Gå til innhold

Å føde mange barn inn i liten leilighet i storby. Barna bor mye ute på gata.


Anbefalte innlegg

Familier med røtter fra f.eks. Somalia og Afghanistan har sterk kultur for å få mange barn. 6-8 barn er vanlig.

Leser ofte artikler om at familiene bor trangt i Oslo. Aftenposten belyser at flere av barna delvis blir dyttet ut på gata av familien, for at de minste skal sove.

Svært forenklet sagt så har vi nå to ulike kulturer på det å få barn i Norge.

Etisk norske eller Europeere får færre barn, både pga økonomi, hvor trangt man bor og fokus på karriere.

Familier med røtter i annen kultur får mange barn, uavhengig av økonomi, hvor trangt man bor og karriere.

Selvsagt er sterk forenkling, men allikevel godt summert. Familier som bor trangt og med lav inntekt prioriterer dermed antall barn svært ulikt, med bakgrunn i kulturelle verdier.

Her kommer nok også ulike definisjoner på hva man legger i å ivareta sine barn.

Nå er også antall barn litt på vei ned i Somalia og Afhanistan som var eksempler her. Snitt er på 6 barn.

 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quakecry skrev (8 minutter siden):

Hvor mange barn dem får utjevner seg etterhvert. Ikke noe særlig problem.. 

Hva mener du? Pr i dag fødes det mange barn inn i små leiligheter i Oslo. Trykket på å flytte til Oslo er også stor hos innvandrerfamilier i hele landet. Det er jo naturlig da man i stor grad kan holde religiøsitet og tradisjoner sterkere der tilbudet er best. Oslo er ikke en storby i andre lands målestokk...

Jeg ser ikke at man holder noe fokus på forventninger til å ivareta barna i Norge kontra hvordan dette fungerer i andre land. Dette har en sammenheng med kriminalitet og utenforstående blandt unge i Oslo.

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er et problem at mange med bakgrunn som flyktninger ikke vil integrere seg i det norske samfunnet, men klumper seg sammen i små leiligheter på Oslo-øst. Dette kan jo selvfølgelige være at problemet forsvinner etter hvert, men samtidig tror jeg at hvis vi forsetter med den ekstremt liberale asylpolitikken vi nå har i Norge, så vil bare problemet bli større. Løsningen er nok å gjøre som i Danmark (og som også Sverige har lovet å innføre), altså å føre en asylpolitikk som fokuserer på integrering enn at flyktninger er bare en kvote som skal oppnås. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor de på død og liv skal bo I Oslo og bo i bøttekott med stor familien. Hvorfor flytter de ikke til bygda og skaffer seg ett stort hus?

Oslo har størst mangfald og der treff dei fleire i same situasjon. På bygda får dei god plass, men mistar den sosiale omgangen med folk frå sin eigen kultur.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (8 minutter siden):

Oslo har størst mangfald og der treff dei fleire i same situasjon. På bygda får dei god plass, men mistar den sosiale omgangen med folk frå sin eigen kultur.

Man kan jo få inntrykk av at jo mindre omgang de har med «sin egen kultur» jo fortere blir de integrert, lærer Norsk, får seg lønnet jobb og barna holder seg mer unna trøbbel.

Det hadde vært et interessant tanke-eksperiment; hvis jeg skulle emigrere til USA nå, og det å bosette seg sammen med en haug av andre Nordmenn statistisk sett økte sjansen for at barna mine ble kriminelle. Ville jeg ha gjort det?

Er søken etter det kjente og trygge så stor at jeg velger det over et liv med velstand og uten kriminalitet?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (7 minutter siden):

Hvorfor kan de ikke prøve å delta i kulturen de har flyttet til? 

Delta? Eller mener du å omfavne i et såpass stort format, at den egne kulturen fortrenges helt?

Er du godt voksen, er det ikke enkelt å endre kultur. De færreste klarer å forkaste kultur, vaner og tradisjoner over natta. En ting er å være nysgjerrig på ny kultur, og å prøve å sette seg inn i denne. Noe helt annet er å samtidig forkaste all eksisterende kultur. 

Det er dødfødt å forvente at folk kommer kultur-løse til vårt land. Slik fungerer ikke verden.

PS: Du kan forøvrig spørre utvandrede nordmenn om det samme! Vi er ikke det spor bedre selv. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (37 minutter siden):

Delta? Eller mener du å omfavne i et såpass stort format, at den egne kulturen fortrenges helt?

Er du godt voksen, er det ikke enkelt å endre kultur. De færreste klarer å forkaste kultur, vaner og tradisjoner over natta. En ting er å være nysgjerrig på ny kultur, og å prøve å sette seg inn i denne. Noe helt annet er å samtidig forkaste all eksisterende kultur. 

Det er dødfødt å forvente at folk kommer kultur-løse til vårt land. Slik fungerer ikke verden.

PS: Du kan forøvrig spørre utvandrede nordmenn om det samme! Vi er ikke det spor bedre selv. 

Hva som er kultur er et sammensatt bilde. Norsk kultur kan kollidere veldig med andre lands kulturer. 

Vi prøver vel å følge normen med å forholde oss til den kulturen som er i landet man kommer til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (48 minutter siden):

Delta? Eller mener du å omfavne i et såpass stort format, at den egne kulturen fortrenges helt?

Hvis du er statsborger i Norge og ikke har lært deg Norsk eller Engelsk og forventer at myndighetene skal informere deg om Covid 19 på språket de snakket i landsbyen du ble født i - på den andre siden av jorden - så har du ikke deltatt. Uansett alder eller lærevansker så forventer jeg at den som flytter hit i løpet av få år lærer seg første- eller andre-språket til et høyt fungerende nivå.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Hvis du er statsborger i Norge og ikke har lært deg Norsk eller Engelsk og forventer at myndighetene skal informere deg om Covid 19 på språket de snakket i landsbyen du ble født i - på den andre siden av jorden - så har du ikke deltatt. Uansett alder eller lærevansker så forventer jeg at den som flytter hit i løpet av få år lærer seg første- eller andre-språket til et høyt fungerende nivå.

-k

Ja, enig i at en forutsetning er å lære seg norsk – eller til nød engelsk. (Er vel nettopp derfor mange aktivt deltar på norsk-kurs, vil jeg tro?) 

På samme måte som at alle utvandrende nordmenn i Spania selvfølgelig for lengst har lært seg spansk, og ikke tøyser rundt og forlanger norsk språk og andre særnorske tilpasninger fra de lokale myndighetene! 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (Akkurat nå):

Ja, enig i at en forutsetning er å lære seg norsk – eller til nød engelsk. (Er vel nettopp derfor mange aktivt deltar på norsk-kurs, vil jeg tro?) 

Men noen har tydeligvis greid å komme hit og gå glipp av disse kursene.

Sitat

På samme måte som at alle utvandrende nordmenn i Spania selvfølgelig for lengst har lært seg spansk, og ikke tøyser rundt og forlanger norsk språk og andre særnorske tilpasninger fra de lokale myndighetene! 

Jeg synes også at det er rart at noen kan flytte fra Norge til Spania uten å vise interesse for Spansk kultur og språk, og tanken på å spise Norske kjøttkaker og Ringnes pils på Norsk pub i Spania byr meg imot.

Men disse er vel i utgangspunktet selv-finansierte innflyttere og ikke noen som forventer at Spanske myndigheter skal trygde dem mens de er der?

-k

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (24 minutter siden):

På samme måte som at alle utvandrende nordmenn i Spania selvfølgelig for lengst har lært seg spansk, og ikke tøyser rundt og forlanger norsk språk og andre særnorske tilpasninger fra de lokale myndighetene! 

De norske pensjonistene forlanger ikke norsk språk. Er nok mange av gamlingene som aldri lærer seg spansk. men samtidig så brødfør de seg selv. 

Jeg kjenner mange unge nordmenn som bor (eller har bodd) i Spania, og de både snakker spansk, deltar i den spanske kulturen og er en del av den spanske arbeidstokken på lik linje med spanjolene. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (48 minutter siden):

De norske pensjonistene forlanger ikke norsk språk. Er nok mange av gamlingene som aldri lærer seg spansk. men samtidig så brødfør de seg selv. 

Jeg kjenner mange unge nordmenn som bor (eller har bodd) i Spania, og de både snakker spansk, deltar i den spanske kulturen og er en del av den spanske arbeidstokken på lik linje med spanjolene. 

Uansett hvor man flytter, så lenge man har og får barn, er det ganske stygt mot barna å ikke sette seg inn i språket og kulturen der man bor.

Eldregenerasjonen skaper nok ikke uro for sitt lokalsamfunn, selv om de også burde gjøre en innsats på språk og kultur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Uansett hvor man flytter, så lenge man har og får barn, er det ganske stygt mot barna å ikke sette seg inn i språket og kulturen der man bor.

Her er jeg helt enig, man må gjøre en innsats. Jeg tror at med norsk asylpolitikk har skutt oss selv litt i beinet ved at vi har tatt inn for mange fra relativt få land. Det gjør nok at utlendinger velger "enkleste løsning" og samler seg i ghettoer med sine egne, og dermed ikke føler behovet for å delta i den norske kulturen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...