Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ekstremt dyr megler - Er dette riktig?


Gjest e1a0d...da5

Anbefalte innlegg

Gjest e1a0d...da5

Hei, 

Jeg gjennomførte nettopp et boligsalg med bruk av megler fra Krogsveen. Den opprinnelige sluttsummen var ifølge kontrakten på 150000 med utgangspunkt i salgssum 4,3. Av tilleggstjenester valgte jeg vask og boligstyling (hårreisende dyrt, 24 tusen). Jeg var usikker på om det kom som en del av pakken. Boligen ble til slutt solgt for 4.020.000 etter å ha ligget ute 6 mnd. Jeg ringte megler som nevnte at han ikke kunne gi meg en endelig oppstilling og regnestykke før etter overtakelse. At dette var en ny praksislov. Han ga likevel et estimat om at sluttsummen kom på hele 219 tusen, noe som jeg synes var ekstremt dyrt, særlig når leiligheten ikke gikk for prisantydning. Jeg valgte også en boligselgerforsikring (Anticimex som sikkert også er dyr). Det skal sies at det måtte en del visningsrunder, og lansering/relansering til før den til slutt ble solgt. Ironien er at de som kjøpte var noen jeg hadde på privatvisning selv. Neste gang kommer jeg til å være mer kritisk på hva jeg sier ja til. 

Spørsmål 1) Er det normalt å måtte ut med så mye for et boligsalg i 2023? 

Spørsmål 2) Er det slik at du ikke får vite noe om kostnader før oppdraget i praksis er ferdig? Ingen åpenhet og kommunikasjon underveis. 

Spørsmål 3) Når jeg får endelig oppstilling, har jeg en sak når sluttsum avviker så mye fra den opprinnelige summen i kontrakten? 

På forhånd takk for hjelp. Screenshot_20230224_201958_com.google.android_apps_docs.thumb.jpg.1776cefa3c56e435149c7369c5b68c18.jpgScreenshot_20230224_201723_com.google.android_apps_docs.thumb.jpg.3d1116b0f8cf27a8098ebe68388f16db.jpg

 

Anonymous poster hash: e1a0d...da5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva har du signert på? Forsikringssummane går frå 12.000 til 64.000. Visste du ikkje kva den kosta før salget var over?

151-6+24 = ca. 169.000 før forsikring. Om det var tre visningar ekstra så er det 9500 der, så ca. 180.000. Forsikring pluss andre ekstra så er du fort oppe i 219.000.

Lenke til kommentar

Hei,


For å svare på spørsmål 1 så synes jeg ikke prisen virket så ille for å være i 2023. Nå må du huske å skille hva som er meglerkostnader og hva som er forsikringer/tilleggstjenester. Såvidt jeg ser av oppdragsavtalen har du avtalt en meglerprovisjon på 86.000 + et fast vederlag på kroner 41.800 + en variabel pris på visning med kroner 3.125 per stykk som ikke er uvanlig. Totalt sett utgjør da prisen for megler kroner  130.925, men noe større basert på antall visninger. Alle de andre kostnadene i avtalen er penger som eksterne leverandører og disse får ikke megleren noe inntjening på. Du nevner for eksempel dyr forsikring, styling og vask. Dette er ikke penger megler tar? Men som tas betalt av leverandørene, dette er heller ikke noe du nødvendigs trenger å bestille i forbindelse med et boligsalg, men jeg personlig hadde på den andre siden ikke turt og solgt min bolig uten å være dekket av forsikring. 
 

For å svare på spørsmål 2 så synes jeg det virker rart du ikke hat fått opplysninger om priser. Men du har jo en oppdragsavtale som indikerer meglerkostnadene så klarer ikke se at du ikke har fått opplysninger. Eneste andre som da trekker pris opp er jo det du bestiller itilegg og da regner jeg du sjekker pris før du sier ja. Eksempel forsikring, styling, vask, osv. En eiendomsmegler er jo bundet til å ikke legge på andre priser enn det som fremkommer av oppdragsavtalen, men har du imidlertid sagt ja til en tilleggsbetaling av foto, forsikring, styling, vask er det en annen sak. 
 

For å svare på spørsmål 3 kan jeg ikke se du har en sak med mindre megler har lagt på kostnader som ikke har vært avtalt i oppdragsavtalen eller som du har sagt ja til. Her er det avtalegrunnlaget og dokumentasjoner av mailer og telefonsamtaler som vil gjøres gjeldende i en evt sak. 

Du kan for all del prøve, men er det tilleggstjenestene du reagerer på kommer du nok ikke langt å gå til sak mot megler. 

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg dette er dyrt. Jeg Jobber med lån i en større bank og når jeg regner på kostnadene til mellomfinansiering så setter jeg som regel av 100-120k til megler for boliger opp til 4-5m. Dette er da i Oslo området, som sikkert har noe lavere priser enn resten av landet pga stor konkurranse. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eiendomsmeglere tar helt latterlig mye for å selge, i tillegg selger de deg alt slags pakker som de selv får provisjon for såklart. Synd at vi fortsatt bruker disse dårlige tjenestene i 2023. 

Dette er noe en lett kunne automatisert 100%, visning holder en fint selv evt lei inn noen som kan gjøre det for noen tusenlapper.

Jeg vet iallefall at jeg har betalt min siste megler.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Sportsidiot123 skrev (30 minutter siden):

Hei,


For å svare på spørsmål 1 så synes jeg ikke prisen virket så ille for å være i 2023. Nå må du huske å skille hva som er meglerkostnader og hva som er forsikringer/tilleggstjenester. Såvidt jeg ser av oppdragsavtalen har du avtalt en meglerprovisjon på 86.000 + et fast vederlag på kroner 41.800 + en variabel pris på visning med kroner 3.125 per stykk som ikke er uvanlig. Totalt sett utgjør da prisen for megler kroner  130.925, men noe større basert på antall visninger. Alle de andre kostnadene i avtalen er penger som eksterne leverandører og disse får ikke megleren noe inntjening på. Du nevner for eksempel dyr forsikring, styling og vask. Dette er ikke penger megler tar? Men som tas betalt av leverandørene, dette er heller ikke noe du nødvendigs trenger å bestille i forbindelse med et boligsalg, men jeg personlig hadde på den andre siden ikke turt og solgt min bolig uten å være dekket av forsikring. 
 

For å svare på spørsmål 2 så synes jeg det virker rart du ikke hat fått opplysninger om priser. Men du har jo en oppdragsavtale som indikerer meglerkostnadene så klarer ikke se at du ikke har fått opplysninger. Eneste andre som da trekker pris opp er jo det du bestiller itilegg og da regner jeg du sjekker pris før du sier ja. Eksempel forsikring, styling, vask, osv. En eiendomsmegler er jo bundet til å ikke legge på andre priser enn det som fremkommer av oppdragsavtalen, men har du imidlertid sagt ja til en tilleggsbetaling av foto, forsikring, styling, vask er det en annen sak. 
 

For å svare på spørsmål 3 kan jeg ikke se du har en sak med mindre megler har lagt på kostnader som ikke har vært avtalt i oppdragsavtalen eller som du har sagt ja til. Her er det avtalegrunnlaget og dokumentasjoner av mailer og telefonsamtaler som vil gjøres gjeldende i en evt sak. 

Du kan for all del prøve, men er det tilleggstjenestene du reagerer på kommer du nok ikke langt å gå til sak mot megler. 

Selvfølgelig får de en del av kaka når de leverer tjenester i fra andre. Ellers hadde de bare gitt deg visittkort til tjenestene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 % er definitivt høyt. Her i området bruker man fastpris på 40-50 tusen i provisjon, eller gjerne mellom 1-1.2 %. Men de eierskifteforsikringene begynner å bli latterlig dyre. Det er nok også bra påslag på det meste av andre tjenester. En lokal megler her som selger mye tjente over 5 mill i fjor. Han er sikkert svært dyktig i sin jobb vil jeg tro, men det viser jo at det er mye penger å tjene i bransjen. Og tar sikkert % fra salg i sitt team.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

2 % er definitivt høyt. Her i området bruker man fastpris på 40-50 tusen i provisjon, eller gjerne mellom 1-1.2 %. Men de eierskifteforsikringene begynner å bli latterlig dyre. Det er nok også bra påslag på det meste av andre tjenester. En lokal megler her som selger mye tjente over 5 mill i fjor. Han er sikkert svært dyktig i sin jobb vil jeg tro, men det viser jo at det er mye penger å tjene i bransjen. Og tar sikkert % fra salg i sitt team.

Har aldri møtt en god megler på noen visning. Bare det vanlige her er en bok og spør om det er noe. Meglerene har solgt i ett latterlig bra marked hele livet sitt, de har ikke trengt å legge inn særlig innsats. 

De 'beste' ligger vell på rundt 100 salg i året. Så kan en jo bare regne seg frem til inntekten..

Propr koster 30k for full pakke... og helt ned i 10k om en finner kjøper selv. Viser hvor syk den bransjen er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Interessant… i 2018/19 solgte jeg min leilighet i Asker. Splitter ny. Jeg hadde aldri før vært borti meglere eller kjøp/salg av leilighet så var ganske nervøs. En meget søt og en meget flink kvinnelig eiendomsmegler fra Krogsveen hjalp meg fra A-Å. Når jeg spurte hva dette ville koste meg, totalt, fikk jeg til svar: rundt 129.000,- det inkl bilder av leiligheten, full annonsering, meglers jobb, vask ja generelt absolutt alt.

På runde 2 av visningene fikk jeg solgt den for 300.000,- over takst. Jeg betalte til megler det hun sa dette ville koste. Jeg syntes det virker som du har blitt utnyttet av uærlig megler. Spør om å få se, dokumentert, hvorfor dette ble så dyrt.

Endret av thatguy83
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg er einig i deg at dette er dyrt, særleg når det også tok eit halvt år å få solgt under prisantyding.

150 000 for å bruke meklar er nok omtrent vanleg. Eg vil nok likevel kritisere meklaren for måten kontrakten er satt opp. Å innkalkulere berre ei visning med stykkpris som del av totalsummen på 150 000 er for meg useriøst.
Det openbare er vel at minst 1, helst 2-3 visningar burde være inkludert i totalsummen? Alternativt burde prisoverslaget vært satt opp uten visningar, altså som totalt 147 000 kr pluss nødvendige visningar á 3000 kr. Dette hadde gitt eit meir forståeleg prisoverslag.
Eg tenkjer likevel at når du velg provisjonsbetaling slik at det er i meklarens interesse å ha flest mogleg visningar for å få best mogleg pris så bør nødvendig tid til visningar bakast inn i tilbodet. For det virker vel rart om selgaren ved eit provisjonssalg skal nekte ei visning nummer 2 fordi selger ikkje vil betale 3000 kr for å kanskje få ein budgivar som er villig til å betale fleire hundre tusen meir?

 

Det sagt så virker det som at du har hatt behov for meklaren, om det tek eit halvt år å få solgt og du måtte redusere prisen frå 4,3 til 4 mill så har dette openbart ikkje vært eit lettsolgt objekt.
Kva tenkjer du om meklaren sitt arbeid? Berre 3 visningar vikrar på meg litt passivt når objektet har ligget ute eit halvt år men det er ikkje sikkert det var grunnlag for fleire visningar? Var alle tre visningane offentlege annonserte visningar eller er dette privatvisningar?

At tilleggstenestene er dyre er ein ting, det du må spørre deg er jo om det er verdt det? Om bustaden var så vanskeleg å selge at du måtte gå ned 300 000 kr så hadde kanskje ikkje vask og styling særleg stor verdi? Slike ting har stort sett mest føre seg i litt meir lettsolgte bustadar for å invitere flest mogleg til å legge inn eit bod.

 

Min erfaring er at meklar ikkje er verdt det når du selg lettsolgte leilegheiter i eit godt marked, då kan du ofte gjere ein like god jobb sjølv. Det er likevel eit poeng å bruke meklarar når markedet er treigare ettersom ein god meklar bruker både sine kontakter og sin arbeidstid på å aktivt oppsøke potensielle bodgjevarar. Er bustaden vanskeleg å selge så er det ikkje sikkert du som privatperson klarer å nå ut breidt nok til å finne dei få interessentane som er villige til å betale det du vil ha.

 

Lenke til kommentar

Vi solgte også leilighet til ca 4 mill. Vi hadde ikke styling, men sa ja til alt av markedspakker, det ble ekstra runde annonsering, to fellesvisninger og mange private. Etter megler og alle kostnader fikk vi ut ca 97 tusen under salgssum. Flyttevask og tilstandsrapport betalte vi utenom dette. Megler sto på sent og tidlig og vi var fornøyd.

Før salget fikk jeg to meglere til å møte meg hver for seg i leiligheten, og begge leverte detaljerte tilbud. Det skilte lite på pris, men skilte mye på inntrykk/arbeidsmåte, så det var veldig nyttig. Pris ble selvsalgt som avtalt.

Ps. Folk sammenligner pris på en suppepose flere steder, men mange velger første og beste på et oppdrag til hundretusenvis, uten den minste antydning om at de tenker på kostnader.

Endret av Mag ne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest 53c98...30c

Meglere er helt uendelig dyrt, de får dekket mer enn nok for sitt faktiske arbeid via "utleggene" som de så fint kaller det, også tar de også provisjonen.

Provisjonen er i mine øyne en styggedom.  Hadde det vært på 10-15k = OK.  Du slipper stress blabla. Fortsatt for mye non the less.

Meglere skulle vært som brannmenn, hvor KANSKJE noen må ha en jobb nr 2.  De sitter altfor mye på rævva og koser seg og lever da på provisjonen som bærer kostnadene.

Jeg var megler i rolig 4 mnd før jeg ga meg, fikk jo vondt i magen over hvor mye vi loppet mennesker. Solgte så jeg hadde 120k i mnd de 4 mnd også.. Så var absolutt lukrativt, sjefen fikk jo ofc enda mer. 

Det hele ble for falskt for meg, ikke fortelle / lyve om småtteri til kundene.. Som feks ved styling, pakker osv som ga oss provisjon hvis vi solgte det inn.. Altså alt er jo en greie som man tjener på som man "later" som det er normalt.

Hadde en kunde som så gjennom tullet og sa han kun ønsker tjenestene som han ikke gadd selv, noe ala "propr" liksom.

Tok visningen selv, skaffet fotograf selv, forsikring selv, fikset annonse selv, fant styling firma selv.

Han shavet jo alle kostnadene til det vi betalte for tjeneste, men uten vårt påslag.

De få som valgte timespris ( som alle burde hvis du har en ærlig megler) fikk vi beskjed om å skrive timer med gaffel av sjefen, og alltid havne +- de timene vi hadde i "tilbudet".. Solgte huset fort = 1-2 timer mindre enn "forventet.
Var det vanskelig å selge = 2-3 t ekstra for da skulle det "svi" for kunden.

Og nei dette var ikke bare sånn der jeg jobbet, jeg snakket med andre jeg studerte med, det er sånn hos alle de store meglerhusene.  Kyniske jævler.

Jeg fikk skriftlig advarsel fordi jeg skrev timeliste som var legitim. Jeg brukte i snitt 15 timer fra A-Å for et salg.. Ikke 60-70T som tilbudene alltid forespeiler.  Jeg sa til sjefen at vi får jo fortsatt 2000kr/t.  Vi tjener godt.
Neida.. vi kunne tjent 100k mer på kunden.. Og det var eneste fokuset.

Det var spikeren i kista for min del, for jeg fikk fortsatt samme bonus, for jeg gjorde jo flere salg.  Etter 2 salg på timer, så hadde jeg generert 10 nye kunder som da kom fra disse kundene..  Tror helt ærlig jeg kunne vært mestselgende i Norge hadde jeg fortsatt og kunne gjøre det på min måte, for selv 2 år etter jeg jobbet som megler fikk jeg ukentlig en melding som alltid var lik " hei fikk høre fra XX som du har solgt bolig for. har du tid til et møte?"  men ja.. sjefen trumfet så mye og jeg innså at andre steder var like så var like gjerne greit å bytte beite. 

og for dere meglere som leser dette og sier " du brukte ikke 15 timer på et salg"  Jo du gjør det når du bare gjør det du skal og ikke sitter der å peller deg i nesa. Jeg brukte 15 timer og vet jeg kan gjøre det bedre, har solgt alle mine eiendommer selv, og bruker i snitt 4-5 timer ink visning på 1 time.. Så jah..  Prøv bedre.

Anonymous poster hash: 53c98...30c

Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 timer siden):

Provisjon er eneste grunnen til at de gidder presse opp prisene. 

Kun kjøpere som vil tjene på at de fjerner provison. 

Meglere presser ikke opp prisen, alt megler gjør er å sette opp en budrunde hvis det er mer enn 1 interessert. 

Meglere er i tillegg mest opptatt av å få solgt boligen, ikke få høyest pris. 

Det som presser opp prisen er at det er mange på visning og mange interesserte, noe det blir hvis boligen er riktig for kjøperne, har god pris og styling. Det er ikke noe magisk trolldom fra megleren som bidrar til dette. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (51 minutter siden):

Meglere presser ikke opp prisen, alt megler gjør er å sette opp en budrunde hvis det er mer enn 1 interessert. 

Meglere er i tillegg mest opptatt av å få solgt boligen, ikke få høyest pris. 

Det som presser opp prisen er at det er mange på visning og mange interesserte, noe det blir hvis boligen er riktig for kjøperne, har god pris og styling. Det er ikke noe magisk trolldom fra megleren som bidrar til dette. 

 

Det blir mange på visning, og flere interesserte når megler gidder å gjøre noe. 

Lenke til kommentar
MrL skrev (1 time siden):

Meglere presser ikke opp prisen, alt megler gjør er å sette opp en budrunde hvis det er mer enn 1 interessert. 

Meglere er i tillegg mest opptatt av å få solgt boligen, ikke få høyest pris. 

Det som presser opp prisen er at det er mange på visning og mange interesserte, noe det blir hvis boligen er riktig for kjøperne, har god pris og styling. Det er ikke noe magisk trolldom fra megleren som bidrar til dette. 

 

De er såklart optatt av høyest pris da de fleste går på % av salgssum. Jo høyere pris jo mer tjener de. Det finnes unntak såklart, men jeg opplever at dette er den vanligste metoden de tjener penger på. 

Lenke til kommentar

Meglere har blitt veldig dyre.

Husk at det er fullt mulig å forhandle med dem. Da jeg nylig solgte bolig innhentet jeg pristilbud fra tre forskjellige meglere og fikk de til å konkurrere om å gi meg et best mulig tilbud. De priset seg nogenlunde likt, med noen forskjeller. Jeg fikk da prisen ned 20.000,- og endte på en totalsum på 103.000,- i stedet for 123.000,-. Selvsagt er det også viktig å ikke velge en desperat megler, men en man er trygg på at gjør en god jobb.

Dette var salg av en leilighet sentralt i Oslo. Det er nok her det er høyest konkurranse mellom meglerne, så det er nok litt enklere å sette de litt opp mot hverandre her.

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

De er såklart optatt av høyest pris da de fleste går på % av salgssum. Jo høyere pris jo mer tjener de. Det finnes unntak såklart, men jeg opplever at dette er den vanligste metoden de tjener penger på. 

Njaaa, de får lav provisjon per hundre tusen så motivasjonen for akkurat det er faktisk ikke så høy. Noe som forsåvidt er veldig bra for kjøpere. Derfor er det viktigere å få solgt trygt og uten masse ekstrajobb enn å drive prisen litt opp, sånn at de kan gå til neste prosjekt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...