Gå til innhold

Når er det forsvarlig å kjøre med sommerdekk på vinteren


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Så, jeg var dum og fikk ikke skiftet dekk før snøen kom i år. Det er såklart bare min egen feil. Så bilen har stått de siste ukene. Men nå begynner snøen og forsvinne samt temperatur øker. Jeg må kjøre å hente dekk samt kjøre til verksted for å få byttet.

Hvor lenge bør jeg vente? Hvilken temp er 'ok'? Må all snø være borte eller holder det at veiene er fri for snø?

I mitt hode er det ok om veiene er bare og temperatur er høy nok til at det ikke fryser(>5 ish?). Men er det ok?

 

Såklart kan jeg bruke en annen bil til å hente dekk og skifte på stedet, men ønsker helst å unngå det.

Det er vell fortsatt slik at det er lov å kjøre etter forholdene, så lenge det er forsvarlig ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (Akkurat nå):

Sommerdekk funker dårlig under 7 grader. Og funker ikke i det hele tatt på snø/is. Jeg ville ikke kjørt før all snøen var vekke og det var 5-6 grader.

Ja det er det jeg tenker også, bare veier med 5+ grader. Kjører absolutt ikke om det er snø/is noen deler av veien. Tenker dette bør være innenfor for en kort tur

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Såklart kan jeg bruke en annen bil til å hente dekk og skifte på stedet, men ønsker helst å unngå det.

Det er vell fortsatt slik at det er lov å kjøre etter forholdene, så lenge det er forsvarlig ?

Du risikerer å måtte vente til våren hvis du skal kjøre med sommerskodd bil.

Definisjonen av «forsvarlig» er subjektiv og ved evt. uhell vil nok forsikringsselskapet bruke kalenderen før øyeblikkets temperatur/vær.

Bruk annen bil eller spør en venn….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (Akkurat nå):

Du risikerer å måtte vente til våren hvis du skal kjøre med sommerskodd bil.

Definisjonen av «forsvarlig» er subjektiv og ved evt. uhell vil nok forsikringsselskapet bruke kalenderen før øyeblikkets temperatur/vær.

Bruk annen bil eller spør en venn….

Med bare veier og 5+ så tror jeg dette er relativt liten kjangs for. Men om en beveger seg ut i snøen er det såklart ikke bra. Noe jeg ikke har tenkt til 

Lenke til kommentar
Valkyria skrev (6 minutter siden):

For å unngå risiko, kan du ikke bli med en venn eller familiemedlem for å hente vinterdekkene og bytte dem selv? En jekk koster lite, og å kunne bytte dekk er noe enhver bileier burde være i stand til.

Jo det går helt fint, men ønsker helst å unngå det. Jeg venter heller til det er forsvarlig.

Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (5 minutter siden):

Kan være relativt store temperatursvingninger på korte avstander, så bør sjekke hele strekningen på forhånd da.. Dumt om det er 5 grader og sol der du starter, og 0 grader og is i neste sving :)

Jo absolutt, dette er veldig korte avstander så det svinger veldig lite. Men jeg har måler i bilen, så kryper den ned kan jeg alltids snu:)

Lenke til kommentar

Er vel alltid risiko å bli medlem av millionklubben. Selv om du kjører plettfritt så kan en jo møte på en uvetig sjåfør som smeller i deg. Og kyniske forsikringsadvokater kan jo finne på å gå etter deg siden du kjørte på sommerdekk. I 999 av 1000 tilfeller vil det nok gå helt problemfritt.

Ikke at dette var svar på spørsmålet ditt men.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I følge Statens Veivesen så er kravene til dekkene først og fremst styrt ut i fra datoer.

Fra første november til første søndag etter påske så er kravet dekk med 3 mm mønsterdybde. I sommer perioden så er kravet 1.6 mm mønserdybde. Det ser ikke ut til å være noe krav om "vinterdekk".

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/dekk-og-kjetting/

Det finnes sikkert noen tillegskrav ett eller annet sted om at man skal ha kontroll over kjøretøyet og at det skal være godt nok skodd osv.

Det er vel ikke så vanlig at politiet løper etter en og måler mm mønster i dekkene. Problemstillingen kommer vel først og fremst "på spissen" hvis det skjer en ulykke.

Hvis det er 2-3 plussgrader og bare veier og det dreier seg om "småkjøring" i lav hastighet, og med 3 mm mønsterdybde i dekkene, så ville jeg fulgt godt med på veien foran meg for å observere mulige områder med is, og så ville jeg ha kjørt.

Hvis det ligger en sørpe av snø og vann på veien, som gjør det punktvis speilglatt, da ville jeg ikke ha kjørt. Man må hele tiden observere og risikovurdere slik at kjøringen blir sikker, og så må man overholde det formelle regelverket.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Vintrene er vel stort sett ganske milde på vestlandet etter min erfaring. Lenger nord er det verre, her ligger det 30-40 cm snø og det vil nok bli liggende til våren. Delvis bare veier på hovedveien dog, mye salting. Men småveiene kan være skumle. Kjør etter forholdene, om nødvendig kjør halvparten av normal fart så bør dette gå helt fint med mindre det er kompakt snø og isdekke.

Lenke til kommentar

Stor risiko hvis noe skulle hende, jeg ville ikke tatt sjansen.

Må innrømme at jeg har kjørt midtvinters på innlandsføre med sommerdekk en gang. Skikkelig snø- og isføre. Jeg skulle hente bilen til et familiemedlem, han hadde vært flere måneder på helsehus siden sommertider. Ifølge familiemedlemmet var det vinterdekk på bilen, han hadde ikke brukt den siden foregående vinter. Jeg hentet bilen sent på kvelden, det var mørkt. Jeg kjørte bilen hjem, tok til og med en stopp/start i en bakke på den private veien opp mot huset mitt (ville teste firehjulstrekken...).

Ble litt blek da jeg kikket på bilen dagen etter og fant sommerdekk. Det viste seg at en snill nabo som hjalp familiemedlemmet med mye forskjellig hadde satt på sommerdekkene på våren uten å si ifra om det. Heldigvis bortimot ubrukte og ikke veldig gamle dekk, og de fungerte oppsiktsvekkende bra på vinterføre i -10.

Endret av TAC-2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Det er vell fortsatt slik at det er lov å kjøre etter forholdene, så lenge det er forsvarlig ?

Joda og jeg tenker at du merker ganske kjapt om det er forsvarlig eller ikke ved å ta en akselerasjon- og bremsetest.  Er litt som å spørre når maten har blitt dårlig; bruk sansene dine. 

Har et enkelt år også vært for sent ute og måtte kjøre en liten distanse på lett snø med sommerdekkene i et lite tettsted der man ikke rydder veiene så godt, men tilpasses farten og avstanden, går det greit om det er en kort distanse. 

Lenke til kommentar

Bar asfalt og kun noen få varmegrader er da ingen problem med sommerdekk ... Er jo sånn hele våren og høsten uten at det er et problem.

Jeg har selv kjørt med sommerdekk en gang det var rundt 0 grader. Dette var en tur for å få hentet de nye vinterdekkene. Med lav fart og regelmessige bremsetester var det overhodet ikke noe problem.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (6 minutter siden):

Bar asfalt og kun noen få varmegrader er da ingen problem med sommerdekk ... Er jo sånn hele våren og høsten uten at det er et problem.

Jeg har selv kjørt med sommerdekk en gang det var rundt 0 grader. Dette var en tur for å få hentet de nye vinterdekkene. Med lav fart og regelmessige bremsetester var det overhodet ikke noe problem.

Ja jeg ser de fleste tenker likt som oss, det er betryggende.

Neste uke er det meldt rundt 7/8 grader stort sett og regn. Veiene er stort sett bare allerede(foruten stikkveier, der er det litt is nå) så jeg regner med at jeg trygt kan gjennomføre dette i midten av neste uke. Men jeg ser an forholdene, såklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...