Gå til innhold

Spania og Skottland lar transpersonar velge juridisk kjønn selv


lada1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, scuderia said:

Redde.. lett krenkelige.. jaja..

 

Du ser ikke noe problem med at en mann dømt til voldtekt kan velge om han vil sone dommen i et kvinnefengsel ?

 

Regner med at du viser samme empati for de som blir utsatt for flest seksuelle overgrep i fengsel, nemlig transpersoner?

Samtidig er det jo fint av deg å ønske at folk som Buck skal sone i kvinnefengsler, hvis han noen gang hadde utført en voldtekt.28946975_10155414437541463_8920434967761473922_o.thumb.jpg.ca74bd4c1c2661a6fb51eecf2218bb38.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, shockorshot said:

Regner med at du viser samme empati for de som blir utsatt for flest seksuelle overgrep i fengsel, nemlig transpersoner?

Samtidig er det jo fint av deg å ønske at folk som Buck skal sone i kvinnefengsler, hvis han noen gang hadde utført en voldtekt.

Så løsningen din er at både transpersonene og de som voldtar transpersonene i dagens fengsler skal flyttes over til kvinnefengsel?

buck? Hva har dette med saken å gjøre.. men for all del. Det er ikke opp til buck selv å avgjøre hvor han skal sone.


 

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Hva er greia med at folk er så redd for at transseksuelle kan få velge dette selv? 

I utgangspunktet så er dette ei fillesak som ikkje burde være særleg problematisk.
Det som er problematisk er at vi har eit samfunn som ikkje er tilpassa det at kjønn kan være noko som endrar seg. Vi har eit samfunn der mange pliktar og rettigheiter er basert på kjønn, det er ikkje sikkert det er rett at kjønn skal være utgangspunktet for slik fordeling, men så lenge det er det så blir det rot når folk enkelt kan endre kjønn sjølv.

Nå veit eg ikkje kva eksakt forslaga i Spania og Skottland går ut på, men om ein opnar for at ein kan bytte juridisk kjønn like enkelt som ein byttar juridisk namn så får vi som samfunn nokre utfordringar når både lovverk og sosiale normer tek utgangspunkt i at folk tilhøyrer eit kjønn heile livet.

Min kritikk mot ei slik lovendring er at det opner for misbruk av samfunnssystema som vi då må bruke mykje tid på å lukke. Det er heilt greit for meg om det å bytte juridisk kjønn er noko som ein kan gjere ein gong i livet, f.eks. ved at ein på 18 års dagen kan ta stilling til om ein vil ha det eine eller andre som juridisk kjønn. Men eg synes ikkje det skal være slik at ein endrar kjønn til kvinne for å få ekstrapoeng når ein skal ta høgare utdanning, for deretter å endre kjønn til mann etter utdanning for å ha ein statisk muligheit til å få ein betre jobb som nyutdanna, så bytter ein kjønn til kvinne for å kreve å bli kvotert inn i ei leiarstilling, når ein har fått leiarjobben så bytter ein kjønn til mann igjen av omsyn til at menn statistisk sett får meir i lønnsauke, før ein igjen bytter kjønn til kvinne for å kunne hevde seg heilt i toppen av kvinneidretten.

Dette treng ikkje nødvendigvis å bli problematisk, men vi burde hatt eit langt meir likestilt samfunn før vi gjer juridisk kjønn veldig flytande. Vi har blant anna mange institusjonar som i dag er kjønnsdelt av ulike grunnar, ofte på grunn av sikkerheita til dei andre brukarane, då ofte knytt til vold. Vi har eigne kvinnefengsel, vi har eigne psykiatriske institusjonar som er kjønnsdelte, vi har delt opp garderober og dusjar, vi har eigne krisesenter for kvinner og barn og eit anna krisesenter for menn, osv.
Eg reknar med at dei aller aller fleste tidligare menn som bytter juridisk kjønn til kvinne både oppfører seg skikkeleg og byttar kjønn av dei rette grunnane. Likevel vil ei slik lovendring gjere samfunnsstrukturen utsett for misbruk frå dei som brukar dette systemet for personleg vinning.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, scuderia said:

Så løsningen din er at både transpersonene og de som voldtar transpersonene i dagens fengsler skal flyttes over til kvinnefengsel?

buck? Hva har dette med saken å gjøre.. men for all del. Det er ikke opp til buck selv å avgjøre hvor han skal sone.


 

 

Vel løsningen min er i alle fall ikke å putte folk som ser ut som kvinner i et fengsel med bare menn, fordi de var en gang født som en mann. Siden du er veldig opptatt av å hindre seksuelle overgrep i fengsel, hva ser du for deg er løsningen for å skjerme de som er mest utsatt for det?

Buck er en illustrasjon av hvordan transpersoner som i så fall må sone i kvinnefengsler ser ut som, hvis de må sone i fengsel for hva som er det samme som deres biologiske kjønn. Er du komfortabel med at folk som ser ut som han gjør det?

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, lada1 said:

Jeg antar at hvem som helst da kan skifte frem og tilbake? Det kunne vel bety farvet til kjønnskvotering i samfunnet? Og en far kan bli "mor" når det måtte passe?

Er ikke dette allerede realiteten her i Norge og da? Vi kan alle skifte kjønn når vi vil ifølge Helsenorge.

"Lov om endring av juridisk kjønn innebærer at du, basert på egen opplevelse av kjønn og kjønnsidentitet, får bestemme hvilket juridisk kjønn som skal framgå av folkeregisteret og personnummeret."

 

Mine pronomen er: Hvalfinne / Helikoptertur

  • Liker 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, shockorshot said:

Vel løsningen min er i alle fall ikke å putte folk som ser ut som kvinner i et fengsel med bare menn, fordi de var en gang født som en mann. Siden du er veldig opptatt av å hindre seksuelle overgrep i fengsel, hva ser du for deg er løsningen for å skjerme de som er mest utsatt for det?

Buck er en illustrasjon av hvordan transpersoner som i så fall må sone i kvinnefengsler ser ut som, hvis de må sone i fengsel for hva som er det samme som deres biologiske kjønn. Er du komfortabel med at folk som ser ut som han gjør det?

Er ikke godt å si hva løsningen din er siden du bare svarer med spørsmål.

Du er veldig opptatt av buck men det du ikke ser er at med lovgivningen som faktisk diskuteres så er det ikke opp til andre enn buck å bestemme om han skal i kvinnefengsel eller ikke. Og det samme med menn som liker å voldta kvinner.

Hva jeg eller du er komfortabel med spiller ingen rolle siden lovforslaget fratar samfunnet bestemmelsesrett over definisjonen på mann kvinne. Om det blir slik kan man like gjerne droppe begrepet kjønn med all den urett som det medfører.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (8 minutter siden):

Hat.. redde… lett krenkelige.. irrasjonell frykt..

Flinke til å sette merkelapper på andre mennesker i det minste.

Hva er nå disse parallellene ? Eller blir det bare enda en påstand som hverken forklares eller dokumenteres.

Hva tenker du rundt de negative effektene av en slik lovendring?

Tenkte mest generelt og det trans-hatet som florerer der ute. Ikke spesifikt opp mot denne saken, eller at det er noe hatefullt med problemstillinger i forbindelse med den.

Vet ikke hva du ber meg dokumentere, det var bare min egen synsing og teori om hvorfor det bygger seg opp motstand, hat og hets mot minoriteter og deres rettigheter - det være seg f.eks innvandrere, homofile eller transpersoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (5 minutter siden):

Da vil jeg anbefale å ikke dra frem hat i debatten før du mener det har skjedd der. Når du gjør dette leser folk det som at du nettopp har lest noe du oppfatter som hatefullt.

Det er enormt med hat i forbindelse med disse nyhetene fra Spania og Skottland. Det er det alltid så lenge skeive i det hele tatt nevnes. Lovendringene kommer som resultat av stigmatisering og hat. Motstand mot diskriminering og hat er en sentral del av hvorfor det er juridisk utvikling og politisk fremgang på området i så mange land.

I Skottland var det eksempelvis en anti-trans- demonstrant i Holyrood-kammeret som begynte å rope ukvemsord om at transpersoner er «perverse» og dro opp skjørtet for å vise det som så ut som pålimt kjønnshår - foran et barn. Det var politikere som ytret at transpersoner er «pedofile».

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (13 minutter siden):

Bra verden går fremover. Er vanskelig å forstå all motstanden..

Jeg tror det er sunt med "motstand" mot kjønnskorrigerende hormonbehandling og kirurgi, spesielt på unge personer. Siden det har økt i populæritet å "skifte kjønn" (ref: Økningen av pasienter er flerdoblet i løpet av en tiårsperiode, viser årsapporten fra Nasjonal behandlingstjeneste for transseksualisme (NBTS) ) bør det stilles strenge krav til å gjøre noe irreversibelt.

Kilde: https://www.nettavisen.no/livsstil/svenske-leger-advarer-ungdommer-angrer-pa-kjonnskorrigering/s/12-95-3423649272

Endret av KarvaBlad
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...