Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg har greid å ordne meg masse gjeld. 3 x forbrukslån på over 80,000kr hver.Alt har gått til inkasso og videre til namsmann som har satt opp tvangstrekk i lønn på 500kr. Tenker jeg å spare opp til å kjøpe en billig bil til opp til 30,000kr. Hva slags norm eller regel følger namsmannen ved tvangsalg av bil når en er ufør/syk. Uføretrygdet. Blir en bil som er så billig tvangsolgt? Eller er det litt anderledes når en er ufør. Står ikke mye om det på nettet.

 

 

Endret av MrMiagi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør heller bruke pengene på å nedbetale gjelden. Jeg antar du har 20% rente, og da utgjør 80 000 kr,- over 16 000 kr,- i renteutgifter pr år. Med 6000 i tvangstrekk pr år, vil derfor gjelda øke med 10 000 kr,- hvert eneste år. Så dersom du har mulighet til deg, ta heller opp et privat lån, selg gjenstander du har - og få vekk denne gjelda. Det bør være absolutt førsteprioritet for din del.

Siden du allerede har hatt utleggsforening, samt har tvangstrekk allerede. Så skjer det nok mest sannsynlig ingenting om du kjøper en så billig bil. Men bil er heller ikke gratis - så en ting er det å kjøpe bilen. Du kan få problemer med å kjøpe forsikring, da du ikke er kredittverdig. Samtidig krever en billig bil mer vedlikeholdsutgifter. Så det er ikke utenkelig at en bil koster deg 2-3000 kr,- pr mnd. I tillegg kommer drivstoffutgifter, bompenger og lignende. Dette er penger du kan også bruke på gjelda. 

Aner ikke hva slags type rente du har. Men helt uten å overdrive - kan et bilkjøp knekke din personlige økonomi så fullstendig, at du aldri kommer deg ovenpå igjen. Så det er "nå eller aldri" - for din del. 

Om du har behov for transportmiddel. En moped eller elsykkel kan være et fint alternativ. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kravet for gjeldsordning er ikke et bestemt beløp, men at man er varig ute av stand til å innfri forpliktelsene sine.

https://lovdata.no/lov/1992-07-17-99/§1-3

Hvis gjelden er 330.000,- og trekket er 500,- pr mnd, så betyr det at inntekten er lav og at rentene er høyere enn avdragene, og at gjelden bare som øker og øker, til tross for månedlige innbetalinger på 500,-

Da er jo kravene til gjeldsordning innfridd, selv om beløpet er forholdsvis lavt.

Her bør nok skyldneren skaffe seg en "gjeldsrådgiver" (tror kommunene har slike) og så snarest forsøke å få til en frivllig gjeldsordning. Hvis det ikke går så kan man søke om tvungen gjeldsordning. Da må kreditor godta sine tap.

Å kjøpe en bil nå, mens gjelden bare øker og øker, det vil være en ekstremt dårlig løsning.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
MrMiagi skrev (50 minutter siden):

Du har nok rett Milhouse at jeg bør betale ned gjeld men det er 330,000kr til sammen. Alt for mye men jeg kunne greid å stressa tett og betalt ned 2 av 3 lån på 2år og muligens greid å tjene inn resten på annent.

Kommunen din har gratis gjeldsrådgiver. Du kan ta kontakt der.

Gjeld kan forhandles. Du kan forhandle ned rentene til et overkommelig nivå. 500 kr,- er ingenting - bokstavelig talt. Så gjelden vil bare vokse med 60 - 70 000 pr år, dersom du ikke gjør noe.

330 000 er i minste laget til å få gjeldsordning. Gjelden kan heller ikke være ny, dersom du søker om gjeldsordning. Kriteriene for å få en slik ordning er ganske strenge. 

Det beste er dersom du kan ordne refinansering for å unngå at du havner i gjeldsuføre resten av livet. Dersom du kan tilby et kontantoppgjør, kanskje er 250 000 nok. Men du må forhandle med dem. 

 

Lenke til kommentar

Hvis skyldig beløp er 330.000,- og renten eventuelt er 20%, så gir jo de ca 5.500,- pr mnd i rentekostnader. Når man betaler 500,- pr mnd så gir dette en økning av gjelden på 5.000,- pr mnd. Med rentes rente, så blir jo dette en "gallopperende gjeld", slik at noe bør gjøre snarest, og det bør i hvert fall ikke være å øke utgiftene ved å kjøpe bil. Har bil og elsykkel og bruker elsykkelen til det aller meste av lokal transport, selv om jeg egentlig er for lat til å sykle, så det kan jeg anbefale. 

Lenke til kommentar

Spørsmål til trådstarter er hva han (antar han, ut fra brukernavn) trenger bil til, sånn ut over å kjøre med. Det er jo åpenbart ikke jobb, men bor trådstarter ekstremt grisgrendt til, eller har delt omsorg for barn? Er det ingen av ovennevnte, er det vanskelig å skulle forsvare kostnadene med bil, ikke minst i en gjeldsordning. Og, er gjelden gammel?

Er trådstarter i stand til å legge seg opp 30k i løpet av relativt kort tid, kan det tyde på betjeningsevne ut over 500-lappen i måneden. Hvis man ikke realistisk sett greier å banke ned gjelda betraktelig på fire-fem år, høres det ut som gjeldsordning er tingen. Trådstarter kan forhandle direkte med kreditorene om renter eller avdragsordning, men kreditorene trenger ikke gå med på noe uten gjeldsordning, så trådstarter bør ha noe å legge på bordet.

Kostnadene med bil er langt mer enn kjøpesummen, så det virker lite rasjonelt å kjøpe en bil når man ikke ellers har pluss på budsjettet.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 30.1.2023 den 5.09):

Bil er det verste som finnes for privatøkonomi. Spesielt en superbillig bruktbil. Det blir som å vasse ut i havet når man ikke kan svømme. Jeg ville heller fokusert på å bli kvitt forbruksgjelden så raskt som mulig.

Spesielt, hvis det er en gammel, feit luksusmodell.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 30.1.2023 den 5.09):

Bil er det verste som finnes for privatøkonomi. Spesielt en superbillig bruktbil. Det blir som å vasse ut i havet når man ikke kan svømme. Jeg ville heller fokusert på å bli kvitt forbruksgjelden så raskt som mulig.

Nå er det faktisk sånn at en god del av norges befolkning bor slik til at bil er nødvendig.

Lenke til kommentar
On 1/31/2023 at 2:29 PM, BIGG said:

Nå er det faktisk sånn at en god del av norges befolkning bor slik til at bil er nødvendig.

Jeg tok meg  ikke råd til bil før jeg var 30, av lignende årsaker. Jeg bodde ikke sentralt og tok buss og tog i lange baner. Man må prioritere hardt og sørge for at man tilbakebetaler gjeld man har satt seg selv i.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMiagi skrev (På 28.1.2023 den 12.12):

Hva slags norm eller regel følger namsmannen ved tvangsalg av bil

Her er det faktisk inkassoselskapene som setter presidens.
Enkelte inkassoselskaper vil få namsmannen til å beslaglegge en bil med verdi på over 10.000,-
Andre selskaper har grense på 20.000,- før dem krever utlegg av bilen.
Prisen på å tvangsselge en bil er på mellom 5 og 10 tusen avhengig av hvor  i landet man holder til. (namsmann tar noen kroner + frakt av bilen til selskapet som selger bilen + provisjon til firmaet som selger den)
Og kan dem få inn 1000 kroner så gjør dem det.

Om du er ufør eller ikke har ingen ting å si for dette.
For å hindre at bilen selges må du har sterke medisinske årsaker til å beholde bilen.
Dem tar all verdi dem klarer å finne.

Så om du kjøper en bil med verdi på 30.000,- er sjansen veldig stor for at denne beslaglegges og selges via et av selskapene i norge som selger inkassobiler.

Som mange andre har nevnt.
Bruk heller pengene på å få ned noe av gjelden.

Jo mer du betaler ekstra jo lettere blir det å få has på gjelden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 time siden):

Her er det faktisk inkassoselskapene som setter presidens.
Enkelte inkassoselskaper vil få namsmannen til å beslaglegge en bil med verdi på over 10.000,-
Andre selskaper har grense på 20.000,- før dem krever utlegg av bilen.
Prisen på å tvangsselge en bil er på mellom 5 og 10 tusen avhengig av hvor  i landet man holder til. (namsmann tar noen kroner + frakt av bilen til selskapet som selger bilen + provisjon til firmaet som selger den)
Og kan dem få inn 1000 kroner så gjør dem det.

Om du er ufør eller ikke har ingen ting å si for dette.
For å hindre at bilen selges må du har sterke medisinske årsaker til å beholde bilen.
Dem tar all verdi dem klarer å finne.

Så om du kjøper en bil med verdi på 30.000,- er sjansen veldig stor for at denne beslaglegges og selges via et av selskapene i norge som selger inkassobiler.

Som mange andre har nevnt.
Bruk heller pengene på å få ned noe av gjelden.

Jo mer du betaler ekstra jo lettere blir det å få has på gjelden.

Misvisende innlegg.

Du skriver: Enkelte inkassoselskaper vil få namsmannen til å beslaglegge en bil med verdi på over 10.000,-

Bare tull. Hvor har du denne påstanden fra? Det står i Lov om tvangsfullbyrdelse at verdisetting kun kan forekomme dersom formueverdien er 20 000 kr,- eller mer. Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-06-26-86/KAPITTEL_2-6-2#§9-7

Jeg har vært i gjeldsuføre i mange år, av ulike årsaker - før jeg til slutt fikk innvilget gjeldsordning. Jeg har derfor hatt ganske mye med Namsmannen å gjøre. Selv med inkasso, utleggsforretninger, tvangstrekk og mer til. Hadde jeg i perioder flere biler. 

Først å fremst; fikk jeg muntlig beskjed fra Namsmannen at kreditorene først å fremst ser på årsmodellen på bilen. Det kan aksepteres at man har en nyere bil, til en  verdi av inntil 50 000 (det var dette jeg ble fortalt), dersom man kan dokumentere at man har behov for bil i forhold til jobb eller helse. Typisk om man er avisbud, eller bor på et sted uten tilgang til kollektivtrafikk. Det er ikke fastsatt noe takhøyde for verdi. Men jeg tror det står noe slikt som "nøktern bil" - i regelverket på dette. 

Du skriver at "Dem tar all verdi dem klarer å finne". Det er feil - og skaper unødvendig frukt. De låser ikke bankkontoer, de banker ikke på døra for å tømme huset for tv'n og mer til - som mange kanskje frykter. Dette var kanskje vanlig for flere tiår tilbake. Men i dag er kostnaden for å gjennomføre noe slikt; så betydelig - at det ikke svarer seg. 

Grunnen til at jeg vet dette ,er at jeg hadde en Mercedes i mange år - mens jeg druknet i gjeld jeg ikke klarte å betjene, grunnet en brå overgang fra jobb til ufør. Bilen min hadde en verdi på ca 25 - 30 000 kr,-. Derfor spurte jeg Namsmannen direkte om praksisen for tvangssalg av bil. Det var vanskelig å få noe konkret svar fra dem. Men jeg fikk ofte brev i posten med "Intet utlegg" - på tross av denne bilen. 

Saksbehandleren min sa at når de så en bil var fra 199X, så sjekket de ikke engang verdien på bilen. Dette er snart 10 år siden. Min bil var fra 1998, så derfor var det lokal praksis der jeg bodde - at den ble bare ansett som verdiløs. Jeg ble også fortalt at praksisen varierer noe fra kommune til kommune. Jeg bodde da i en stor kommune, der ressursene var noe redusert, og det å tvangssalget noe var såpass ressurskrevende - at det skulle store verdier til, før de satte i gang med noe slikt. Et spørsmål om prioriteringer altså. Det sier vel i grunn seg selv. Hvorfor skal en offentlig etat sette inn en mengde ressurser på å drive inn noen tusenlapper på vegne av en kreditor? 

Når det er sagt. Har du gjeld til staten, type Lånekassen, restskatt, bøter eller lignende. Så ligger du mer tynt an. De er vesentlig mer aggressive i forhold til tvangsinndrivelse enn det Namsmannen er. Da går det gjennom Statens Innkrevingssentral - og når DE setter i gang utleggsforening, så har du ikke mye å stille opp med. Det går litt mer "mykere" for seg gjennom Namsmannen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...