Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvis dere skulle valgt en bil under 100 tusen, hvilken bil hadde det blitt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (5 minutter siden):

Hva koster dekkene paa den?

Det var den ene tingen jeg aldri fant ut på van'en jeg hadde før jeg desverre måtte selge den for en del år siden grunnet plassmangel.

Ifølge et gammelt vognkort jeg har på den (min var 1987 modell) så var dekkstørrelsen både foran og bak 225 / 75 R15 radialdekk.

Grunnen til at jeg vil ha en '93 modell er at denne har ABS-bremser. Min hadde ikke det, noe jeg fort merket de gangene det var nødvendig med nødbremsing.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Mitsubishi Outlander PHEV 2014 - mulig du får prutet de billigste såvidt ned på 100 000. Servicer er ofte billige på disse, men det er litt gambling.

Ser du har fått forslag om vidt ulike biler. Hvilken type bil ser du for deg å kjøpe? Hvile behov har du for antall seter, bagasjeplass, bakkeklaring, firehjulsdrift, svingradius og plass der du parkerer, lademuligheter osv? Er det uaktuelt med billån for å øke kjøpesummen litt? Med tanke på drivstoffkostnader, hvor mye kjører du årlig? Krever du ok NCAP-score? I så fall ryker nok veteran-forslagene ut rimelig kjapt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Zoe har kinkig ladesystem. Krever enten 400V 3-fase (noe få har tilgang til) eller så må den ha et dyrt beist av en transformator. PS. Vi vet ennå ikke om TS er ute etter elbil, hybrid, bensin eller diesel. Automatgir eller manuell.

Skal han ha elbil til under 100k så vil jeg anbefale Kia Soul, VW e-golf, Nissan e-NV200 eller BMW i3 (de to siste kan kreve en pruting for å komme under 100k)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Renault Zoe

Veldig godt forslag. hadde bydd 100 000. pa den til 117 000, med 30 mils rekkevidde, paa Finn, da. Hadde traadstyrer, hatt anledning, til aa gaa litt lenger, saa hadde han kjapt tjent den inn igjen, hvis han hadde satt den opp i mot en bensinbil. Veldig billig bil, naar det gjelder vedlikehold.

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Zoe har kinkig ladesystem. Krever enten 400V 3-fase (noe få har tilgang til) eller så må den ha et dyrt beist av en transformator. PS. Vi vet ennå ikke om TS er ute etter elbil, hybrid, bensin eller diesel. Automatgir eller manuell.

Der er minuset, ladingen.Ser at traadstyrer, er ute etter billig service og kansje 30 mil, som fylles, naar han sover, er nok.

Registerreim, eksosanlegg, oljeskift, hva er det? her er det ingenting aa reparere, kun litt vedlikehold.

Men behovet hans, hadde vaert greit aa vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kia Picanto, nyest mulig. Suvern bil, god nok komfort, men super billig å drifte.

Om komforten er for dårlig, så tenker jeg kanskje en Avensis med bensin, nyest mulig.

Om den også har for dårlig komfort, så må det bli en Mercedes W211 med 270cdi, meget uslitelig bil. Dog litt dyre deler noen ganger, men absolutt overkommelig om man gjør ting selv.

Evt kan man også velge en BMW 5 serie E60, nyest mulig, med R6 diesel. Ganske så lik som W211 Mercedes.

Hvis de også har for dårlig komfort, så er vi over på amerikanske gamle biler.

Om du ser etter en annen type komfort, aka å slippe å fylle drivstoff i lag med alle andre, så må det bli en Nissan Leaf, nyest mulig.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Zoe hele tiden. Ja, den har spesielle krav til laderen, men hvis strømanlegget der du bor er moderne (som der jeg bor) er dette null problem.

Jeg kan ikke lade på gjesteparkeringen når jeg besøker foreldrene, jeg tror deres strømanlegg er feil type. Noe med IT-nett og TN-nett.

Tror Zoe-ingeniørene bruker en hack der viklingene i motoren er en viktig del av ladekretsen når den står stille eller noe sånt pisspreik. Zoe er spesiell på lading, men går det så går det. Det funker hos meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Jeg kjører Zoe hele tiden. Ja, den har spesielle krav til laderen, men hvis strømanlegget der du bor er moderne (som der jeg bor) er dette null problem.

Jeg kan ikke lade på gjesteparkeringen når jeg besøker foreldrene, jeg tror deres strømanlegg er feil type. Noe med IT-nett og TN-nett.

Tror Zoe-ingeniørene bruker en hack der viklingene i motoren er en viktig del av ladekretsen når den står stille eller noe sånt pisspreik. Zoe er spesiell på lading, men går det så går det. Det funker hos meg.

Kjoerer en 2014 modell E-up, med 16 "brosjyremil" som blir til 10-12 mil i virkeligheten.

Bor langt ute paa landet og kjorer baade en og to ganger til byen hver dag.

Saa mangen ganger jeg  hurtiglader, i aaret kan jeg telle, paa en haand.

Hadde jeg hatt en Zoe med 30 mil, hadde jeg ikke hatt behov, for aa hurtiglade, i det hele tatt.

Karltorbj skrev (24 minutter siden):

Registerreim, eksosanlegg, oljeskift, hva er det? her er det ingenting aa reparere, kun litt vedlikehold.

 

Glemte noe veldig viktig, drivstoffutgiftene.

Naboen til ei venninne av meg, betaler 36000 kr, for dekkskifte, paa Bmw'en sin.

E-up'en, 4000 kr, sist jeg skiftet. ( foer krig og virus begge prisene.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kampsport skrev (2 timer siden):

Hvis dere skulle valgt en bil til MAX 100 tusen kroner hva hadde dere valgt?

- God komfort

- Relativt billig mtp servicer o.l.

Det er noe jeg legger vekt på personlig, men hva hadde dere valgt?

Du må gi oss litt mer å gå på: El/hybrid/bensin/diesel? Automat/manuell? Størrelse?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 timer siden):

Zoe har kinkig ladesystem. Krever enten 400V 3-fase (noe få har tilgang til) eller så må den ha et dyrt beist av en transformator. PS. Vi vet ennå ikke om TS er ute etter elbil, hybrid, bensin eller diesel. Automatgir eller manuell.

Skal han ha elbil til under 100k så vil jeg anbefale Kia Soul, VW e-golf, Nissan e-NV200 eller BMW i3 (de to siste kan kreve en pruting for å komme under 100k)

Det er minuset med Zoe, men det er også det store plusset. Dersom man har TN nett som typisk finnes i større bygg og boligområder som er bygget ut fra ca 2000 og senere så passer denne bilen fint, og de selges ofte rimelig pga det er mange de ikke passer for uten å installere dyr trafo. 

Lenke til kommentar

Zoe sin særegenhet betyr også at den trenger AC (vekselstrøm) fra hurtigladerne. Det er ikke alle hurtigladere som tilbyr det så utvalget hurtigladere blir mindre.

Skal man kjøre sin Zoe kun til og fra et sted man har TN-nett (ca 20% av norske husstander) så fungerer det sikkert fint, men skal man av og til besøke slekt, venner, hytte etc så langt unna at man trenger lading så skal man ha bra flaks (eller god planleggingsevne før bilkjøpet) før det går greit. Å ha en tung og dyr trafo hjemme er nå en ting, men å måtte ha en med seg i bagasjerommet eller plassere ut ved hytta, slektninger etc for å få ladet så blir det veldig mye knot og kostnader i forhold til å bare velge en annen bil.

Mange av oss husker sikkert en del eldre elbiler som ikke kan hurtiglade i det hele tatt? Fiat 500e, Ford focus electric, Toyota Rav4 EV (uten hurtigladerpåbygg) etc. Når det kommer til lading så regner jeg Zoe for å være en mellomting mellom disse og andre biler som kan lades på helt vanlige DC hurtigladere og i ethvert hjem som har en ladekontakt.

Zoe er ikke umulig å lade, men det er noe kinkig. Det ser jeg på som en ensidig ulempe uten noen fordeler.

Edit: Må bare presisere at jeg snakker om brukt Zoe som koster under 100k. Nye biler (2020+ om jeg husker rett), man lade med DC hurtiglading, pluss at man kan få en ladekabel med svær ladekladd som gjør at den i praksis fungerer nesten like enkelt som en vanlig ladekabel, også i hus med IT-nett.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...