Gå til innhold

Å føde mange barn inn i liten leilighet i storby. Barna bor mye ute på gata.


Anbefalte innlegg

Subara skrev (16 minutter siden):

Hvorfor skulle man ikke være takknemlig for å bo i et samfunn der man får hjelp av staten hvis man ikke klarer seg selv.

Det gjelder for alle uansett bakgrunn.

Jeg er takknemlig for mange ting. Blant disse er at jeg i mine 25+ første leveår var en ren utgiftspost. Jeg har barn som jeg har fått massiv støtte for å få. Jeg håper å bli ut-gammel, og da kommer jeg nok igjen til å koste samfunnet mye. Det hindrer meg ikke fra å kritisere det jeg ser på som dårlig i Norge.

Noen (uansett bakgrunn) fremstår som lite takknemlige. Kanskje det er en slags bitterhet over at ting ikke ble helt som de hadde håpt. Kanskje har de opplevd ting i livet som jeg ikke kan forstå.

Jeg vet ikke akkurat hvor takknemlig man bør forvente at en borger er. Eller om de som går på trygd og/eller de som har kommet hit som innvandrere bør være mer takknemlig enn andre. Først og fremst bør man vel være klar over at selv om strømmen er dyr og Jonas & co gjør ting man evt er uenig i så har de fleste av oss vunnet i livets lotteri. Det er ikke min intelligens eller gode moral som gjør at jeg bor i Norge i dag, men ren flaks. Vi befinner oss på et sted og en tid som gir oss alle liv som man bare kan drømme om mange andre steder og til mange andre tider. Å gjøre det beste utav det på egne og egnes vegne burde være innlysende. Å prøve å «koble seg opp» mot resten av samfunnet til felles beste burde være (nesten) like innlysende.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (2 timer siden):

Jeg er takknemlig for mange ting. Blant disse er at jeg i mine 25+ første leveår var en ren utgiftspost. Jeg har barn som jeg har fått massiv støtte for å få. Jeg håper å bli ut-gammel, og da kommer jeg nok igjen til å koste samfunnet mye. Det hindrer meg ikke fra å kritisere det jeg ser på som dårlig i Norge.

Noen (uansett bakgrunn) fremstår som lite takknemlige. Kanskje det er en slags bitterhet over at ting ikke ble helt som de hadde håpt. Kanskje har de opplevd ting i livet som jeg ikke kan forstå.

Jeg vet ikke akkurat hvor takknemlig man bør forvente at en borger er. Eller om de som går på trygd og/eller de som har kommet hit som innvandrere bør være mer takknemlig enn andre. Først og fremst bør man vel være klar over at selv om strømmen er dyr og Jonas & co gjør ting man evt er uenig i så har de fleste av oss vunnet i livets lotteri. Det er ikke min intelligens eller gode moral som gjør at jeg bor i Norge i dag, men ren flaks. Vi befinner oss på et sted og en tid som gir oss alle liv som man bare kan drømme om mange andre steder og til mange andre tider. Å gjøre det beste utav det på egne og egnes vegne burde være innlysende. Å prøve å «koble seg opp» mot resten av samfunnet til felles beste burde være (nesten) like innlysende.

-k

I konteksten her handler takk om å ikke rane, bedra, stjele, voldta og aktivt ødelegge for andre. Jeg forventer ikke at noen skal gå rundt med stor takknemlighet og plikt til å vise det.

Foreldrene som ser en annen vei og ser barna bli kriminelle på gata, uten å bry seg er ugreit. Når voksne velger å få mange barn uten å ha fysisk plass, for dermed å sende barna til å surre rund i storbyen, er dette på tvers av hva som var og ennå er vanlig kultur i Norge.

Se på den voldsomme økningen av barn som raner barn, barn som selger rusmidler etc. En høy andel av de barna er overlatt til å oppdra seg selv ute. I feks. muslimsk kultur er det et typisk skille på at gutten har full frihet ute og jenta masse restriksjoner.

Når dette nå får økt fokus i Oslo er det fordi man ser faren med at det blir ulike paralellsamfunn slik man har i Sverige. 

 

Lenke til kommentar

Da jeg leste boken «Gangsterparadiset – så Sverige ble en arena for gjengkriminalitet, skyteepisoder og eksplosjoner», ble trångboddhet pekt på som en av ganske mange faktorer som førte til kriminalitet. 

Forfatteren snakket med en president i en svensk-somalisk forening som fortalte ham at han oppfordrer kvinner fra hjemlandet til å prøve å lete etter jobber i stedet for å føde barn. Men det er vanskelig å absorbere når store familier er så dypt forankret i ens kultur, dessuten øker ens sosiale status jo flere barn man har.

Foreningens president hadde selv seks barn, noe som ble sett på som et lavt antall. Normen i Somalia er 10-12 barn. Han viste også et bilde fra et lite rom med tre køyesenger og fire madrasser på gulvet. Mange barn i sårbare områder vokser opp under disse forholdene.

Saken er at velferdssamfunnet ikke er bygget for å forsørge en stor familie der ingen av foreldrene jobber. Da må vi endre samfunnet slik at det begynner å ligne på Nord på 1800-tallet. Så var det en logikk i å føde mange barn når barnedødeligheten var så høy. Bestefaren min hadde 10 søsken, hvorav tre døde før de fylte ti år. Men jeg har vanskelig for å se hvordan vi skal få det sammen i dag.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Bastu said:

Da jeg leste boken «Gangsterparadiset – så Sverige ble en arena for gjengkriminalitet, skyteepisoder og eksplosjoner», ble trångboddhet pekt på som en av ganske mange faktorer som førte til kriminalitet. 

Forfatteren snakket med en president i en svensk-somalisk forening som fortalte ham at han oppfordrer kvinner fra hjemlandet til å prøve å lete etter jobber i stedet for å føde barn. Men det er vanskelig å absorbere når store familier er så dypt forankret i ens kultur, dessuten øker ens sosiale status jo flere barn man har.

Foreningens president hadde selv seks barn, noe som ble sett på som et lavt antall. Normen i Somalia er 10-12 barn. Han viste også et bilde fra et lite rom med tre køyesenger og fire madrasser på gulvet. Mange barn i sårbare områder vokser opp under disse forholdene.

Saken er at velferdssamfunnet ikke er bygget for å forsørge en stor familie der ingen av foreldrene jobber. Da må vi endre samfunnet slik at det begynner å ligne på Nord på 1800-tallet. Så var det en logikk i å føde mange barn når barnedødeligheten var så høy. Bestefaren min hadde 10 søsken, hvorav tre døde før de fylte ti år. Men jeg har vanskelig for å se hvordan vi skal få det sammen i dag.

Dem bidrar jo til mange nordmenn her da. Vi har lave fødselstall så om alle som kommer og er her får 8+ barn er jo det bra. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (14 minutter siden):

Dem bidrar jo til mange nordmenn her da. Vi har lave fødselstall så om alle som kommer og er her får 8+ barn er jo det bra. 

Man analyserte ikke i sin tid de store samfunnsendringer innvandringen ville gi over en 100 års periode. Det er jo en kraftig forandring bare på 20 år nå. 

Utfordringen er at vi allerede har et samfunn der syn på barneoppdragelse og fostring av barn er meget ulik. 

Blir spennende å se hva slags innsats man foretar seg framover. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 14.1.2023 den 16.56):

Se på den voldsomme økningen av barn som raner barn, barn som selger rusmidler etc. En høy andel av de barna er overlatt til å oppdra seg selv ute. I feks. muslimsk kultur er det et typisk skille på at gutten har full frihet ute og jenta masse restriksjoner.

Jeg har lite kjennskap og kunnskaper rundt muslimsk kultur og deres barneoppdragelse.

Er det slik å forstå at muslimske land er plaget med unge barn som løper rundt og stjeler, pusher dop, etc.? Er dette et større problem i muslimske land, enn land tuftet på protestantisk kristendom?

Kunne vært spennede å sett sammenligninger mellom ulike religioner og kriminalitet. Spesielt barne-kriminalitet, som her ble dratt opp. Jeg tviler på at religion alene kan forklare trender. Samfunnet forøvrig derimot, det kan nok forklare; lever man under konstant nød, fattigdom og uten fremtidsutsikter, blir man sikkert etterhvert villig til å gjøre mye rart for egen vinnings skyld..?

Vi må ikke være blinde for utfordringene integrering gir. Men vi kan ikke nekte flyktninger innpass heller, bare fordi VI er så himla dårlig på å integrere folk. 

Papirmøllen må effektiviseres mye! Det kan ikke være slik at folk bruker årevis på å få sin søknad behandlet. Videre må vi ha foreldelsesfrister. Utrolig pinlig og trist se myndighetene bruke millioner av kroner på å kaste ut full-integrerte familier, pga forhold flere titalls år siden. 

Språk-opplæring må styrkes, men kulturell opplæring må heller ikke glemmes. Det kan ta lang tid å lære seg å forstå en fremmed kultur i et fremmed land på et fremmed språk. Dette kommer ikke av seg selv — og bør kurses i (tilpasset den enkeltes bakgrunn, ideelt sett!)

Videre må jeg passe meg for å ikke stille strengere krav til utlendinger, enn jeg gjør til befolkningen generelt sett. Våre nye landsmenn er tross alt bare mennesker. Akkurat som alle oss andre. Dersom dagens hvite priviligerte 20-30-40-åringer bekymringsløst kan gå rundt og "nave", så blir det dobbeltmoralskt å kreve så voldsomt mye mer fra en tilfeldig innvandrer. 

Endret av qualbeen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, qualbeen said:

Jeg har lite kjennskap og kunnskaper rundt muslimsk kultur og deres barneoppdragelse.

Er det slik å forstå at muslimske land er plaget med unge barn som løper rundt og stjeler, pusher dop, etc.? Er dette et større problem i muslimske land, enn land tuftet på protestantisk kristendom?

Kunne vært spennede å sett sammenligninger mellom ulike religioner og kriminalitet. Spesielt barne-kriminalitet, som her ble dratt opp. Jeg tviler på at religion alene kan forklare trender. Samfunnet forøvrig derimot, det kan nok forklare; lever man under konstant nød, fattigdom og uten fremtidsutsikter, blir man sikkert etterhvert villig til å gjøre mye rart for egen vinnings skyld..?

Vi må ikke være blinde for utfordringene integrering gir. Men vi kan ikke nekte flytekniker innpass heller, bare fordi VI er så himla dårlig på å integrere folk. 

Papirmøllen må effektiviseres mye! Det kan ikke være slik at folk bruker årevis på å få sin søknad behandlet. Videre må vi ha foreldelsesfrister. Utrolig pinlig og trist se myndighetene bruke millioner av kroner på å kaste ut full-integrerte familier, pga forhold flere titalls år siden. 

Språk-opplæring må styrkes, men kulturell opplæring må heller ikke glemmes. Det kan ta lang tid å lære seg å forstå en fremmed kultur i et fremmed land på et fremmed språk. Dette kommer ikke av seg selv — og bør kurses i (tilpasset den enkeltes bakgrunn, ideelt sett!)

Videre må jeg passe meg for å ikke stille strengere krav til utlendinger, enn jeg gjør til befolkningen generelt sett. Våre nye landsmenn er tross alt bare mennesker. Akkurat som alle oss andre. Dersom dagens hvite priviligerte 20-30-40-åringer bekymringsløst kan gå rundt og "nave", så blir det dobbeltmoralskt å kreve så voldsomt mye mer fra en tilfeldig innvandrer. 

Hvit og privligert fordi vi bor i våre hjemland her? Javell ja. 

Lenke til kommentar
On 1/8/2023 at 7:51 PM, Salvesen. said:

Skjønner ikke hvorfor de på død og liv skal bo I Oslo og bo i bøttekott med stor familien. Hvorfor flytter de ikke til bygda og skaffer seg ett stort hus?

Vi gikk for den løsningen, men man må ikke glemme hvor jobbene er. Jeg pendler nesten 60t hver måned og til en pris av 60-70000kr i året. Og ikke blir det billigere eller lettere med årene da vi skal sentraliseres med tvang. Eller bomring og parkeringsgebyr som det pent kalles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/9/2023 at 2:38 AM, Mr.Duklain said:

Det er et problem at mange med bakgrunn som flyktninger ikke vil integrere seg i det norske samfunnet, men klumper seg sammen i små leiligheter på Oslo-øst.

Muslimer vil alltid søke ut andre muslimer i sentrale strøk. Islam er mye mere enn en enkel religion, men en livsstil og poltisk system for klankulturer.
1. Kort vei til moske. En kirke per sogn holder ikke når den skal besøkes 5 ganger om dagen.
2. Tilgang til halal mat
3. Tilgang til muslimske leger og halal medisiner
4. Unngå å bli plaget med infidels med feil bekledning
5. Større kontroll på egen "flokk", spesielt jenter og kvinner og hvordan de kler seg og oppfører seg
6. Sharia tjenester som giftemål, skilsmisse og "mediations"
7. Tilgang til hawala tjenster for overføring av penger til hjemlandet ("money laundering")
8. etc
 
At dette også skjer i Norge er jo ingen overraskelse. Selvsagt finnes det unntak, men dette er uansett tendensen.
 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

Jeg har lite kjennskap og kunnskaper rundt muslimsk kultur og deres barneoppdragelse.

Er det slik å forstå at muslimske land er plaget med unge barn som løper rundt og stjeler, pusher dop, etc.? Er dette et større problem i muslimske land, enn land tuftet på protestantisk kristendom?

Det vet jeg ikke.

Jeg tror at noen har kultur for å få mange barn. Da sier det seg egentlig selv at hver enkelt ikke kan få like mye oppfølging som om man får 2-3. Jeg tror ikke at bestefaren min fikk like mye oppfølging som det barna mine får. Hvis man i tillegg kommer fra landsbygda, eller i alle fall homogene samfunn så betraktes kanskje (?) barneoppdragelse som en kollektiv greie (it takes a villeage…). I et varmt land med strenge normer og straffer for dop så kan kanskje 13-14-åringer leke rundt i landskapet uten at det er noe problem. Evt så forventes de å bruke mye av tiden på å skaffe mat på bordet til familien (som min bestefar).

Hvis man tar denne kulturen med til Norge så ser jeg flere utfordringer. Man kommer til et in-homogent samfunn, i alle fall om man flytter til by. Selv i en kulturell/religiøs enklave så vil vel folk ha opphav i forskjellige landsbyer og land. Alle passer på en måte på seg og sitt, og bygdemonsteret korrigerer ikke barna dine. Far har kanskje problemer med å passe inn og har ikke samme autoritet som i fødelandet. Man ser at andre grupper barn blir kjørt til fotballkamp og har eget rom mens du må passe deg selv og bor trangt med en skokk søsken.

I et samfunn som Norge hvor fattigdom og elendighet har utviklet seg til å bli et nasjonalt anliggende og vi betaler inn skatt for at staten skal redistribuere så er det forskjellig fra samfunn hvor staten gjerne er korrupt og voldelig, og den viktige strukturen er storfamilien, klanen eller landsbyen. Det bærer i seg rike muligheter for kulturkræsj.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 8.1.2023 den 21.08):

På samme måte som at alle utvandrende nordmenn i Spania selvfølgelig for lengst har lært seg spansk, og ikke tøyser rundt og forlanger norsk språk og andre særnorske tilpasninger fra de lokale myndighetene! 

De er godt oppe i åra som regel. Om ei 75-åring fra Afghanistan flytter til Norge på sine gamle dager så kan vi vel la hun få være i fred og ikke mase om at hun MÅ lære seg språket innen den og den datoen. 

Dessuten er jo nordmenn i Spania en inntektskilde for Spania. Det er vel en viss forskjell der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (6 timer siden):

Vi gikk for den løsningen, men man må ikke glemme hvor jobbene er. Jeg pendler nesten 60t hver måned og til en pris av 60-70000kr i året. Og ikke blir det billigere eller lettere med årene da vi skal sentraliseres med tvang. Eller bomring og parkeringsgebyr som det pent kalles.

De aller fleste jobbene finnes utenfor Oslo sentrum. Mange jobber kan nå gjøres remote.

Lenke til kommentar

Viktig å holde mange kort riktige i dette med integreringskabal.

Nei, alle muslimske land har ikke samme grad av gatekriminalitet. De muslimske land med lite kriminalitet i gatene er heller ikke de land som har mange flyktninger ut av landet. 

Så må en huske på at familier sender meget store beløp til sammen ut av landet. Det er andre prioriteringer av egen økonomi, der egne barn ikke kommer først. Samtidig med misforståtte forventninger om hvem som skal oppdra barna. Er det samfunnet (bl.a. skole) og gata som skal være hovedoppdrager, eller foreldrene. Dette handler om kunnskap om samfunnet man bor i. 

Har jobbet med religiøse familier der de ikke setter seg ned og prater med barnet, men kun går til bønn med å be Herren veilede barnet. Det kan være  utfordrende å veilede dypt religiøse boende i sekulært samfunn. De kan i god tro mene at bønn og religiøse ritualer skal hjelpe, fremfor dialog og kommunikasjon med eget barn. 

Jeg forventer at de som leser tråden her klarer å se nyanser. Tema er ikke at alle fra en religion eller land er slik og slik etter ankomst til Norge. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (10 timer siden):

Jeg har lite kjennskap og kunnskaper rundt muslimsk kultur og deres barneoppdragelse.

Er det slik å forstå at muslimske land er plaget med unge barn som løper rundt og stjeler, pusher dop, etc.? Er dette et større problem i muslimske land, enn land tuftet på protestantisk kristendom?

Kunne vært spennede å sett sammenligninger mellom ulike religioner og kriminalitet. Spesielt barne-kriminalitet, som her ble dratt opp. Jeg tviler på at religion alene kan forklare trender. Samfunnet forøvrig derimot, det kan nok forklare; lever man under konstant nød, fattigdom og uten fremtidsutsikter, blir man sikkert etterhvert villig til å gjøre mye rart for egen vinnings skyld..?

Vi må ikke være blinde for utfordringene integrering gir. Men vi kan ikke nekte flytekniker innpass heller, bare fordi VI er så himla dårlig på å integrere folk. 

Papirmøllen må effektiviseres mye! Det kan ikke være slik at folk bruker årevis på å få sin søknad behandlet. Videre må vi ha foreldelsesfrister. Utrolig pinlig og trist se myndighetene bruke millioner av kroner på å kaste ut full-integrerte familier, pga forhold flere titalls år siden. 

Språk-opplæring må styrkes, men kulturell opplæring må heller ikke glemmes. Det kan ta lang tid å lære seg å forstå en fremmed kultur i et fremmed land på et fremmed språk. Dette kommer ikke av seg selv — og bør kurses i (tilpasset den enkeltes bakgrunn, ideelt sett!)

Videre må jeg passe meg for å ikke stille strengere krav til utlendinger, enn jeg gjør til befolkningen generelt sett. Våre nye landsmenn er tross alt bare mennesker. Akkurat som alle oss andre. Dersom dagens hvite priviligerte 20-30-40-åringer bekymringsløst kan gå rundt og "nave", så blir det dobbeltmoralskt å kreve så voldsomt mye mer fra en tilfeldig innvandrer. 

Her nå man se på samfunnsforskjellene i sin helhet. Ikke bare elementet foreldre sitt ansvar for å oppdra barna. 

I andre land har skole og moské klar oppdragerfunksjon. Pluss det vi kaller moralpoliti, klanledere mm. Rus er også akseptert på en annen måte, f.eks Khat. Mer "mild" rus i hverdagen, Somalia. 

I andre land vi har mange flyktninger fra er det totalt andre sosiale strukturer og mekanismer, med sterkt religiøse aspekt.

Forøvrig vil jeg anbefale å engasjere deg i frivillighet opp mot arbeide i sosial integrering, om du bor i en større by. Det er veldig lærerikt. Nå satses det mye i større byer på ulike tilbud for de unge som går gatelangs. Jeg har lært masse siste årene. Særlig om hvor sammensatt og bredt kultur er forskjellig. 

Hvis formålet er å få mange barn og oppfostring av guttene kun betyr mat på bordet og seng om natten fra de er tenåring.... Der gutta går ut i et samfunn der det er forventet at foreldrene følger opp også i tenårene.. Det blir en krasj.

Tråden handler om de som dytter sine barn ut på gata i ung alder. Da de fyller opp leiligheten med å føde mange barn. Samtidig (foreldrene) med å ikke være noen del av å følge med på hva som skjer i landet man bor (aldri sett norske nyheter o.l.). Et tema som nå er belyst i større grad i Oslo siste året. 

Nå er også de familiene redningen til Norge, angående lave fødselstall. Personer som da skal vokse opp for å bli bidrag ytere ikke kun mottakere. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (15 timer siden):

Dem bidrar jo til mange nordmenn her da. Vi har lave fødselstall så om alle som kommer og er her får 8+ barn er jo det bra. 

Norge trenger vel ikke først og fremst flere innbyggere, men flere veltilpassede, robuste, arbeidsføre innbyggere.

Om du får 8+ barn i en 35kvm leilighet i Oslo øst, lever på trygd, ikke snakker språket, ikke interesserer deg for landet du lever i, ikke følger opp barna dine så må barna trosse ganske mange odds for å bli netto bidragsytere som voksne.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

For mye negativ svartmaling rundt noen grupper innvandrere - å spre forrakt - bidrar ikke akkurat til at man får lyst til å oppsøke dem slik at integreringen blir bedre. Om de klarer seg dårlig har vi all grunn til å hjelpe. Gjestfrihet er vel heller ikke vår mest utbredte egenskap. Vi er mest opptatt av meg og mitt, og ofte strekker ikke tiden til.

Sitat

 

Somalierne har ikke dype røtter i Norge. Den første gruppen kom på slutten av 1990-årene og i begynnelsen av 2000-tallet. Landet har i årevis vært herjet av krig og sult.

Da somalierne kom til Norge, ble de raskt kjent som en gruppe som slet på flere nivå. En betydelig andel gjør det fremdeles.

Men samtidig begynte somaliere å engasjere seg politisk.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/nWmzRx/makten-i-de-somaliske-hendene

 

Endringer tar tid og må komme innenfra, noe disse kvinnene med somalisk bakgrunn bidrar til på vei oppover. Jeg tviler på at de vil få 8-10 barn hver.

Og når noen med mørk hudfarge får en god jobb, er det nei til kvotering på diskusjonsforumet, og uttalelser om at det ikke var den flinkeste som fikk jobben.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Og når noen med mørk hudfarge får en god jobb, er det nei til kvotering på diskusjonsforumet, og uttalelser om at det ikke var den flinkeste som fikk jobben.

Jeg er motstander av kvotering.

Jeg har ikke sett noen som gjør akkurat det du beskriver over. Kanskje vi frekventerer forskjellige tråder?

Sitat

For mye negativ svartmaling rundt noen grupper innvandrere - å spre forrakt - bidrar ikke akkurat til at man får lyst til å oppsøke dem slik at integreringen blir bedre. Om de klarer seg dårlig har vi all grunn til å hjelpe. Gjestfrihet er vel heller ikke vår mest utbredte egenskap. Vi er mest opptatt av meg og mitt, og ofte strekker ikke tiden til.

Nordmenn har mye å gå på når det gjelder «emosjonell gjestfrihet». Dvs å slå av en prat med en fremmed og be henne på kaffe. Det er et negativt trekk ved vår kultur hvor jeg vil at vi skal lære av land vi ellers ikke liker å bli sammenlignet med.

Når det gjelder gjestfrihet som nasjon så vil jeg si at vi er ganske gode. Tenke seg til at vi slipper folk inn i landet som ikke er arbeidsføre, som kommer fra en helt annen kultur, som vi gir mat, klær og husvære livet ut. Om de ikke passer barna sine så diskuterer vi hvordan vi kan veie opp for det med å gi dem fritidsklubber. Om de ikke liker ytringsfriheten vår så diskuterer vi hvordan vi kan bøye oss baklengs for å unngå at de blir såret.

For gud forby at vi kan kritisere noen og si «sorry, men sånn kan du ikke gjøre det. Pell deg ut i håndballhallen og stek vafler for laget til guttungen din».

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...