Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

LOFOTEN sprøkstekt hyse - produseres i SVERIGE :thumbdown:

Jeg blir irritert når produsenter forsøker å villede oss. De kunne vært ærlige om hvilket svensk sted som produserer disse og kalt det opp etter det stedet. Jeg har ikke noe i mot Sverige eller at mat produseres der. Jeg ville sikkert kjøpt hvis de var ærlige, men når de bevisst forsøker å villede oss med villedende navn, så blir jeg forbannet og avstår fra å kjøpe.

Løgner, propaganda, villeding og halvløgner er noe faenskap. Da blir jeg forbannet!

Lofoten produserer varene sine litt rundt omkring. Makrellen er fra Møre-traktene, og tror lodderognen er fra Danmark, hvis jeg ikke tar helt feil. Det er synd av to årsaker: De har premium-kvalitet på de røkte produktene, som er tørrsaltet, så er vel "enn så lenge". Utvidelsen av sortimentet vanner ut merkevaren for det de opprinnelig var kjent for. Det er også synd for merkevaren Lofoten, og da mener jeg ikke fiskefabrikken, men for det geografiske Lofoten, kjent for minst tusen år med fiske, videreforedling og eksport. Det skulle ikke vært lov å sette Lofoten-merket på og så produsere varene et annet sted. Det er som å produsere Cognac i Kina...

• Innsiktsfullt 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Cascada81 skrev (12 minutter siden):

Det er som å produsere Cognac i Kina...

.. eller som å produsere champagne-brus i Tromsø. Den gang Mack-bryggeriet lå i Tromsø ble de saksøkt av den franske regionen for forfalskning av geografisk merkevare. Mack bøyde seg for kravet, først endret umiddelbart til "fruktsjamp" og etter hvert gjorde de et stikk tilbake til franskennene ved å døpe den om til frukt-sjimpanse-brus, der en sjimpanse var tydelig kledd med fransk alpelue og franske stripete klær.

Fruktsjimpanse.jpg.9bdf164f719912c610265293856370d7.jpg

Poenget er at hvis en først skal merkevarebeskytte stedsnavn, så får en gjøre det fullt ut og droppe "Lofoten" fra produkter fra andre steder.

Skrevet
Simen1 skrev (20 timer siden):

.. eller som å produsere champagne-brus i Tromsø. Den gang Mack-bryggeriet lå i Tromsø ble de saksøkt av den franske regionen for forfalskning av geografisk merkevare. Mack bøyde seg for kravet, først endret umiddelbart til "fruktsjamp" og etter hvert gjorde de et stikk tilbake til franskennene ved å døpe den om til frukt-sjimpanse-brus, der en sjimpanse var tydelig kledd med fransk alpelue og franske stripete klær.

Fruktsjimpanse.jpg.9bdf164f719912c610265293856370d7.jpg

Poenget er at hvis en først skal merkevarebeskytte stedsnavn, så får en gjøre det fullt ut og droppe "Lofoten" fra produkter fra andre steder.

Ikke er det frukt, og ikke er det sjampanje. Skjønner godt at franske vinprodusenter ønsker å beskytte merkevaren.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Det er utrolig hvordan de kan hevde at prisene øker med 3-4 % årlig. Jeg ser stadig vekk eksempler på varer jeg handler som har økt med 10 % på bare 1 måned. 

Skrevet

Også andre frukter som epler har høy prisøkning. “An apple day keeps the doctor away”. En av årsakene er ekstremvær.

Det hjelper ikke veldige mye at det dyrkes epler i Norge, da de pleier å være dyrere enn de importerte. Men vi får sikkert 14 dagers kampanjepriser under eplesesongen i høst.

Skrevet
Subara skrev (17 minutter siden):

Det hjelper ikke veldige mye at det dyrkes epler i Norge, da de pleier å være dyrere enn de importerte. Men vi får sikkert 14 dagers kampanjepriser under eplesesongen i høst.

importerte epler svinger også i pris, men om det har med tilgang/etterspørsel eller er bevisst prissetting er jeg usikker på.

eks. Kiwi har hatt 1 kg. poser med polske epler fra 15-24 kr, mens andre uker/perioder finner man ikke epler til under 34 kr.

men for egen del er jeg villig til å bla opp noen kroner for norske epler når de kommer, nærmest litt for å støtte denne næringen/tradisjon

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (12 minutter siden):

importerte epler svinger også i pris, men om det har med tilgang/etterspørsel eller er bevisst prissetting er jeg usikker på.

eks. Kiwi har hatt 1 kg. poser med polske epler fra 15-24 kr, mens andre uker/perioder finner man ikke epler til under 34 kr.

men for egen del er jeg villig til å bla opp noen kroner for norske epler når de kommer, nærmest litt for å støtte denne næringen/tradisjon

Jeg går for pris og deretter smak. Kilosposen fra Kiwi et positivt innslag da disse eplene har vist seg å være søte. I hvert fall når jeg har kjøpt dem.

Skrevet

Jeg går etter Royal Gala fordi jeg liker de best. Fyller gjerne opp når det er på tilbud til 20 kr/kg og kjøper andre frukter når de ikke er på tilbud. Noen ganger kjøper jeg andre epler bare for å få litt variasjon hvis det er noen fristende tilbud. Jeg er en tilbuds-surfer.

Når det kommer til nasjonalromantikken og den stort sett feilståtte kortreist-ideologien som noen ser seg blinde på, så er jeg ikke noen nasjonalromantiker. Jeg holder med NATO og våre vestlige verdier. Med unntak av de sorte fårene i NATO-flokken, Ungarn, Slovenia, Tyrkia, Israel og USA.

Svenske, danske, polske, italienske bønder osv har akkurat like mye sympati i min bok som de norske.

Når jeg skriver at kortreist-ideologien er feilslått så mener jeg misforståelsen om at kort avstand = lave utslipp. Utslipp er i hovedsak styrt av selve produksjonen og ikke transporten. Vegetar kommer alltid mye bedre ut av det enn kjøttprodukter, uansett om kjøttet kommer rett fra nærmeste gård og frukten fra andre siden av jorda. Hvis man er opptatt av klima så er kortreist-ideologien en klimafiendtlig avsporing skapt av den norske kjøttindustrien for å villede folk og opprettholde deres klimafiendtlige industri. Poenget er: Kjøp epler fra syd-tyrol med god klimasamvittighet - ikke la deg lure av propagandaen fra din nærliggende klimafiendtlige gård. De utgir seg for å være på parti med klimaet men lurer mange trill rundt.

Skrevet
Subara skrev (1 time siden):

da disse eplene har vist seg å være søte. I hvert fall når jeg har kjøpt dem.

jau, de er gode. 😋

antar det må være kjølelager-epler fra fjordåret, men er en sort som er beregnet for lagring da. Sjelden/aldri funnet noen som er dårlige, i posen.

• Liker 2
Skrevet
Just now, Trulss said:

Selv frossenpizza har blitt en luksusvare. 

Frossenpizza er et junkfood/ultraprosessert produkt som bare er bra at folk slutter å spise.

Bruker en Garmin-klokke som måle stressnivå i kroppen (HRV - hjerterytme variabilitet) og spiser jeg en Grandiosa så blir kroppen stressa i godt over 12 timer der den normalt ville hatt lavt stress og det er jaggu meg ikke så langt unna nivået jeg får av å drikke alkohol.

De to beste måtene å forbedre helsen på å utenom trening er måle stresset og bruk en CGM-måler som måle kontinuerlig blodsukker.

De fleste får seg en del overraskelser ang matvarer som gir ekstreme peaker i blodsukker. De fleste kutter ultraprosessert mat som er full av "ferdigfordøyde" karbohydrater som skyter blodsukkeret i været. 

Skrevet (endret)
vidor skrev (21 minutter siden):

Frossenpizza er et junkfood/ultraprosessert produkt som bare er bra at folk slutter å spise.

Bruker en Garmin-klokke som måle stressnivå i kroppen (HRV - hjerterytme variabilitet) og spiser jeg en Grandiosa så blir kroppen stressa i godt over 12 timer der den normalt ville hatt lavt stress og det er jaggu meg ikke så langt unna nivået jeg får av å drikke alkohol.

De to beste måtene å forbedre helsen på å utenom trening er måle stresset og bruk en CGM-måler som måle kontinuerlig blodsukker.

De fleste får seg en del overraskelser ang matvarer som gir ekstreme peaker i blodsukker. De fleste kutter ultraprosessert mat som er full av "ferdigfordøyde" karbohydrater som skyter blodsukkeret i været. 

Vi reagerer nok forskjellig. Selv går nok stressnivået mitt ned med 4 pils og en pizza. Vil også si jeg har vokst opp på karbohydrater og det har gått bra.

Endret av Trulss
  • Liker 3
Skrevet
vidor skrev (19 minutter siden):

Jeg vil nå si at alkohol er mye verre enn grandis. 

• Liker 1
Skrevet
42 minutes ago, Dubious said:

Jeg vil nå si at alkohol er mye verre enn grandis. 

For de aller fleste er nok det helt riktig. Fikk målt matvareallergi og der slo det aller mest ut på hvete/gluten og melk/ost.

Skrevet
vidor skrev (1 minutt siden):

For de aller fleste er nok det helt riktig. Fikk målt matvareallergi og der slo det aller mest ut på hvete/gluten og melk/ost.

Så du tåler ikke pizza, ikke bare grandis.

Skrevet (endret)
kremt skrev (9 timer siden):

Det er utrolig hvordan de kan hevde at prisene øker med 3-4 % årlig. Jeg ser stadig vekk eksempler på varer jeg handler som har økt med 10 % på bare 1 måned. 

"3-4%" har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Jeg sjekker veldig nøye kilopriser på aktuelle matvarer for meg - og ser at prisene øker enormt nå i forhold til perioden med Siv Jensen.

SSB og mediene ønsker ikke negativt fokus på Støre-regjeringen (deres foretrukne), men sannheten er at kjøpekraften har falt enormt med AP.
Kronekursen gjør alt dyrere og renta har økt kraftig grunnet pengepolitikken og inflasjon.

FrP styrte finanspolitikken fra 2013-2019. (stabile priser)
Etter to år med Erna og hennes foretrukne (Krf og V) overtok Støre.
https://enhver.no/price-history/47
(trykk hele perioden)

Endret av Neptun1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...