Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Produksjoner har blitt endret fra konsumegg til rugeegg pga etterspørsel for dette i utlandet pga smitte i store besetninger. 

En vanlig besetning i Norge har grense på 7500 høner. Noen produsenter som har holdt på lenge kan ha det dobbelte, 15 tusen, delt på 2 hus. Men der stopper det, stort sett. 

Besetning i Sverige med ca 1.2 millioner høner fikk smitte, alle må avlives. Ting sprer seg fort når det er så stort. Svensk/dansk samt EU landbruk generelt har fått et veldig industrielt preg de senere årene med gigantiske besetninger. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse

Mulig det var et unntak i 2024 hvor Sverige importerte mer enn andre år fra Norge. Men ellers ser det ut som de i størst grad importerer egg fra helt andre land som India, Uganda osv.
https://www.volza.com/p/egg/import/import-in-sweden/

Endret av Theo343

Jeg handlet cherry-tomater på Grønlandtorg Frukt og Grønt AS i Oslo før helgen til 9,90,- Samme typen kostet vel 33,- hos kjedene. En liten kurv krydret oliven fra ferskdisk kun kr. 33,-

Ellers kostet jordbærene på Grønland 14,90 istedenfor 24,90 som på Rema og og Kiwi. Virker som det er jordbærene dagligvarekjedene har bestemt seg for å trekke til seg kundene med i sommer.

Man må undersøke grønnsakene nøye før man velger hos Grønlandtorg, da de kjøper opp varer som er på vei ut på dato for å kunne selge billig. Samtidig bidrar de til at mindre mat blir kastet. 

Har kjøpt rimeligere druer på Rema nå i to omganger, og de blander nær råtne druer med friskere i samme eske for å selge ut litt rimeligere. Dvs. at kvaliteten og moralen er på vei ned, men til en mye høyere pris.

At man må kaste noen tomater, eller ikke rekker å bruke dem opp før de blir dårlige, gjør det mye billigere likevel når de koster så lite.

• Liker 1
kremt skrev (1 time siden):

Produksjoner har blitt endret fra konsumegg til rugeegg pga etterspørsel for dette i utlandet pga smitte i store besetninger.

Ingen av linkene dine viser etter det jeg kan se at noe produksjon er endret, selv om det er blitt eksportert "et begrenset parti" (ref. den siste linken) slaktekylling-egg av kyllingrasen Ross 308 fra Nortura Samvirkekylling til Sverige.

Egg som skal bli til kylling kommer fra en helt annen hønserase enn konsum-egg, selv om de sikkert (om de ikke var befruktet...) kan spises, men ruging av egg til kyllingproduksjon er noe helt annet enn produksjon av konsum-egg. Og produksjon/ruging av egg som skal bli til nye verpehøner skiller seg fra begge de førstnevnte.

Det som skjedde i egg-markedet i 2024 var forøvrig ikke at det i nevneverdig grad ble eksportert egg fra Norge (verken til Sverige eller andre land...), men at norske industri-bedrifter som bruker egg som råvare i større grad enn tidligere kjøpte norske egg (som ellers ville gått til konsum-markedet, dvs i kartong i butikk), enten fordi det ble billigere (lav kronekurs gir sånne virkninger...), eller fordi deres utenlandske leverandører av forskjellige årsaker (bl.a. fugleinfluensa, salmonella og økt innenlandsk etterspørsel i de respektive landene) ikke var leveringsdyktige. (det samme har USA, med sin helseminister som opererer etter prinsippet "la sykdommen herje" opplevd i vår, med fugleinfluensa-epidemi...)

https://www.nationen.no/import-av-egg-til-norge-har-nadd-nye-hoyder/s/5-148-566788

https://www.nationen.no/eggimporten-har-okt-kraftig/s/5-148-660260

https://www.nationen.no/nortura-eksporterer-rugeegg-til-sverige/s/5-148-521681

Subara skrev (4 timer siden):

Enda dyrere kjøtt! Betale dyrt for First Price-koteletter fylt med trevler og fett.

Og nå koster First Price frossen laks i biter med skinn 175 kr. pr. kilo.

Det er mindre utvalg av frossen, ukrydert kylling i frysedisken på Kiwi, fordi bla. Folkets har blitt trukket fra markedet. First Price utgave her også, men dyrt. Det var tomt i går i disken for First Price "kyllingkroppen" som er billigst. 

Det handler om hverdagsmiddager som jeg lagde før uten å nøle, da jeg valgte råvarer til fornuftige priser.

Nå trengs en navneendring på First Price-produktene, fordi assosiasjonene ikke stemmer med virkeligheten.

Gå på jakt i dato disken, jeg spiser skjeldent kjøtt middag til over 50 lappen porsjonen. 

TheKims skrev (Akkurat nå):

Da må man nesten vite når butikkene fyller dato disken. Alt jeg finner der er som regel vegetarretter eller vasne grønnsaksposer.

Det finner en jo ut av etterhvert, men morgenen er en fin tid. Ikke for tidlig. Jeg går alltid innom kiwi etter å ha levert i barnehagen feks.

Generelt sett om morgenen og ikke for tidlig er min approach. Finner stort sett noe hver dag, om ikke er fryseren full av tidligere funn. Kan ikke huske sist jeg laget en rett der det ikke var inkludert noe fra dato disk evt gode tilbud.

• Liker 1
Subara skrev (4 minutter siden):

Da må man være tidlig ute, tror jeg. Flere enn før har fattet interesse for den.

Opplever at det stort sett alltid er noe når jeg sjekker. Om ikke er fryseren stappet med tidligere ting. Frotser dog ikke, det skal være igjen til andre også

Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Opplever at det stort sett alltid er noe når jeg sjekker. Om ikke er fryseren stappet med tidligere ting. Frotser dog ikke, det skal være igjen til andre også

Synes det er mye til halv pris av varer jeg vanligvis ikke kjøper.

Dessuten har ½ pris-disken krympet siden den ble opprettet hos den lokale Rema 1000. Mulig disken har et slags skyvesystem. 

Brød til ½ pris etter kl. 22 er bra, så får legge inn kveldstur.

Subara skrev (40 minutter siden):

Synes det er mye til halv pris av varer jeg vanligvis ikke kjøper.

Dessuten har ½ pris-disken krympet siden den ble opprettet hos den lokale Rema 1000. Mulig disken har et slags skyvesystem. 

Brød til ½ pris etter kl. 22 er bra, så får legge inn kveldstur.

Er enig, kjøper ikke usunn mat bare fordi den er til halv pris. Finner ofte produkter som åpenbart ikke er spiselige i halvprisdisken, som pølsepakken med vakuumslipp som ingen vil ha. Styrer også unna "fersk" fisk som har ligget i to-tre uker, samt kyllingmuk-deig. Noen butikker setter heller ikke ned til halv pris, men med førti prosent eller mindre.

• Liker 1

Har en Coop Prix i nærheten jeg er innom et par ganger i uka og de har heldigvis vett til å nedprise varer Cascada81 snakker om til 70% (normalt 40%) Generelt er det nok en god del butikkeiere som som anser dette som en "pre-søppelbøtte" og gir litt fean i hele greie, noe som neppe er noe høydare på salget. Det er såpass brukbare marginer på mat at 40-50% rabatt er på nivå med betale for å gi bort varene, og men velger å se dette også fra selgers side.

Personlig synes jeg det er det riktig å selge unna slikt billig heller enn å kaste det med en gang. Folk kommer alltid til å forkaste ting som åpenbart burde vært kastet.

Endret av vidor
  • Liker 1

Jeg tipper god timing for datodisken er i i forkant av lunsjrushet og ettermiddagsrushet. Da har de rukket å fylle godt opp, uten at for mange har vært og forsynt seg ennå.

Jeg ser sjeldent noe som er verdt å plukke der. Lite fristende å plukke fersk fisk som nesten er til å brekke seg når man åpner pakken, eller gamble på bearbeidede kjøttprodukter. Hvis de har vært oppbevart litt ugunstig (6 grader i stedert for 4) så kan de gi magasjau et par dager før datoen. Salatposer med antydninger til brunt vann er bare å styre hardt unna. Gir fort magasjau det også. Det virker noen ganger som butikkene bruker datokjøleren som ventestasjon før de kaster ting i containeren selv på varer som er risikable eller farlige å spise.

Kanskje jeg er kresen, men jeg påtar meg ikke risiko for magasjau for å spare 5 kroner.

Det beste jeg finner der er melk, rømme, kulturmelk og yoghurt som går ut samme dag. Da kjøper jeg 1 stk og bruker den innen 2 dager over datoen. Hele kjøttstykker av storfe kan også være ok å kjøpe på utløpsdatoen så lenge man bruner overflatene godt.

• Liker 1

https://www.aftenposten.no/norge/i/zA2qK1/naa-skal-du-snart-finne-nedsatte-varer-i-alle-matbutikker

Nå skal du snart finne nedsatte varer i alle matbutikker

Nå kan matvarekjedene straffes med bøter for å ikke prise ned varer som nærmer seg utløpsdatoen.

Blir pliktig til nedprising

I løpet av neste år vil det komme flere tillegg og mer utfyllende regelverk, men dette hovedtrekkene i den nye loven:

1. Butikker får plikt til å prise ned maten før den går ut på dato.
  2. Grossister og matprodusenter får der det er praktis mulig, plikt til å donere bort mat som går ut på dato til aktører som Matsentralen, som deler ut mat til folk som trenger det.
  3. Alle aktører over en viss størrelse som produserer, selger og distribuerer mat får et «aktsomhetskrav». Dette betyr at de må undersøke hva de gjør som fører til matsvinn og ta grep for å redusere svinn i hele verdikjeden.
  4. Butikkene, grossistene og produsentene kan få bøter om de ikke følger loven.

Loven skal gjelde for alle virksomheter som produserer, omsetter eller serverer næringsmidler i Norge.

Vil bli flere datohyller i butikkene

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Subara skrev (1 time siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/zA2qK1/naa-skal-du-snart-finne-nedsatte-varer-i-alle-matbutikker

Nå skal du snart finne nedsatte varer i alle matbutikker

Nå kan matvarekjedene straffes med bøter for å ikke prise ned varer som nærmer seg utløpsdatoen.

Blir pliktig til nedprising

I løpet av neste år vil det komme flere tillegg og mer utfyllende regelverk, men dette hovedtrekkene i den nye loven:

1. Butikker får plikt til å prise ned maten før den går ut på dato.
  2. Grossister og matprodusenter får der det er praktis mulig, plikt til å donere bort mat som går ut på dato til aktører som Matsentralen, som deler ut mat til folk som trenger det.
  3. Alle aktører over en viss størrelse som produserer, selger og distribuerer mat får et «aktsomhetskrav». Dette betyr at de må undersøke hva de gjør som fører til matsvinn og ta grep for å redusere svinn i hele verdikjeden.
  4. Butikkene, grossistene og produsentene kan få bøter om de ikke følger loven.

Loven skal gjelde for alle virksomheter som produserer, omsetter eller serverer næringsmidler i Norge.

Vil bli flere datohyller i butikkene

Med de nye strekkodene er jeg redd det blir mindre dato hyller og at de bare priser det automagisk ned i kassen når de blir scannet og at varen nærmer seg dato. 

Det fører jo trossalt til merarbeid å vedlikeholde en slik disk.

• Innsiktsfullt 1
Subara skrev (På 25.5.2025 den 15.45):

Da må man være tidlig ute, tror jeg. Flere enn før har fattet interesse for den.

Jeg lurer på om det er en ond sirkel. Folk kjøper mer på tilbud og i utløps disken-> mer går ut/prisene går opp.

Personlig så tror jeg at man må ha færre og større butikker. Det er like mange butikker i Norge som i Sverige, men vi har bare halve folketallet. Det gjør mye med prisen. Gamlingen leier ut til et par dagligvarebutikker og de betaler godt, betaler også etter de har flyttet for å hindre konkurrenter å ta over lokalet.

• Liker 1
Sjørøver skrev (14 minutter siden):

Personlig så tror jeg at man må ha færre og større butikker. Det er like mange butikker i Norge som i Sverige, men vi har bare halve folketallet. Det gjør mye med prisen. Gamlingen leier ut til et par dagligvarebutikker og de betaler godt, betaler også etter de har flyttet for å hindre konkurrenter å ta over lokalet.

Jeg tror på færre, men ikke nødvendigvis større. Sverige klarer seg med langt flere småbutikker enn Norge. Her i landet har bransjen megalomania, der det er om å gjøre å ha størst og flottest lokaler, fordi det trekker kunder fra konkurrentene. Det koster selvsagt mye ekstra å ha både mange og store lokaler. Så jeg har mer tro på smartere logistikk og raskere påfylling i de lokalene som allerede fins. Raskere handling og koseligere handling. Mer selvbetjening, mindre styling med tilbud på papirplakater, mer tilbud på skjermer og digitale hylleprisvisere. Apper med din ruteplan gjennom butikken på bakgrunn av din handleliste og historikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...