Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mr.M skrev (22 timer siden):

Jeg mistenker at en statlig mat-kjede ville møtt på samme konkurranse-utfordringer som alle andre i dagens marked?

Det vil koste enormt å etablere, uten at man på noen måte kan forsikre seg om at det blir mer effektivt, som er et premiss for å få lavere priser. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må subsidieres over skatteseddelen, så hvis resultatet er billigere mat, blir kostnaden bare ført et annet sted for forbrukeren, feks ved at "Statsmat AS" betaler mindre for maten, og subsidierer bøndene på andre måter. 

Bare det å få staten til å gjøre noe som helst kostnadseffektivt er jo vanskelig i seg selv, hvordan de skal klare å utkonkurrere de etablerte i et marked med så små marginer klarer jeg ikke å forstå. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Baranladion skrev (18 timer siden):

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må subsidieres over skatteseddelen, så hvis resultatet er billigere mat, blir kostnaden bare ført et annet sted for forbrukeren, feks ved at "Statsmat AS" betaler mindre for maten, og subsidierer bøndene på andre måter. 

Bare det å få staten til å gjøre noe som helst kostnadseffektivt er jo vanskelig i seg selv, hvordan de skal klare å utkonkurrere de etablerte i et marked med så små marginer klarer jeg ikke å forstå. 

det vil vel vært i strid med både konkurranse-lovgivning og sikkert også EU-lov å subsidiere og forskjellsbehandle "statens butikker" vs etablerte matvarekjeder. Dessuten, det er tusenvis av varer utenom "bøndene" - hvordan skal de subsidiere tusenvis av produsenter og til overmål kun for seg selv? I tillegg som har vært nevnt, -å etablere slikt fra bunn av, og gjøre det landsdekkende i hver krok & krik av kongeriket, er regelrett galskap, all den tid det allerede fins eksisterende butikker der. Og til sist, det er lite trolig det ville blitt annet enn få øre forskjell pr. vare i det store og hele, fordi lønnskostnader og drift vil være likt som andre.

Partiet Rødt kan likså godt skrinlegge å fantasere mer om dette, kommer aldri til å skje, tør jeg vedde ene testikkelen min på :p

• Liker 3
Skrevet

Som et alternativ til matkøene som vokser og vokser så bør vi få innført bonger/kuponger som gir uføre og pensjonister rett til en pose kaffe og 1 kg ris pr. måned. Det at de rike også skal få rimeligere mat som følge av subsidier eller andre tiltak hører jo ikke hjemme her i Norge.

Når de rike skal bygge nye boligblokker og kjøpe seg flotte leiligheter så kan de påtvungne bomberommene brukes til oss fattige som sovesaler om vinteren. Jeg lurer på om det blir adgangskort til bomberommene eller om de skal stå åpne døgnet rundt med fri tilgang?

Vi må selvsagt ha et par egne statlige kontrollorgan slik at noen ikke misbruker ordningene, men det kommer nok noen direktiver på dette fra EU.

• Hjerte 1
Skrevet
Mr.M skrev (4 timer siden):

det vil vel vært i strid med både konkurranse-lovgivning og sikkert også EU-lov å subsidiere og forskjellsbehandle "statens butikker" vs etablerte matvarekjeder. Dessuten, det er tusenvis av varer utenom "bøndene" - hvordan skal de subsidiere tusenvis av produsenter og til overmål kun for seg selv? I tillegg som har vært nevnt, -å etablere slikt fra bunn av, og gjøre det landsdekkende i hver krok & krik av kongeriket, er regelrett galskap, all den tid det allerede fins eksisterende butikker der. Og til sist, det er lite trolig det ville blitt annet enn få øre forskjell pr. vare i det store og hele, fordi lønnskostnader og drift vil være likt som andre.

Partiet Rødt kan likså godt skrinlegge å fantasere mer om dette, kommer aldri til å skje, tør jeg vedde ene testikkelen min på :p

Haha, vurderer å syne og høyne med en! 

Skrevet
obygda skrev (14 timer siden):

Støre og hans disipler som spådde nedgang på priser og rente blir jo regelrett gjort til narr hele tiden........

Til høsten skal/må vi velge parti med alle fordeler, faenskap, grums og ulemper som følger med på lasset. Europas sikkerhet vs matpriser vs miljø vs alt mulig annet. Uansett parti så blir det mange kameler å svelge. Hadde man bare kunnet kombinere stemme på én politikk til et parti og en annen politikk fra et annet parti..

• Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Til høsten skal/må vi velge parti med alle fordeler, faenskap, grums og ulemper som følger med på lasset. Europas sikkerhet vs matpriser vs miljø vs alt mulig annet. Uansett parti så blir det mange kameler å svelge. Hadde man bare kunnet kombinere stemme på én politikk til et parti og en annen politikk fra et annet parti..

Finner det komplett umulig å velge et parti. Alle fremstår som idioter eller kjøpt og betalt. Vi har fått en ny yrkesgruppe her i landet som fråtser på våre skattepenger..politikere. Ingen fremstår oppriktig opptatt av å gjøre en forskjell.  Når jeg ser en politiker i media i dag så faller tankene mot Vogons...

Jeg tror oppriktig at vi er i ferd med å ødelegge demokratiet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Gladsak i Budstikka: Folk plukker frukt i butikken og legger det i SØPPELPOSER! Dette framstilles som ressursvennlig gladsak - uten noen kritiske spørsmål. Realiteten er at plast finnes i mange kvaliteter. Noen er næringsmiddelgodkjente og andre er ikke det. De som ikke er det har som regel tilsetningsstoffer som er giftige.

Jeg vil på det sterkeste advare mot å ha ikke næringsmiddelgodkjent plast i kontakt med mat. Noen burde si i fra og advare mot dette. Makan til ukritisk hurra-halleluja journalistikk!

• Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, Simen1 said:

Gladsak i Budstikka: Folk plukker frukt i butikken og legger det i SØPPELPOSER! Dette framstilles som ressursvennlig gladsak - uten noen kritiske spørsmål. Realiteten er at plast finnes i mange kvaliteter. Noen er næringsmiddelgodkjente og andre er ikke det. De som ikke er det har som regel tilsetningsstoffer som er giftige.

Jeg vil på det sterkeste advare mot å ha ikke næringsmiddelgodkjent plast i kontakt med mat. Noen burde si i fra og advare mot dette. Makan til ukritisk hurra-halleluja journalistikk!

https://packnews.no/fra-fruktpose-til-matavfallspose-nytt-pilotprosjekt-kan-spare-millioner-av-plastposer/

Posene er vist ikke det samme som avfallposene, men kan brukes til det etterpå. Da er det jo positivt, burde valgt litt annen farge for å skille de da. Papirposene de også tester høres bedre ut. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Løsninga er vel å tjene bedre, ikke betale mindre. Det ene kan man gjøre noe med, prisene er som de er.

Forandre seg selv kontra å forandre hele verden.

Endret av BadCat
Skrevet
BadCat skrev (1 time siden):

Løsninga er vel å tjene bedre, ikke betale mindre. Det ene kan man gjøre noe med, prisene er som de er.

Forandre seg selv kontra å forandre hele verden.

En fattig manns argument. Jeg tar ikke utdanning eller forhandler høyere lønn for å kunne donere pengene til Reitan, og det handler heller ikke om jeg har råd til å betale sju kroner for en plastpose eller ikke. Er bare å se på Luksusfellen: I ni av ti tilfeller handler bedre økonomi om å kutte sugerørene som stikker inn i lommeboken. Bruker man mindre, kan man selv velge om man vil jobbe mindre nå, om man kan unne seg noe man ellers ikke ville ha gjort, eller om man vil spare penger slik at man kan jobbe mindre i framtiden. Om det man ender opp med å unne seg, er overprisede plastposer, ja, det er ikke hva jeg ville prioritert.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Enda dyrere kjøtt! Betale dyrt for First Price-koteletter fylt med trevler og fett.

Og nå koster First Price frossen laks i biter med skinn 175 kr. pr. kilo.

Det er mindre utvalg av frossen, ukrydert kylling i frysedisken på Kiwi, fordi bla. Folkets har blitt trukket fra markedet. First Price utgave her også, men dyrt. Det var tomt i går i disken for First Price "kyllingkroppen" som er billigst. 

Det handler om hverdagsmiddager som jeg lagde før uten å nøle, da jeg valgte råvarer til fornuftige priser.

Nå trengs en navneendring på First Price-produktene, fordi assosiasjonene ikke stemmer med virkeligheten.

Endret av Subara
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Norske Myndigheter er selv årsaken til problemet.

Norske myndigheter og markedsregulatorer styrer produksjonen for å unngå store overskudd eller underskudd. Når det har vært overskudd tidligere, har det blitt satt inn tiltak for å redusere produksjonen, noe som nå slår ut i lavere tilgang

Etterspørselen etter norsk kjøtt og egg har vært høy, og tilførslene har ikke holdt tritt. For egg har det vært mangel over lengre tid, men produksjonen ventes å øke utover høsten 2025

De siste 3 år har prisen på kjøttvarer jeg kjøper jevnlig totalt sett økt med ~10% i reell prisvekst og nå skal det økes med ytterligere 2.7%. Vi har helt latterlige priser for tiden og selvsagt fortsetter man å selge kroner i stor skala.

Svak norsk krone og høye priser på kjøtt og egg i EU gjør import dyrere, noe som gir mindre konkurranse fra utlandet og åpner for høyere norske priser

Når det gjelder egg er bildet noe mer balansert. Men kunstig og inkompetent markedsregulering er selvsagt også en part her.

Norsk produksjon dekker ikke etterspørselen akkurat nå fordi det har vært lavere slakting enn forventet, sesongvariasjoner gir mindre tilgang på visse tider av året, og tidligere reguleringstiltak for å unngå overskudd har ført til lavere produksjon.

I tillegg har det vært økt etterspørsel og enkelte utfordringer med sykdom og produksjonskapasitet, særlig på egg

Jeg har sett stadig flere som har har høner i hagen.

Endret av Theo343
Skrevet

De som ivrer for at vi skal importere alt har vel fått et skudd for baugen de siste årene. Det har blitt solgt store mengder egg til blant annet sverige de seneste årene. Og det som eventuelt har vært tilgjengelig for import har vært utsatt for smitte veldig ofte. Med en helt elendig kronekurs har det også vært bra for norske selgere å dumpe store mengder til f.eks sverige da prisen i markedet blir lav og trolig veldig konkurransedyktig med utenlandsk marked. Selv om det er helt andre krav til størrelse på besetninger, risiko for smitte etc i en norsk besetning enn f.eks en dansk. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutes ago, kremt said:

Det har blitt solgt store mengder egg til blant annet sverige de seneste årene. 

Finnes det dokoumentasjon på dette? Det har vel heller vært motsatt.
https://tradingeconomics.com/sweden/exports/norway/dairy-products-eggs-honey-edible-products

Ser ikke dekning for det i disse tallene.
https://tradingeconomics.com/norway/exports/sweden

Derimot.

Det eksporteres betydelige mengder varer fra Norge til Sverige, særlig drivstoff, fisk og sjømat, tre, aluminium og maskiner.

Endret av Theo343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...