Gå til innhold

Hvor lang tid bruker man på å ta førerkort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

enkelte skoler tilbyr intensiv kurs over 14 dager, i drammen får du dette til 26000 
http://drammen.tollanstrafikkskole.no/priser

ellers så varierer priser på kjøretimer mye ut fra hvor stor konkuranse det er rundt der du vil kjøre så det er lite represantivt at jeg beregner priser. 
men du må ha alt som er listet her https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/veien-til-forerkortet/personbil-b/
 

Endret av Mato
Lenke til kommentar
Mato skrev (15 minutter siden):

enkelte skoler tilbyr intensiv kurs over 14 dager, i drammen får du dette til 26000 
http://drammen.tollanstrafikkskole.no/priser

ellers så varierer priser på kjøretimer mye ut fra hvor stor konkuranse det er rundt der du vil kjøre så det er lite represantivt at jeg beregner priser. 
men du må ha alt som er listet her https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/veien-til-forerkortet/personbil-b/
 

26 000 er ikke riktig. Du må ha alt det andre som står oppført også.

Jeg tok lappen i 2013. Besto alt på første forsøk og tok kun det som var absolutt nødvendig av kjøretimer, kurs og lignende. Allikevel havnet prislappen på 55 000. Oppjustert til dagens verdi - tilsvarer det 70 000. Vel å merke var det i Stavanger, den dyr - og spesielt i den tia der. 

Brukte vel 5 måneder. Jobbet fulltid turnus i den perioden - så litt begrenset med fritid jeg kunne bruke. Uansett er det veldig individuelt hvor lang tid du trenger. 

Mange av kjøretimene jeg hadde føltes ganske meningsløse ut. Jeg bare kjørte og småpratet om livet, damer og alt annet med kjørelæreren min....

Lenke til kommentar

Brukte et sted rundt 25 000, kun en kjøretime eller tre ekstra. Ingen pakkepris. Tok lappen i september 2020.

Hvor lang tid du bruker spørs jo helt på hvor god du er, ikke bare på det tekniske, men også forståelsen av trafikken og samhandling.

Endret av L/\R~
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

26 000 er ikke riktig. Du må ha alt det andre som står oppført også.

Jeg tok lappen i 2013. Besto alt på første forsøk og tok kun det som var absolutt nødvendig av kjøretimer, kurs og lignende. Allikevel havnet prislappen på 55 000. Oppjustert til dagens verdi - tilsvarer det 70 000. Vel å merke var det i Stavanger, den dyr - og spesielt i den tia der. 

Brukte vel 5 måneder. Jobbet fulltid turnus i den perioden - så litt begrenset med fritid jeg kunne bruke. Uansett er det veldig individuelt hvor lang tid du trenger. 

Mange av kjøretimene jeg hadde føltes ganske meningsløse ut. Jeg bare kjørte og småpratet om livet, damer og alt annet med kjørelæreren min....

30-40K er nok realistisk. 

Jeg kjørte opp også i 2013 med alt minimum og betalte 20K. Manuell riktignok.

Lenke til kommentar
Mato skrev (42 minutter siden):

enkelte skoler tilbyr intensiv kurs over 14 dager, i drammen får du dette til 26000 
http://drammen.tollanstrafikkskole.no/priser

Jeg tok intensivkurs. Jeg besto oppkjøring på første forsøk, men jeg vil ikke anbefale det til noen. 

Bilkjøring handler om mengdetrening. Du skal bli så god at ting bare går av seg selv. På intensivkurs har du én time parkering, én time rundkjøring, én time ditt og én time datt. Læreren sitter og krysser av på "gått gjennom det målet i læreplanen, check", men du har ikke lært det. Du har fått prøve det. Stor forskjell. 

Etter bestått førerprøve kjørte jeg rundt og var pisse nervøs i trafikken. Jeg kunne jo ikke dette. 

Det eneste scenariet jeg kan se for meg at intensivkurs har noe for seg er hvis du egentlig kan kjøre, men trenger å få det formelle i orden til oppkjøring. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
spetter skrev (12 timer siden):

Vannvittig hvor mye prisen har økt siden slutten avn 90 tallet (10.000 kroner for å ta lappen den gangen)

På  slutten av 60 tallet kosta nok lappen rundt 500 kroner totalt

Det har økt vanvittig! Blir vel det nye klasseskille om hvem som har råd til å ta lappen og ikke..... Tipper rundt 60.000 er innafor for en som ikkje har kjørt siden man var 21 år

Endret av sokken86
Lenke til kommentar
oddeh skrev (16 timer siden):

30-40K er nok realistisk. 

Jeg kjørte opp også i 2013 med alt minimum og betalte 20K. Manuell riktignok.

Jeg tok også manuell. Betviler ikke at du betalte 20 000. Men det hørtes veldig lite ut, dersom du tok samtidig som meg i 2013. Nå hadde jeg "unødvendig" mange timer følte jeg. Så usikker på om jeg ble litt lurt av trafikkskolen. men er kjent med at det var intensivkurs også på denne tiden, som jeg tror kostet 20 000.
Nå tok jeg lappen i Stavanger som på den tiden var Norges dyreste by. Det var rett før olje-nedturen kom året etter i 2014. Så det året, 2013 var det litt ekstreme tilstander på prisnivået i byen.... Jeg tror nok det er vesentlig billigere i distriktene i Norge. 

En fallgruve mange dessverre gjør, er at de begynner på lappen - innser hvor dyrt det blir, og har derfor en lengre pause uten kjøring. Da ender man fort opp med å måtte ta enda flere kjøretimer. Fordi man i begynnelsen bør kjøre ganske ofte for å holde ting vedlike. Mengdetrening er utrolig viktig. 

Et annet problem med disse intensivkursene er at de ofte ligger på avsides steder, der de kanskje har EN rundkjøring og en tunnel. 😜 Så da er det begrenset med hvor mange utfordringer man møter på under opplæringen. I en storby som Stavanger kan du øve på så godt som alt, slik at du virkelig blir god og trygg i trafikken. 

Se for deg at du tar lappen på bygda der det skjer ingen ting, så kjører du hjem til byen der du bor, og møter på dette:
5xb8h8wwn6541.png?width=640&crop=smart&a

(Tjensvollkrysset i Stavanger). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare pass på at de ikke lurer deg med unødvendige timer. Det skal være rask progressjon og det obligatoriske burde være unnagjort relativt for om du ikke har særlig behov for å øve.

De som svindler skyver gjerne på det obligatoriske for å gi deg unødvendig mange øvingstimer. Ikke drøy med å bytte lærer dersom det ikke funker bra.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (2 timer siden):

Jeg tok også manuell. Betviler ikke at du betalte 20 000. Men det hørtes veldig lite ut, dersom du tok samtidig som meg i 2013. Nå hadde jeg "unødvendig" mange timer følte jeg. Så usikker på om jeg ble litt lurt av trafikkskolen. men er kjent med at det var intensivkurs også på denne tiden, som jeg tror kostet 20 000.
Nå tok jeg lappen i Stavanger som på den tiden var Norges dyreste by. Det var rett før olje-nedturen kom året etter i 2014. Så det året, 2013 var det litt ekstreme tilstander på prisnivået i byen.... Jeg tror nok det er vesentlig billigere i distriktene i Norge. 

 

Jeg tok lappen i Stavanger-området i 2014, med kjøretimer som startet på tampen av 2013, og tror jeg passerte 30 000 kr (uten at jeg har regnet det sammen). Mener å huske at jeg lærte noe på de fleste timene, og følte ikke at det var så mye overflødig. 

Lenke til kommentar

Søsteren min tok lappen i 2019 og betalte rundt 30k.

Du får mye gratis om du følger med og spør når du sitter på med folk. Prøv å forutse hva de skal gjøre, om de ikke gjør det du tror så spør du de hvorfor de gjorde som de gjorde.

Angående tid så står det somregel på kjøreskolen. Forhør deg litt.

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar

Jeg tok min hos Wright Trafikkskole i 2022. Kom på rundt 25k. Hadde kanskje en eller to kjøretimer utenom det obligatoriske. På automat. Fikk heldigvis øvelseskjørt en del i Oslo mellom hver gang.

Edit: Ser noen har kommet opp i 60-70k? Må ha vært fra scratch uten særlig øvelseskjøring det da eller? Eller høres det ut som noe lureri... Har ikke hørt om noen som har kommet opp i det, med mindre det er spesial sertifikat.

Endret av Kremboy
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 timer siden):

Jeg tok også manuell. Betviler ikke at du betalte 20 000. Men det hørtes veldig lite ut, dersom du tok samtidig som meg i 2013. Nå hadde jeg "unødvendig" mange timer følte jeg. Så usikker på om jeg ble litt lurt av trafikkskolen. men er kjent med at det var intensivkurs også på denne tiden, som jeg tror kostet 20 000.
Nå tok jeg lappen i Stavanger som på den tiden var Norges dyreste by. Det var rett før olje-nedturen kom året etter i 2014. Så det året, 2013 var det litt ekstreme tilstander på prisnivået i byen.... Jeg tror nok det er vesentlig billigere i distriktene i Norge. 

En fallgruve mange dessverre gjør, er at de begynner på lappen - innser hvor dyrt det blir, og har derfor en lengre pause uten kjøring. Da ender man fort opp med å måtte ta enda flere kjøretimer. Fordi man i begynnelsen bør kjøre ganske ofte for å holde ting vedlike. Mengdetrening er utrolig viktig. 

Et annet problem med disse intensivkursene er at de ofte ligger på avsides steder, der de kanskje har EN rundkjøring og en tunnel. 😜 Så da er det begrenset med hvor mange utfordringer man møter på under opplæringen. I en storby som Stavanger kan du øve på så godt som alt, slik at du virkelig blir god og trygg i trafikken. 

Se for deg at du tar lappen på bygda der det skjer ingen ting, så kjører du hjem til byen der du bor, og møter på dette:
5xb8h8wwn6541.png?width=640&crop=smart&a

(Tjensvollkrysset i Stavanger). 

det er gull og kjøre opp på bygda, jeg tok storbil lappen i Sauda, de har knapt et kryss der, siden det var i regi av vgs så kom de fra statens vegvesen til skolen, var lite man kunne feile på når man kjørte på dagtid i ei lita bygd :p

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 timer siden):

Jeg tok også manuell. Betviler ikke at du betalte 20 000. Men det hørtes veldig lite ut, dersom du tok samtidig som meg i 2013. Nå hadde jeg "unødvendig" mange timer følte jeg. Så usikker på om jeg ble litt lurt av trafikkskolen. men er kjent med at det var intensivkurs også på denne tiden, som jeg tror kostet 20 000.
Nå tok jeg lappen i Stavanger som på den tiden var Norges dyreste by. Det var rett før olje-nedturen kom året etter i 2014. Så det året, 2013 var det litt ekstreme tilstander på prisnivået i byen.... Jeg tror nok det er vesentlig billigere i distriktene i Norge. 

En fallgruve mange dessverre gjør, er at de begynner på lappen - innser hvor dyrt det blir, og har derfor en lengre pause uten kjøring. Da ender man fort opp med å måtte ta enda flere kjøretimer. Fordi man i begynnelsen bør kjøre ganske ofte for å holde ting vedlike. Mengdetrening er utrolig viktig. 

Et annet problem med disse intensivkursene er at de ofte ligger på avsides steder, der de kanskje har EN rundkjøring og en tunnel. 😜 Så da er det begrenset med hvor mange utfordringer man møter på under opplæringen. I en storby som Stavanger kan du øve på så godt som alt, slik at du virkelig blir god og trygg i trafikken. 

Se for deg at du tar lappen på bygda der det skjer ingen ting, så kjører du hjem til byen der du bor, og møter på dette:
5xb8h8wwn6541.png?width=640&crop=smart&a

(Tjensvollkrysset i Stavanger). 

Ikke sant? Har hørt at det enkleste stedet å ta førerkort i er i Karasjokk. Der er det visstnok ingen lyskryss eller rundkjøringer....

Lenke til kommentar
:utakt skrev (20 timer siden):

Jeg tok intensivkurs. Jeg besto oppkjøring på første forsøk, men jeg vil ikke anbefale det til noen. 

Bilkjøring handler om mengdetrening. Du skal bli så god at ting bare går av seg selv. På intensivkurs har du én time parkering, én time rundkjøring, én time ditt og én time datt. Læreren sitter og krysser av på "gått gjennom det målet i læreplanen, check", men du har ikke lært det. Du har fått prøve det. Stor forskjell. 

Etter bestått førerprøve kjørte jeg rundt og var pisse nervøs i trafikken. Jeg kunne jo ikke dette. 

Det eneste scenariet jeg kan se for meg at intensivkurs har noe for seg er hvis du egentlig kan kjøre, men trenger å få det formelle i orden til oppkjøring. 

Hva med glattkjøring og mørkekjøring, langkjøring? Fikk du det? 

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (4 timer siden):

Bare pass på at de ikke lurer deg med unødvendige timer. Det skal være rask progressjon og det obligatoriske burde være unnagjort relativt for om du ikke har særlig behov for å øve.

De som svindler skyver gjerne på det obligatoriske for å gi deg unødvendig mange øvingstimer. Ikke drøy med å bytte lærer dersom det ikke funker bra.

Hvordan kan man merke at de forsøker å lure deg? 

Lenke til kommentar
sokken86 skrev (1 minutt siden):

Hva med glattkjøring og mørkekjøring, langkjøring? Fikk du det? 

Ja, alt dette var inkludert. Dvs. kurset var på våren/sommeren, så mørkekjøring var ikke gjennomførbart. Jeg fikk midlertidig førerbevis etter bestått oppkjøring og fikk mørkekjøring med kjøreskolen utpå høsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kremboy skrev (1 time siden):

Jeg tok min hos Wright Trafikkskole i 2022. Kom på rundt 25k. Hadde kanskje en eller to kjøretimer utenom det obligatoriske. På automat. Fikk heldigvis øvelseskjørt en del i Oslo mellom hver gang.

Edit: Ser noen har kommet opp i 60-70k? Må ha vært fra scratch uten særlig øvelseskjøring det da eller? Eller høres det ut som noe lureri... Har ikke hørt om noen som har kommet opp i det, med mindre det er spesial sertifikat.

Det er meg. Bare vet det er blitt så sykt dyrt og jeg har ikke kjørt siden jeg var 21 år. Nå er jeg 30

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...