Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BIlly Bones skrev (49 minutter siden):

Så det de har gjort er å si at man trenger en ekstra jordfeilbryter for at laderen skal være godkjent å bruke. Og siden laderen ellers er identisk med den "gamle" modellen, så betyr det i praksis at de fleste eksisterende Easee-ladere ikke følger loven. Blir spennende å følge med på.

Så blir det jo også interessant å se hvordan dette påvirker konkurrentene. De fleste ladebokser kommer vel med skikkelig jordfeilbryter, mens man med Easee må ha en i tillegg. Det virker ikke så veldig "easee" spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 timer siden):

Så det de har gjort er å si at man trenger en ekstra jordfeilbryter for at laderen skal være godkjent å bruke. Og siden laderen ellers er identisk med den "gamle" modellen, så betyr det i praksis at de fleste eksisterende Easee-ladere ikke følger loven. Blir spennende å følge med på.

Så blir det jo også interessant å se hvordan dette påvirker konkurrentene. De fleste ladebokser kommer vel med skikkelig jordfeilbryter, mens man med Easee må ha en i tillegg. Det virker ikke så veldig "easee" spør du meg.

Hvilke lov? Laderne er lovlige og ufarlige å bruke - bekreftet av ESV selv.

Det som blir interessant, er å bla gjennom denne tråden om noen år, og humre over alle som dessverre må bite det sure eple, og inse at verden beveger seg fremover med ny teknologi.

Endret av BIlly Bones
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det ikke krav om ekstern jordfeilvern type A før også, så det er vel ikke et nytt krav? Det har i hvertfall alltid vært best å ha jordfeilvern type A eksternt (men kanskje ikke krav om det).

Oppstår det DC strøm feil, så vil enheten koble ut en stund, så det er vel riktig at enheten beskytter for DC strøm feil. Og slik sett er en trygg om en har jordfeil type A og sikringer foran (både gammel og nye enheter).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Føler dette begynner å bli storm i vannglass og noen her inne klorer seg desperat fast til at dette skal gå til helvete for Easee.

Har merket meg flere innlegg her i tråden som mener det ene og det andre, med større eller mindre holdbarhet, men ifølge elektrikerfirmaer og DSB så holder det med type A på disse Easeeladerne for å samsvare. Skulle vært rart om en slik praksis ikke var i henhold til krav.

Har man ikke slikt vern i sikringsskapet så ville jeg uansett tatt den kostnaden - er jo som standard å regne..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BIlly Bones skrev (1 time siden):

Hvilke lov? Laderne er lovlige og ufarlige å bruke - bekreftet av ESV selv.

Det som blir interessant, er så bla gjennom denne tråden om noen år, og humre over alle som dessverre må bite det sure eple, og inse at verden beveger seg fremover med ny teknologi.

Nja, hvis de nye, helt identiske laderne kun er lovlige å bruke med jordfeilbryter A i tillegg, så vil jo det bety at de gamle de facto er ulovlig å bruke. Trolig ingen som bryr seg, men hadde vært interessant å sett det kjørt i rettsvesenet.

Retroman skrev (22 minutter siden):

Føler dette begynner å bli storm i vannglass og noen her inne klorer seg desperat fast til at dette skal gå til helvete for Easee.

Har merket meg flere innlegg her i tråden som mener det ene og det andre, med større eller mindre holdbarhet, men ifølge elektrikerfirmaer og DSB så holder det med type A på disse Easeeladerne for å samsvare. Skulle vært rart om en slik praksis ikke var i henhold til krav.

Har man ikke slikt vern i sikringsskapet så ville jeg uansett tatt den kostnaden - er jo som standard å regne..

Det har allerede gått til helvete for Easee. For et halv år siden var de et norsk industri-eventyr og et norsk unicorn-selskap. Nå er de et tomt skall av hva de var, både økonomisk og ryktemessig.

Easee består nok, men fallet har vært helt ekstremt. Et større mageplask for et selskap kan jeg ikke huske å ha sett i Norge før.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske de gikk litt mer i detalj på akkurat hva det innebærer at "alt er adressert og ordnet". Er det utelukkende en papirøvelse? I så fall burde det vært nevnt. Er det en pressemelding/annonseinnrykk fra Easee eller er det en redaksjonell sak? Litt usikker.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
bo1e skrev (12 minutter siden):

Er det utelukkende en papirøvelse? I så fall burde det vært nevnt.

Det ER utelukkende en papirøvelse.
Å reparere 700.000 ladere hadde kostet milliarder, og å konstruere og produsere en helt ny lader likeså.
Så ved å "omdefinere" den eksisterende laderen til å ikke ha innebygget jordvern (selv om den faktisk har et, men det var dét som var for svakt), så håper de å karre seg på land igjen.

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (19 minutter siden):

Nja, hvis de nye, helt identiske laderne kun er lovlige å bruke med jordfeilbryter A i tillegg, så vil jo det bety at de gamle de facto er ulovlig å bruke. Trolig ingen som bryr seg, men hadde vært interessant å sett det kjørt i rettsvesenet.

Du blander bruk og salg. Den er kun ulovlige å selge, i enkelte land.

Det blir kjørt i rettsvesenet, i Sverige:

Uavhengig firma skal gjøre nye tester av Easee sine ladebokser

– Vi synes det er positivt at Easee har tatt initiativet og gjør en komplett testing av sine produkter hos et uavhengig firma. Det er bra for å dokumentere sikkerheten, sier inspektør hos Elsäkerhetsverket, Joel Lee Antman i en pressemelding.

– Så lenge Easee sier de skal bevise at ladeboksene er sikre, så må vi la dem gjøre det, sier Katarina Olofsson i Elsäkerhetsverket til NRK.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Føler dette begynner å bli storm i vannglass og noen her inne klorer seg desperat fast til at dette skal gå til helvete for Easee.

Har merket meg flere innlegg her i tråden som mener det ene og det andre, med større eller mindre holdbarhet, men ifølge elektrikerfirmaer og DSB så holder det med type A på disse Easeeladerne for å samsvare. Skulle vært rart om en slik praksis ikke var i henhold til krav.

Har man ikke slikt vern i sikringsskapet så ville jeg uansett tatt den kostnaden - er jo som standard å regne..

Det handler vel mer om manglende kunnskap. Elektroniske jordfeilvern har kommet for å bli, og det kan være ubehagelig for de som er vant til å trykke på test-knappen i sikringsskapet. Det ironiske er at det er livsfarlig å la dette ansvaret ligge på forbrukeren.

Lenke til kommentar
BIlly Bones skrev (40 minutter siden):

Det handler vel mer om manglende kunnskap. Elektroniske jordfeilvern har kommet for å bli, og det kan være ubehagelig for de som er vant til å trykke på test-knappen i sikringsskapet. Det ironiske er at det er livsfarlig å la dette ansvaret ligge på forbrukeren.

Det er jo langt i fra bare dette de har problemer med. Overslag til pilot signal og feil releer ift standarden. 

1/3 ødelagte bokser har feil på releer.

Knappen er bare en liten fillesak.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Det er jo langt i fra bare dette de har problemer med. Overslag til pilot signal og feil releer ift standarden. 

1/3 ødelagte bokser har feil på releer.

Knappen er bare en liten fillesak.

Det er jordfeilvernet som har fått oppmerksomhet hos mannen på gata, det var derfor jeg brukte det som eksempel.

Resten av manglene som påstås av ESV har nå blitt bevist sikre med ny dokumentasjon i samarbeid akkrediterte tredjepart. At 1/3 har feil på releer er heller ikke riktig. 1/3 har feil i henhold til ESV sine tester, som mest sannsynlig er like utdatert som ESV selv.

Dette er blant annet en feil ifølge ESV:
Teknisk vurdering i henhold til EN61851-1:2019 for Easee Home, Easee Charge, avsnitt 7.5) at ladeboksen ikke vil tillate lading i tilfelle noen av reléene sitter fast eller sveiser seg fast. Da vil ladeboksen gi et lyd- og lysignal for å varsle at den ikke fungerer. Dette løser imidlertid ikke problemet hvis dette skjer under lading. Reléet vil da sitte fast i en av/på-posisjon, og siden ladeboksen mangler andre måter å koble fra, vil den ikke kunne frakoble strømmen.

Releene handler med andre ord om risikoanalyse, altså dokumentasjon:
Elsikkerhetsverkets uttalelse belyser at selskapet ikke har presentert en tilstrekkelig risikoanalyse og testing for å verifisere at løsningen oppfyller kravene til samme funksjonalitet og sikkerhetsnivå som mekanisk koblete reléer.

Elsikkerhetsverket må ta utgangspunkt i gjeldende regelverk i sin vurdering og kan ikke gjøre vurderinger basert på utkast til kommende utgaver av standarder som ennå ikke er vurdert og evaluert i standardiseringskomiteen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BIlly Bones skrev (11 minutter siden):



Resten av manglene som påstås av ESV har nå blitt bevist sikre med ny dokumentasjon i samarbeid akkrediterte tredjepart. At 1/3 har feil på releer er heller ikke riktig. 1/3 har feil i henhold til ESV sine tester, som mest sannsynlig er like utdatert som ESV selv.

 

ESV har ikke testet noen releer. Den eneste testen de har gjort, er den innledende testen som alle boksene ble kjørt gjennom hos Fimko i fjor vår. Easee feilet på noe, og de ble bedt om mer dokumentasjon. Etter mye masing, rasket de sammen alt de hadde liggende, inkludert den feilede testen av en lab-modell for IP-klassing. Alle testrapportene som ESV viser til, med unntak av den fra Fimko, er levert fra Easee.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er interessant at Easee hevder at den nye Charge Lite har 6 mA DC-vern uten å vise til noen norm det er testet etter.

https://easee.com/no/hjemmelading/

https://easee.com/no/wp-content/uploads/sites/1/2023/08/NO_Easee_Home_Charging_Productsheet.pdf

 

Kravet i de fleste land, inkludert Norge, er at ladeboksen skal ha forankoplet jordfeilbryter type B, eller type A dersom ladeboksen har innebygget DC-vern.

Det skal være bra dum elektriker som nøyer seg med Type A, for det er like mye tvil om Easees løsning med releer er god nok for DC-vernet, selv om det er jordfeilbryterfunksjonen som har fått mest oppmerksomhet. Det finnes ikke en harmonisert norm for DC-vern, så da er det IEC 62955 som er nærmest. Den krever 3 mm luftgap, og visstnok også sammenkoplede releer.

Jeg har en stygg mistanke om at denne sagaen ikke er slutt enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (12 minutter siden):

ESV har ikke testet noen releer. Den eneste testen de har gjort, er den innledende testen som alle boksene ble kjørt gjennom hos Fimko i fjor vår. Easee feilet på noe, og de ble bedt om mer dokumentasjon. Etter mye masing, rasket de sammen alt de hadde liggende, inkludert den feilede testen av en lab-modell for IP-klassing. Alle testrapportene som ESV viser til, med unntak av den fra Fimko, er levert fra Easee.

Jeg har ikke lest alle dokumentene, men Fimko sin innledende vurdering var vel at releene ikke levde opp til standarden?

Poenget mitt står uansett, om noe forumulert feil. Avvikene ESV referer til har blitt dokumentert trygge av Easee.

Lenke til kommentar
BIlly Bones skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke lest alle dokumentene, men Fimko sin innledende vurdering var vel at releene ikke levde opp til standarden?

Poenget mitt står uansett, om noe forumulert feil. Avvikene ESV referer til har blitt dokumentert trygge av Easee.

Hvis du ikke gidder å lese, diskvalifiserer du deg selv fra å mene noe som helst om denne saken.

 

Når det gjelder "dokumentert trygge", er det en fri tolkning. Inntil videre er ikke den tolkningen godtatt av noen myndighet, det er defor hele saken er i rettsvesenet nå.

Endret av 2N1711
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (8 minutter siden):

Hvis du ikke gidder å lese, diskvalifiserer du deg selv fra å mene noe som helst om denne saken.

Helt enig. Har du lest rapporten fra FIMKO? Hvor fikk du tak i den?
 

2N1711 skrev (8 minutter siden):

Når det gjelder "dokumentert trygge", er det en fri tolkning. Inntil videre er ikke den tolkningen godtatt av noen myndighet, det er defor hele saken er i rettsvesenet nå.

Den er godkjent av TUV, en av de største og mest anerkjente tekniske inspeksjons- og sertifiseringsorganisasjonene i verden. Jeg vet hvem jeg stoler på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...