Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor så vanskelig å gå ned i vekt?


Gjest 908da...2e9

Anbefalte innlegg

Gjest 25afc...2b9 skrev (På 31.3.2023 den 10.51):

En ting som fungerte veldig bra for meg. Spis bare 2 måltider per dag. Jeg gikk over til å spise frokost og middag, etter at jeg fikk meg kjæreste. Etter et års tid, hadde jeg gått ned 22 kilo. Jeg var på det meste, 117 kilo. Nå ligger jeg på 85 kilo. Jeg spiser bare hjemmelaget mat. Aldri ferdigmat/frossenpizza og sånt. 

Anonymous poster hash: 25afc...2b9

Dette kan ha negativ effekt på musklene, altså at man kan miste mer muskler enn nødvendig, noe som senker basalforbrenningen.  

ak2010 skrev (På 12.4.2023 den 23.25):

Alle kalorier er ikke like,

Se That Sugar Movie.

Går du over en viss mengde sukker (40-50igram ish) lagrer kroppen det resterene som fett til senere.

Kutt ut juice, det er som brus. 

Dette er ikke riktig. Folk bør ikke følge sensasjonelle filmer, men se på forskningen. Faktum er at man teoretisk sett kan gå ned i vekt ved å bare spise rent sukker, så lenge man inntar færre kalorier enn man forbrenner.  

Vonta skrev (3 timer siden):

Kutt ut tulle mat. Spis en gang pr dag eller gå en uke uten mat. Ikke vær redd for sult.

Man skal ikke måtte være sulten hele tiden. Noen har større sultfølelse enn andre, men en "normal" person skal kunne spise seg mett og fortsatt kunne ligge i et kaloriunderskudd.

Å spise bare en gang per dag kan gå ut over musklene, noe som altså senker basalforbrenningen.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (5 timer siden):

Karbohydratene er de eneste som får meg til å overspise dog.

Jeg overspiser ikke på kyllingfilet, brokkoli, blomkålris og avokado, nesten klink umulig. Holder meg mett lenge (semifaste) og det er enklere å gå ned til ønsket vekt.

Men som vist tidligere i tråden i en ny studie, folk reagerer veldig forskjellig på maten. Noen får en sunn effekt av karbohydratrik kosthold, andre ikke. Så det er vel derfor folk er så ignorante ovenfor hverandre på dette området. De som ikke legger på seg lett på karbohydratrikt kosthold vil selvsagt si "det er bare å" ditt og datt.

https://www.nettavisen.no/kosthold/helse/forskere-vi-reagerer-helt-ulikt-pa-den-samme-maten/f/5-95-946979

"Forskerne inkluderte både tvillingpar og personer som ikke var i slekt blant de over 1000 deltakerne i studien, som gikk over to uker.

Det kan sikkert hende at vi reagerer ulikt på samme mat, men her er det snakk om vektnedgang, og da er det kaloriunderskudd som gjelder. Fysikkens lover, rett og slett.

Lenke til kommentar
Gjest 908da...2e9

Jeg er altfor glad i mat til at jeg kun skal spise en gang for dagen eller gå en uke uten. Jeg gleder meg til hvert måltid, enten det er middag, lunsj, fruktsalat, en skål med bær eller hva det nå skulle være.

Frukt og bær, gjerne sammen med mager vanilje kesam gjør at jeg klarer å styre unna brus og de store sjokoladeplatene på kvelden. 

På vei hjem fra jobb har også vært en utfordring tidligere. 8-10 timer med fysisk tungt arbeid, gjerne 5 timer siden siste måltid. Da er hvertfall jeg ekstremt sulten. 

Nå har jeg med meg en skyr, eple, banan, yt sjokoladepudding eller lignende. Det hindrer meg i å stoppe innom butikken eller bensinstasjonen på vei hjem. 

Nå som alt registreres så ser jeg jo at med mitt aktivitetsnivå ( trening og jobb) så ligger jeg i underskudd hver dag. Så forhåpentligvis så er det et spørsmål om tid før resultatene vises på vekten også.

Mye gode tips og råd her i tråden, de tar jeg med meg videre. Så hopper jeg fint over de mindre gode rådene som er kommet.

Om noen har noen gode tips til lunsj hadde jeg satt stor pris på det. Det er mitt første måltid for dagen, og det jeg synes er vanskeligst å balansere riktig og samtidig ikke være sulten igjen etter 2 timer.

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Lenke til kommentar
Gjest 6ee8f...cbe

Spør du meg er det helt latterlig mange ting i denne tråden du burde se bort i fra. Ikke legg så mye i det, bare tell kaloriene dine og gjør det enkelt for deg selv. Markiii tar tak i mange av de tingene jeg ikke gadd å vie min tid til, men personen har sikkert noe å ta meg på også... :D 

Uansett, jeg kan også droppe frokost og gå rett på lunsj. Kan hende jeg tar et eple kun for å dekke et behov om å spise ett eller annet... Lunsjen min prøver jeg å holde under 600 kalorier, da har jeg igjen 800-1000 kalorier til lunsj og 400 til kveldsmat - for meg holder det med 3 måltider for dag. 

Vi har kantine på jobb, noe som gjøre at å telle nøyaktig blir vanskelig. Men jeg tar  som regel 2 brødskiver, lett-majones, to kokte egg. Dette blir ca. 440 kalorier. Da har jeg igjen 160 kalorier som jeg varierer. Dette kan være at jeg tar noe i salatbaren som litt kylling, tomater, agurk, salat etc. Det er vanskelig å vite nøyaktig innhold i salaten, men Prior sin salatkylling gir meg 92 kalorier på 40 gram kylling, så da tilpasser jeg det etter det. Jeg kan selvfølgelig ta med mat på jobb, men det gidder jeg rett og slett ikke når vi har kantine :D

  • Brødskive: 90 kalorier * 2 = 180 kalorier 
  • 2 kokte egg: 90 kalorier * 2 = 180 kalorier
  • 20 gram lett-majones = 80 kalorier
  • Totalt kaloriinnhold = 440 

 

Anonymous poster hash: 6ee8f...cbe

Lenke til kommentar
Markiii skrev (14 timer siden):

Nei, dette er også villedende. Det er antall kalorier som teller, ikke om det er karbohydrater eller ikke. Man kan spise rent sukker og fortsatt gå ned i vekt så lenge man inntar færre kalorier enn man forbrenner.  

Vennligst ikke uttal deg om noe du ikke har peiling. Jeg hører heller på leger og forskning, enn en bedreviter her inne. 

Hva tror du skjer om en person har diabetes, sliter med å regulere blodsukker, spiser 300g sukker som tilsvarer kun 1200kcal hver dag? Tror du dem går ned i vekt? Du har tydeligvis veldig lite peiling og sluker propaganda rått! Skaff deg litt mer korrekt kunnskap før du sprer eder og galle!

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Kom over en artikkel som omhandler hvor lett det er å overspise, dersom man ikke passer godt på:

Sitat

Også studier som følger folks kosthold over tid har vist at høyt inntak av ultra-prosessert mat betyr høyere forekomst av fedme, diabetes 2, høyt blodtrykk samt flere andre sykdommer. Men noen årsakssammenheng kan ikke slike studier påvise.
Til det trengs undersøkelser der to kontrollgrupper av tilfeldige personer måles mot hverandre. Det finnes foreløpig kun én slik studie, gjort av Kevin Hall, ved The National Institutes of Health i USA.
Han var i utgangspunktet skeptisk til ultra-prosessert mat som forklaring på fedme. Han trodde på den tradisjonelle teorien: at det er mengden næringsstoffer og kalorier i maten som betyr noe.

Hall laget en studie der 20 personer skulle følges i en måned. I to uker skulle kosten bestå av mer enn 80 prosent ultra-prosessert mat, i de to andre ukene skulle deltagerne spise råvare-baserte måltider. Diettene var satt opp slik at de skulle gi like mye energi og næringsstoffer, men deltagerne kunne spise så mye de ønsket. Når de spiste ultra-prosessert inntok de i snitt 500 kalorier mer per dag enn i perioden med råvare-basert mat. Det ga nesten en kilo i vektøkning på to uker. Og tilsvarende nedgang i de to ukene da ingenting av maten var prosessert. Grunnen var ikke, ifølge deltagerne selv, at de likte denne maten dårligere. Kevin Halls forklaring pekte mot hormonenes rolle, mot biologiske signaler om sult og metthet fra hjernen. På råvare-dietten skilte nemlig deltagerne ut flere metthetshormoner og færre sulthormoner enn da de spiste ultra-prosessert.
Sagt på en enklere måte: hjernen ble mett etter at magen var full, og ga beskjed om å spise litt til.

Åja, vi har jo opplevd hvordan mat metter ulikt. To stykker Grandiosa-pizza har omtrent like mange kalorier som en entrecote på 250 gram. Det er ingen sak å spise seks stykker pizza, mens få vil gomle i seg tre biffer (eller to pluss poteter og grønnsaker).
Et annet eksempel: 100 gram potetgull gir 545 kalorier, en bakt potet på 100 gram har 95 kalorier.

https://www.harvestmagazine.no/artikkel/hva-gjor-den-ultra-prosesserte-maten

 

 --

Dersom man bytter ut ultraprosessert mat med ekte råvarer, og aksepterer at matlaging vil ta noe mer tid, så er det veldig sannsynlig at man oppnår en helt annen metthet, og dermed helt naturlig inntar færre kalorier. ;) Men alt dette mat-snakket gjør meg sulten, så nå skal jeg gå å bøtte nedpå en Grandis! :D 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (8 timer siden):

Vennligst ikke uttal deg om noe du ikke har peiling. Jeg hører heller på leger og forskning, enn en bedreviter her inne. 

Hva tror du skjer om en person har diabetes, sliter med å regulere blodsukker, spiser 300g sukker som tilsvarer kun 1200kcal hver dag? Tror du dem går ned i vekt? Du har tydeligvis veldig lite peiling og sluker propaganda rått! Skaff deg litt mer korrekt kunnskap før du sprer eder og galle!

Det er nettopp forskningen jeg baserer meg på. Jeg kan anbefale forskeren Layne Norton som nettopp har forsket på disse tingene, og som har en YouTube-kanal der han snakker om forskningen på en lettfattelig måte.

Ja, man går ned i vekt hvis man ligger i kaloriunderskudd. Man kan ikke skape energi av ingenting.

Selvsagt er det ikke sunt å leve på rent sukker. Men jeg nevnte det for å illustrere et poeng, nemlig at det er kaloribalansen som er avgjørende.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (11 timer siden):

Det er nettopp forskningen jeg baserer meg på. Jeg kan anbefale forskeren Layne Norton som nettopp har forsket på disse tingene, og som har en YouTube-kanal der han snakker om forskningen på en lettfattelig måte.

Ja, man går ned i vekt hvis man ligger i kaloriunderskudd. Man kan ikke skape energi av ingenting.

Selvsagt er det ikke sunt å leve på rent sukker. Men jeg nevnte det for å illustrere et poeng, nemlig at det er kaloribalansen som er avgjørende.

Layne Norton... oh, jeez! Du er inn i trening, det er sikkert. Den karen der bruker mye bro-science, har nok av svin på skogen, og er en kar du ikke bør legge for mye vekt på. Er du klar over at Insulin er det kraftigste hormonet vi har? Å hvordan dette kan manipuleres av karbohydrater? Bare lev i den bro-science verdenen din du, men jeg tar ikke det du skriver for god fisk, og det bør ikke andre gjøre heller.

Forresten: Du vet at Layne tar HRT? Altså, kunstige mannlige hormoner som testosteron som fører diskusjonen til et helt annet nivå? Jeg har sagt mitt, og backer fint ut. Har diskutert nok med folk i treningsmiljøet som ser på Layne Norton som gud. 

 

Edit: "Selvsagt er det ikke sunt å leve på rent sukker. Men jeg nevnte det for å illustrere et poeng, nemlig at det er kaloribalansen som er avgjørende." Nei! Ikke for en person med diabetes som ikke kan regulere sitt eget blodsukker og ikke klarer å produsere insulin. 

Endret av TwoFace
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (5 timer siden):

Layne Norton... oh, jeez! Du er inn i trening, det er sikkert. Den karen der bruker mye bro-science, har nok av svin på skogen, og er en kar du ikke bør legge for mye vekt på. Er du klar over at Insulin er det kraftigste hormonet vi har? Å hvordan dette kan manipuleres av karbohydrater? Bare lev i den bro-science verdenen din du, men jeg tar ikke det du skriver for god fisk, og det bør ikke andre gjøre heller.

Forresten: Du vet at Layne tar HRT? Altså, kunstige mannlige hormoner som testosteron som fører diskusjonen til et helt annet nivå? Jeg har sagt mitt, og backer fint ut. Har diskutert nok med folk i treningsmiljøet som ser på Layne Norton som gud. 

Edit: "Selvsagt er det ikke sunt å leve på rent sukker. Men jeg nevnte det for å illustrere et poeng, nemlig at det er kaloribalansen som er avgjørende." Nei! Ikke for en person med diabetes som ikke kan regulere sitt eget blodsukker og ikke klarer å produsere insulin. 

Layne Norton er forsker, og har publisert forskning innenfor dette feltet. Han tar for seg nettopp "bro-science" og ser vurderer det ut ifra forskningen.

Diabetes har ikke noe med diskusjonen å gjøre. Vi snakker om folk generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (8 minutter siden):

Layne Norton er forsker, og har publisert forskning innenfor dette feltet. Han tar for seg nettopp "bro-science" og ser vurderer det ut ifra forskningen.

Diabetes har ikke noe med diskusjonen å gjøre. Vi snakker om folk generelt.

Å hvem tror du som betaler for denne "forskningen" ?
Jo! For du sier at alt handler om kalorier ut/inn for å gå ned i vekt, noe som ikke stemmer for alle. Hormoner oppfører seg forskjellig fra person til person, spesielt om visse hormoner ikke spiller på lag med andre hormoner. Kort fortalt: Dine utsagn er feil! Basta! Ferdig diskutert!

Lenke til kommentar
Gjest 908da...2e9 skrev (På 14.4.2023 den 7.18):

Jeg er altfor glad i mat til at jeg kun skal spise en gang for dagen eller gå en uke uten. Jeg gleder meg til hvert måltid, enten det er middag, lunsj, fruktsalat, en skål med bær eller hva det nå skulle være.

Frukt og bær, gjerne sammen med mager vanilje kesam gjør at jeg klarer å styre unna brus og de store sjokoladeplatene på kvelden. 

På vei hjem fra jobb har også vært en utfordring tidligere. 8-10 timer med fysisk tungt arbeid, gjerne 5 timer siden siste måltid. Da er hvertfall jeg ekstremt sulten. 

Nå har jeg med meg en skyr, eple, banan, yt sjokoladepudding eller lignende. Det hindrer meg i å stoppe innom butikken eller bensinstasjonen på vei hjem. 

Nå som alt registreres så ser jeg jo at med mitt aktivitetsnivå ( trening og jobb) så ligger jeg i underskudd hver dag. Så forhåpentligvis så er det et spørsmål om tid før resultatene vises på vekten også.

Mye gode tips og råd her i tråden, de tar jeg med meg videre. Så hopper jeg fint over de mindre gode rådene som er kommet.

Om noen har noen gode tips til lunsj hadde jeg satt stor pris på det. Det er mitt første måltid for dagen, og det jeg synes er vanskeligst å balansere riktig og samtidig ikke være sulten igjen etter 2 timer.

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Havregryn med skivet banan og melk

Lenke til kommentar
TwoFace skrev (8 timer siden):

Å hvem tror du som betaler for denne "forskningen" ?
Jo! For du sier at alt handler om kalorier ut/inn for å gå ned i vekt, noe som ikke stemmer for alle. Hormoner oppfører seg forskjellig fra person til person, spesielt om visse hormoner ikke spiller på lag med andre hormoner. Kort fortalt: Dine utsagn er feil! Basta! Ferdig diskutert!

Du kan jo se på forskningen hans selv, og hvem som bidro.

Hormoner kan dessverre ikke overstyre naturlovene og kaloribalansen. De kan påvirke, men til syvende og sist er det antall kalorier det handler om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...