Gå til innhold

Hvor langt kan muslimsk kvinne kjøre alene? Ca 8 mil?


Anbefalte innlegg

Har et spennende tema i mitt arbeide med innvandrere. Hvor langt kan kvinnen kjøre bil alene uten følge. Virker som de fleste lærde i islam er enige om at den avstanden en kvinne kunne reise på ett døgn alene til fots er omtrent 8 mil. Utfra hvor langt man kom på ett døgn vandrende. Ser ut til at flere lærde da holder på dette også nå, med bil og annen transport. 8 mil, da nye og raskere reisemåte er irrelevant. 

Noen med mer kunnskap som vet mer, er det splid om dette tema?

De ultrakonservative som mener kvinne ikke kan kjøre bil alene, hopper vi over nå. 

Minner om saklig debatt, hva man mener om tolkningene og religion er ikke relevant. 

If she is driving without the company of any of her Mahrams, then it should only be within 48 miles.

Annen løsning: But if there is a group of cars travelling together and making stops together, then there is nothing wrong with putting the women in one car and the men in the other car. But it is essential that the driver of the (women’s) car should not get separated from the car in which the male mahrams are, so that the mahram can keep an eye on the car in which his female mahram is.

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Hvor langt kan muslimsk kvinne kjøre alene? Ca 8 mil?
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (1 time siden):

Islam er ikke hevet over norsk lov så hun kan kjøre akkurat så langt hun vil.

Med mindre du mener i Islamske land. Da er det egne lover og regler.

Tror du forstår hva jeg mener, jeg spurte ikke om ulike lands lover. Muslimer (og andre religiøse grupper) har egne religiøse regler de følger. Så tema er hvordan dette tolkes i ulike muslimske retninger. 

Endret av plankeby
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (42 minutter siden):

er innvandrerne like opptatt av dette som deg?

veldig sært tema i alle fall. :lol:

Noe sært ja, men mye spennende tema å sette seg inn i og forstå mer av tanken bak regler i islam. Få liker å prate om religion, fordi man ikke er vant til å prate om det. Det åpner mange dører å vise en genuin nysgjerrighet.

Man kan kalle mye i religion sære tema, men mye kan gjøre det lettere å forstå muslimske kvinners ulike normer og regler de må følge. Bare les på alle spørsmål muslimske unge har på ung.no, til moskeene osv. Hadde vi vært mer åpne på hva muslimske kvinner har av "haramliste" kan man gjøre det enklere å integrere også. For da slipper man å sette muslimske kvinner i vanskelige situasjoner. Muslimer er kraftig økende i Norge, da er det sannelig på tide man lærer å forstå hverandres kultur/religion.

Noen vet ikke mer om muslimer at de ikke kan spise svin.

Kanskje litt optimistisk å få innspill her. Håpet det er noen med god kunnskap om islam her inne også.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Man kan kalle mye i religion sære tema, men mye kan gjøre det lettere å forstå muslimske kvinners ulike normer og regler de må følge.

ikke uenig i det.

men jeg synes grunnlaget ditt er tynt, mht. kilder, etc. Hvordan skal noen her kunne komme med synspunkt eller forslag hva som menes, når vi ikke aner hva som var intensjonen med disse "8 milene" i sin tid?

Forøvrig synes jeg 8 mil er voldsomt langt å gå til fots, enten du er mann eller kvinne, Kan distansen stemme?

gamle lover & regler var gjerne begrunnet i noe jordnært, og i den sammenhengen du tar opp, kunne jeg f.eks. gjettet at det de egentlig mener med en evt. begrensning, er hvor langt man kan gå mens det er dagslys (selvsagt varierende med årstid) Det var slike ting som det, man lagde leveregler for i gamle tider.

I 2023 kan man tilbakelegge mye større avstander raskere, og det du problematiserer såvidt jeg skjønner er om "8 mil" gjelder uansett om det er til fots eller i bil? For egen del vil jeg påstå at de som holder på at "8 mil" gjelder selv i dag, uansett fremkomstmiddel, de tar feil.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (22 minutter siden):

ikke uenig i det.

men jeg synes grunnlaget ditt er tynt, mht. kilder, etc. Hvordan skal noen her kunne komme med synspunkt eller forslag hva som menes, når vi ikke aner hva som var intensjonen med disse "8 milene" i sin tid?

Forøvrig synes jeg 8 mil er voldsomt langt å gå til fots, enten du er mann eller kvinne, Kan distansen stemme?

gamle lover & regler var gjerne begrunnet i noe jordnært, og i den sammenhengen du tar opp, kunne jeg f.eks. gjettet at det de egentlig mener med en evt. begrensning, er hvor langt man kan gå mens det er dagslys (selvsagt varierende med årstid) Det var slike ting som det, man lagde leveregler for i gamle tider.

I 2023 kan man tilbakelegge mye større avstander raskere, og det du problematiserer såvidt jeg skjønner er om "8 mil" gjelder uansett om det er til fots eller i bil? For egen del vil jeg påstå at de som holder på at "8 mil" gjelder selv i dag, uansett fremkomstmiddel, de tar feil.

Vandrende heter det. Som lærde sier kvinnen kunne sitte på og ri kamel og dyr, derfor får hun også kjøre bil. For noen muslimer mener kvinner ikke skal kjøre bil (ikke tema her).

Dette er lagt i tråden religion, vi må kunne diskutere tema religion. Hva man mener om deler av religion er annet tema... Jeg legger ikke fram kilder for å overbevise noe her, bare at mange imamer i USA og Europa er enige om avstanden. Spennende hva muslimer her tenker.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Trådstarter bør bytte ut begrepet "muslimer" med "Sharia-styrte samfunn". 

Det finnes mange muslimer som hverken bor eller sympatiserer med Saudi-landene. Det er ekstremt feilaktig å putte alle muslimer i samme bås. 

Muslimsk lokalbefolkning i Bangladesh vil eksempelvis ikke kjenne seg igjen i denne oppståtte egenskap med islam. 

---

Det sakt, har jeg ingen problemer med at vi debatterer Sharia-lovene. De er tross alt grusomme!! At noen forsvarer IS og ønsker mer av disse menneskefiendtlige (og særs kvinnefiendtlige regler, lover og kotymer) er forbi min fatteevne! 🤯

Heldigvis er det mange muslimer som ikke støtter disse reglene. Jeg har ingen problemer med å forstå at en del muslimer som har "våknet opp" ønsker å rømme vekk fra slike regimer. Ikke overraskende at de søker mot vestlige samfunn, da vi tross alt tilbyr både religions- og ytringsfrihet! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Som du selv har oppdaget, strides de lærde om hvorvidt kvinner kan reise uten ledsager ( far, ektemann e.l. ).

At vi her på forumet skal ha noen fasit, er vel lite trolig, men generelt sett er det opp til familien det gjelder å avgjøre dette, eventuelt også hvilke deler av Islam de følger, og hva de mener gjelder.

Jeg mener både Sunnaen og hadithene sier noe slikt som at kvinner ikke skal reise mer enn en dag og en natt alene, fordi de kan utsettes for fare, og må passes på.

Hvorvidt det samme poenget gjelder i dag, som det gjorde for 1400 år siden, er vel diskutabelt. Noen vil hevde det er større fare mot kvinner i dag, andre det motsatte, og noen vil hevde at skriftene skal følges uansett.

Det fremstår som om hen ovenfor er inne på noe dog. Dette er nok et problem i land som følger streng Islam, mens i andre land reiser kvinner rimelig fritt, uten ledsager.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Som du selv har oppdaget, strides de lærde om hvorvidt kvinner kan reise uten ledsager ( far, ektemann e.l. ).

At vi her på forumet skal ha noen fasit, er vel lite trolig, men generelt sett er det opp til familien det gjelder å avgjøre dette, eventuelt også hvilke deler av Islam de følger, og hva de mener gjelder.

Jeg mener både Sunnaen og hadithene sier noe slikt som at kvinner ikke skal reise mer enn en dag og en natt alene, fordi de kan utsettes fare, og må passes på.

Hvorvidt det samme poenget gjelder i dag, som det gjorde for 1400 år siden, er vel diskutabelt. Noen vil hevde det er større fare mot kvinner i dag, andre det motsatte, og noen vil hevde at skriftene skal følges uansett.

Takk, litt mer innenfor tråden. Tror mange kaster seg inn og angriper mye i emnet religion, muslimske kvinner har mye å forholde seg til. Se på de store muslimske samfunnene (ledere, imamer, veiledere) i Europa, det er de jeg tar utgangspunkt i. Ja muslimer er mer konservative, sånn er det.

Burde kanskje finne et mer egnet fora for muslimer.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (9 minutter siden):

de må rette seg etter norske lover, regler og skikker.

litt apropos, men de har også forandret seg over tid.

Soldater i kong Christian IV hær, hadde lov å gå til prostituerte hvis de var lengre enn 1 dags ridetur hjemmefra. Nå for tiden derimot, får soldater både bøter og miste jobb hvis de gjør det samme.

er vel bortimot 100% kuvending i standpunkter :D

Endret av Mr.M
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (9 timer siden):

...if there is a group of cars travelling together and making stops together, then there is nothing wrong with putting the women in one car and the men in the other car. But it is essential that the driver of the (women’s) car should not get separated from the car in which the male mahrams are, so that the mahram can keep an eye on the car in which his female mahram is.

Dette er jeg ikke overrasket over i det hele tatt.
Det jeg faktisk er overrasket over er at noen fremdeles er overrasket over dette, og gidder å diskutere denne idiotien igjen og igjen.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 minutter siden):

Er det faktisk muslimer i Norge som oppriktig har slike holdninger? Det er vel de samme som mener at kvinner skal dekke seg til når de går ut? Jeg kan skjønne det i Saudi Arabia, men i Norge bør du fortelle dem at deres meninger er irrelevante, de må rette seg etter norske lover, regler og skikker.

Tja .. at det kan finnes en og annen person, skal du ikke se bort fra. Absolutt. Dessverre. 

Majoriteten derimot, de har jo ikke dette syn. Derfor er ikke dette et gjengs problem i vårt samfunn.

Du kan møte på kvinnelige muslimer uten mannlig følge overalt i det norske samfunn. Jeg har riktignok aldri konfrontert de med om et mannlig familiemedlem er mer enn X km unna eller ei, litt på samme måte som at jeg heller ikke går i fistel dersom jeg ser en jøde som går i klær laget av flere fibertyper, eller ser en kristen spise reker. Ok, sikkert ikke de beste eksemplene ... Men - uansett - i vårt samfunn har Sharia svært dårlig fotfeste. Heldigvis! 

Skal vi først være redd for "muslimsk-inspirerte" trender, så ville jeg fokusere på omkjæring og planlagt giftermål (mot ens vilje!). Riktignok har jeg ingen innsikt her, så jeg trenger fakta fra folk på innsiden vedr disse problemene. Raljing og synsing fra (stort sett) hvite sekulære nordmenn, på et nettforum, er neppe den beste arena for å innhente innsikt og forståelse for hvordan og hvor omfattende problemene egentlig er. Men jeg vil anta dette fremdeles er et problem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke bare muslimer som har spesielle regler rundt det å kjøre bil.

Her er loven som England kom frem til når dem skulle ut å kjøre for første gang:

"Firstly, at least three persons shall be employed to drive or conduct such locomotive, and if more than two waggons or carriages he attached thereto, an additional person shall be employed, who shall take charge of such waggons or carriages;
Secondly, one of such persons, while any locomotive is in motion, shall precede such locomotive on foot by not less than sixty yards, and shall carry a red flag constantly displayed, and shall warn the riders and drivers of horses of the approach of such locomotives, and shall signal the driver thereof when it shall be necessary to stop, and shall assist horses, and carriages drawn by horses, passing the same."

(Selv om de ikke hadde navnet "bil" på den tiden så omhandler det altså å kjøre en bil)

 

Denne loven om at noen måtte gå forran bilen med et rødt flag hadde dem frem til ca 1980 i Virginia, USA. Der måtte kvinner la mannen gå foran bilen med et rødt flag når dem skulle ut å kjøre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (58 minutter siden):

Skal vi først være redd for "muslimsk-inspirerte" trender, så ville jeg fokusere på omkjæring og planlagt giftermål (mot ens vilje!). Riktignok har jeg ingen innsikt her, så jeg trenger fakta fra folk på innsiden vedr disse problemene. Men jeg vil anta dette fremdeles er et problem?

virker å være et generasjons-problem først og fremst?

de "gamle" som føyet seg, lojalt fulgte tradisjoner, ikke opponerte mot foreldre, og fulgte sedvane, forventer naturlig nok det samme av sine barn. Men "dagens unge" (spesielt i vår sfære) er mer frittalende og skriker ut og lager drama hvis de ikke får gjøre som de selv vil.

som alt annet, tar det gjerne mange år å snu tradisjoner.

Lenke til kommentar
Iki skrev (5 minutter siden):

Denne loven om at noen måtte gå forran bilen med et rødt flag hadde dem frem til ca 1980 i Virginia, USA. 


I Norge måtte man søke Staten om å få lov til å i det hele kjøpe en bil.
Kun 3-4% av søkere fikk kjøpstillatelse, etter kvoteordningen på biler, som ble opphevet i 1960.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/bilen-ble-allemannseie-i-1960

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (13 timer siden):

Har et spennende tema i mitt arbeide med innvandrere. Hvor langt kan kvinnen kjøre bil alene uten følge. Virker som de fleste lærde i islam er enige om at den avstanden en kvinne kunne reise på ett døgn alene til fots er omtrent 8 mil. Utfra hvor langt man kom på ett døgn vandrende. Ser ut til at flere lærde da holder på dette også nå, med bil og annen transport. 8 mil, da nye og raskere reisemåte er irrelevant. 

Noen med mer kunnskap som vet mer, er det splid om dette tema?

De ultrakonservative som mener kvinne ikke kan kjøre bil alene, hopper vi over nå. 

Minner om saklig debatt, hva man mener om tolkningene og religion er ikke relevant. 

If she is driving without the company of any of her Mahrams, then it should only be within 48 miles.

Annen løsning: But if there is a group of cars travelling together and making stops together, then there is nothing wrong with putting the women in one car and the men in the other car. But it is essential that the driver of the (women’s) car should not get separated from the car in which the male mahrams are, so that the mahram can keep an eye on the car in which his female mahram is.

Jeg fant flere kilder som tillot all bilkjøring, én som kun tillot det i nødstilfeller og én som forbød det. Så "de fleste lærde" her kjøper jeg ikke.

Elementær kunnskap om islam er at religionen har mange undergrupper, akkurat som kristendom. Hvis paven kommer med en uttalelse om rett og galt, har det i regelen liten betydning for protestanter i Norge. På samme måte er det i islam.

Om bilkjøring er tillatt i islam er et spørsmål som ikke har noe rett svar uten mer kontekst. Du må vite den aktuelle personens religiøse tilhørighet mer nøyaktig enn bare "muslim".

En relativ enkel måte å få svar på er å rusle innom den aktuelle moskéen og spørre en imam der, evt. lage en avtale om å møtes, kanskje du har flere ting du lurer på.

 

 

Islam_branches_and_schools..png

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (3 timer siden):

Denne loven om at noen måtte gå forran bilen med et rødt flag hadde dem frem til ca 1980 i Virginia, USA. Der måtte kvinner la mannen gå foran bilen med et rødt flag når dem skulle ut å kjøre.

Står det noe i loven om at det er mannen som må vifte med flagg?

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...