Gå til innhold

Dere som gikk fra 55" til 65" — Ble det stort nok?


Anbefalte innlegg

Vurderer ny TV og har i dag en 55" som gjør jobben sånn sett men har lyst på noe større. Neste hopp blir da 65" men er usikker på om det ‘blir stort nok’. 🤔

Dere som gikk fra 55" og til 65", ble det stort nok eller angrer dere/ville dere ha gått enda et hakk opp? 75/77"?

Jeg sitter ca. 5 meter fra TV-en og har plass nok (opp til 85") men prøver å finne et kompromiss mellom størrelse og pris (og selvfølgelig bildekvalitet). 65/75/77"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 meter? Mål gjerne mer presist fra skjerm til hode. Men hvis det er 4 meter eller mer så ville jeg ikke kjøpt noe under 75"

EDIT: Hold deg til 75" LCD eller 77" OLED for å få best bildekvalitet for pengene. Alt over 77" koster mye mer enn det smaker (etter min mening)

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Jeg hadde alltid gått for et mindre tv med høyere kvalitet enn et større kun for størrelsen sin del.

Merket en god forskjell fra 55" til 65" men da på 3,5 meters avstand. 

Selv da føler jeg 65" blir litt lite.

Til film er det greit med noe større, men til spilling liker jeg helst at det blir litt mindre.

Lenke til kommentar

Skjermstørrelse vokser generelt hele tiden og statistisk sett vil du ha noe større etter hvert uansett hvor stor den neste skjermen du kjøper blir. Siste skjermen jeg kjøpte oppgraderte jeg til 65" fordi det bare kostet 1500 kr mer enn samme modellen i 55". Nå kunne jeg tenkt meg en litt større skjerm, men den jeg har er logisk sett god nok i massevis. Du kan jo også korte ned avstanden mellom skjermen og der du sitter for å oppnå en "større" opplevelse hvis det er praktisk.

Lenke til kommentar

Gikk til 42" på sent 90-tall, 55" rundt 2010 og nå 65". 65" er det største jeg får plass til på tv hemsen og avstand til tvn er 2,2 til 2,8 meter. Med bedre plass og 5 meters avstand ville jeg gått for 75"-77".

Endret av bar1
Lenke til kommentar
bar1 skrev (1 time siden):

65" er det største jeg får plass til på tv hemsen og avstand til tvn er 2,5 til 3 meter

HELT enig. Gikk fra plasma på 50"? til LG på 65" med 2,5 meter seeravstand men kan godt tenke meg 75-77" som neste tv her i hula. Men redd det blir for stort..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
NoBo skrev (5 timer siden):

Jeg sitter ca. 5 meter fra TV-en og har plass nok (opp til 85") men prøver å finne et kompromiss mellom størrelse og pris (og selvfølgelig bildekvalitet). 65/75/77"?

75/77 passer best på 5 meters avstand, men det kommer veldig an på budsjettet ditt også. Hvis det er 10k så gå for 65". Er det 20k+ så gå for 77". Hvor ligger du hen i landet?

Lenke til kommentar

2,77 meter er vel anbefalt for 4K 65” så ikke vurder noe under 77 på 5 meter uansett hvor flott bildekvalitet det er. Hvis du vil oppleve 4K så er distanse alpha omega. 

Ikke super fan av rtings men linker til dem uansett men finner dette på de seriøse sidene uansett, så ikke gå i fella med 65 på den avstanden;

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship

 

Lykke til og kos deg med hva du finner, venter selv på S95C 77 i løpet av måneden til test. ☺️

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Woff said:

HELT enig. Gikk fra plasma på 50"? til LG på 65" med 2,5 meter seeravstand men kan godt tenke meg 75-77" som neste tv her i hula. Men redd det blir for stort..

Helt perfekt distanse dog 3 meter er mer sweet spot for meg som spiller men video og tv er 2,5 helt kurant. 👍☺️

Lenke til kommentar

Vurderer LGLG OLED77C2 77" siden Elkjøp har den på tilbud. Er jo utgående modell og C3 er vel ikke langt unna så derav lav pris. Men, blir litt usikker: OLED mister kanskje evnen til å gi samme lysstyrken etter noen år raskere enn det en vanlig LCD (LED) skjerm gjør? Ser for meg å ha ny skjerm i 7-10 år og da bør den jo ha en lysstyrke som er god nok også etter 5 år (som 'noen' mener at er grensen for akseptabelt bilde for OLED). Kan selvfølgelig justere opp lysstyrken ettersom årene går men frykter at man kan risikere å være på maks innstilling før 7-10 år... Noen som har gjort seg tanker, erfaringer? Innbrenning skal jeg nok greie å unngå da det sees mye ulikt på skjermen. Kanskje bedre å gå for en non-OLED (type QLED)?

Har vært og sett på skjermer i butikk og måtte flire av hvor liten! 55 tommer blir ved siden av 75/77" samtidig som at 75 tommer opplevdes veldig stort (fysisk) 😅 Etter å ha stått og sett på skjermene en stund, kom jeg til at 75/77" var en fin størrelse og at 65" opplevdes nærmere 55 enn 75 tommer. Men hjemme igjen føltes ikke 55" så liten likevel 😛

Lenke til kommentar
3 hours ago, NoBo said:

Vurderer LGLG OLED77C2 77" siden Elkjøp har den på tilbud. Er jo utgående modell og C3 er vel ikke langt unna så derav lav pris. Men, blir litt usikker: OLED mister kanskje evnen til å gi samme lysstyrken etter noen år raskere enn det en vanlig LCD (LED) skjerm gjør? Ser for meg å ha ny skjerm i 7-10 år og da bør den jo ha en lysstyrke som er god nok også etter 5 år (som 'noen' mener at er grensen for akseptabelt bilde for OLED). Kan selvfølgelig justere opp lysstyrken ettersom årene går men frykter at man kan risikere å være på maks innstilling før 7-10 år... Noen som har gjort seg tanker, erfaringer? Innbrenning skal jeg nok greie å unngå da det sees mye ulikt på skjermen. Kanskje bedre å gå for en non-OLED (type QLED)?

Tviler på at C3 vil være "revolusjonerende" sammenlignet med C2. Gode kjøp gjør man på modeller som er "på vei ut" av sortimentet.
Ved "normal" bruk av nyere OLED tv er ikke tap av lysstyrke eller innbrenning noe problem.
Eneste grunn til å velge noe annet enn OLED er hvis man ser mye tv på dagtid og tv-plassen er "badet" i sollys.

Endret av bar1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Endte opp med en ny Samsung 75" QN90B til en hyggelig pris som er hengt på veggen 😊

Som nevnt tidligere så er det rimelig lyst i rommet og har også et vindu på samme vegg som sofaen står inntil men TV-en er både lyssterk nok og har lite gjenskinn så det å se på TV på dag/ettermiddag går fint. Bildet oppleves som godt og alt som jeg har ‘kastet på den’ av kildemateriale så langt har gitt et godt til veldig bra bilde (for mine øyne). Før jeg kjøpte TV-en målte jeg opp og merket av hjørnene på veggen og selv om jeg hadde plass til en 85" TV så oppleves 75" som passe til veggen (enn så lenge 😆).

Lyd - Høyttalerne i TV-en har overraskende OK lyd men siden jeg har fullt 5.2 surroundanlegg så bruker jeg primært det til alt jeg ser på.

Tok litt tid å bli vant til Samsungs Tizen OS og menysystem samt ny fjernkontroll men tror jeg har oversikt nå 🤞 Tizen har ikke app for Telia (Get) som jeg har så lineær-TV fra Telia kjører jeg via Apple TV 4K (1. gen).

Alt i alt godt fornøyd så langt 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...