Gå til innhold

Hva blir konsekvensen hvis Kina sender våpen til Russland?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iran og Belarus støtter vil også Russland med våpen. Det kan vel bli økonomiske sanksjoner om Kina gjør det. Og det er er ikke bra for Kinas forhold til vesten. Så jeg vil vurdere det til å være en veldig dårlig vei for Kina om de skulle gjøre det.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs hvem som er mest avhengige økonomisk av hverandre? Det er hundrevis av store internasjonale europeiske/amerikanske selskap som har fabrikker og produserer varene sine i Kina, som er sårbare for kinesiske mottiltak hvis USA/EU går til økonomisk krig mot Kina. På den annen side, er jo Kina samtidig avhengig av handel og eksport med omverdenen for å brødfø den enorme befolkningen sin.

Ikke godt å si hvem av partene som hadde vunnet en slik "stirre-konkurranse"

Kina vil i et slikt scenario fortsatt ha et handelsmarked i Asia, Afrika, og Sør-Amerika. Men spørs om de kan overleve særlig lenge uten USA/EU markedene da. Fins vel kanskje økonomer som har regnet på denslags scenarioer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Mr.M said:

Det spørs hvem som er mest avhengige økonomisk av hverandre? Det er hundrevis av store internasjonale europeiske/amerikanske selskap som har fabrikker og produserer varene sine i Kina, som er sårbare for kinesiske mottiltak hvis USA/EU går til økonomisk krig mot Kina. På den annen side, er jo Kina samtidig avhengig av handel og eksport med omverdenen for å brødfø den enorme befolkningen sin.

Ikke godt å si hvem av partene som hadde vunnet en slik "stirre-konkurranse"

Kina vil i et slikt scenario fortsatt ha et handelsmarked i Asia, Afrika, og Sør-Amerika. Men spørs om de kan overleve særlig lenge uten USA/EU markedene da. Fins vel kanskje økonomer som har regnet på denslags scenarioer.

Skulle man bryte dollarens kretsløp, vil det få dramatiske konsekvenser.

Kina har verdens største handelsoverskudd. De sender ut industrivarer og får dollar i retur. Disse dollarene går inn i verdensøkonomien igjen, stort sett i form av lån til USA, som finansierer USA lave skatter og indirekte den enorme pengebruken på forsvaret. Skulle dette brytes, vil helt sikkert inflasjonen, renten og skattene øke i USA.

Hva som skjer i Kina er mindre sikkert, ettersom staten har full kontroll og kan gjennomføre drastiske, men nødvendige tiltak. De vil i enda større grad enn i dag knytte til seg andre land med lån og investeringer.

Jeg er stygt redd for at USA blir taperen. Det er ikke uten grunn av jeg har skrevet vesten risikerer å vinne Ukraina, men tape verden.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/19/2023 at 9:32 PM, ForTheEmperor said:

Helt ærlig, så tror jeg USA og vesten kan gjøre lite mot Kina økonomisk. Så hvis Kina vil fremskynde russisk seier i Ukraina med å sende våpener sammen med Nord-Korea, kan Russland vinne?

Her snakker vi om 3. verdenskrig.

Men, jo, Kina-Russland vil kunne "vinne" en langvarig krig. De har industri, teknologi og råvarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Rhabagatz said:

"vil kunne" = "sikker" ????

Har følgende utsagn noe mening: "men, jo, jeg vil kunne løfte 500 kg over hodet mitt" ?

Dersom dette utsagnet skulle ha *mening*, så betyr det at jeg faktisk mener at jeg har en (signifikant) sjanse til å gjennomføre et slikt løft. Annet eksempel: "dersom månen er en rund gul ost så er den rund". Problemet er at dette utsagnet inneholder null informasjon.

Vanligvis så tolker en utsagn ut fra at det er ment å ha en mening - og ikke bare er logisk/formalistisk holdbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, lada1 said:

Har følgende utsagn noe mening: "men, jo, jeg vil kunne løfte 500 kg over hodet mitt" ?

Dersom dette utsagnet skulle ha *mening*, så betyr det at jeg faktisk mener at jeg har en (signifikant) sjanse til å gjennomføre et slikt løft. Annet eksempel: "dersom månen er en rund gul ost så er den rund". Problemet er at dette utsagnet inneholder null informasjon.

Vanligvis så tolker en utsagn ut fra at det er ment å ha en mening - og ikke bare er logisk/formalistisk holdbart.

Altså er du "sikker på prognosene", ettersom du utelukker et utfall ....

Lenke til kommentar
2 hours ago, Rhabagatz said:

Altså er du "sikker på prognosene", ettersom du utelukker et utfall ....

"vil kunne" blir gjerne i dagligtale tolket som at det er en vesentlig sjanse som altså er stor nok til at en en bør regne med den.

Og så har man regelen om at kontroversielle/usannsynlige hypoteser/antagelser har større krav på seg til referanser/begrunnelser enn ellers.

Påstår jeg at jeg snakket med grønne menn fra Mars i går - så kreves spesielt sterke bevis.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på utfallet. Men klart at Kina har stor kapasitet til å produsere utstyr så det vil øke mulighetene for Russland for å fortsette angrepene på Ukraina. Og i en slik situasjon så øker sjansen for at de greier å beholde de deler av landet de har tatt, og kanskje at de kan ta mer. Det blir også en mye større og verre krig (eskalering).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
3 hours ago, Svein M said:

Jeg er ikke sikker på utfallet. Men klart at Kina har stor kapasitet til å produsere utstyr så det vil øke mulighetene for Russland for å fortsette angrepene på Ukraina. Og i en slik situasjon så øker sjansen for at de greier å beholde de deler av landet de har tatt, og kanskje at de kan ta mer. Det blir også en mye større og verre krig (eskalering).

Ja en kan også tenke seg kinesiske soldater som kan drive massemord i Ukraina, legge byer flat etc

Nå har det vært slik at hjelpen til Ukraina er blitt justert etterhvert. Hjelpen er ikke enda på maks. 

Angående vurdering av sannsynligheten for at Kina støtter Russland så hører det med at Kina neppe gjør det gratis for Russland.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, torbjornen said:

Det gjer dei jo frå før.

Det er interessant å se at en foretrekker å produsere Tesla i Tyskland. Iphone blir vel nå også mye produsert utafor Kina?

Kina har hatt konkurranse-fordeler i form av billig arbeidskraft med lite rettigheter. Denne fordelen varer vel ikke evig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (På 25.2.2023 den 8.27):

Her snakker vi om 3. verdenskrig.

Men, jo, Kina-Russland vil kunne "vinne" en langvarig krig. De har industri, teknologi og råvarer.

Det er vel ikke nødvendigvis 3. verdenskrig om Kina selger våpen til Russland.

USA og Sovjet drev "war by proxy" under store deler av den kalde krigen. Man sender våpen til hver sin stridende og så prøver man å hente fordeler av det. Det trenger ikke å eskalere til en krig mellom supermakter.

Det kan virke som om Russland har fordelen med større befolkning samt et stort territorie som ikke er under angrep. Mens Ukraina har fordelen av motiverte soldater og økonomisk/materiell hjelp fra vesten. Hvis Kina kaster seg inn på Russisk side med økonomisk/materiell hjelp så må vel det være temmelig dystert for Ukraina.

Hva krever i så fall Kina i retur fra Russland? Blir Russland i så fall en slags vasall-stat under Kina? 

 

Fordelen med å ikke ha ideologi er at man kan stille seg mellom alle parter og "selge" seg til høystbydende.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...