Gå til innhold

Er Norge en republikk nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk som blir støtt av noe og tar loven i egne hender er absolutt en uting, der er vi enige. Men jeg har til gode å se noe som minner om anarki og opprør i Norge, utenom de tilfellene vi har hatt av gjengoppgjør og annet som ABB og PMs handlinger i 2011 og 2019 eller deromkring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aig skrev (12 minutter siden):

Hvis du har IQ som et normal person, så prøvde jeg å si at borgerkrigstilstand er noe lignende et anarki. F. eks. i Norge er det ingen blasfemilov, men folk som blir fornærmet tar gjerne loven i egne hender.

Det har ingenting med anarki eller borgerkrigstilstand å gjøre, det er enkeltindivider som bryter loven og er et lite problem her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aig skrev (37 minutter siden):

Dere har hørt nok nå. Siden alle feier støvet under teppet og maler seg inn i et hjørne, så har jeg noen andre fornuftige folk som er enige med meg. Trenger ingen Dr. Dust i livet mitt.

Så du vil bare ha et ekkokammer. Hvorfor ikke ordentlig diskusjon? Er det noen forandringer ved samfunnet du ikke liker, og som du tror forårsaker denne «borgerkrigen»?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
aig skrev (På 27.1.2023 den 5.06):

Det må være en folkeavstemning om monarki eller republikk og jeg kommer til å stemme blankt. Det blir ikke store forskjellen uansett, fordi at etter at jeg har inspisert samfunnet, så finner jeg ut at jeg bor i en bananrepublikk av USA. Bush, Obama, Trump og Biden er uskyldige, men jeg klandrer Stortinget for å ha rasert kongehuset siden år 2008.

Hva skjedde i 2008 og hva har stortinget gjort med kongehuset?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nordmenn har knuste hjerter og er ikke lykkelige. Dem krangler og hetser hverandre og føler seg usikre på livet. Krigen er mest åndelig og ikke så fysisk, derfor fornektes situasjonen og ingen vil stikke hull på den naive bobla si.

Slik er min verden og det begynte pga. at USA prøvde å styre over Norge i 2008.

Lenke til kommentar
aig skrev (19 minutter siden):

Nordmenn har knuste hjerter og er ikke lykkelige. Dem krangler og hetser hverandre og føler seg usikre på livet. Krigen er mest åndelig og ikke så fysisk, derfor fornektes situasjonen og ingen vil stikke hull på den naive bobla si.

Slik er min verden og det begynte pga. at USA prøvde å styre over Norge i 2008.

Kan du vaere litt mer konkret paa, hva som skjedde da?

 

Lenke til kommentar

... USA prøvde å styre over Norge i 2008.

51 minutes ago, Karltorbj said:

Kan du vaere litt mer konkret paa, hva som skjedde da?

 

 

USA var på vei ned stupet og henvendte seg til Norge fordi vi er fredsmeklere og deres beste venn (som ei bikkje). Dem var sorte av sjalusi og ga oss et ultimatum om å la dem få militære baser her, pga, frykt for Russland. Det var en desperat handling som uttrykte et rop om hjelp. Stakkars jævler...

Endret av aig
Lenke til kommentar
16 hours ago, skaftetryne32 said:

Kan du dokumentere denne påstanden på noe vis ? 

jeg sa bare at kjeltringen sa at det er borgerkrig og det var den sjokkerende sannheten.

Han skrev det i sitt manifest 2083 og det kom frem i media også.

Breivik er ikke temaet, men det finnes noe rare greier om 2011-07-22 på www.pstpsycho.no

Endret av aig
Lenke til kommentar
17 hours ago, Atib Azzad said:

Det kan være vanskelig å se når man står midt oppe i det, men det virker nesten som du kan oppleve et sammenbrudd av noe slag?
Man kan ringe anonymt og gratis inn til hjelpetelefonen på 116 123, den er døgnåpen.

Jeg sier ikke det for å diskreditere det du sier eller fornærme deg, men det du leverer fremstår usammenhengende og smålig manisk, jeg blir litt bekymret for hodehelsen din. Ikke vær redd for å be om hjelp.

Du ser ikke min sammenheng pga. diagnosen "trangsynthet". Pilla som du trenger er å utvide din horisont.

Hilsen fra den hemmelige psykiateren.

Lenke til kommentar
aig skrev (2 timer siden):

... USA prøvde å styre over Norge i 2008.

Men korleis?
Du nemner eit ulitimatum, og resultatet av eit ultimatum er vanlegvis at ein må ta eit bestemt valg. Så blei det slik at Norge aksepterte det amerikanske ultimatumet og lot USA ta over styringa av Norge, eller stod vi i mot og nekta å akseptere ultimatumet frå USA?

 

Reint praktisk så blir det ikkje veldig stor forskjell om Norge går frå monarki til republikk, mesteparten av myndigheita ligg til Stortinget og regjeringa som vil være demokratisk valgt uavhengig av styringsform.
Den store X-faktoren er på kva måte Norge eventuelt innfører republikk på, om den valgte presidenten får dei same oppgåvene som ligg til kongen i dag så blir det ingen praktisk forskjell utanom at vi må trykke mynter med eit anna profilbilde innimellom. Kongen har i stort sett berre ei seremoniell rolle, og det er ingenting i vegen for at ein eventuell president også berre får være seremoniell frontfigur.
Om vi skulle få ein president med eineveldande myndigheit slik som kongane hadde før i tida så vil vi sjølvsagt få store samfunnsendringar, men eg tvilar på at det er mange som vil ta til orde for ei så drastisk endring. Ein eineveldande president (eller konge for den slags skuld) blir i praksis ein diktator uansett kor gode intensjonar ein har.

Moderne vestlege styresett som er tufta på demokratisk valgt storting eller parlament fungerer nesten heilt likt uavhengig av om den som signerer det som parlamentet har bestemt har tittelen konge eller president.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, The Avatar said:

Men korleis?

Dem gav oss en advarsel, i hvert fall.


Du nemner eit ulitimatum, og resultatet av eit ultimatum er vanlegvis at ein må ta eit bestemt valg. Så blei det slik at Norge aksepterte det amerikanske ultimatumet og lot USA ta over styringa av Norge, eller stod vi i mot og nekta å akseptere ultimatumet frå USA?

Da Hitler gav Kong Haakon et ultimatum, var svaret "Det kommer aldri til å skje."

I 2008 lagde Norge helvete mot USA og dem roet seg ned.

Den dag i dag har vi fått avtale om å la Pentagon etablere styrker (utenom NATO-samarbeid) i Norge og dem er underlagt amerikansk lovgivning og dømming.

Endret av aig
Lenke til kommentar
aig skrev (6 timer siden):

jeg sa bare at kjeltringen sa at det er borgerkrig og det var den sjokkerende sannheten.

Ja han sier det og påstanden din er at det er den sjokkerende sannheten, så er den sjokkerende sannheten at abb sa det eller er den sjokkerende sannheten at det er borgerkrig, for det er ikke så sjokkerende at abb sier sånne ting, sånn egentlig. Hvis du mener det er borgerkrig så er det rart om du ikke kan finne noen bevis for det, en borgerkrig er ofte ganske så merkbar for folk flesk.

 

aig skrev (6 timer siden):

Du ser ikke min sammenheng pga. diagnosen "trangsynthet". Pilla som du trenger er å utvide din horisont.

Det er viktig å ha et åpent sinn, men det må ikke være så åpent at hjernen sklir rett ut av huet, det å kan gi negative konsekvenser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):


Om vi skulle få ein president med eineveldande myndigheit slik som kongane hadde før i tida så vil vi sjølvsagt få store samfunnsendringar, men eg tvilar på at det er mange som vil ta til orde for ei så drastisk endring. Ein eineveldande president (eller konge for den slags skuld) blir i praksis ein diktator uansett kor gode intensjonar ein har.

 

Løsningen er å gi presidenten, regjeringen og domstolen like mye makt.  Presidenten blir da aldri en diktator.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...