Gå til innhold

Feite barn er barnemishandling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, skaftetryne32 said:

Ikke alle har cøliaki heller selv om en vanvittig menge med folk innbilte seg akkurat det. 

Man må ikke ha cøliaki for det. Hverken innbilt eller påvist. Jeg har forøvrig aldri møtt noen med "innbilt cøliaki" men de finnes sikkert. Men møtt mange som ikke har påvist glutenintoleranse og likevel er kritisk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (34 minutter siden):

Omtrent hver gang de møter deg? "Du den vindrikkingen din, er det så bra for deg?". "Er du sikker på at du bør ta deg et glass øl her på pubben i dag da? Er det bra for helsen din?". "Er ikke det vinglasset litt stort kanskje?".

Som jeg prøvde å illustrere i det opprinnelige innlegget mitt: en balanse hvor samfunnet respekterer mennesker med fedme, men hvor vi gjør det tydelig at sykelig overvekt ikke er bra for helsa er å foretrekke.

Akkurat hvor den balansen går vet jeg ikke. Det er trist å høre om arbeidsgivere som åpent og usaklig diskriminerer mot feite folk - og antatt liberale, progressive mennesker som ikke finner det inni seg å være særlig kritisk til slike arbeidsgivere. Det er også litt snurrig å høre «fat and proud»-mennesker som framstiller sykelig overvekt som det beste som kan skje deg. Jeg forstår at det er en reaksjon på stigmaet rundt overvekt, men synes kanskje at det blir for mye.

-k

Lenke til kommentar
Quote

Det er også litt snurrig å høre «fat and proud»-mennesker som framstiller sykelig overvekt som det beste som kan skje deg. Jeg forstår at det er en reaksjon på stigmaet rundt overvekt, men synes kanskje at det blir for mye.

Definitivt. Problemet blir når man bruker alkoholikeren for å argumentere mot de som tar seg et glass øl et par ganger i måneden. Eller McDonald Steve på 200kg for å fordømme Espen på 120kg som sliter med hypothyreose og andre ting.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (34 minutter siden):

Man må ikke ha cøliaki for det. Hverken innbilt eller påvist. Jeg har forøvrig aldri møtt noen med "innbilt cøliaki" men de finnes sikkert. Men møtt mange som ikke har påvist glutenintoleranse og likevel er kritisk.

Jeg har møtt ekstremt mange. Har tre barn, og merker det spesielt ved barnebursdager at mange barn ikke kan spise ting. 

Lenke til kommentar

Kommer med klare kostholdsråd i påsken: – Folk dytter i seg helt massive mengder godteri.

Sitat

Ernæringsfysiolog er bekymret for mengden godteri som konsumeres i høytidene.

Sitat

Hun anbefaler foreldre å ha et bevisst forhold til hva man serverer barna.

– En Kvikk Lunsj på en lengre skitur for å motivere barna og gjøre skitur til noe stas og kos, det er jo en bra ting. Da har jo det søte et godt innhold, sier hun og fortsetter:

– Påskeegget var opprinnelig noe man fikk på påskeaften. Nå får man det hver dag gjennom påsken. Voksne burde være sitt ansvar bevisst.

– Men har det noe å si om man konsumerer store mengder godteri én dag eller om man fordeler det utover en hel uke?

– Det tror jeg ikke har noe å si, men det handler om å opparbeide seg gode vaner. Inntaket av kalorier står ikke i samsvar med vårt energiforbruk. Vi bruker mer og mer tid på å sitte stille

Sitat

Det er til og med blitt vanlig at arbeidsplasser opererer med kontinuerlig tilgang på søtsaker flere dager før påskehøytiden starter. Dette mener jeg bidrar til en ukultur.

Jeg husker det var stas med påskeegget som ble åpnet påskeaften. Ellers er lørdagsgodteri en lang tradisjon. Lurer på når den startet.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 2.4.2023 den 16.07):

Jeg har møtt ekstremt mange. Har tre barn, og merker det spesielt ved barnebursdager at mange barn ikke kan spise ting. 

Det er mer krevende å servere pølse og kake i dag enn det var på 80-tallet. Noen små barn tåler ikke gluten, noen vil ikke ha kjøtt og noen skal ikke ha svin.


Også kokker sier at det er komplisert å lage mat til mange (voksne) når en stor andel oppgir intoleranser som gjør at man må ha ekstremt skille mellom råvarer og utstyr på kjøkkenet. Du vil ikke ha på deg at du dreper en kunde fordi retten inneholdt spor av nøtter. Men hvis en annen kunde tror at han kanskje er glutenintolerant så må du kanskje utvise like mye forsiktighet/ekstraarbeid for ham. Da er det kjedelig hvis det for noen er bare en mote-greie.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...