Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

12v batteri. Hva bør man velge av merke? Exide? Biltema?


plankeby

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte mitt bilbatteri, etter litt føre var prinsipp. Bilen er 7 år og småkjøres mye, merket noe på batteriet en kald vinterdag.

Har vedlikeholdsladet et par ganger i vinter. 

Ser biltema har 75 ah batteri til rimelig pris, deretter er Exide også ganske rimelig, bare noen hundrelapper mer.

Hva er erfaringene med batteri fra Biltema og Exide?

Er litt skeptisk til Biltema, erfarer at Biltema har blanding av kvalitet og dårlig på mye. -Litt sjansespill 

Exide er vel også en billigserie? Tenker å kjøpe batteri over disk, så jeg kan se dato hvor gammelt det er ("kryptiske datokoder" har jeg Googlet). Så at batteriet hos thansen bare var 3 måneder gammelt fra produksjon (var innom butikk).

Sending fra noen nettsider er veldig dyrt, så gode priser der spises opp av sending på flere hundre kr.

Vet ikke om det er noen Skandinaviske/Europeiske tester fra siste årene på 12v batterier?

Ser Exide har batterier merket med og uten Premium...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte nettopp denne selv: https://www.thansen.no/bil/bildeler/bilbatterier/batteri-12v-60ah/n51/pn11469
3 års garanti sa de..... Ser den er på tilbud nå. Har ikke brukt batteriet så mye. Men ikke så langt unna Biltema på pris heller. Har også hørt mye ymse om Biltema. Noen skryter de opp etter skyene - og andre sier det er ræv og at de har måtte bytte batteri flere ganger. 

Sønnak er vel det samme som Exide? Ser https://www.batteri24.no/ har batterier som ser prikk like ut som Sønnak.

Personlig tror jeg ikke det er så mye forskjell fra disse premium-greiene, og karbon-de-luxe, charge lumen 5000 pr0 extra.... og alt det fjaset de finner på som skal få oss til å tro at dette er gull verd.

 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (11 minutter siden):

Kjøpte nettopp denne selv: https://www.thansen.no/bil/bildeler/bilbatterier/batteri-12v-60ah/n51/pn11469
3 års garanti sa de..... Ser den er på tilbud nå. Har ikke brukt batteriet så mye. Men ikke så langt unna Biltema på pris heller. Har også hørt mye ymse om Biltema. Noen skryter de opp etter skyene - og andre sier det er ræv og at de har måtte bytte batteri flere ganger. 

Sønnak er vel det samme som Exide? Ser https://www.batteri24.no/ har batterier som ser prikk like ut som Sønnak.

Personlig tror jeg ikke det er så mye forskjell fra disse premium-greiene, og karbon-de-luxe, charge lumen 5000 pr0 extra.... og alt det fjaset de finner på som skal få oss til å tro at dette er gull verd.

 

Premium batteriet lades visst ut fra G-krefter under kjøring/bremsing. Nei,da... Står at det skal lades inntil 1,5 gang raskere...

Kjenner til Sønnak/Exide sammenheng. Sønnak har jo godt renommé, men Exide er vel billigmerket? Trolig er det vel akkurat det samme om det er Biltema eller Exide her. Vi er jo i lavprissegmentet på begge. Det er noe i meg som ikke stoler på Biltema sine batterier og holdbarhet. Nå er mine skrekkhistorer på elendig kvalitet fra Biltema, hendelser fra rundt 2000-tallet. Derfor handles det ikke mer bildeler derfra. -Men ser jo nå at Biltema har blitt bedre på flere ting, er ikke bare skrot lengre.

Min kjøring er under 2-4 km i 90% av bilbruken... Det sliter nok litt på batteriet. Er start/stop bilmotor.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Mitt bilbatteri er på 90 Ah og jeg sliter med å finne et tilsvarende med like mye kapasitet. 75 Ah ser ut til å være mer populært. Men så har jeg heldigvis ikke hatt noen problemer med det, enda.

Når det kommer til kaldstart om vinteren er det CCA (cold-cranking amps) som betyr mest. Det angir hvor mye kraft batteriet greier å gi over tid når du starter en kald motor for første gang en kald vinterdag. Er det skikkelig kaldt ute og bilen har stått ute et par-tre netter i minus 25 grader, vil det kreve svært mye av batteriet å få starte bilen.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Premium batteriet lades visst ut fra G-krefter under kjøring/bremsing. Nei,da... Står at det skal lades inntil 1,5 gang raskere...

Kjenner til Sønnak/Exide sammenheng. Sønnak har jo godt renommé, men Exide er vel billigmerket? Trolig er det vel akkurat det samme om det er Biltema eller Exide her. Vi er jo i lavprissegmentet på begge. Det er noe i meg som ikke stoler på Biltema sine batterier og holdbarhet. Nå er mine skrekkhistorer på elendig kvalitet fra Biltema, hendelser fra rundt 2000-tallet. Derfor handles det ikke mer bildeler derfra. -Men ser jo nå at Biltema har blitt bedre på flere ting, er ikke bare skrot lengre.

Min kjøring er under 2-4 km i 90% av bilbruken... Det sliter nok litt på batteriet. Er start/stop bilmotor.

Leste en plass at den forskjellen utgjør noe slikt som 2 sekunder. At fra du starter batteriet, og til batteriet lader tilsvarende det du brukte ved å starte opp..... er noe slikt som 6-7 sekunder. Så hele 1,5 gang raskere... da er du oppe i 4 sekunder. 😜
(Har ikke kilde på det jeg skriver nå. Det får kanskje andre ta seg av... ;p)

Hadde vært artig med G-kraft-lading... hehehe

Lenke til kommentar

Driver og skrur litt som hobby så kjøper litt batterier i blant. Biltema var i allefall veldig ustabilt før men synes de har blitt bedre. Har kjøpt batterier som ble dårlige etter svært kort tid, men de har jo god garanti så har alltid fått nytt. 

Hør med en hogger? Mange virker å kjøpe nytt batteri som det siste de gjør før de kaster bilen.. Jeg ga 300,- for et nesten nytt 74 amp Bosch batteri, virker bra nå 4 år senere.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (2 timer siden):

Driver og skrur litt som hobby så kjøper litt batterier i blant. Biltema var i allefall veldig ustabilt før men synes de har blitt bedre. Har kjøpt batterier som ble dårlige etter svært kort tid, men de har jo god garanti så har alltid fått nytt. 

Hør med en hogger? Mange virker å kjøpe nytt batteri som det siste de gjør før de kaster bilen.. Jeg ga 300,- for et nesten nytt 74 amp Bosch batteri, virker bra nå 4 år senere.

Takk for innspill. Satser på et nytt, mest lettvint. Koster 1.700 for et 75 Ah Exide batteri til min bil. 

Tar føre var prinsippet på batteri, greit å slippe problem en eller annen varm sommer eller kald vinter. Har byttet hvert 7-8 år før.

At noen batterier dør før 7 år på personbil forstår jeg ikke, med tanke på all min småkjøring i noen tiår (familie-elbil neste gang). Men er bevisst på bruk av varme i seter, vinduer (varmetråder) med mer pga all småkjøring.

Ser at Sønnak fremhever at:.. med en godt synlig «CAUTION»-etikett for å sikre at batteriene kun brukes i biler UTEN et Start-Stopsystem

Så det er visst viktig at batteriet støtter start/stop motor... 

Forøvrig så følger jo ikke antall ah prisen. 90 ah batteri er billigere enn 75 ah batteri.. 

Noen innvendinger til Exide?? 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Se etter cca og at det er godkjent for start-stop, samt fersk dato. Dårlig lagring er en killer.

Kan være en idé å sette nytt batteri på lading, sakte lading, før første gangs bruk.

Mistenker at de beste batteriene kan veie noe mer?

Ellers blir det mye synsing om merker, men jeg og har litt tvilsom erfaring med Biltema. Det er litt bingo hvor gammelt batteriet faktisk er, de lagrer i fullt oppvarmet butikk, og jeg har opplevd at de taper seg voldsomt om de blir dels utladet bare én gang.

Der har jeg mye bedre erfaring med feks Energizer, som har vært skikkelig sterke og tålt røff bruk. Dog kun 3 batteriers erfaring.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (9 timer siden):

Se etter cca og at det er godkjent for start-stop, samt fersk dato. Dårlig lagring er en killer.

Kan være en idé å sette nytt batteri på lading, sakte lading, før første gangs bruk.

Mistenker at de beste batteriene kan veie noe mer?

Ellers blir det mye synsing om merker, men jeg og har litt tvilsom erfaring med Biltema. Det er litt bingo hvor gammelt batteriet faktisk er, de lagrer i fullt oppvarmet butikk, og jeg har opplevd at de taper seg voldsomt om de blir dels utladet bare én gang.

Der har jeg mye bedre erfaring med feks Energizer, som har vært skikkelig sterke og tålt røff bruk. Dog kun 3 batteriers erfaring.

Jeg vil selvsagt sjekke dato. Vet ikke hva slags datokoding Biltema batterier har.

Blir nok et Exide batteri, ut fra tilgjengelighet over disk under kr 2000 her.

Kanskje litt tullete av meg å bytte batteri, før det jeg har viser klare tegn til å svikte. Liker føre var prinsippet, vedr at batteriet er 7 år. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (16 minutter siden):

Blir nok et Exide batteri, ut fra tilgjengelighet over disk under kr 2000 her.

Har kjøpt Exide-batteri selv til en dieselbil som kjøres sjelden og da kort-middels langt og sånn sett vært fornøyd. Passer på å vedlikeholdslade med ujevne mellomrom.
 

plankeby skrev (16 minutter siden):

Kanskje litt tullete av meg å bytte batteri, før det jeg har viser klare tegn til å svikte. Liker føre var prinsippet, vedr at batteriet er 7 år. 

~2.000,- i kost sett opp mot den dagen da du plutselig ikke får start og alt det innebærer ekstra av praktiske utfordringer og kost… 😉

Når jeg byttet så merket jeg at det var forskjell på kraften i gammelt og nytt (samme specs) selv om jeg mente å tro at det gamle var i god stand. Litt ‘snikende ullteppe’, dvs. at degraderingen går så langsomt at man ikke merker det.

De fleste verksteder har mulighet til å teste batteriet men avhengig av pris så er det kanskje like greit å kjøpe seg en batteritester-/overvåker som evt. kan fastmonteres og gi status på mobil, eks. denne fra CTEK.

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Kan istemme det å bytte før batteriet er så svakt at du får problemer. Spesielt på nyere biler med alskens styring i hytt og gevær så er du ofte avhengig av veldig godt batteri. Min egen bil var 5 1/2 år da jeg tidvis ikke fikk brukt den elektriske bakluken, strømuttak, motorvarmer og endel annet dill, fordi batteriet bare var sånn ca 80%. Null problem å starte bilen i 20 minus, men å bruke bakluken uten motoren i gang likte den ikke.

Nytt batteri og alt virket som da bilen var ny. Det gamle batteriet satt jeg inn i gamlebilen hvor det gjør en utmerket jobb 3 år senere...

Lenke til kommentar

Kjøpte biltemabatteri i fjor høst til en gammel Passat. Glemte å skru av lysene noen ganger og det gamle batteriet ble utladet flere ganger og det tok knekken på det. Tror jeg betalte 7-800 for biltemabatteriet. Så langt har det holdt fint. Gammel bil, og blir vel solgt/vraket ved neste EU-kontroll i 2024.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (4 timer siden):

Kjøpte biltemabatteri i fjor høst til en gammel Passat. Glemte å skru av lysene noen ganger og det gamle batteriet ble utladet flere ganger og det tok knekken på det. Tror jeg betalte 7-800 for biltemabatteriet. Så langt har det holdt fint. Gammel bil, og blir vel solgt/vraket ved neste EU-kontroll i 2024.

Det er kun 250 kr (1400kr vs 1650kr) forskjell på Biltema og Exide. Så jeg tok sistnevnte. Dette er til start/stop motor i 2016 modell.

Så lenge Exide ikke er dårligere enn Biltema, går det vel greit. Spyttes vel mye ut fra samme fabrikk med ulik bestilling på navn av klistremerkene som klebes på. I lavprissegmentet.

Hører at polfett ikke er så viktig lengre?? Nå som batteriet er gjemt i en boks.. Smører på litt uansett... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

Det er kun 250 kr (1400kr vs 1650kr) forskjell på Biltema og Exide. Så jeg tok sistnevnte. Dette er til start/stop motor i 2015 modell.

Så lenge Exide ikke er dårligere enn Biltema, går det vel greit. Spyttes vel mye ut fra samme fabrikk med ulik bestilling på navn av klistremerkene som klebes på. I lavprissegmentet.

Hører at polfett ikke er så viktig lengre?? Nå som batteriet er gjemt i en boks.. Smører på litt uansett... 

Ja, tror ikke det har så mye å si. Min bil er en billig Passat fra 2004, så da fant jeg et batteri hvor prisen står i stil. Hadde sikkert spyttet i mer hvis jeg hadde hatt en dyrere bil.

Skader ikke å ha på polfett uansett. Hvordan var polene på batteriet du byttet ut?

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (9 minutter siden):

Ja, tror ikke det har så mye å si. Min bil er en billig Passat fra 2004, så da fant jeg et batteri hvor prisen står i stil. Hadde sikkert spyttet i mer hvis jeg hadde hatt en dyrere bil.

Skader ikke å ha på polfett uansett. Hvordan var polene på batteriet du byttet ut?

Har ikke byttet ennå. Polene er uten noen urenheter. Altså ingen sulfasering, irr eller annet. Også jordingsfeste i karroseri er 100% pent både på og rund festet. 

Bilen er bare en Ford, men vet at nyere biler krever mer stabilt batteri enn eldre biler.

thansen viste til at batterier hadde lagt hylleliv, så lenge de ikke ble ladet. Det forstod jeg ikke helt. 

Ser at Biltema sikker selger i større kvanta, der var det stabler av batterier.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Bilbatteri er en av de tingene jeg gladelig betaler litt mer for. Du kjenner på vekta hvor mye bly batteriet inneholder (tyngre batteri = bedre) Er veldig godt fornøyd med dette som vel ligger i øvre prisklasse (PS, ikke sjekka priser her, så usikker på hvor er rimeligst å kjøpe)

 https://www.nordiskcampingutstyr.no/shop/banner-starting-bull-7837p.html?gclid=Cj0KCQiA3eGfBhCeARIsACpJNU8nYHaUHo2TWh1rnF_4SQAndmuF7a68lvdGEZ_XAYMZyBjjCRDYkzgaAklBEALw_wcB&CookieConsentChanged=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...