Gå til innhold

Spania og Skottland lar transpersonar velge juridisk kjønn selv


lada1

Anbefalte innlegg

Kakeshoma skrev (24 minutter siden):

Bra verden går fremover. Er vanskelig å forstå all motstanden..

Mnja... Som nevnt i et innlegg over her så er jo samfunnet lagt opp i stor grad til førstehåndssortering bygget på kjønn. Så når man kan hoppe frem og tilbake så er det vel ikke så fryktelig vanskelig å se at det kan bli problemer i kjølvannet av det om man ikke også endrer mange andre ting i samfunnet samtidig (eller helst først).

Hvorfor dette er vanskelig å se er hva jeg ikke skjønner.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, KarvaBlad said:

Jeg tror det er sunt med "motstand" mot kjønnskorrigerende hormonbehandling og kirurgi, spesielt på unge personer. Siden det har økt i populæritet å "skifte kjønn" (ref: Økningen av pasienter er flerdoblet i løpet av en tiårsperiode, viser årsapporten fra Nasjonal behandlingstjeneste for transseksualisme (NBTS) ) bør det stilles strenge krav til å gjøre noe irreversibelt.

Det bør være på plass et godt behandlingssystem for de som sliter med kjønn og identitet.
Nå er jo systemet bedre enn det var, samt at stigmaet er ørlite grann mindre, at det er en økning i pasienter, kan vitne om at ting er blitt bedre ifølge aktivistene ved Oslo universitetssykehus:

Mye er forandret de siste ti årene. Transseksualisme har mer og mer utviklet seg til å bli en ungdomsdiagnose.
Dette skyldes blant annet endrede utrednings- og behandlingstilbud, bedre informasjon men ikke minst at stadig flere velger å stå frem i stedet for å leve i det skjulte
, sier avdelingsleder Ira Haraldsen ved Psykosomatisk avdeling.

Det er smart å være varsom når det kommer til store medisinske inngrep, men man skulle vel tro at tusenvis av år med stigma og utenforskap ville korrigert de transseksuelle dersom det fungerte på den måten, det fordrer jo også at motstanden er fundamentert i omsorg og kjærlighet, noe de siste års heksejakt mot transpersoner ikke bærer preg av.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (14 minutter siden):

Så når man kan hoppe frem og tilbake så er det vel ikke så fryktelig vanskelig å se at det kan bli problemer i kjølvannet av det om man ikke også endrer mange andre ting i samfunnet samtidig (eller helst først).

Ser ut som det er veldig strengt, og at man ikke kan hoppe frem og tilbake. Det er også opp til to års fengselsstraff for misbruk av ordningen.

https://www.gov.scot/publications/gender-recognition-reform-scotland-bill-more-information/

https://www.gov.scot/news/gender-recognition-reform-bill-passed/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Tenkte mest generelt og det trans-hatet som florerer der ute. Ikke spesifikt opp mot denne saken, eller at det er noe hatefullt med problemstillinger i forbindelse med den.

Vet ikke hva du ber meg dokumentere, det var bare min egen synsing og teori om hvorfor det bygger seg opp motstand, hat og hets mot minoriteter og deres rettigheter - det være seg f.eks innvandrere, homofile eller transpersoner.

Hvilket trans-hat? Hvor finnes dette?

Du kan ikke tolke all motstand mot slike lover som hat uten grunnlag.  
 

Quote

Det er mange paralleller til nåtidens transdebatt og hvordan homofile ble behandlet før. 

Hva er disse parallellene?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (55 minutter siden):

Det er smart å være varsom når det kommer til store medisinske inngrep, men man skulle vel tro at tusenvis av år med stigma og utenforskap ville korrigert de transseksuelle dersom det fungerte på den måten, det fordrer jo også at motstanden er fundamentert i omsorg og kjærlighet, noe de siste års heksejakt mot transpersoner ikke bærer preg av.

At noe er imperfekt i dag er ikke et godt argument for å hoppe halseløst ut i noe ukjent. "jeg har prøvd å bruke ord til å få ungene til å sitte stille ved bordet i 10 år, og fremdeles bråker de noen ganger. Da er det nok best å prøve å gi dem juling"

At det finnes hatefulle mennesker der ute er ikke noe godt argument mot å være skeptisk til irreversibel kirurgi på barn og unge. "det finnes sosialister som opptrer hatefullt. Derfor tror jeg at sosialisme er et feilskjær"

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Snikpellik said:

Ser ut som det er veldig strengt, og at man ikke kan hoppe frem og tilbake. Det er også opp til to års fengselsstraff for misbruk av ordningen.

https://www.gov.scot/publications/gender-recognition-reform-scotland-bill-more-information/

https://www.gov.scot/news/gender-recognition-reform-bill-passed/

Står ingenting der om at man ikke kan hoppe frem og tilbake. Er noe om at man må leve som det andre kjønnet i 2 år eller ha påbegynt behandling. Førstnevnte er selvoppfattet så egentlig fritt frem..

Ikke for misbruk av ordningen men for falsk søknad uten at de beskriver hva det kan være. Ingen kan uansett bli dømt for dette siden det er selvoppfattet. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Just now, knutinh said:

At noe er imperfekt i dag er ikke et godt argument for å hoppe halseløst ut i noe ukjent.

At det finnes hatefulle mennesker der ute er ikke noe godt argument mot å være skeptisk til irreversibel kirurgi på barn og unge.

Hvis du mener du motsier noe jeg har påstått med dette så må du gjerne tydeliggjøre det.

At det finnes natt betyr ikke at det ikke finnes dag.

At månen er langt borte betyr ikke at man ikke skal bry seg om å være tilstedet her, nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Hvis du mener du motsier noe jeg har påstått med dette så må du gjerne tydeliggjøre det.

"Det er smart å være varsom når det kommer til store medisinske inngrep, men man skulle vel tro at tusenvis av år med stigma og utenforskap ville korrigert de transseksuelle dersom det fungerte på den måten,"

Du viser til lang historie med stigma og utenforskap, at folk på tross av dette har vært transseksuell, og at det dermed ikke har noen funksjon å yte motstand mot ønsker om hormonbehandling og kirurgi. Dette kritiserer jeg ved at selv om folk var transseksuelle for 100 eller 1000 år siden på tross av motstand, så er det ikke gitt at menneskeheten får det bedre om vi gir frislipp av slik behandling.

"det fordrer jo også at motstanden er fundamentert i omsorg og kjærlighet, noe de siste års heksejakt mot transpersoner ikke bærer preg av."

Du viser til heksejakt mot transpersoner, bruker det til å støtte at motstanden mot inngrep er basert på noe annet enn omsorg og kjærlighet (hat?), og slutter derfor at det ikke er smart å være varsom med store medisinske inngrep. Dette kritiserer jeg ved at eksistensen av hat ikke betyr noe fra eller til for om et argument er gyldig.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk som klargjør.

Just now, knutinh said:

Du viser til lang historie med stigma og utenforskap, at folk på tross av dette har vært transseksuell, og at det dermed ikke har noen funksjon å yte motstand mot ønsker om hormonbehandling og kirurgi. Dette kritiserer jeg ved at selv om folk var transseksuelle for 100 eller 1000 år siden på tross av motstand, så er det ikke gitt at menneskeheten får det bedre om vi gir frislipp av slik behandling.

Det fordrer også at jeg etterlyser frislipp, når jeg understreker viktigheten av varsomhet, og et godt behandlingssystem for de som sliter med kjønn og identitet.
At transseksualisme ikke forsvinner selv etter årtusen med forfølgelse og undertrykkelse, viser at det er en andel av mennesker som har denne tilstanden, helt uavhengig av hvor sure dette gjør menneskene som ikke har denne tilstanden.
Endringen storsamfunnets syn på transpersoner innebærer er hvor god hjelp de får tilgang til, eller i hvor stor grad de må gjemmes bort.
At behandlingssystemet blir bedre av masse lekmenn med moralsk indignasjon, tror jeg ikke på.

Quote

Du viser til heksejakt mot transpersoner, bruker det til å støtte at motstanden mot inngrep er basert på noe annet enn omsorg og kjærlighet (hat?), og slutter derfor at det ikke er smart å være varsom med store medisinske inngrep. Dette kritiserer jeg ved at eksistensen av hat ikke betyr noe fra eller til for om et argument er gyldig.

Så når jeg skriver i teksten du siterer at det er viktig å være varsom, så lyver jeg? Du siterer meg jo i samme innlegg.
Folk må gjerne ha faglige eller emosjonelle innspill til behandlingen transmennesker skal gjennomgå, jeg kan ikke kommentere ytterligere på slike innspill uten å ha et konkret argument å ta utgangspunkt í.
Innspill og forslag er bare så gode som de er, selvsagt er det innholdet i argumentet som er relevant, fremfor emosjonen personen hadde da hen kom med det.
Samtidig som jeg tror behandling av transmennesker født ut av omsorg, vil være bedre, enn behandling født ut av hat.

Jeg må også inrømme at det er lite fristende å inngå noen dypere diskusjon med deg, all den tid du bare forlater utvekslingen og reverserer tilbake til det du sa i utgangspunktet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
scuderia skrev (56 minutter siden):

Hvilket trans-hat? Hvor finnes dette?

Jeg tenker det ikke bør være nødvendig å dokumentere i detalj at det rettes mye av hat mot transpersoner. Dette er veldig godt kjent.

Alt fra profilerte politikere som dømmer transpersoner som «pedofile» til hets, trakassering, vold og hatkriminalitet. Det er dessverre utbredt mot transpersoner og andre skeive, bare på grunn av deres identitet eller legning.

Sitat

Du kan ikke tolke all motstand mot slike lover som hat uten grunnlag. 

Det har jeg heller ikke gjort.

Sitat

Hva er disse parallellene?

Hat og undertrykkelse mot kjønns- og seksuelle minoriteter har mange fellesnevnere. Her er en rapport til FN om dette.

https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/HRBodies/CEDAW/AccesstoJustice/IGLHRC.pdf

Ofte er det også omfattet av samme lovverk og jurisdiksjon.

Videre brukes mye av den samme retorikken. Som for eksempel at de er «ekle», at de skal «holde seg unna barn», beskyldninger om «pedofili», «grooming» og annen dehumanisering. Det har alltid vært sånn. Mye er blitt nedkjempet og gjort for homofiles rettigheter og aksept i samfunnet, og nå er det på vei også for transpersoner. Da kommer det motstand, og iblant bikker denne motstanden over i trakassering og hets.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som at det kommer til å bli mer misbruk og overgrep fremover når slik politikk føres. 

Quote

Male prisoners changing gender under self-ID to 'escape men's jails and get access to women'

After figures show that half of the transgender inmates in Scotland only began transitioning AFTER they were put behind bars, Alba MP Kenny MacAskill warns the system is being abused. In response to a Freedom of Information request, the SPS disclosed that six trans prisoners have "current or previous" convictions for sex offences.

He said: “This is extremely worrying. The statistics confirm the anecdotal evidence that some male prisoners are opting to self ID as females not through any desire to transgender but to avoid being imprisoned in the male estate.

"That is an abuse of the system and a threat to vulnerable women. It’s one thing protecting the rights of transgender prisoners but quite another to be facilitating what’s a fraud and extremely harmful. Current SPS policy seems to be failing and this abuse and injustice must end."

 

Quote

Some female prisoners in Scotland have revealed they feel threatened by transgender inmates, with those who have suffered previous violence and abuse being particularly vulnerable.

Emily told Dr Maycock of a transgender prisoner who was still "acting like a man", explaining: "Well, wait a minute, you’ve still got that strength and whatever. You’re still acting like a man here. Like trying to get like authority over you."

She went on to say some transgender inmates were simply putting on an "act" to get into a women's jail, including some men serving time for sex offences.

Emily said: "And this transgender had been telling the paedophiles, how to get over to female jail, over to the female side. That is one thing I won’t stick for, like, a beast to transgender. Don’t come over to a female jail when you raped two lassies."

 

Quote

The Scottish Prison Service (SPS) is facing criticism over a decision to send a trans woman paedophile to an all-female jail.

Around 60 protesters gathered outside Cornton Vale to demonstrate against the “outrageous and completely inappropriate” transfer of Katie Dolatowski to the prison near Stirling.

Dolatowski is awaiting sentencing after pleading guilty to assaulting a fellow inmate while detained alongside male prisoners in January 2021.

She had been serving a sentence at Polmont Young Offenders’ Institution for assault.

The SPS decision was criticised by campaigners and the Scottish Conservative party, and comes against the backdrop of controversial gender reforms going through Holyrood.

“It is just outrageous and completely inappropriate – nobody should agree that this is the right thing to do,” said Kate Coleman, director of the Keep Prisons Safe campaign group.

“Female prisoners are vulnerable – they have faced high incidences of domestic violence and sexual assault.”


 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Just now, knutinh said:

Takk, da parkerer vi bare den diskusjonen.

Bare for ordens skyld, legg merke til at du utelater biten av sitatet hvor jeg sier; all den tid du bare forlater utvekslingen og reverserer tilbake til det du sa i utgangspunktet.

Jeg er altså åpen for å diskutere med deg, men du må være villig til å delta i diskusjonen også når det viser seg at du kan ha tatt feil.

God jul.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, Snikpellik said:

Jeg tenker det ikke bør være nødvendig å dokumentere i detalj at det rettes mye av hat mot transpersoner. Dette er veldig godt kjent.

Alt fra profilerte politikere som dømmer transpersoner som «pedofile» til hets, trakassering, vold og hatkriminalitet. Det er dessverre utbredt mot transpersoner og andre skeive, bare på grunn av deres identitet eller legning.

Det har jeg heller ikke gjort.

Hat og undertrykkelse mot kjønns- og seksuelle minoriteter har mange fellesnevnere. Her er en rapport til FN om dette.

https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/HRBodies/CEDAW/AccesstoJustice/IGLHRC.pdf

Ofte er det også omfattet av samme lovverk og jurisdiksjon.

Videre brukes mye av den samme retorikken. Som for eksempel at de er «ekle», at de skal «holde seg unna barn», beskyldninger om «pedofili», «grooming» og annen dehumanisering. Det har alltid vært sånn. Mye er blitt nedkjempet og gjort for homofiles rettigheter og aksept i samfunnet, og nå er det på vei også for transpersoner. Da kommer det motstand, og iblant bikker denne motstanden over i trakassering og hets.

? Nå trenger ikke jeg å forholde meg til resten av verden. Her i Norge er det ingen lover mot trans personer heller motsatt. De heies frem av politikere og makten og motstanden kommer fra grasrota, folk flest som syntes det går litt for langt. Det er så langt unna homofiles kamp som det går.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...