Gå til innhold

Feite barn er barnemishandling


Anbefalte innlegg

Når man (sjeldent) ser litt store barn (alder) i barnevogn med cola og potetgull kan man undre seg. Barn vil selvsagt uttrykke glede over å bare få drittmat, tenner som ødelegges osv. Så foreldrene har et sterkt ansvar her. I dag bidrar noen foreldre mer med å kjøre barnet overalt og elsparkesykkel gis til 8-åringen.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg vil også si at det er litt barnemishandling å ikke lære barna sine om årsakssammenhenger og hvorfor folk kanskje sliter med ting. Det fører over tid til et mindre tolerant samfunn hvor ting som mobbing, diskriminering og trakassering blir et økende problem.

Det er en balansegang. På den ene siden så er det viktig å lære å være glad i seg selv - selv om man veier 200kg. Din «verdi» som menneske henger ikke sammen med BMI. Hvis man ikke klarer det så kan det fort være veien til enda større problemer.

Samtidig så må det være rom for å si ting som de er: hvis du veier 200kg så kommer du antagelig ikke til å bli så veldig gammel. Du kommer med stor sannsynlighet til å pådra deg diabetes og hjertesykdom, leddproblemer og sår i huden. Det er en tilstand du absolutt bør prøve å komme deg ut av.

I disse krenketider så er balansegangen vanskelig. De som enten hetser tjukkaser eller de som militant hevdet at valkene er noe å være stolt av har en tendens til å få mest mikrofontid.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
22 minutes ago, knutinh said:

Å betone den fri vilje er vel og bra og ofte prisverdig. Når det gjelder overvekt så synes det som om vi har all verdens kunnskap og sunne alternativer tilgjengelig, likevel er det stadig flere av oss som blir sykelig feit.

-k

Jeg håper du ser riktigheten i mine argumenter. Det er to betingelser som må være tilstede for at en person kan slanke seg:
Vilje fra personen selv
Et minimum av forståelse av hva som skal til for å oppnå vektnedgang

Hvis ikke disse betingelsene er oppfylt kan man ikke slanke seg, uavhengig av hva myndighetene foretar seg.

Myndighetene kan ikke gå inn og detaljstyre folkets kosthold og på den måten få ønsket effekt. Det er samtidig mye som tyder på at selv om informasjon er tilgjengelig så har mange folk minimal kunnskap om kosthold. De fleste av oss (meg inkludert) kjenner antageligvis til personer med overvekt/fedme som vet svært lite om matvarer og kosthold. De vet kanskje at chips, godteri og brus ikke er sunt, men spør du dem om kaloritetthet, proteiner, fett og energiomsetning, fysisk aktivitets effekt på kroppen, så vet de minimalt om slikt. At det er mye misinformasjon på nett om vektnedgang hjelper nok heller ikke. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 minutter siden):

Jeg håper du ser riktigheten i mine argumenter. Det er to betingelser som må være tilstede for at en person kan slanke seg:
Vilje fra personen selv
Et minimum av forståelse av hva som skal til for å oppnå vektnedgang

Hvis ikke disse betingelsene er oppfylt kan man ikke slanke seg, uavhengig av hva myndighetene foretar seg.

Det er tilstrekkelige betingelser, men ikke nødvendige. Hungersnød eller straffeleir vil oppnå mye av det samme.

Litt mindre ekstremt så kan man tenke seg at regulering av tilgjengelighet, pris og reklame kan oppnå noe.

-k

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 22.3.2023 den 16.09):

Dette er grunnen til at lavkarbo diett fungerer så bra.

Lavkarbo fungerer så bra fordi man kutter en av de 3 hovedgruppene av energigivende næringsstoffer, med andre ord man utsetter seg selv for underernæring. Den samme metoden funket på 80/90 tallet bare at da nektet dem seg selv fett, det funket det å, kutt enhver av de 3 hovedgruppene så mister man åpenbart vekt, men ikke på en sunn måte. 

Og det er åpenbart enorm forskjell på raffinert sukker og karbohydrater fra korn, frukt og grønt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Åpenbart har noen problemer med for tynne barn også. Da sier (sa) de i barnehagen til foreldrene - ta smør på brødskiven.

Hvis for tykk sier fastlegen til voksne: - ikke ta smør på brødskiven, bruk avocado istedenfor. Dette er et råflott produkt som mange ikke har råd til å innlemme i sitt daglig kosthold. Antagelig ment som subtitutt for både smør og salamipølse, skinke ost m.fl, men fortsatt et mye dyrere alternativ.

I storefri og etter skoletid løper barna på butikken mens lunsjen ligger i søppelbøtten. Fint at de løper. Overvekt handler også om altfor mye stillesitting foran PC, som vi på diskusjon.no er "delaktige i".

Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

De som enten hetser tjukkaser eller de som militant hevdet at valkene er noe å være stolt av har en tendens til å få mest mikrofontid.

-k

Det har jeg faktisk til gode å se. Men det er selvsagt ikke noe jeg ønsker. Målet må være å få slutt på trakassering rundt andres kropp og der stopper det.

Quote

 

Det er en balansegang. På den ene siden så er det viktig å lære å være glad i seg selv - selv om man veier 200kg. Din «verdi» som menneske henger ikke sammen med BMI. Hvis man ikke klarer det så kan det fort være veien til enda større problemer.

Samtidig så må det være rom for å si ting som de er: hvis du veier 200kg så kommer du antagelig ikke til å bli så veldig gammel. Du kommer med stor sannsynlighet til å pådra deg diabetes og hjertesykdom, leddproblemer og sår i huden. Det er en tilstand du absolutt bør prøve å komme deg ut av.

 

Jeg har inntrykk at de aller fleste overvektige har denne grunnleggende kunnskapen.  Men jeg kan godt fortelle deg hver gang du tar ett glass øl eller vin at "nå øker sjangsen betraktelig for at du utvikler visse krefttyper". Eller vet du det selv og ønsker ikke å få det gjentatt hver gang noen ser deg og vet at du er glad i vin?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
45 minutes ago, skaftetryne32 said:

Lavkarbo fungerer så bra fordi man kutter en av de 3 hovedgruppene av energigivende næringsstoffer, med andre ord man utsetter seg selv for underernæring.

Klassisk kunnskapsfelle og myte som gjenntas i det uendelige.

Det er et par næringselementer man må passe på ja men man får det aller meste man trenger gjennom kun kjøtt, fisk og meieriprodukter. Bla. annet har dette blitt motbevist med forskning på kostholdet til Inuittene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Men jeg kan godt fortelle deg hver gang du tar ett glass øl eller vin at "nå øker sjangsen betraktelig for at du utvikler visse krefttyper". Eller vet du det selv og ønsker ikke å få det gjentatt hver gang noen ser deg og vet at du er glad i vin?

Det kan godt tenkes at mitt livskonsum av alkohol påvirker sannsynligheten for en eller flere sykdommer signifikant. At noen forteller meg det - på en ok måte - er helt greit.

Hvis alle hang over meg hver gang jeg drakk et glass øl og fordømte meg så ville jeg bli irritert.

Balansen ligger litt i hvem som sier det, hvordan de sier det, og hvor ofte.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
9 minutes ago, knutinh said:

Det kan godt tenkes at mitt livskonsum av alkohol påvirker sannsynligheten for en eller flere sykdommer signifikant. At noen forteller meg det - på en ok måte - er helt greit.

Omtrent hver gang de møter deg? "Du den vindrikkingen din, er det så bra for deg?". "Er du sikker på at du bør ta deg et glass øl her på pubben i dag da? Er det bra for helsen din?". "Er ikke det vinglasset litt stort kanskje?". "Du er klar over at ditt alkoholkonsum skaper store utgifter for samfunnet - i milliardklassen?". Eller på jobbintervju "Drikker du alkohol?". "Typisk rødvinsnese det der altså". "Rødsprengt hals, sikkert en som drikker mye".

Quote

Hvis alle hang over meg hver gang jeg drakk et glass øl og fordømte meg så ville jeg bli irritert. Balansen ligger litt i hvem som sier det, hvordan de sier det, og hvor ofte.

Ikke sant? Det er dette mange mener de har rett til å gjøre ovenfor andres kropp i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (24 minutter siden):

Klassisk kunnskapsfelle og myte som gjenntas i det uendelige.

Bzzlink serverte en myte ja, men det er ikke rart mange tror på det siden det blir gjentatt i det uendelige på SOME. Inuitene fikk i seg blant annet c vitamin gjennom dyreinnvoller, det gjør ikke lavkarbo til en spesielt god eller gjennomtenkt diett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, skaftetryne32 said:

Bzzlink serverte en myte ja, men det er ikke rart mange tror på det siden det blir gjentatt i det uendelige på SOME. Inuitene fikk i seg blant annet c vitamin gjennom dyreinnvoller, det gjør ikke lavkarbo til en spesielt god eller gjennomtenkt diett. 

Akkurat som man kan ha en dårlig balansert vanlig diett så kan man også ha en dårlig lavkarbo diett eller eksempelvis carnivore diett. Men man kan fint klare seg på eks. carnivore som du selv sier :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Akkurat som man kan ha en dårlig balansert diett så kan man også ha en dårlig lavkarbo eller eksempelvis carnivore diett.

Den er dårlig i utgangspunktet fordi det ganske enkelt ikke er lurt å kutte ut en av hovednæringsgruppene.

 

Theo343 skrev (2 minutter siden):

Men man kan fint klare seg på eks. carnivore som du selv sier :)

Man kan klare seg veldig veldig lenge, men det er langt fra optimalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, skaftetryne32 said:

Den er dårlig i utgangspunktet fordi det ganske enkelt ikke er lurt å kutte ut en av hovednæringsgruppene.

 

Man kan klare seg veldig veldig lenge, men det er langt fra optimalt. 

Lenge som i gjerne hele livet om man passer på å få de næringsstoffene man trenger. Spesielt er elektrolytter viktig. For noen kan et slikt kosthold faktisk være optimalt. Men igjen, individuelle forskjeller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, skaftetryne32 said:

Lavkarbo fungerer så bra fordi man kutter en av de 3 hovedgruppene av energigivende næringsstoffer, med andre ord man utsetter seg selv for underernæring. Den samme metoden funket på 80/90 tallet bare at da nektet dem seg selv fett, det funket det å, kutt enhver av de 3 hovedgruppene så mister man åpenbart vekt, men ikke på en sunn måte. 

Og det er åpenbart enorm forskjell på raffinert sukker og karbohydrater fra korn, frukt og grønt. 

Nei, man kan fort gå opp i vekt med kun proteiner og fett. Å ikke spise karbohydrater er ikke underernæring da kun fett og protein er essensielle. 

Som sagt er misinformasjon om kosthold på nettet et stort problem. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, skaftetryne32 said:

Noe som er vanvittig enkelt ved å spise litt korn, frukt og grønt, sunne karbohydrater som alle har godt av. 

Eller ha litt godt salt som inneholder sodium, magnesium og kalium på kjøttet og innvollmaten man spiser. Alle har ikke nødvendigvis så godt av det samme som du har godt av.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Just now, skaftetryne32 said:

Og karbohydrater er det det spres mest usannheter om.

Ja, som at karbohydrater er viktig for alle. Men ikke minst at man kaster alle typer karbohydrater i samme skuff uten å se på hvordan de forskjellige måtene å få dette på innvirker på blodsukker og insulin.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...