flashen, og om så er at neste installerte app legges der hvor sist slettede fil befant seg da?

-k

Det er kanskje ikke så ille som jeg fryktet. Kjenner ikke mobil lagring, men det skulle være underlig om det var separate områder for lagring, da markedsføring bruker gigabytes og det blir for dumt om man ikke kan bruke de til det man vil. Enten man bruker lagringsplass til app eller fil. Skulle vært en merkelig feilmelding å få at det ikke er nok app plass igjen men samtidig mengder med ledig GBs til filer?

Sånn sett tenker jeg at det er en liten teoretisk mulighet at data blir skrevet over tilfeldig, men sikkert liten sannsynlighet. På den andre siden, hvem vet hvor mye data som skrives i bakgrunnen hele tiden med oppdateringer, cookies, temp filer og annet søppel?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 timer siden):

Hadde dette skjedd i USA eller Frankrike, så hadde det vært bålbrenning og vindusknusing i gatene...
Men det fine med Norge er at her blir vi bare litt arg på tastaturet i noen minutter, og så tygger vi videre på Grandisen👍☺️

Det er faktisk en bra ting, i mine øyne. I et sivilisert samfunn så skal man svare med ord, ikke vold - for da er man ikke bedre enn de som begynte

  • Liker 6
Lenke til kommentar

IBAS kan gjenopprette mye, så sant ikke noe er metodisk sletta med spesialsoftware (noe jeg tviler på at det er), om det er ønskelig å få tilbake den videoen. Jeg tenker som så at akkurat det er nok ikke i interesse av dem som er i søkelyset her, så det må bli på kostnaden til Kevin isåfall. Elden tar ikke den regninga med mindre innholdet av den videoen motbeviser alle beskyldninger og påstander.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (19 minutter siden):

Det er faktisk en bra ting, i mine øyne. I et sivilisert samfunn så skal man svare med ord, ikke vold - for da er man ikke bedre enn de som begynte

Oh yes!
Men jeg lurer fælt på hvorfor antatte siviliserte land som de to jeg nevner, har så lett for å "selvantenne"!
De er jo ikke så forskjellig fra oss? Er det kostholdet, utdanningen, ledelsen, eller hva? Jeg er elektronikkingeniør og har null peiling på antropologi og sosiologi, men skulle gjerne visst hvordan oppegående mennesker plutselig samler seg i flokk og gjør de rareste ting i noen land, men ikke her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, ozone said:

Hadde dette skjedd i USA eller Frankrike, så hadde det vært bålbrenning og vindusknusing i gatene...
Men det fine med Norge er at her blir vi bare litt arg på tastaturet i noen minutter, og så tygger vi videre på Grandisen👍☺️

Det kan du si men det er dokumentert så mye rart fra cowboy / First Price politiet der borte uten at noen protesterer av den grunn.

Selv med kroppskamera kan de finne på å tukle med eller plante bevis.

Her er et hårreisende eksempel;

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Wheeljack said:

IBAS kan gjenopprette mye, så sant ikke noe er metodisk sletta med spesialsoftware (noe jeg tviler på at det er), om det er ønskelig å få tilbake den videoen. Jeg tenker som så at akkurat det er nok ikke i interesse av dem som er i søkelyset her, så det må bli på kostnaden til Kevin isåfall. Elden tar ikke den regninga med mindre innholdet av den videoen motbeviser alle beskyldninger og påstander.

Isåfall kan man potensielt lagre dobbelt så mye data hvis det kan hentes ut igjen etter å ha blitt overskrevet?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Abigor said:

Isåfall kan man potensielt lagre dobbelt så mye data hvis det kan hentes ut igjen etter å ha blitt overskrevet?

I teorien, kanskje? IBAS tok nesten 50.000 den gangen (for et firma), så om noen vil ha dobbel lagring på den måten istedetfor å investere en tidel av det beløpet i mer lagringsplass så for all del.

Lenke til kommentar

Kan godt se for meg det er aktuelt mange steder der prisen ikke er det mest avgjørende eller at lagringsplassen ikke kan dobles for "en tidel'.

Lurer på om ikke kortene er blandet her. Det var kanskje en skyggekopi på veldig gamle harddisker, men på ssd virker det som saken er at det ikke kan garanteres hvor i ledig plass det skrives til, og at man da må overskrive diskend fulle størrelse  flere ganger for å fjerne alt. Og hvis det er gjort riktig så hjelper ikke noe verktøy, dataen er borte.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
ozone skrev (51 minutter siden):

Oh yes!
Men jeg lurer fælt på hvorfor antatte siviliserte land som de to jeg nevner, har så lett for å "selvantenne"!
De er jo ikke så forskjellig fra oss? Er det kostholdet, utdanningen, ledelsen, eller hva? Jeg er elektronikkingeniør og har null peiling på antropologi og sosiologi, men skulle gjerne visst hvordan oppegående mennesker plutselig samler seg i flokk og gjør de rareste ting i noen land, men ikke her...

Er bare industrimekaniker så har ikke særlig peiling, men min gjetning må bli at vi har mindre å bli sure for, rett og slett. Vi er et lite land med generelt god utdanning og gode jobbmuligheter (og det er jeg glad for), så vi får kanskje færre *ekstremer*. Selv om vi deler mye av den samme kulturen, så har vi derfor mindre sosiale problemer totalt sett, som vi  eller ville blitt forbanna på?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, ozone said:

Oh yes!
Men jeg lurer fælt på hvorfor antatte siviliserte land som de to jeg nevner, har så lett for å "selvantenne"!
De er jo ikke så forskjellig fra oss? Er det kostholdet, utdanningen, ledelsen, eller hva? Jeg er elektronikkingeniør og har null peiling på antropologi og sosiologi, men skulle gjerne visst hvordan oppegående mennesker plutselig samler seg i flokk og gjør de rareste ting i noen land, men ikke her...

En forklaring jeg har hørt som ikke fremstår fullgod, men likevel kanskje har noe for seg, er Frankerikets forhold til revolusjon, den overfladiske versjonen er jo at de er en republikk bygget på fundamentet av et folkeopprør, dermed skulle man vel tro fortellinger om revolusjon har en mer positiv klang da så mye av landets identitet stammer herifra.
Norge som monarki underholder kanskje ikke de samme fantastiske fortellinger om revolusjon som virkemiddel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Abigor skrev (9 timer siden):

Isåfall kan man potensielt lagre dobbelt så mye data hvis det kan hentes ut igjen etter å ha blitt overskrevet?

I gamle dager med snurredisker så var det vel noe snakk om at man måtte overskrive en sektor 10 ganger for å være sikker på at en gammel fil ikke kunne leses?

«Digital» lagring er på ett eller annet nivå analog. Hvis en bit er «1» i dag så betyr det bare at en eller annen analog (typisk) spenning er over en terskel. Hvis det er imperfeksjon i skrivingen så kan det hende at spenningen er nærmere terskelen hvis den forrige gang var «0», og fjernere fra terskelen hvis den forrige gang var «1».

Selv om bitfeilraten øker fra f.eks. 10^-9 til 10^-2 så kan en slik utlesing ha nytte. Videofiler har gjerne en viss redundans, og om man greier å dekode noen frames så er det kanskje bedre enn ingenting.

 

Jeg vil kanskje tro at man først og fremst satser på å finne sektorer som har blitt «slettet» men ikke overskrevet, og prøver å sette det sammen til en historisk fil. Jo mer fysisk eksotisk man må gå til verks, jo større vil jeg tro regningen til IBAS blir.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (17 minutter siden):

I gamle dager med snurredisker så var det vel noe snakk om at man måtte overskrive en sektor 10 ganger for å være sikker på at en gammel fil ikke kunne leses?

«Digital» lagring er på ett eller annet nivå analog. Hvis en bit er «1» i dag så betyr det bare at en eller annen analog (typisk) spenning er over en terskel. Hvis det er imperfeksjon i skrivingen så kan det hende at spenningen er nærmere terskelen hvis den forrige gang var «0», og fjernere fra terskelen hvis den forrige gang var «1».

Selv om bitfeilraten øker fra f.eks. 10^-9 til 10^-2 så kan en slik utlesing ha nytte. Videofiler har gjerne en viss redundans, og om man greier å dekode noen frames så er det kanskje bedre enn ingenting.

 

Jeg vil kanskje tro at man først og fremst satser på å finne sektorer som har blitt «slettet» men ikke overskrevet, og prøver å sette det sammen til en historisk fil. Jo mer fysisk eksotisk man må gå til verks, jo større vil jeg tro regningen til IBAS blir.

-k

Dette har du helt rett i.

Hva som har blitt gjort med filene blir jo og liggende i systemet som metadata.

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (8 timer siden):

En forklaring jeg har hørt som ikke fremstår fullgod, men likevel kanskje har noe for seg, er Frankerikets forhold til revolusjon, den overfladiske versjonen er jo at de er en republikk bygget på fundamentet av et folkeopprør, dermed skulle man vel tro fortellinger om revolusjon har en mer positiv klang da så mye av landets identitet stammer herifra.
Norge som monarki underholder kanskje ikke de samme fantastiske fortellinger om revolusjon som virkemiddel.

Merk at det var svært knapt flertall for monarki i Norge i 1905. Norge har ikke mye kortere konstitusjonell historie enn Frankrike og USA. 😊

Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 timer siden):

Er bare industrimekaniker så har ikke særlig peiling, men min gjetning må bli at vi har mindre å bli sure for, rett og slett. Vi er et lite land med generelt god utdanning og gode jobbmuligheter (og det er jeg glad for), så vi får kanskje færre *ekstremer*. Selv om vi deler mye av den samme kulturen, så har vi derfor mindre sosiale problemer totalt sett, som vi  eller ville blitt forbanna på?

Det har du rett i.

Vi har og en mindre «kranglete» kultur enn Frankrike og har en tendens til å gå for kollektive og fredelige løsninger.

Dette bl.a, pga. sterke fagforeninger og historisk gode forhold mellom disse og arbeidsgiverforeningene, bl.a.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 timer siden):

Er bare industrimekaniker så har ikke særlig peiling, men min gjetning må bli at vi har mindre å bli sure for, rett og slett. Vi er et lite land med generelt god utdanning og gode jobbmuligheter (og det er jeg glad for), så vi får kanskje færre *ekstremer*. Selv om vi deler mye av den samme kulturen, så har vi derfor mindre sosiale problemer totalt sett, som vi  eller ville blitt forbanna på?

Beklagar off-topic.

Sjølv om det sjølvsagt er mange ulike grunnar så trekker du fram det viktigaste.
Eit anna viktig moment for Norges sin del er at vi har små klasseskiller, og vi har eit styresett og ei samfunnsinnretning som gjer det mogleg å få til endringar utan voldsbruk. Her vil eg særleg dra fram trepartssamarbeidet der staten, arbeidsgivar og fagorganisasjonar saman har fått til eit organisert arbeidsliv der staten har tatt regien for at arbeidarane har god lønn samtidig som at bedriftene er lønnsome, som igjen gir skatteinntekter. Den andre suksessfaktoren er demokratiet der vi riktignok har ein symbolsk konge men utan at vi har hatt ein eineveldande herskar sidan småkongane i viktingtida. I tida etter svartedauen den Norge vart kraftig avfolka og det meste av det vi hadde av adel forsvant så har Norge vært styrt av Danmark eller Sverige. Ein kan sikkert seie mykje om kor bra eller dårleg det var med unionane, men ein stor fordel som vi har i dag er at klasseskillet nesten forsvant (i alle fall samanlikna med dei store klasseskilla som var i resten av Europa). Dette har blant anna ført til at dei konfliktene vi har hatt historisk sett har vært heile det norske folket mot ein utanlandsk konge. Konfliktar med danskekongen på 1600 talet kunne ikkje løysast ved å reise heile vegen til København for å lage barrikader i gatene, konfliktane måtte løysast diplomatisk gjennom brevveksling.

 

For å dra det tilbake til on-topic.

I Norge så har vi tillit til den byråkratiske prosessen og samfunnsinnordninga. Så sjølv om vi har mista tilliten til dei involverte politibetjentane så har vi tillit til at politiet som instans og Staten forøvrig har både vilje og gjennomføringskraft til å rydde opp. Kanskje også med nye rutinar som hindrar slike ting i å skje igjen.
Sjølv om mange er redde for at saka blir kosta under teppet og at det ikkje blir konsekvensar for politiet, så har vi også ei tolmodigheit og forståing at den rettslege prosessen må få tid til å gå sin gang. Det sinnet som vi sitt på får sitt utløp gjennom konstruktiv behandling gjennom diskusjonar på alle nivå frå småpraten med naboen til diskusjonar på Stortinget.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, 0laf said:


Hårreisende !!!

De som var til stede, som satt å kokte sammen eventyr i rapportene sine, for å unngå å bli straffet for grov vold mot sivile, fikk altså ingen straff, Spesialenheten mente det var helt greit å drive med sånt.

Den siden av saken er ille. Men glem ikke at etter at beviset som viser politivold ble slettet så anmeldte politiet sivilistene med det formål å få disse fengslet. At politiet slipper unna med liten bot for denne type grov kriminell handling demonstrerer klart av spesialenheten for politisaker ikke er uavhengig og må legges ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjære, vakre vene... Gullkorn på gullkorn om hvor ustabil den politimannen må være


https://www.dagbladet.no/nyheter/matte-ga-drastisk-til-verks/79237456

Quote

I avhøret beskriver politimannen at han møtte en «voldsom motstand» da han forsøkte å få kontroll på Kevin Simensen.

Quote

Årsaken til at han rev Simensen i bakken, er han fryktet han ville løpe fra stedet uten at han fikk tatt personalia på ham

Quote

På grunn av at Simensen hadde en tjukk jakke på seg, forklarer han at han slår mot hodet i et forsøk på å få «kontroll» på ham, og få ham til å «overgi seg».

Quote

«Det hadde vært virkningsløst å slå mot store muskelgrupper som overarm og rygg med knyttneveslag», forklarer han, etter det Dagbladet får opplyst.

Quote

«Opp mot situasjonen han sto i, hadde han ikke noe annet valg. Han forstår at det kan føre til et kraniebrudd og skader som følger med dette», står det i avhøret, etter det Dagbladet får opplyst.

Kraniebrudd på en som ligger nede er altså helt OK i følge denne poliimannen som nå har skifta etternavn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Entern said:

Merk at det var svært knapt flertall for monarki i Norge i 1905. Norge har ikke mye kortere konstitusjonell historie enn Frankrike og USA. 😊

Svært knapt flertall? Det var 79% som stemte for at prins Carl skulle bli norsk konge, og 21% som stemte mot.

Merk at avstemningen ikke var "for/mot monarki", men "for/mot monarki med prins Carl som konge".
https://www.norgeshistorie.no/industrialisering-og-demokrati/1520-folkeavstemningen-om-monarki-i-1905.html

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forstår den jevne politimann at saker som dette er til stor skade for jobben de skal gjøre de neste 40 år, og at det er i deres interesse å bli kvitt kolleger som bruker urimelig vold, som fjerner beviser og som lyver i rapporter (gitt at min forståelse av det som er offentliggjort er nært opp mot det en domstol med full tilgang burde ha landet på)?

Eller er de så innkjørt med «aldri svikt en partner» at de dekker for hverandre uansett hva?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...