Gå til innhold

Å føde mange barn inn i liten leilighet i storby. Barna bor mye ute på gata.


Anbefalte innlegg

Quakecry skrev (6 timer siden):

Kan jo hende flere rett og slett ikke har noe ønske om det da. 

Hvis jeg hadde flyttet til Saudi Arabia så hadde jeg tilstrevd meg å følge landets lover. Men jeg hadde nok ikke tatt til meg alle samfunnets normer. Jeg hadde antageligvis flyttet dit midlertidig i jobbsammenheng. Hvis det hadde vært med familie så antar jeg at vi hadde levd i en slags enklave med Norsk statsborgerskap så lenge staten og arbeidsgiver ønsket å ha oss der. I en tidsbegrenset periode.

Det frustrerende her er at noen evt kan flykte til Norge, mene at Norge, Norsk kultur eller Nordmenn er dårlige greier, be om å få offentlig støtte til livets opphold, og få barn som skal vokse opp i dette samfunnet.

Det henger ikke helt på greip. Skal man komme hit og be om beskyttelse og støtte så bør man ikke mene at de som slipper deg inn og betaler skatt for at du skal få støtte er svin. Skal man oppdra barn i et samfunn så må man ha en tillit til at dette samfunnet er godt nok til at de kan delta i oppdragelsen (takes a villeage…).

 

Jeg mener selvsagt ikke at alle ikke-vestlige innvandrere er som beskrevet over. Men jeg tror at det gjelder mange nok til at man kan reise saklig kritikk. Lær deg Norsk. Nei, alle Norske jenter er ikke horer. Ikke få flere barn enn du har kapasitet til å fostre. Lever sønnen din på fotballtrening og spør om du skal steke vafler på kampen på søndag. Ikke send barnet ditt til hjemlandet ditt som 14-åring for å «unngå at det blir for Norsk».

Så kan man reise saklig kritikk av Norsk kultur. Hvorfor er vi så redd for å slå av en prat med fremmede, og oppfattes som «kalde» av utlendinger? Hvorfor er fokuset for tid og penger  i så stor grad hjemmet vårt? Hvorfor greier vi ikke å omvende de siste rasistene?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (25 minutter siden):

Hvis jeg hadde flyttet til Saudi Arabia så hadde jeg tilstrevd meg å følge landets lover. Men jeg hadde nok ikke tatt til meg alle samfunnets normer. Jeg hadde antageligvis flyttet dit midlertidig i jobbsammenheng. Hvis det hadde vært med familie så antar jeg at vi hadde levd i en slags enklave med Norsk statsborgerskap så lenge staten og arbeidsgiver ønsket å ha oss der. I en tidsbegrenset periode.

Tror det henger veldig sammen med hvor mye du "blir tvunget" til å følge landets normer og lover å gjøre. Folk flest gjør vel det som er enklest for dem, dersom det ikke er av vesentlig ulempe, og i Norge så kan du forsåvidt flykte hit, og ikke trenge å løfte en finger for å leve et bedre liv enn der du kom i fra. Hvorfor skal man etterstrebe å lære seg godt norsk hvis ikke man trenger det? Hvorfor skal man etterstrebe å sikre seg "etnisk" norske kontakter og nettverk hvis ikke man trenger det? Du nevner det også selv, dersom du hadde flyttet til Saudi Arabia, så hadde du gjort akkurat det du måtte for å klare deg.

 

knutinh skrev (30 minutter siden):

Det frustrerende her er at noen evt kan flykte til Norge, mene at Norge, Norsk kultur eller Nordmenn er dårlige greier, be om å få offentlig støtte til livets opphold, og få barn som skal vokse opp i dette samfunnet.

Det henger ikke helt på greip. Skal man komme hit og be om beskyttelse og støtte så bør man ikke mene at de som slipper deg inn og betaler skatt for at du skal få støtte er svin. Skal man oppdra barn i et samfunn så må man ha en tillit til at dette samfunnet er godt nok til at de kan delta i oppdragelsen (takes a villeage…).

Folk flykter hit av flere grunner, noen pga fare for eget liv, andre er lykkesøkere. Uansett grunn, så blir det vanskelig å kreve at de skal være evig takknemelig for at de fikk lov å komme hit, det er ikke slik mennesker fungerer. Hvis du hadde flyktet til Kina, fått bopel og støtte der, så er det ingen automatikk i at du synes de kinesiske styresmaktene, holdningene og befolkningen er tipp topp, resten av livet ditt. Vi som allerede bor her, er jo samstemt om at "det norske liv og lære" er det beste som finnes, det er nok ikke slik for alle de som flytter hit. Over tid, og gitt nok generasjoner så utjevner jo dette seg, forhåpentligvis. 

Det er således viktig at vi har tro på den norske modellen, og så må vi forstå at folk som flykter hit ikke automatisk er enige, men det må jobbes for at deres barn og barnebarn endrer oppfatning. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 11.1.2023 den 7.17):

Uansett grunn, så blir det vanskelig å kreve at de skal være evig takknemelig for at de fikk lov å komme hit, det er ikke slik mennesker fungerer.

Det er således viktig at vi har tro på den norske modellen, og så må vi forstå at folk som flykter hit ikke automatisk er enige, men det må jobbes for at deres barn og barnebarn endrer oppfatning. 

Jeg er uenig med en rekke sider ved det Norske samfunnet. Jeg sier gjerne offentlig hva jeg synes at vi burde endre. Jeg forventer det samme av en innvandrer. Men jeg forakter ikke Norge eller Nordmenn.

Hvis du gjør det og samtidig forventer at det samme Norge og de samme Nordmennene skal brødfø deg så tenker jeg at man burde se seg om etter en annen flekk på jorda.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (10 timer siden):

Jeg er uenig med en rekke sider ved det Norske samfunnet. Jeg sier gjerne offentlig hva jeg synes at vi burde endre. Jeg forventer det samme av en innvandrer. Men jeg forakter ikke Norge eller Nordmenn.

Hvis du gjør det og samtidig forventer at det samme Norge og de samme Nordmennene skal brødfø deg så tenker jeg at man burde se seg om etter en annen flekk på jorda.

Jeg er egentlig enig med deg, men samtidig er det litt vanskelig å forstå hvorfor det i noen tilfeller blir slik. Jeg kan jo forestille meg at det ikke er sikkert jeg hadde blitt fan i eller glad i den nord-koreanske befolkningen til evig tid, selv om de tok meg inn og ga meg tak over hodet og nok penger til mat. 

Så spørs det jo hvor aktivt valget er om å komme hit, og med det så mener jeg at de fleste ikke gjør det, men mange prøver nok hardt på å komme hit, fordi vi er en rik nasjon. Hvis du måtte velge mellom 7-8 land som har en kultur totalt annerledes enn din egen, med helt annet menneskesyn, så hadde du kanskje gjort en vurdering om å dra til det som var rikest og tryggest, uten at det betyr at du automatisk blir glad i styresmaktene, menneskene eller kulturen i det landet. At man burde være takknemmelig for å få hjelp syns jeg også er en selvfølge, men som sagt den varer ikke evig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man har fått opphold i et land og etablert seg der, så synes jeg ikke man skal stilles masse senere særkrav, man skal ha samme meningsfrihet som alle andre, det er selvsagt mer fornøyelig å hjelpe noen som uttaler at de setter pris på hjelpen, enn noen som kritiserer den matende hånden, men hånden som mater skal ikke bruke sin mat som vektstang for å kreve visse responser.

Det finnes nordmenn som går mange generasjoner bakover i landet som mottar hjelp og har negative holdninger om landet eller sine landsmenn, bør disse også finne seg annet sted å bo, få holdningskorrigering, stilles arbitrære krav til, eller er det bare når man er ikke-hvit at dette blir et spørsmål?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):

 At man burde være takknemmelig for å få hjelp syns jeg også er en selvfølge, men som sagt den varer ikke evig. 

Min erfaring etter å ha jobbet noen år med flyktninger er at enkelte har "en gresset er grønnere på den andre siden" mentalitet. Når jeg har spurt enkelte flyktninger hvilket land som de vil ønske å bo i, så er ikke alltid svaret Norge eller hjemlandet, men USA og Sør-Afrika. Hvis man da spør om de har vært i disse landene, så svarer de ofte nei, men de har hørt eller sett på tv/serier at det er så fint der. 

En kollega av meg ble fortalt av en flykting at hen var litt skuffet fordi personen hadde hørt at Norge var et rikt land der alle hadde svømmebasseng i hagen, så mange kommer nok til Norge med feil oppfattelse av landet. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (5 minutter siden):

Hvis man har fått opphold i et land og etablert seg der, så synes jeg ikke man skal stilles masse senere særkrav, man skal ha samme meningsfrihet som alle andre, det er selvsagt mer fornøyelig å hjelpe noen som uttaler at de setter pris på hjelpen, enn noen som kritiserer den matende hånden, men hånden som mater skal ikke bruke sin mat som vektstang for å kreve visse responser.

Det finnes nordmenn som går mange generasjoner bakover i landet som mottar hjelp og har negative holdninger om landet eller sine landsmenn, bør disse også finne seg annet sted å bo, få holdningskorrigering, stilles arbitrære krav til, eller er det bare når man er ikke-hvit at dette blir et spørsmål?

Nei selvfølgelig ikke, men litt takknemlighet synes jeg man kan ha. Ja, det finnes sikkert nordmenn som hater alt norsk, og ja det er kanskje best at de flytter for sin egen mentale helse, må jo være tungt å bo i et land der man synes alt er dritt. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (3 minutter siden):

Min erfaring etter å ha jobbet noen år med flyktninger er at enkelte har "en gresset er grønnere på den andre siden" mentalitet. Når jeg har spurt enkelte flyktninger hvilket land som de vil ønske å bo i, så er ikke alltid svaret Norge eller hjemlandet, men USA og Sør-Afrika. Hvis man da spør om de har vært i disse landene, så svarer de ofte nei, men de har hørt eller sett på tv/serier at det er så fint der. 

En kollega av meg ble fortalt av en flykting at hen var litt skuffet fordi før personen hadde hørt at Norge var et rikt land der alle hadde svømmebasseng i hagen. 

Ja, og jeg tenker det også er naturlig, selv for de som virkelig flykter for sitt liv, å forsøke å komme seg til de beste plassene. Å google "best place to live" mens man flykter over sjøen er ikke en helt utenkelig tanke, selvom man egentlig bare burde være glad hvis man ankommer en tryggere havn enn den man dro fra. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mr.Duklain said:

Nei selvfølgelig ikke, men litt takknemlighet synes jeg man kan ha. Ja, det finnes sikkert nordmenn som hater alt norsk, og ja det er kanskje best at de flytter for sin egen mentale helse, må jo være tungt å bo i et land der man synes alt er dritt. 

Ja, jeg annerkjenner at de fleste liker at folk er takknemmelige, gjerne litt ydmyke også, det er ikke rart.
Jeg liker at folk er takknemmelige og ydmyke.

Men å ikke være takknemlig nok fremstår som en vanskelig ting å skulle korrigere, det er også sært hvis denne korreksjonen avgrenser seg til en spesifikk gruppe.
En annen vanskelighet er jo hvorvidt det er en riktig lesning at denne personen ikke er tilstrekkelig takknemlig, kanskje er vedkommende akkurat så takknemlig som det fordrer seg, men fks. trøbbel med traumer gjør takksomheten vanskelig å gjenkjenne for noen som ikke vet hva traumer ér.

Det er heller ikke en bagatell å reise, etablere seg et annet sted, at man kritiserer stedet man bor er ikke nødvendigvis et utrykk for at man vil bo et annet sted, det kan like gjerne vitne om at man bryr seg nok om sin plass til å ha meninger om hvordan den kunne vært utbedret.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 timer siden):

Ja, jeg annerkjenner at de fleste liker at folk er takknemmelige, gjerne litt ydmyke også, det er ikke rart.
Jeg liker at folk er takknemmelige og ydmyke.

Det er heller ikke en bagatell å reise, etablere seg et annet sted, at man kritiserer stedet man bor er ikke nødvendigvis et utrykk for at man vil bo et annet sted, det kan like gjerne vitne om at man bryr seg nok om sin plass til å ha meninger om hvordan den kunne vært utbedret.

Nei, det å komme til et nytt land er ikke bare bare. Jeg er også enig i at man er kritisk til ting i landet man bor i ikke er det samme som at man vil bo et annet sted. Jeg som er liberalist har ofte fått høre " hvis du ikke liker det, hvorfor flytter du ikke?". Da må jeg forklare til dem at jeg liker godt Norge, men det er aspekter med norsk politikk jeg vil ha annerledes. 

Forskjellen på meg og enkelte flyktninger er jo at jeg ikke selv-isolerer meg med andre liberalister, men forsetter å være en del av det norske samfunnet.  

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Mr.Duklain said:

Forskjellen på meg og enkelte flyktninger er jo at jeg ikke selv-isolerer meg med andre liberalister, men forsetter å være en del av det norske samfunnet.  

Forskjellen på meg og enkelte liberalister er at jeg ikke selv-isolerer meg med andre liberalister, men forsetter å være en del av det norske samfunnet.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (40 minutter siden):

Forskjellen på meg og enkelte liberalister er at jeg ikke selv-isolerer meg med andre liberalister, men forsetter å være en del av det norske samfunnet.  

Finnes nok libralister som også isolerer seg, men tror ikke det finnes områder I Norge der det bare bor liberalister. Noen vil vell argumentere for at Liberstad er et slik sted. Men er vell helst for anarko-kapitalister, og der bor det vell bare sånn typ 5 stykker der nå. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mr.Duklain said:

Finnes nok libralister som også isolerer seg, men tror ikke det finnes områder I Norge der det bare bor liberalister. Noen vil vell argumentere for at Liberstad er et slik sted. Men er vell helst for anarko-kapitalister, og der bor det vell bare sånn typ 5 stykker nå.

Jeg mener ikke å påstå at det ikke finnes innvandrere som isolerer seg, men i så mange ord blir det litt misvisende.
Hvis noen som har bodd i Norge i flere generasjoner bare har hvite venner, så henfaller man ikke dermed til anklager om at vedkommende har isolert seg med bare hvite.
Poenget mitt er at det sjeldent er et bevisst valg, eller et valg som gjøres helt isolert av en enkeltperson, hvorfor gitt person møter et utvalg av befolkningen og knytter nære relasjoner med hvem, handler om flere ting enn at vedkommende insisterer på en isolert tilværelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (3 timer siden):

Hvis man har fått opphold i et land og etablert seg der, så synes jeg ikke man skal stilles masse senere særkrav, man skal ha samme meningsfrihet som alle andre, det er selvsagt mer fornøyelig å hjelpe noen som uttaler at de setter pris på hjelpen, enn noen som kritiserer den matende hånden, men hånden som mater skal ikke bruke sin mat som vektstang for å kreve visse responser.

Det finnes nordmenn som går mange generasjoner bakover i landet som mottar hjelp og har negative holdninger om landet eller sine landsmenn, bør disse også finne seg annet sted å bo, få holdningskorrigering, stilles arbitrære krav til, eller er det bare når man er ikke-hvit at dette blir et spørsmål?

Norge må ta ansvar for Norske borgere - uavhengig av hudfarge. Det innebærer at den sure onkelen fra Søgne som konstant klager på alt i landet fremdeles må få trygda si.

Om noen ønsker å bli Norsk statsborger så er et relevant spørsmål hvorvidt de forakter Norge og Nordmenn. Jeg vil si at hvis du mener at Norge er et møkkaland så bør du i alle fall ikke få statsborgerskap. Uavhengig av hudfarge.

Hvis noen har fått Norsk statsborgerskap i sin levetid, og på ett eller annet tidspunkt har bestemt seg for at Norge er et møkkaland og Nordmenn er utålelige, så vil jeg si at det er synd at vedkommende har fått statsborgerskap. Uavhengig av hudfarge.

Hvis foreldrene dine har fått Norsk statsborgerskap og du er født med Norsk statsborgerskap så er foreldrene dines innflytten irrelevant for hva jeg synes om at du evt hater Norge og de andre folkene som bor her. På samme måte som den (fiktive) sure onkelen min fra Søgne så er det synd. Uavhengig av hudfarge.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, knutinh said:

Norge må ta ansvar for Norske borgere - uavhengig av hudfarge. Det innebærer at den sure onkelen fra Søgne som konstant klager på alt i landet fremdeles må få trygda si.

Ja, du står jo fri til å mene dette, men det er jo samtidig helt umulig å måle i praksis, kravene som stilles for statsborgerskap er at man skal ha en viss kunnskap om Norge, så står heldigvis hver person fri til å mene hva som helst om landet.
Jeg synes respekt og lojalitet er verdier man gjør seg fortjent til, ikke noe man umiddelbart bør kreve, jeg mener det er mange aspekter ved Norge som fordrer respekt og lojalitet, men et krav om at borgerne skal inneha slike følelser ville gitt meg motsatt effekt.

Om det sitter en flyktning fra Libya og er bitter for hvordan norske bomber ødela landet, så tenker jeg at det også er en reaksjon Norge har gjort seg fortjent til.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Et prinsipp er vel å respektere hånden (samfunnet) som gir deg mat og bolig. Dypt religiøse forholder seg ofte mer kun til den store der oppe og takker kun ham. 

Man må ikke aktivt støtte samfunnet man bor i, men barna bør få mulighet til å bli integrert ved hjelp av sine foreldre. Så kan barna som voksne velge sine syn på ulike verdier. 

Å vokse opp med sterkt konservative foreldre eller foreldre som ikke begriper språket og kulturen der man bor, gjør det tøft for barna. Noen få (ofte jenter) tar jo livet sitt som ungdom da de rives i to motstridende kulturer, ser ikke fremtid med alle restriksjoner fra familie i et fritt land. Det kan også være konservative norske religiøse sekter. 

Takknemlighet er å lære om samfunnet man er i. Ikke vise ydmykhet og takke i det daglige. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, plankeby said:

Et prinsipp er vel å respektere hånden (samfunnet) som gir deg mat og bolig. Dypt religiøse forholder seg ofte mer kun til den store der oppe og takker kun ham. 

Man må ikke aktivt støtte samfunnet man bor i, men barna bør få mulighet til å bli integrert ved hjelp av sine foreldre. Så kan barna som voksne velge sine syn på ulike verdier. 

Å vokse opp med sterkt konservative foreldre eller foreldre som ikke begriper språket og kulturen der man bor, gjør det tøft for barna. Noen få (ofte jenter) tar jo livet sitt som ungdom da de rives i to motstridende kulturer, ser ikke fremtid med alle restriksjoner fra familie i et fritt land. Det kan også være konservative norske religiøse sekter. 

Takknemlighet er å lære om samfunnet man er i. Ikke vise ydmykhet og takke i det daglige. 

Men vi har jo sett i flere år nå at det ikke er slik det fungerer. Det er rett og slett ingen stor forbedring og det er en distinksjon på en 2 generasjonsfamilie kontra en norsk en. Det blir jo ikke helt likt. 

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Poenget mitt er at det sjeldent er et bevisst valg, eller et valg som gjøres helt isolert av en enkeltperson, hvorfor gitt person møter et utvalg av befolkningen og knytter nære relasjoner med hvem, handler om flere ting enn at vedkommende insisterer på en isolert tilværelse.

Det er nok  som oftest et bevist valg. Hadde det ikke vært det så hadde det ikke vært slik at etter at de fikk en bostedskommune, så flytter de til Oslo øst så fort de får muligheten. Jeg har ofte hørt fra folk med flyktningbakgrunn si "jeg flytter til Oslo fordi der bor det flest folk fra mitt hjemland": Da kan man ikke si at det er tilfeldigheter eller ubevist valg at de flytter til Oslo-øst. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (32 minutter siden):

Jeg synes respekt og lojalitet er verdier man gjør seg fortjent til, ikke noe man umiddelbart bør kreve,

Tenker du at det finnes noe mellom servilitet og forakt?

Hvis jeg kritiserer det å bo et sted og sammen med mennesker man forakter, er det ekvivalent med å kreve at alle borgere bøyer seg underdanig i støvet?

-k

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Mr.Duklain said:

Det er nok et bevist valg. Hadde det ikke vært det så hadde det ikke vært slik at etter at de fikk en bostedskommune, så flytter de til Oslo øst så fort de får muligheten. Jeg har ofte hørt fra folk med flyktningbakgrunn si "jeg flytter til Oslo fordi der bor det flest folk fra mitt hjemland": Da kan man ikke si at det er tilfeldigheter eller ubevist valg at de flytter til Oslo-øst. 

Merkelig utsagn. Er ikke Norge hjemlandet nå? Er vel bare de som nylig flyktet som sa det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...