Gå til innhold

Skjule alkohol fra foreldre


Bolle277

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du mener skjule at man har med alkohol i sekken? (Du skriver "ikke").

Foreslår at du bare sier i fra til foreldrene dine hva du har tenkt å drikke. Det er ganske vanlig å lære seg å bruke alkohol i den alderen, og det du tar med er såpass lite - at jeg tror de fleste foreldre bare hadde satt pris på at du er ærlig om det. 

Jada, etter norsk lov er det ulovlig. Men alle voksne med litt vett mellom øra vet at man begynner smått å lære seg dette alt fra 16 års alderen og oppover.

Dersom festen foregår på skolen eller på en annen offentlig plass bør du la være. Da er risikoen større enn gevinsten. Det betyr med andre ord; at du risikerer mer enn hva du potensielt får igjen i form av en positiv og fin opplevelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig med Millhouse, dette er en liten mengde alkohol. Jeg kjenner naturlig nok ikke dine foreldre, om de har et anstrengt forhold til alkohol eller er veldig strenge på dette området, men ærlighet varer lengst vil jeg si :)
Etter min mening så er det positivt at du er ærlig og sier det som det er, at du skal ha med en liten mengde du skal drikke på festen.
Hvis de sjekker sekken din og slikt, så er det lite du kan gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med mindre foreldrene dine ikke har vært tenåringer selv, bør du vite at dette kan de bedre allerede. De har mer erfaring med dette enn du, og de veit hva som skjer på fest.

De kommer til å finne det ut uansett. Derfor støtter jeg de ovenfor.

Forresten kan det være greit å vite at foreldrene dine ser på dette som ønskelig:

* De vil vite at når du tester ut alkohol, er det kontrollerte mengder. Et par rusbrus er noe helt annet å ta stilling til enn en halvliter blank veske på cola-flaske. Appelsinjuice eller blandevann er et rødt flagg.

* De vil vite hvor du er. Bryter du med dette, er tilliten borte.

* Aller helst bør det være en voksen i nærheten, om så bare noens voksne storebror - som naturligvis ikke kan være en del av festen.

* Oppdater dem underveis.

* Det er mye lurere å snakke med dem noen dager før festen enn å forklare deg etterpå.

Og så har jeg også vært tenåring, så jeg vet at de gode rådene preller av. Det dårlige rådet er å ordne alt et par dager før. Men de gode rådene er å snakke sammen først. Egentlig er foreldre mer redd for at du er helt uerfaren når du plutselig er gammel nok til å komme deg ut på byen lovlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En klassiker er ungdom som tabber seg ut, drikker for mye - og ikke håndterer alkoholen. Eller, trenger hjelp til transport, eller av andre årsaker - ikke tør å ringe foreldrene sine når de trenger hjelp. Fordi de har drukket alkohol.

Dersom du er åpen med foreldrene dine om dette. Så er den viktigste tryggheten at du KAN ringe dem, og be dem hente deg, eller dersom du trenger hjelp. Det verste foreldre vet er når barna deres er ute "på egen hånd" - og de vet hva som foregår, men ikke kan gjøre så mye. Fordi det skjer skjult. Selv om man tror det er skjult. Så vet de fleste foreldre hva som foregår. 

Ærlighet har derfor mye mer å si enn det du kanskje selv er i stand til å tenke. Sett fra en voksen sitt perspektiv. Så de vil nok sette mer pris på åpenhet enn det du kanskje tror. 

Endret av Milhouse85
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Ungdom bør heller melde seg inn i avholdsbevegelsen. Men hvis det dreier seg om foreldre som undersøker alt i sekken, er løsningen å gjemme ting i et skogholt på vei til festen, med risiko for at andre oppdager det selvsagt. Og helst innta varene på gjemmestedet. Ikke ta dem med videre. Husk at alkoholånde kan gjøre at andre blir alarmerte, hvis det er vakter eller lignende på festen. Og mye drikking generelt kan føre til alkoholskader. Trist at ungdom ikke er med i avholdsbevegelsen. 

Lenke til kommentar
Nepa skrev (23 minutter siden):

Ungdom bør heller melde seg inn i avholdsbevegelsen. Men hvis det dreier seg om foreldre som undersøker alt i sekken, er løsningen å gjemme ting i et skogholt på vei til festen, med risiko for at andre oppdager det selvsagt. Og helst innta varene på gjemmestedet. Ikke ta dem med videre. Husk at alkoholånde kan gjøre at andre blir alarmerte, hvis det er vakter eller lignende på festen. Og mye drikking generelt kan føre til alkoholskader. Trist at ungdom ikke er med i avholdsbevegelsen. 

Avholdsbevegelse er for ungdom på bygda som tilhører svært konservative, kristelige miljøer. Der er religion en viktig del av tilhørligheten, og da kan en avholdsbevegelse være en naturlig del av dette. Der man tilhører en minioritet dersom man driver med alkohol og "vanlige ting" - som ungdom flest gjør, i et mer liberalt og frigjort samfunn.

Dersom en bygutt hadde sagt til venner, skolekamerater og ymse at "nei, jeg er med i avholdsbevegelsen" - vil vedkommende bli utstøtt sosialt (i beste fall møte på særdeles sterke utfordringer) og stadig falle mer og mer ut sosialt sett. Det fører ofte med seg psykiske plager som depresjon, angst og lignende - men kanskje mest av alt; ensomhet.

Dette gjør at de som er avholds faktisk lever kortere enn det som har et normalt forhold til alkohol.

Alkohol er en viktig del av vår kultur. Enten man vil eller ikke. Slik det er i mange land. Derfor må ungdom læres i å bruke alkohol med måte, finne sine egne grenser, hva som passer for seg - og så videre. Det å eksludere seg selv fra dette, er det samme som å melde seg fullstendig ut sosialt. Det er på ingen måte sunt. 

Når det er sagt. Er det stadig mer og mer vanlig, samt sosialt akseptert å ikke drikke på fest. Man trenger ikke bruke alkohol i enhver anledning. Men det er viktig å lære hva det gjør med kroppen, hvordan det fungerer og hva det bidrar til i et sosialt lag. Slik har man mye bedre forutsetning til å klare seg bedre som voksen. Selv om man velger å ikke benytte alkohol like ofte som mange andre gjør. Bruken er individuelt. 

Men dette snakkes det ikke så høyt om. For i dagens krenkesamfunn er det lett å såre de som kanskje har hatt et negativt forhold til alkohol. Og man ønsker jo ikke å støte noen. Så det å si at "alkohol er bra" - er noe kontroversielt å si. Selv om de aller fleste forstår det jeg nå har skrevet. :)

Du skriver at "mye drikking fører til alkoholskader" - joda, nå er det et godt stykke opp dit fra to smirnoff og en cider som TS har tenkt å begynne med. Trenger ikke holde på med skremselspropaganda ovenfor en som skal lære seg dette med alkohol. Det å bli alkoholiker krever litt mer enn et par øl på byen i uka. For å si det mildt. Selv om dette også er individuelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (11 minutter siden):

Det fører ofte med seg psykiske plager som depresjon, angst og lignende - men kanskje mest av alt; ensomhet.

Så for meg at det skulle være en noe større gruppe, avholdsbevegelsen har lenge vært sterk i Norge (men da selvsagt for mange år siden). Det er ungdom som ikke drikker av andre årsaker, og har latt seg intervjue i media. Tror jeg har lest iallfall et par slike intervjuer med noen som utsettes for drikkepress. 

Trådstarter mener to rusbrus og en boks med cider? 

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (48 minutter siden):

Da jeg var en lysegrønn 16-åring var kompromisset med foreldrene mine at de handlet varene til meg, så visste de med det hva det var jeg drakk.

Dette er vel litt utdatert og ikke særlig anbefalt? Det eneste tilfellet hvor dette er en grei løsning, er der 16åringen selv er trygg på at det hen får er det eneste hen faktisk kommer til å drikke, samt er i stand til å gjennomføre det med den displinen. Altså, veldig sjeldent noe som kommer til å gå etter planen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Milhouse85 said:

Dersom en bygutt hadde sagt til venner, skolekamerater og ymse at "nei, jeg er med i avholdsbevegelsen"

Det er bare å si "Nei takk, jeg drikker ikke gift." Alkohol er vitenskapelig sett en gift.

 

6 hours ago, Milhouse85 said:

vil vedkommende bli utstøtt sosialt (i beste fall møte på særdeles sterke utfordringer) og stadig falle mer og mer ut sosialt sett. Det fører ofte med seg psykiske plager som depresjon, angst og lignende - men kanskje mest av alt; ensomhet.

Her truer du TS indirekte med at livet kan bli så og si ødelagt hvis alkohol ikke brukes. Når det er fortrinnsvis alkohol som ødelegger liv.

 

6 hours ago, Milhouse85 said:

dersom man driver med alkohol og "vanlige ting" - som ungdom flest gjør, i et mer liberalt og frigjort samfunn.

Det du peker til er ikke ett svært liberalt og frigjort samfunn, når du, og mange andre presser ungdommen til å bruke verdens farligste rusmiddel.

 

6 hours ago, Milhouse85 said:

normalt forhold til alkohol.

Ett normalt forhold til alkohol burde være ett ikke forhold til alkohol, slik det for veldig mange er ett ikke forhold til heroin, amfetamin etc...

 

6 hours ago, Milhouse85 said:

Alkohol er en viktig del av vår kultur. Enten man vil eller ikke. Slik det er i mange land. Derfor må ungdom læres i å bruke alkohol med måte, finne sine egne grenser, hva som passer for seg - og så videre. Det å eksludere seg selv fra dette, er det samme som å melde seg fullstendig ut sosialt. Det er på ingen måte sunt. 

Det ser ikke ut som at du vet hvor bra livet til de som bare sier nei til gift kan bli. Men kanskje du har sett hvordan livet til de som drikker gift kan bli...?

Du får mer respekt når du sier nei til gift. For all del, hvis det å drikke gift er noe folk vil drive med for å prøve å passe inn og bli en skygge av samfunnet, men ikke noe mer, greit. Men vennligst ikke prøv å overbevise ungdommen om at det er rett vei å gå.

TS, bare drikk alkohol eller ikke. Men ikke la andre presse deg hvis du ikke vil. Du får mye respekt, bedre selvfølelse, og selvtillit, hvis du ikke lar andre presse deg til ymse og rare ting i livet. Gjør det du føler er best for deg selv og skaff deg kunnskap om så mye som mulig.

Endret av Selfuniverse
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ja huff, forferdelig gjort av foreldrene til @Sydvest at de kjøpte alkohol til han, det beste hadde jo vært at han fikk tak på hjemmebrent fra en shady kjellerkoker av en nisse som tjente penger på ungdom, eller enda verre, smuglersprit. I verste fall kunne det ha vært dødelig sprit

Endret av Sidekick
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (12 minutter siden):

Ja huff, forferdelig gjort av foreldrene til @Sydvest at de kjøpte alkohol til han, det beste hadde jo vært at han fikk tak på hjemmebrent fra en shady kjellerkoker av en nisse som tjente penger på ungdom, eller enda verre, smuglersprit. I verste fall kunne det ha vært dødelig sprit

Likefullt ulovlig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (28 minutter siden):

Ja huff, forferdelig gjort av foreldrene til @Sydvest at de kjøpte alkohol til han, det beste hadde jo vært at han fikk tak på hjemmebrent fra en shady kjellerkoker av en nisse som tjente penger på ungdom, eller enda verre, smuglersprit. I verste fall kunne det ha vært dødelig sprit

 

Sidekick skrev (14 minutter siden):

Likefullt et klokt valg av foreldrene, har du glemt hvordan det var å være ungdom?

Så du tror, at dersom foreldrene gir 16åringen ett par øl til festen, så unngår man overnevnte problem med alkohol fra en kjellerkoker eller smugler?  

Skal man omgå problemet, må man gi 16 åringen såpass mye trygg alkohol at vedkommende ikke har behov for noe annet, men det setter jo foreldrene i et litt vanskelig dilemma, der man brått har påført sitt barn alkoholforgiftning eller overstadig beruselse. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Dette er vel litt utdatert og ikke særlig anbefalt?

Kan så være. De kuttet etterhvert ut avtalen sånn at jeg heller måtte få 20-åringer til å handle på polet. Så det løste seg for meg uansett. Endte selvsagt med noen blackouts etter jeg begynte med polvarer 🤷🏻‍♂️

ITtraktor skrev (48 minutter siden):

Slik at de gjorde seg til kriminelle? 

Korrekt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Baranladion said:

 

Så du tror, at dersom foreldrene gir 16åringen ett par øl til festen, så unngår man overnevnte problem med alkohol fra en kjellerkoker eller smugler?  

Skal man omgå problemet, må man gi 16 åringen såpass mye trygg alkohol at vedkommende ikke har behov for noe annet, men det setter jo foreldrene i et litt vanskelig dilemma, der man brått har påført sitt barn alkoholforgiftning eller overstadig beruselse. 

Vel, personlig hadde jeg samtaler med mine foreldre angående drikking ganske tidlig, ikke drikk for mye, kjenn etter formen, lær av dine feil. Det ble endel spying i starten men etterhvert så hadde jeg lært meg å drikke ansvarlig som 16-17 åring. Smuglersprit og hjemmebrent ble jeg bedt om å holde meg unna pga farene ved det. Da var det enklere å få en av byens langere til å kjøpe en flaske sprit på polet, eller øl fra foreldre.

Det gjelder å ta samtalen med ungdommen sin ganske tidlig angående alkohol mener nå jeg.

Når jeg begynte på VGS så var det mange som aldri hadde drukket før som startet å drikke, de gjorde nybegynnerfeilene jeg og gjengen gjorde som 15 åringer, drakk seg overstadig eller enda verre, havnet på pumping.

De oppførte seg på en måte som vi i gjengen var ferdig med for mange år siden. Så vi holdt oss for oss selv på VGS fester for å unngå dramaet de skapte med dårlige drikkeferdigheter, spying å grining

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...