Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor så vanskelig å gå ned i vekt?


Gjest 908da...2e9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 908da...2e9

Skal jeg få trent så er det dessverre ikke annet tidspunkt som passer i en travel hverdag, med mindre jeg står opp 4.30 og trener da. Men kjenner meg selv så godt at jeg vet at det ikke kommer til å skje 😅

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Lenke til kommentar
Gjest 6ee8f...cbe
Gjest 908da...2e9 skrev (10 timer siden):

Skal jeg få trent så er det dessverre ikke annet tidspunkt som passer i en travel hverdag, med mindre jeg står opp 4.30 og trener da. Men kjenner meg selv så godt at jeg vet at det ikke kommer til å skje 😅

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Absolutt ikke noe problem å trene på kvelden, gitt at du klarer å sovne etterpå selvfølgelig :) Jeg er helt lik deg og trener heller litt sulten og spiser noe lett etter trening. 

Gjentar meg fra tidligere, men prøv med 40 gram yoghurt (vanlig Tine, Skyr blir for tørr), 40 gram cottage cheese, 10 gram sukkerfritt syltetøy (Lerum sin 80 % er fin) og noen eplebiter/15 gram kornblanding. 

Kaloriinnhold: 

  • Yoghurt ca. 35 kalorier
  • Cottage cheese ca. 30 kalorier
  • Syltetøy ca. 5 kalorier
  • 1 eple ca. 50 kalorier

Totalt 120 kalorier og gir mye mer metthetsfølelse enn en Skyr for min del. Dette blir rundt 10 % av ditt daglige proteinbehov. Jeg tråkker sikkert noen på tærne nå, men dersom ditt ønske er resultat hadde jeg fokusert på kalorier, ikke protein og alt annet, dette kan du se mer på når du har lært mer om kosthold og ser litt resultater av innsatsen din. Ser det er mange forskjellige innlegg om å ikke se på vekten og at muskler veier mer enn fett... Alt det er fint, men uansett hvordan man vrir og vender på det må det gå ut flere kalorier enn hva det går inn dersom du skal ned i vekt. Det å bygge muskelmasse tar tid og er ikke grunnen til at du i løpet av en mnd. ikke går ned i vekt. 

Kroppen vil forsøke å holde litt igjen, men jeg kan (nesten) garantere at dersom du teller kaloriene dine og havner rundt 2000 kalorier (som ikke er et problem), så vil du gå ned i vekt. En siste ting, ta en uke under ett. Det er ikke et problem å havne på 2100 en dag og 1900 neste. Problemet er om du "glemmer" lørdag og søndag, og da klinker inn to dager på 5000 kalorier og ender på ca. 2800 kalorier i snitt, da blir det lite fremgang :) Jeg gjør det samme som deg og gå gjerne ut i helgene, men bytter ut øl med tørr hvitvin. Små ting gjør denne jobben mye enklere, man skal ikke sulte i hjel, ei heller slutte med det man synes er gøy! 

Igjen, du har gjort store riktige valg og det er bare små justeringer som skal til for å få ønsket resultat! :) 

Anonymous poster hash: 6ee8f...cbe

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha kuttet ut brus i en del uker mellom jul og påske, tror jeg brus er noe som må drikkes bare til høytider. Inneholder en slags superkalorier eller noe? Klærne føles litt løsere. Den første tida fungerte det å late som jeg drakk brus med bestemte smaker. Men ble mer brus-sugen fram mot påske.

Lenke til kommentar

Enkelte sier det veldig enkelt; If man made it, don't eat it.

Da eliminerer du stort sett alt av prosessert og ultraprosessert "mat" som lett fører til kalorioverskudd og overvekt over tid.

Spis mest mulig hel og naturlig (ubearbeidet/minimalt bearbeidet) mat, så kommer du langt.

Sukker bør du kun få i deg naturlig. Tilsatt i ting fungerer det på en helt annen måte enn f.eks via et eple.

Siktet hvetemel er f.eks dobbelt så ille som sukker for kroppen med tanke på vektoppgang.

Lenke til kommentar
Gjest 25afc...2b9 skrev (På 31.3.2023 den 10.51):

En ting som fungerte veldig bra for meg. Spis bare 2 måltider per dag. Jeg gikk over til å spise frokost og middag, etter at jeg fikk meg kjæreste. Etter et års tid, hadde jeg gått ned 22 kilo. Jeg var på det meste, 117 kilo. Nå ligger jeg på 85 kilo. Jeg spiser bare hjemmelaget mat. Aldri ferdigmat/frossenpizza og sånt. 

Anonymous poster hash: 25afc...2b9

Har også holdt meg til to måltider per dag over noen år nå, og synes det fungerer veldig bra.

Ved trening som ikke passer med de to andre måltidene, legger jeg selvfølgelig inn et ekstra måltid som ca tilsvarer det jeg har forbrent under trening.

Frokosten/Lunsj (ca kl 12) er alltid veid og lagt opp i poser slik at jeg har klart (blanding av havregryn og div nøtter og frø) + 1/3 banan og 1/4 eple + melk. På den måten vet jeg 100% hva jeg får i meg av kalorier til dette måltidet (pleier å legge det på ca 650 kcals).

Det samme er også det ekstra måltidet som kan tas i forbindelse med trening.

Dermed er den eneste variabelen i løpet av døgnet hvor mye jeg spiser til middag. Typisk inntak når jeg har behov for å gå ned i vekt er 1600 kcals + trening. Dermed kan jeg spise en middag med opptil 950 kalorier. Blir veldig god og mett på det resten av kvelden.

Lenke til kommentar
Nepa skrev (1 time siden):

Etter å ha kuttet ut brus i en del uker mellom jul og påske, tror jeg brus er noe som må drikkes bare til høytider. Inneholder en slags superkalorier eller noe? Klærne føles litt løsere. Den første tida fungerte det å late som jeg drakk brus med bestemte smaker. Men ble mer brus-sugen fram mot påske.

Ikke overrasket.

Du oppnår ikke særlig metthetsfølelse av å drikke en halvliter cola. Skulle du derimot inntatt samme kalorimengde i fast form, ville du antakeligvis følt deg mett - og ikke trengt enda et måltid den dagen.

Av drikke, bør vi nok drikke mest vann, da det meste annet flytende bare "lurer" kroppen. 

Selv styrer jeg matinntak etter sultfølelse - og ikke etter hvor mye jeg reelt har fått i meg den dagen. Derfor prøver jeg å ikke lure sultfølelsen alt for mye. 

Lenke til kommentar
Gjest 908da...2e9

Jeg har nå notert ned hva jeg har spist siden 3 April.

Middagene er vanskeligst å beregne synes jeg. Ofte lager min samboer middagen, og da blir det vanskelig å veie noe før tilberedning.

Så de dagene jeg ikke får kontrollert middagen i forkant har jeg bare satt denne til 1000-1200 kcal. Dette er nok altfor mye, men siden jeg vil ned i vekt burde det gå til min fordel. Ser jo når jeg registrerer det helt nøyaktig så er jeg under dette. 

Jeg ligger på 1800-2200 kcal daglig inntak. Med trening og jobb så ser det ut til at jeg forbrenner 2500-3500 kcal daglig. 

Mulig jeg har bommet helt, men er dette noe jeg kan forholde meg til, eller er forbrenning satt doe høyt av appen?

Dette er da to tilfeldige dager i løpet av de siste to ukene.

Slik jeg forstår det

BMR er forventer forbrenning om jeg sitter helt i ro en hel dag 

Exercise er forbrenning under trening

Activity level er da ett satt nivå fra min side basert på min hverdag. Satt til moderat, BMR X 0.5. 

Mulig den siste her lurer meg litt siden Garmin registrerer dagen min og synkroniserer med appen. Men tallene gir mening. En hverdag der jeg stort sett ett på bena 6-8 timer for dagen + trening gir da forbrenning på ca 2300 kcal. 1600 hadde vært altfor lavt?

Goal deficit er da mitt daglige underskudd på 499 kcal for å gå rolig ned i vekt. Jeg ligger alltid lavere enn jeg skal, og på de to dagene på bildet så er jeg vel totalt 1800 kcal i underskudd, 800 mer enn planlagt på de dagene. Slik er det hver eneste dag. Eneste dagen jeg gikk over var lørdag sist uke, da var jeg over med 200 kcal totalt. 

Men noe stemmer ikke. Enten vekten min defekt, beregningene ute å kjøre, eller noe annet. For 3 kg opp var fasit sist uke 😅

Selv med lavere aktivitetsnivå så ville jeg endt i underskudd i løpet av sist uke 🤷‍♂️

Skal å få tatt en kroppsanalyse. Forbrenning, fettprosent osv. Skal da bruke denne til å teste på nytt om 10-15 uker for å se endringer. Kanskje jeg på den måten klarer å ignorere vekten 😅

Screenshot_20230413_073654.thumb.jpg.02d85ac9690a9a9a1e2f53345233a457.jpg

Screenshot_20230413_073630.thumb.jpg.9228e3249708261a29671abe0ea0647d.jpg

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Lenke til kommentar

Jeg har hatt ett år hvor jeg har fokusert på vekt og styrketrening, etter alt for mye avslapping og dårlige vaner etter pandemi. 

For å være ærlig, det er sikkert mulig å gå ned i vekt, og holde vekta der uten å veie og telle kalorier. Men uten en baselinje så ville ikke jeg klart det. Når jeg gikk ned så brukte jeg to/tre mnd hvor jeg veide ALT jeg spiste. Og "en neve nøtter" er FORT 500 kalorier eller mer. Nå er jeg en kort kvinne, så for meg betyr en neve nøtter på 500 kalorier at jeg måtte droppe et helt annet måltid i løpet av dagen, så det var uaktuelt. 

Sunne matvarer som chiafrø, nøtter, tørket frukt, kokosmelk, avokado etc etc er kjempesunne, men de er også veldig kaloritunge. Så det er så enkelt å få i seg så mye mer kalorier en det man tror/tenker at det er. Olje man steker maten i, smør på knekkebrødene etc etc alt det der baller så raskt på seg. 

For meg var løsningen å "forhåndsplanlegge" alle frokoster og lunch framover, i form av tre/fire alternativer til frokost, og alltid knekkebrød med forskjellig pålegg til lunch. Da visste jeg hvor mange kalorier jeg hadde igjen til middag, og personlig så spiser jeg ikke på kvelden da jeg kun ligger i sofaen å chiller uansett. Men vanene var nøkkelen for meg. (er ikke vits for meg å skrive opp hva jeg spiste, for som sagt, jeg hadde ikke på nært like mye kalorier å rutte med som andre har) Men vaner viste seg å være nøkkelen for meg. Og, man blir overasket over hvor "små" porsjoner man blir mett av, etter at man har klart å venne magen av med å være stappmett hele tiden. 

Nå har jeg vært på målvekten min siden november, og er ganske fornøyd. Nå jobber jeg aktivt med å bygge muskler, og det er nesten like vanskelig, for nå må jeg spise så mye mye mer xD Men jeg har klart å holde vekten + - 2 kilo, og det er jeg godt fornøyd med. 

Jeg teller ikke kalorier lengere, med mindre jeg ser at jeg begynner å gå ned i vekt, for det vil jeg IKKE nå, så da er det en uke med kontrollering bare for å sjekke hvor jeg falt av lasset. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 908da...2e9

Jeg jogger i snitt 4 ganger i uken, ofte 5.

I snitt 50 minutter hver økt, med en lengre økt hver uke, rundt 80-90 minutter.

I tillegg er det 4/5 økter med styrketrening, i snitt 30 minutter med høy intensitet.

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Lenke til kommentar
ak2010 skrev (10 timer siden):

Alle kalorier er ikke like,

Se That Sugar Movie.

Går du over en viss mengde sukker (40-50igram ish) lagrer kroppen det resterene som fett til senere.

Kutt ut juice, det er som brus. 

Det er veldig interessant, det er nok begrenset hvor mye av dette menneskekroppen klarer å forbrenne på en dag. Dette burde ha blitt kommunisert bedre. Da jeg vokste opp så fikk man inntrykk av at det spilte ingen rolle hva man spiser, bare mengde og trening. 

Noe jeg nylig også har funnet ut som gjør en betydelig forskjell: spiser man protein så bruker kroppen 20-30% av kaloriene bare på å bryte ned maten. Dette er ikke tilfelle med fett og karbohydrater. Så du har rett, kalorier er på ingen måte like.

Lenke til kommentar

Hvor mye en er i aktivitet påvirker hvor mye som forbrennes, og dermed endrer behovet for mat. Men først og fremst så tror jeg en må endre vanene til å spise riktig mat i riktig mengde. Gjør en det så tror jeg en kan holde vekten stabil i det minste, og muligens også redusere den over tid.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest 6ee8f...cbe

Personlig har jeg aldri sett på hva en app, klokke etc. sier at jeg forbrenner. Jeg teller kalorier og baserer meg på 2000 kalorier i snitt per dag i uken. Jeg beregner middag til 800-1000 kalorier. Noen ganger er det for mye, andre for lite. I snitt går det gjerne opp i opp. 

Du sier at du har gått opp i vekt, men har du da veid deg ofte? Jeg forsøker å veie meg hver morgen, dette fordi vekten kan variere etter hva du spiser/drikker gjennom dagen. Det blir da enklere å se gjennomsnittet gjennom uken. Ofte kan vektforskjellen min på en uke være 2 kilo opp/ned, men over tid ser man at "peaken og low" er lavere og lavere. 

Gi dette tid. Ta 4 uker med rundt 2000 kalorier og jeg kan nesten garantere at du vil merke forskjell. Som tidligere nevnt ligger nøkkelen i å ikke lure deg selv. Tell kaloriene og lær deg hva som inneholder hva, da vil du kunne justere dette uten alt for mye arbeid. Du nevner helgen og det er der jeg også har hatt problemer tidligere, men du kan nesten se på det som en utfordring. Belønningen blir når du ser at vekten går ned, da vil også motivasjonen komme. For min egen del har vekten stått stille i to uker nå, men jeg vet at dersom jeg fortsetter vil jeg ha fremgang - tålmodighet er uendelig viktig! 

Og for guds skyld, bruk en app. Det gjør det så utrolig mye enklere. MyFitnessPal er helt fantastisk! 

Anonymous poster hash: 6ee8f...cbe

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Guest 6ee8f...cbe said:

Personlig har jeg aldri sett på hva en app, klokke etc. sier at jeg forbrenner. Jeg teller kalorier og baserer meg på 2000 kalorier i snitt per dag i uken. Jeg beregner middag til 800-1000 kalorier. Noen ganger er det for mye, andre for lite. I snitt går det gjerne opp i opp. 

Du sier at du har gått opp i vekt, men har du da veid deg ofte? Jeg forsøker å veie meg hver morgen, dette fordi vekten kan variere etter hva du spiser/drikker gjennom dagen. Det blir da enklere å se gjennomsnittet gjennom uken. Ofte kan vektforskjellen min på en uke være 2 kilo opp/ned, men over tid ser man at "peaken og low" er lavere og lavere. 

Gi dette tid. Ta 4 uker med rundt 2000 kalorier og jeg kan nesten garantere at du vil merke forskjell. Som tidligere nevnt ligger nøkkelen i å ikke lure deg selv. Tell kaloriene og lær deg hva som inneholder hva, da vil du kunne justere dette uten alt for mye arbeid. Du nevner helgen og det er der jeg også har hatt problemer tidligere, men du kan nesten se på det som en utfordring. Belønningen blir når du ser at vekten går ned, da vil også motivasjonen komme. For min egen del har vekten stått stille i to uker nå, men jeg vet at dersom jeg fortsetter vil jeg ha fremgang - tålmodighet er uendelig viktig! 

Og for guds skyld, bruk en app. Det gjør det så utrolig mye enklere. MyFitnessPal er helt fantastisk! 

Anonymous poster hash: 6ee8f...cbe

Tusen prosent enig. Virker som om OP er litt i gang med å tracke kalorier så det er bra, men vekten min varierer 2-3 kg i løpet av en dag. Veier meg også derfor med en gang jeg står opp hver morgen (etter toalett-bruk) for å få mest mulig like målinger, men selv disse varier. Derfor veier jeg meg hver dag, og ser på trenden over lang tid, minimum uke, helst måned. 

Bruk MyFitnessPal, vei deg hver morgen og se trenden etter 2 uker. Hvis fortsatt ingen nedgang? Kutt 500 kalorier til, gjenta til du oppnår ønsket resultat.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (På 30.3.2023 den 20.41):

Det kan være genetisk også, noen må slite veldig med og gå ned i vekt mens andre greier det fint.

Anyway så må du forbrenne flere kalorier enn du får i deg.

På hvilken måte mener du genene har noe å si? Det må i så fall være når det gjelder sultfølelse. For som du skriver i siste setning der så koker det ned til at man må innta færre kalorier enn man forbrenner. Så "enkelt" er det.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (På 31.3.2023 den 6.21):

Kan anbefale boka Selvforsvar mot overvekt av Øyvind Torp. Slankebøker kan føles veldig "damete" ut for enkelte, men jeg er mann i 30 årene som har fått mange AHA-øyeblikk av boka. Den største åpenbaringen boka har gitt meg til nå (ikke lest den ferdig enda) er at et jevnt, lavt blodsukker er ganske viktig. Høyt blodsukker nesten synonymt med fettlagring slik boka forklarer det.

Vel, det er villedende. Fett lagres hvis man ligger i kalorioverskudd. Hvis man ligger i kaloriunderskudd så vil man miste fett. Så "enkelt" er det.  

TwoFace skrev (På 30.3.2023 den 20.45):

Når du har levd på mye karbohydrater, så er kroppen dårlig til å regulere insulin. Det vil si - du er insulinsensitiv. Du kan springe å trene så mye du vil, men det er kostholdet som er 95% av vektnedgangen her. Les deg opp på "Healthy Keto" og kutt ut karbohydrater.

Nei, dette er også villedende. Det er antall kalorier som teller, ikke om det er karbohydrater eller ikke. Man kan spise rent sukker og fortsatt gå ned i vekt så lenge man inntar færre kalorier enn man forbrenner.  

DukeNukem3d skrev (På 30.3.2023 den 21.55):

Var en artikkel her om dagen jeg fant interessant:

Cliffs:

– Ikke alle kalorier er like

- Spiser du protein så klarer kroppen bare ta opp 70% av kaloriene. Spiser du fett blir det 100%. Karbs så er fra 95-100%, avhengig av hva du spiser. Quinoa er f.eks bedre enn loff med tanke på kalorier kroppen klarer ta opp.

- I stedet for å telle kalorier, burde du tenke på kvaliteten på det du spiser.

https://www.rbnett.no/sport/sprek/i/zEVy3b/ikke-alle-kalorier-er-skapt-likt

Dette er ikke nødvendigvis villedende, men den termiske effekten av mat har egentlig ikke så voldsomt mye å si. Men det er klart at hvis man spiser mat som er mettende så vil det være enklere å ha et kaloriunderskudd.

Det hele koker ned til at man må innta færre kalorier enn man forbrenner. Her kan man overkomplisere og begynne å tenke på den termiske effekten, men det blir antakelig for detaljert.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Nei, dette er også villedende. Det er antall kalorier som teller, ikke om det er karbohydrater eller ikke. Man kan spise rent sukker og fortsatt gå ned i vekt så lenge man inntar færre kalorier enn man forbrenner. 

Karbohydratene er de eneste som får meg til å overspise dog.

Jeg overspiser ikke på kyllingfilet, brokkoli, blomkålris og avokado, nesten klink umulig. Holder meg mett lenge (semifaste) og det er enklere å gå ned til ønsket vekt.

Men som vist tidligere i tråden i en ny studie, folk reagerer veldig forskjellig på maten. Noen får en sunn effekt av karbohydratrik kosthold, andre ikke. Så det er vel derfor folk er så ignorante ovenfor hverandre på dette området. De som ikke legger på seg lett på karbohydratrikt kosthold vil selvsagt si "det er bare å" ditt og datt.

https://www.nettavisen.no/kosthold/helse/forskere-vi-reagerer-helt-ulikt-pa-den-samme-maten/f/5-95-946979

"Forskerne inkluderte både tvillingpar og personer som ikke var i slekt blant de over 1000 deltakerne i studien, som gikk over to uker.

I løpet av disse ukene spiste deltakerne forskjellige måltider med forskjellig sammensetning av næringsstoffer, mens forskerne målte reaksjonene i kroppen deres. Altså hvordan måltidet påvirket nivåene av blodsukker, insulin og fettstoffer i blodet.

Og forskjellene var store. Til og med mellom tvillingparene kunne forskerne se store forskjeller på de fysiologiske reaksjonene etter et måltid.

«En tvilling kunne ha en sunn respons etter å ha spist karbohydrater, men ikke fett, mens en annen tvilling kunne være omvendt.

Dette forteller oss med én gang at vi alle er unike og at det ikke finnes en perfekt diett eller én måte å spise på som er riktig for alle», skrev Tim Spector, en av forskerne bak i The Conversation i forbindelse med studien."

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
Gjest 908da...2e9 skrev (På 30.3.2023 den 20.52):

Det forstår jeg jo 😅

Jeg holdt meg jo stabil i vekt tidligere med mitt usunne kosthold, så med forbedret kosthold og langt mere aktivitet så har jeg vanskelig for å tro at jeg ikke ligger i underskudd.

Tidligere kosthold

Frokost - ingen

Lunsj - 2-3 karbonader, eventuelt en pizzabaguett eller 3 fleskepannekaker. 1 Litago og en monster. 

Etter jobb - En bolle eller en pakke lefser, gjerne en brus også.

Middag - alt mulig forskjellig

Kveldsmat - Sjokolade og brus

Kosthold etter 10 Januar

Frokost: En skyr eller en banan

Lunsj - salat med kylling og pasta, eventuelt 4 knekkebrød med ost og skinke. Ofte en skyr eller en smotie også.

Etter jobb - en neve nøtter og tørket frukt, eventuelt en banan eller et eple

Middag - alt mulig rart, men mer salat/grønnsaker til nå enn tidligere. 

Kveldsmat - Havregrøt, skyr eller smotie.

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Kutt ut tulle mat. Spis en gang pr dag eller gå en uke uten mat. Ikke vær redd for sult.

Endret av Vonta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...