Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det ulovlig å betale lite på skatte og betale nesten all skatt på restskatt?


Gjest afbc8...3c1

Anbefalte innlegg

Gjest afbc8...3c1

Er det ulovlig å betale lite på skatte og betale nesten all skatt på restskatt? F.eks. en har lønn på 500 000 kr men oppgir til skatteetaten at lønna vil være på 71 000 kr, vil dette være ulovlig?

Anonymous poster hash: afbc8...3c1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, WiiBoy said:

Det er vel ulovlig å bevist oppgi feil opplysninger til Skatteetaten?

Ingen kan spå om dagen i morgen og han kan argumentere for at det faktisk var den inntekten han trodde han ville få, eksempelvis fordi han hadde planer om å slutte i jobben eller noe tilsvarende.  

Jeg prøver altid å sørge for å skylde litt i skatt så jeg ikke fungerer som en billig bank for staten, men beløpene der oppgis bør naturligvis være realistiske og innenfor hva som faktisk kan bli årets resultat. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (9 minutter siden):

Ingen kan spå om dagen i morgen og han kan argumentere for at det faktisk var den inntekten han trodde han ville få, eksempelvis fordi han hadde planer om å slutte i jobben eller noe tilsvarende.  

Jeg prøver altid å sørge for å skylde litt i skatt så jeg ikke fungerer som en billig bank for staten, men beløpene der oppgis bør naturligvis være realistiske og innenfor hva som faktisk kan bli årets resultat. 

Ja en hvit løgn er greit, men å så og si ikke betale skatt over året ved god lønn kan nok slås ned på. Har dog aldri hørt at det har skjedd. 

 

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
krikkert skrev (På 1.1.2023 den 17.18):

Å gi uriktige opplysninger til skattemyndighetene kan straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år ved forsettlig overtredelse, og inntil 1 år ved grov uaktsomhet. 

Ja, men er det straffbart mtp. på skattekortet så lenge all inntekt blir med på sjølvmeldinga og all skatten blir betalt i tide?

Eg har praktisert litt dette mtp. rammelån i banken, der eg føre over store summar kvar mnd. for å betale så lite rente som mulig for så å passe på å betale inn resten innan fristen for å sleppe rentetillegget på restskatten.

Lenke til kommentar
SirreStrikk skrev (15 timer siden):

Jeg har aldri hatt problemer med å oppgi lav inntekt og betalt 5% skatt i måneden for å deretter betale restskatt med renter når den tid kommer. Staten tjener vell forsåvidt mer på dette da de får renter på skatten i tillegg. 

..da må vel det motsatte også gjelde? Altså betale altfor mye, for å deretter få tilbake skatt med grei rente?

Lenke til kommentar
locked skrev (19 timer siden):

Ja, men er det straffbart mtp. på skattekortet så lenge all inntekt blir med på sjølvmeldinga og all skatten blir betalt i tide?

Eg har praktisert litt dette mtp. rammelån i banken, der eg føre over store summar kvar mnd. for å betale så lite rente som mulig for så å passe på å betale inn resten innan fristen for å sleppe rentetillegget på restskatten.

Hvorfor spør du om noe som står i innlegget du siterer? Ja, det er straffbart, selv om all inntekten blir med på skattemeldingen og skatten blir betalt i tide. 

Den aktuelle straffebestemmelsen i skattebetalingsloven skal verne skattekreditorene mot risikoen for at de blir skadelidende. Selv om du er helt sikker på at du kommer til å klare å betale den skatten så er det fremdeles en risiko for at det ikke skjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...