Gå til innhold

Feite barn er barnemishandling


Anbefalte innlegg

20 minutes ago, vidor said:

Det er en enkel grunn til at problemet for utvikle seg. Det er bedriftsøkonomisk lønnsomt å selge "søppel" som smaker godt nok, og det er for enkelt å kjøpe slikt.

This. Hva er det bedriftene tjener mest på å selge oss og barna? Hva er det som er billigst å produsere? Sunn, næringsrik mat eller dritt som så og si bare er mel, sukker og div. tilsetningsstoffer? 

 

On 3/19/2023 at 10:36 PM, Gavekort said:

mens fedme i de aller fleste tilfeller er forårsaket av dårlig impulskontroll og dårlig genetikk. 

Sier hvem? Tror du virkelig at Norge og verden har et så enormt problem med fedme pga. dårlig impulskontroll og gener?

De fleste som har et problematisk forhold til mat/spisevaner har ofte helt andre problemer i bunn.

https://www.nrk.no/ytring/et-spiseforstyrra-land-1.16323734

 

"Forskningen hans viste at jo flere barndomstraumer man kunne krysse av for, jo flere sykdommer var man utsatt for. Barndomstraumer økte også risikoen for overvekt og alle typer spiseforstyrrelser." 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, knutinh said:

Barn trenger næring, som første post er inne på. Hvorvidt "lokking og luring" med Corn Flakes til frokost er en god strategi vet jeg ikke, men lite og uregelmssig spising er et problem, sånn som også overspising av usunn mat er et problem.

-k

Om de får næringen 3 ganger enn 5 ganger, så er det faktisk bedre for systemet å få det 3 ganger. Liker du ikke frokost kan du ta ditt første måltid 2-3 timer etter du har stått opp. Personlig hatet eg frokost, men trykte i meg havregryn.

Det eg likte fra artikkelen fra forskning, er hvor vanvittig forskjellige vi er. Å presse alle inn i malen om umiddelbar frokost er latterlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (2 minutter siden):

Om de får næringen 3 ganger enn 5 ganger, så er det faktisk bedre for systemet å få det 3 ganger. Liker du ikke frokost kan du ta ditt første måltid 2-3 timer etter du har stått opp. Personlig hatet eg frokost, men trykte i meg havregryn.

Det eg likte fra artikkelen fra forskning, er hvor vanvittig forskjellige vi er. Å presse alle inn i malen om umiddelbar frokost er latterlig

Jeg har personlig kjennskap til barn som blir sure, gretne og giddalause hvis de ikke får mat i kroppen jevnlig. Da har man valget mellom en ødelagt formiddag eller å prøve å få dem til å spise litt. Og barn vet veldig ofte ikke sitt eget beste. Evt vet de det, men velger å ikke ta hensyn til det.

Selv er jeg ikke slik. Jeg har alltid kunnet gå 24 timer uten mat uten å kjenne på annet enn midlt ubehag og sult. Jeg blir aldri sint eller trist av å være sulten (mulig at jeg blir det etter flere dager uten mat, det har jeg aldri prøvd).

-k

Lenke til kommentar

Absurd debatt, man kan kanskje strekke det til at det er en viss sjangse for at foreldre kan tilegne barna uvaner i kostholdet som potensiellt kan bli usunt og helseskadelig senere i livet men å kalle det mishandling er så stigmatiserende og drøyt at jeg har ikke ord. Tror de færreste har kompetanse til å uttale seg eller bedømme enkelttilfeller med så mange faktorer som spiller inn med barn i vekst der vekten vil variere villt i forhold til alt fra hormonelle til fysiologiske tilstander, og mange andre faktorer spiller inn som f,eks sykdomsbilde osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i stand til å nyte et glass vin. Forsåvidt kan jeg drikke 3 også. Jeg har vært full og jeg kan like moderat rus, men det er ikke noe problem å sette bort flaska på kvelden eller i noen mnd. Jeg føler ikke at "flaska roper på meg" inni skapet og de flaskene med sprit jeg kjøpte for 15 år siden står stort sett uåpnet nede i boden. Noen har det ikke sånn, og de får ofte vanskelige liv. Jeg kan noen ganger tenke "hvorfor kan de ikke bare kutte ut alkoholen, eier de ikke viljestyrke?"

Tenk seg så at alkohol ikke bare var et luksus-produkt og et unødig rusmiddel, men noe man faktisk måtte innta daglig for å overleve. Og noe som ble pushet på deg på alle gate-hjørner, reklameplakater etc. At mange av oss drakk våre 0.6 liter øl per dag og levde sunne liv, mens noen opplevde at kroppen responderte på en annen måte på alkohol enn andre, at kroppen hadde dårlig evne til å vurdere når man hadde fått nok, og at man var konstant øl-tørst.

Jeg tror at fedme er et spørsmål om mat- og spisekultur som vi og samfunnet gir barna våre, det er et spørsmål om gener som gjør deg disponert for sult, overspising og å lett legge på deg, og det er et spørsmål om et samfunn som gir oss billig tilgang på søppelmat. At det kan være en psykologisk komponent med spising for å døyve følelser man ikke greier å håndtere.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/20/2023 at 3:14 AM, nightowl said:

Jøss, her var vi skråsikre. 🤪

Som om det ikke var kjipt nok allerede å være barn eller ung idag. Attpåtil skal man bli micromanaged hver dag og ikke få bestemme over egen spising. Jeg kan knapt tenke meg noe verre enn å måtte fullføre barneskole og ungdomsskole med lite energioverskudd. Høres ut som barnemishandling.

Man får ofte lite energioverskudd om man spiser usunt/for mye hele tiden. Var kanskje noe av greia :)

God fysisk form hjelper mye på konsentrasjon på skole også. 

Hilsen Pappa som nærmest driver med "micromanaged" for at ungene skal få i seg nok/riktig/sunn mat, sammen med nok fysisk aktivitet. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ganske mye erfaring med dette fra meg selv. 

Det er stor forskjell fra menneske til menneske hva slags mat de velger. Til slutt er det kaloriregnskapet som teller, men overvekten vi ser i samfunnet er et bevis på at viljestyrke ikke er nok til å balansere regnskapet. Trening er heller ikke nok til å balansere regnskapet.

Et sted å starte for bekjempe dette på samfunnsnivå er å erkjenne at: Karbohydrater = sukker. Alt som står på innholdsdeklarasjonen som karbohydrater er sukker.

Salt og sukker i en matvare gjør at et menneske kan overspise av en matvare.

Fett i en matvare, (så lenge det er fravær av sukker/salt) gjør at et menneske ikke klarer å overspise av den matvaren.

Dette er grunnen til at lavkarbo diett fungerer så bra. Så lenge man kun spiser matvarer med proteiner og fett, så fungerer stort sett alle individers metthetsfølelse. Med en gang salt og/eller sukker introduseres så bypasses metthetsfølelsen og man sitter igjen med kun viljestyrke til å regulere inntaket.

Du kan teste dette på deg selv. Kjøp en pose med usaltede nøtter og en pose med saltede. Test hvor mye du klarer å spise av dem.

Matvarebransjen må reguleres. Vi må regulere hva som er lov å tilsette av sukker og salt. Ta en pose tacokrydder som et eksempel

Denne posen inneholder 44,5% sukker. Det er ingen grunn til det annet enn profittjag. De tilsetter masse billige ting (ofte mais) som inneholder sukker for å øke volumet, og så tilsetter de masse salt for å motvirke søtsmaken. Veldig mye av matvarene i butikken og mat som er tilgjengelig ellers er bygget på samme måte. Det må slutte. Det må bli lettere å velge mat som man blir mett av, som man ikke overspiser

3101.webp.b9a6787f764f26df127901b33301dbf8.webp

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Dette er grunnen til at lavkarbo diett fungerer så bra. Så lenge man kun spiser matvarer med proteiner og fett, så fungerer stort sett alle individers metthetsfølelse. Med en gang salt og/eller sukker introduseres så bypasses metthetsfølelsen og man sitter igjen med kun viljestyrke til å regulere inntaket.

Det er korrekt. Ingen inuitter var overvektige før de ble introdusert for vestlig kost f.eks. Fett og protein holder deg mett lenge, så du begynner nærmest automatisk på periodvis faste i tillegg. Oppå det igjen så bruker kroppen 20-30% av kaloriene fra protein bare på å bryte det ned. Så det er mange fordeler med lavkarbo hvis man klarer å holde seg på det over tid for en som har overvekt. Ketose, som man er på når man faster, har nok også sine fordeler. De som tåler karbohydratene helt fint vil ikke forstå det, så lavkarbo er ikke for alle.

Det kan være tøft i et vestlig samfunn fordi fristelsene er overalt, men det er absolutt mulig.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her trenger vi å nøyansere karbohydrater = sukker.

Til syvende og sist handler det om hvor fort en øker blodsukkerer i kroppen, og det finnes mye forskjellig potensial i karbohydrater for dette. I tillegg kommer individuell biokjemi som også påvirker.

Hvis du måler blodsukkeret ditt etter inntak så får du sannsynligvis helt forskjellige resultater på forskjellige karbohydrater som igjen har ulik glykemisk indeks.

Problemet er som regel at vi genetisk er drevet mot mat som gjør oss feitere fordi det gagnet overlevelse i en tid med lite tilgjengelig mat. Derfor er mat som får kroppen til å lagre fett noe som var bra for overlevelse i trange tider.

Det at slik mat finnes rundt hvert gatehjørne nå er et problem som kroppen mener er en løsning. Derfor havner mange i en "genetisk skvis" i moderne iland-samfunn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 3/22/2023 at 10:13 AM, knutinh said:

Hvis man utruster folk med kjevelås eller putter dem inn i et bur og forer dem 500 kalorier pr dag så blir de tynne. Det er helt innlysende.

Så langt har kostholdsråd, formaninger, kjeft, kalkulatorer etc hatt begrenset suksess med å gjøre folk tynnere.

Kostholdsråd hjelper lite om man ikke følger dem mer enn en uke før man gir opp. Folk må ta til seg informasjonen og være klar for å gjøre en innsats over mange år, varige livsstilsendringer. 

Quote

Jeg tror at den kanskje eneste måten å få bukt med fedme-epidemien er å gjøre store inngrep i friheten matvareprodusenter og utsalgssteder har til å bre seg ut, pushe usunn mat og reklamere for sine tjenester.

-k

Jeg synes det er lite produktivt å straffe hele befolkningen på grunn av folk som sliter med vekten. Vi kan selv hjelpe hverandre også ved å gi litt tough love. Vi kan be venner og slektninger gi oss beskjed om vi legger på oss slik at vi kan lettere gjøre noe med det. Slikt er vanlig i mange asiatiske kulturer, og det er færre med fedme og overvekt blant asiatere. 
 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 minutter siden):

Kostholdsråd hjelper lite om man ikke følger dem mer enn en uke før man gir opp. Folk må ta til seg informasjonen og være klar for å gjøre en innsats over mange år, varige livsstilsendringer. 

Det du presenterer er formaninger. Det jeg presenterer er (såvidt jeg vet) realiteten: all verdens informasjon om kosthold har svært begrenset påvirkning på å gjøre folk slankere.

Vi må gjerne formane tjukkaser, men vær forberedt på at de fleste fortsetter å være tjukkaser.

-k

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (På 22.3.2023 den 18.02):

Det er korrekt. Ingen inuitter var overvektige før de ble introdusert for vestlig kost f.eks. Fett og protein holder deg mett lenge, så du begynner nærmest automatisk på periodvis faste i tillegg. Oppå det igjen så bruker kroppen 20-30% av kaloriene fra protein bare på å bryte det ned. Så det er mange fordeler med lavkarbo hvis man klarer å holde seg på det over tid for en som har overvekt. Ketose, som man er på når man faster, har nok også sine fordeler. De som tåler karbohydratene helt fint vil ikke forstå det, så lavkarbo er ikke for alle.

Det kan være tøft i et vestlig samfunn fordi fristelsene er overalt, men det er absolutt mulig.

Inuittene hadde tradisjonelt et veldig sært kosthold. Det er vel ikke utenkelig at de hadde rukket å tilpasse seg det å spise sel-spekk, og ble syke av Corn Flakes. Uten at det nødvendigvis lar seg overføre til meg og deg?

-k

Lenke til kommentar
14 minutes ago, knutinh said:

Det du presenterer er formaninger. Det jeg presenterer er (såvidt jeg vet) realiteten: all verdens informasjon om kosthold har svært begrenset påvirkning på å gjøre folk slankere.

Vi må gjerne formane tjukkaser, men vær forberedt på at de fleste fortsetter å være tjukkaser.

-k

Informasjon er ikke nok om man ikke agerer på informasjonen. Man blir ikke sterk av å ligge på sofaen og spise chips og lese om styrketrening. 

Tjukkaser kommer til å fortsette å være tjukkaser uansett om man fjerner hotdogen fra bensinstasjonen eller ulovliggjør tilbudet på sjokoladeplaten/chipsposen. Dette er også politikk som straffer befolkningen som ikke har et vektproblem. 

Tjukkaser må innse at de har et problem og bruke informasjon om kosthold/fysisk aktivitet til å igangsette en livsstilsendring. Dette er eneste måten for å få til varig, vedvarende vektnedgang. Fastleger kan være en del av løsningen på å hjelpe tjukkasene til å få dette til. 

Folk må ha viljen til å hjelpe seg selv og være villig til å gjøre endringer, uten dette kan ikke forandringer skje. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
knutinh skrev (10 minutter siden):

Inuittene hadde tradisjonelt et veldig sært kosthold. Det er vel ikke utenkelig at de hadde rukket å tilpasse seg det å spise sel-spekk, og ble syke av Corn Flakes. Uten at det nødvendigvis lar seg overføre til meg og deg?

-k

De fikk de samme sykdommene som oss da de begynte å spise vestlig kosthold.. 

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

De fikk de samme sykdommene som oss da de begynte å spise vestlig kosthold.. 

Greit nok, men med samme forkomst?

Har noen som oss prøvd å gå over til å spise bare spekk og hvalrosstarmer? Jeg er skeptisk.

Jeg så et intervju med en inuitt som hevdet (uten noen forskning bak) at inuittene hadde enorm forekomst av tannråte fordi de ikke hadde gener til å tåle så mye søtsaker som oss. Det virket «plausibelt». En annen mulig forklaring er selvsagt at de manglet kulturen (eller økonomien) til å ta vare på tennene sine.

-k

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (14 minutter siden):

Informasjon er ikke nok om man ikke agerer på informasjonen. 

Folk må ha viljen til å hjelpe seg selv og være villig til å gjøre endringer, uten dette kan ikke forandringer skje. 

For å få verdensfred så må nasjonene slutte å krangle så fælt. Ledere må slutte å bruse med fjærene og folk må slutte å tenke på «de andre».

Når vi får det til så har jeg trua på at verden blir et flott sted. Og tenk på alle de pengene vi sparer på ikke å ha et forsvar.

Fram til det utopiske skjer så må vi forholde oss til realitetene: et godt forsvar er måten å holde aggresjon fra andre nede. Å argumentere for nedbygging av forsvar fordi det ville ha vært løsningen i en ideell verden fører oss ingen steds.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (15 minutter siden):

Greit nok, men med samme forkomst?

Har noen som oss prøvd å gå over til å spise bare spekk og hvalrosstarmer? Jeg er skeptisk.

Jeg så et intervju med en inuitt som hevdet (uten noen forskning bak) at inuittene hadde enorm forekomst av tannråte fordi de ikke hadde gener til å tåle så mye søtsaker som oss. Det virket «plausibelt». En annen mulig forklaring er selvsagt at de manglet kulturen (eller økonomien) til å ta vare på tennene sine.

-k

At de vil tåle det dårligere fordi overgangen blir større enn fra f.eks jeger/sanker (der man tross alt spiste en god del bær, frukt, grønnsaker i sesong) det stemmer nok og gir god mening det.

Lenke til kommentar
On 3/19/2023 at 10:14 PM, FrihetensRegn said:

Om en mor tar med seg sønnen sin til fastlegen for en rutinekontroll, og det viser seg at barnet er underernært, vil legen mest sannsynlig begynne å stille spørsmål, kreve tester og kanskje også sende bekymringsmelding til barnevernet og politiet.

Bør ikke legene gjør det samme om barnet er overvektig? Når vi ser hvor mange barn som vokser opp kraftig overvektig så er det helt klart at foreldre lar sine uvaner i kosthold gå utover barna sine. Det er barnemishandling.

https://youtu.be/VFeclNw6zKg

I noen tilfeller er disse sammenhengene dårlig utredet.
2 søsken spiser det samme hjemme i hele oppveksten. Den ene er normalvektig og den andre utvikler PCOS i tenårene.

La meg nevne noen tilfeller jeg selv kjenner til.

En av foreldrene er overvektige fordi hun utviklet PCOS i tenårene og sliter med følgene av det. En annen person sliter med Lipødem. 

Begge foreldrene er overvektige fordi de sliter med ekstremt stress og overarbeid. Den ene har i tillegg utviklet hypothyreose og måttet fjerne skjoldbruskjertelen. I mange tilfeller fører den første delen til dårligere kosthold men ekstrem stressbelastning over tid kan i seg selv føre til sykdomsplager som igjen fører overvekt.

En eller begge foreldre er overvektige, har et stillesittende liv både på jobb og hjemme og spiser generelt sett dårlig mat. Har muligens noen uavklarte kostholdsplager som i tillegg til livsstilen fører til økt vannmengde i kroppen. Men begge barna er nornalslanke og friske helt opp i 25 års alder.

Jeg vil også si at det er litt barnemishandling å ikke lære barna sine om årsakssammenhenger og hvorfor folk kanskje sliter med ting. Det fører over tid til et mindre tolerant samfunn hvor ting som mobbing, diskriminering og trakassering blir et økende problem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (44 minutter siden):

Svarer du i feil tråd?

Nei. Jeg prøver å illustrere at dine formaninger har vært prøvd i lang tid med begrenset suksess. Når responsen din på det er å komme med mer formaninger så synes det ikke som om jeg når helt fram.

Hvis vi stenger folk inne i en fangeleir eller monterer kjevelås så er jeg helt sikker på at overvektige blir slanke. Hvis folk slutter å overspise og rører mer på seg så blir de slankere. Hvordan vi som samfunn skal løse fedmeepidemien er dog et uløst problem.

Å betone den fri vilje er vel og bra og ofte prisverdig. Når det gjelder overvekt så synes det som om vi har all verdens kunnskap og sunne alternativer tilgjengelig, likevel er det stadig flere av oss som blir sykelig feit.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...