Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Retroman said:

Nå som Zaptec karakteriseres som årets bomkjøp - hvilken lader skal man da velge?

Bygge en selv? Jordfeilbryter og overspenningsvern fra hylla, en kontaktor og en liten krets for å styre kontaktor basert på pilot signalet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rare greier. Her sitter jeg med en "nødlader" som alle mener kommer til å eksplodere i et flammehav og ta med seg hele fylket, mens den ene "ordentlige" laderen etter den andre tydeligvis er enda verre. 😛

Spoiler

Jeg vet det ikke er ladere, men bare noen avanserte kontaktorer.

 

Lenke til kommentar
rozon skrev (12 timer siden):

Bygge en selv? Jordfeilbryter og overspenningsvern fra hylla, en kontaktor og en liten krets for å styre kontaktor basert på pilot signalet. 

Nei takk. Etter at jeg prøvde å reparere en billedrørs-tv mens stikket var i og fikk støt, så rører jeg ikke statisk elektrisitet en gang.

Lenke til kommentar
15 hours ago, sedsberg said:

Her sitter jeg med en "nødlader" som alle mener kommer til å eksplodere i et flammehav og ta med seg hele fylket, mens den ene "ordentlige" laderen etter den andre tydeligvis er enda verre.

Mode 1 : En ren kobling mellom stikk og bil uten pilot eller kommunikasjon. 

Mode 2: En klatt mellom stikk og bil som har litt beskyttelse og mulighet til å sette ladestrøm

Mode 3: Samme som mode 2, men fast koblet på strømnettet

Mode 4: DC lader... Som faktisk kan være koblet til nettet med plugg om jeg husker rett. Men uansett er ikke dette så aktuellt

På grunn av dårlige stikk i hus har mange land satt begrensning på ladestrøm når det brukes stikk - altså mode 1 og 2, men underlig nok blir mode 4 kun fanget i nasjonale krav.

Man skulle tro det gikk ann å installere et bedre stikk og dermed eliminere den påståtte faren  med mode 2 lader... Men i følge NK64 mafiaen er ikke dette mulig.

Mode 1 og mode 2 er "det samme" i Norge. At mode 2 inneholder en del av den samme kontroll og beskyttelsen som mode 3 er helt ignorert. Mafiaen ønsker nemlig at du kjøper en mode 3 lader - siden alle de som lager mode 3 ladere er en del av mafiaen.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ja som du sier. Huset kommer helt garantert til å brenne ned. Det er temperaturbeskyttelse i støpselet, men dette virker jo selvsagt ikke i det heeele tatt siden det bare er en "nødlader". Det er kun temperaturbeskyttelse i disse skikkelige laderne med bruksforbud som faktisk fungerer!

Edit: Men seriøst så skjønner jeg hvorfor det er slikt. Selv om mode 2 er like trygt når alt stemmer så er det såpass mange som ikke vet hva "alt stemmer" betyr. Derfor må de sette strenge regler som dessverre går utover de som vet hvordan de lader like trygt som med "ladeboks".

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder Amina S så forstår jeg det slik at den har fast kabel (dvs. case C tilkobling).
Går ut fra at den har RDC-DD / DC-vern integrert i laderen.
Blir spennende å se hvordan de løser reset av DC vern, eller om de også går i en form for dokumentasjonsfelle.

IEC61851_1  ch.14
For case C the EV supply equipment shall not
provide automatic or remote reclosing of
protective devices.

Erklæres den å følge standard IEC61851_1  kan den ikke resettes ved å ta ut ladekontakt - slik som de som har løs ladekabel. Fysisk bryter?

Lenke til kommentar
JetDirect skrev (2 timer siden):

Når det gjelder Amina S så forstår jeg det slik at den har fast kabel (dvs. case C tilkobling).
Går ut fra at den har RDC-DD / DC-vern integrert i laderen.
Blir spennende å se hvordan de løser reset av DC vern, eller om de også går i en form for dokumentasjonsfelle.

IEC61851_1  ch.14
For case C the EV supply equipment shall not
provide automatic or remote reclosing of
protective devices.

Erklæres den å følge standard IEC61851_1  kan den ikke resettes ved å ta ut ladekontakt - slik som de som har løs ladekabel. Fysisk bryter?

Jeg regner med de dobbelt sikrer seg for å unngå en tilsvarende fadese. I tillegg skal de levere eksternt og lokalt api. Det blir en lader som har alt dette. Nå må de bare få den i salg, til rett pris.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ozone skrev (3 timer siden):


Håp er vel det operative ordet her...

Men overlever Easee faktisk denne skandalen blir jeg imponert!

De har fått seg et alvorlig skudd for baugen, både økonomisk og med tanke på ryktet. Det krever litt av de om de skal komme seg over dette, men vi får se.

Angående ryktet, så er det kanskje ikke så alvorlig som vi tror, ettersom vi har fulgt saken. Hvis jeg snakker om billadere med noen, også sier at jeg "dessverre" kjøpte en Easee-lader, så må jeg forklare hvorfor jeg sier "dessverre". I tillegg er Easee et merke som mange har hørt om, uten at de husker hvorfor, og mange av disse kjøper kanskje en Easee-lader om/når de skaffer seg elbil fordi merket er kjent.

Endret av Nukleosid
Lenke til kommentar
4 hours ago, Nukleosid said:

De har fått seg et alvorlig skudd for baugen, både økonomisk og med tanke på ryktet. Det krever litt av de om de skal komme seg over dette, men vi får se.

Angående ryktet, så er det kanskje ikke så alvorlig som vi tror, ettersom vi har fulgt saken. Hvis jeg snakker om billadere med noen, også sier at jeg "dessverre" kjøpte en Easee-lader, så må jeg forklare hvorfor jeg sier "dessverre". I tillegg er Easee et merke som mange har hørt om, uten at de husker hvorfor, og mange av disse kjøper kanskje en Easee-lader om/når de skaffer seg elbil fordi merket er kjent.

Tror heller ikke omdømmet har fått noe særlig smell, jeg tror det er mest fordi det ikke har skjedd noe med de som allerede har laderen. Det går også fortsatt an å skaffe de ser det ut som. https://www.elektroimportoren.no/easee-home-ladestasjon-sort/91590/Product.html

Ser også ut som de har gode omtaler fremdeles.

Over til litt mer konspirasjon så tror jeg folk er blitt lei av alle «rådene» fra eksperter. 

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
rozon skrev (På 21.7.2023 den 12.35):

Det er kommet noen nye dokumenter i saken (https://webbdiarium.elsakerhetsverket.se/home/ShowCase/187962)

Noen som klarer få ut disse?

Jeg glemte å legge ut, men det er ikke så mye som er åpent, selv om det av en eller annen grunn ikke er merket med "sekretess"

"Handling 23EV1261-27.1 och 2 är helt sekretessbelagda och vissa andra uppgifter och delar av handlingarna är sekretessbelagda enligt 30 kap. 23 § OSL 1 och 2 st. enligt nedan:

 

  1. för uppgift om en enskilds affärs- eller driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat, om det kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs, och
   2. för uppgift om andra ekonomiska eller personliga förhållanden än som avses i 1 för den som har trätt i affärsförbindelse eller liknande förbindelse med den som är föremål för myndighetens verksamhet."

 

Alle kan få ut det som er åpent. Det er bare å sende en mail til

[email protected]

Og skrive i emnefeltet hviken handling du vil ha.

Her skrev jeg

Jag önskar handling 22EV1261-27 (inkl. 27.1, 27.2, 27.3, 27.4)

for det så ut som om alle var åpent tilgjengelig, noe de altså ikke var.

 

22EV1261-27 (27.3-27.4)_Bortredigerad.pdf

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke så mye de kan få gjort, uten å betale for forankoplede jordfeilbrytere. De har jo anslått at det vil koste ca. 1 milliard hvis de må gå for type B.

Nå ser jo ikke vi alle testrapportene, men når det tydeligvis finnes en som sier at 289 av 998 bokser fikk feil på releene er det nok litt optimistisk å drømme om at problemet kan løses med noen nye klistrelapper, slik de har fortalt om.

 

Hvis de ikke hadde klønet til så inn i helvete for seg selv i begynnelsen av denne saken, tror meg de kunne klart å slippe unna den med for dårlig isolasjonsklasse mellom nett og pilotsignal. Den er ikke så dårlig at det burde være helt krise. Da står de igjen med ettermontering av jordfeilbrytere, og de har ikke vanlig elektrikerpris når det er snakk om en halv million enheter. Jobben kan løses på samme måte som målerbytte med stort anbud og folk som kun gjør den jobben.

Nå har de sløst bort mer enn ett år, og pengene renner ut av et stort hull. Da kan det bli vrient å finne noen som vil gjøre en slik jobb.

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (1 time siden):

Det er vel ikke så mye de kan få gjort, uten å betale for forankoplede jordfeilbrytere. De har jo anslått at det vil koste ca. 1 milliard hvis de må gå for type B.

Nå ser jo ikke vi alle testrapportene, men når det tydeligvis finnes en som sier at 289 av 998 bokser fikk feil på releene er det nok litt optimistisk å drømme om at problemet kan løses med noen nye klistrelapper, slik de har fortalt om.

 

Hvis de ikke hadde klønet til så inn i helvete for seg selv i begynnelsen av denne saken, tror meg de kunne klart å slippe unna den med for dårlig isolasjonsklasse mellom nett og pilotsignal. Den er ikke så dårlig at det burde være helt krise. Da står de igjen med ettermontering av jordfeilbrytere, og de har ikke vanlig elektrikerpris når det er snakk om en halv million enheter. Jobben kan løses på samme måte som målerbytte med stort anbud og folk som kun gjør den jobben.

Nå har de sløst bort mer enn ett år, og pengene renner ut av et stort hull. Da kan det bli vrient å finne noen som vil gjøre en slik jobb.

Ingen kommer til å montere b vern for <2000 kroner som de estimerer. Det dekker såvidt vernet. De gjør som fra dag 1, dagdrømmer og lurer 'folket'. Reell kostnad er nok nærmere dobbelt og muligens ikke godt nok det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...