Gå til innhold

Når er det forsvarlig å kjøre med sommerdekk på vinteren


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Har selv kjørt i 10cm snø og slaps med sommerdekk, absolutt ikke å anbefale men det funket så lenge man tar det ekstremt forsiktig.
Startet å snø uventet når jeg var på jobb og vinterdekkene var hjemme, de siste ca 500 meterne var det snø(bart og fint føre ellers).

Jeg ville passet på når jeg kjørte, kjør etter sola har vært oppe en stund og forhåpentligvis smeltet isen som kan legge seg over natten. 
Det er så klart risiko med det, men kjører man veldig forsiktig, saktere enn ellers og holder veldig god avstand til alt så bør det gå greit.
Jeg ville ikke vært veldig bekymret om man gjør det så forsvarlig man kan ellers. Og som du sier, se an forholdene når du skal kjøre.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om vegen er fri for snø/is så er det forsvarleg også med sommardekk. Om det er på grunn av at det er plussgrader eller saltlake utgjer liten forskjell. Ein må likevel ta høgde for at kuldegrader gjer at sommerdekka får ekstra dårleg grep. 

Det som er vanskeleg er å vurdere om vegen er fri for snø alle stadar. Særleg om det er saltinga som har fjerna isen så kan du fort møte på parti med lite salting. 

Lenke til kommentar

Dagen du velger å kjøre, sørg for å ha avtale med verkstedet i tilfelle politiet stopper deg. Så de kan bekrefte at du har time der eller at de vet om deg, da vil nok politiet være runde i kantene hvis det er sånn nogenlunde greie kjøreforhold. Politiet kan fint finne på å ringe for å høre om du prater sant.

Kanskje ikke veldig sannsynlig, men dem er jo ute å har kontroller stadig vekk.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
41 minutes ago, DukeNukem3d said:

Dagen du velger å kjøre, sørg for å ha avtale med verkstedet i tilfelle politiet stopper deg. Så de kan bekrefte at du har time der eller at de vet om deg, da vil nok politiet være runde i kantene hvis det er sånn nogenlunde greie kjøreforhold. Politiet kan fint finne på å ringe for å høre om du prater sant.

Nå lever vi jo stort sett i en rettsstat. Det er ikke slik at politiet kan finne på sine egne regler, uten at dette har hjemmel i lov eller forskrift. Man behøver ikke å gjøre en avtale med verkstedet for å ha et alibi, i det tilfellet at man skulle påtreffe en politimann, som er opptatt av å utarbeide sin egen lovgivning.

Hvis det er fullt ut lovlig å kjøre med sommerdekk hele året, hvis man sørger for god nok sikkerhet, da er det slik det er. Her er noe info fra NAF.

Quote

Det vil si at det i Norge ikke er krav til hvilke dekk du skal bruke på bilen på om sommeren eller vinteren. Det er du som sjåfør som er ansvarlig for å påse at bilen har tilstrekkelig med veigrep under alle forhold.

 https://nye.naf.no/bilhold/dekk/krav-til-monsterdybde-pa-dekk

Hva som er ansvarlig det kommer vel i praksis mer ann på sjåføren enn på dekkene. Noen sjåfører kjører forsiktig i 20-30 år, sommer og vinter, uten uhell eller ulykker. Andre krasjer sånn av og til og titt og ofte, når muligheten byr seg.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (28 minutter siden):

Nå lever vi jo stort sett i en rettsstat.

Det har faktisk skjedd meg at de ringte og sjekket om jeg pratet sant da jeg sa jeg var på vei til verksted. Det var for noe annet enn dekk, dog. Så hva denne regla om rettsstat har med saken å gjøre vet jeg ikke. Politiet kan utøve skjønn.

Siden jeg var på vei til verksted så gikk det greit den gangen.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Jo absolutt, dette er veldig korte avstander så det svinger veldig lite. Men jeg har måler i bilen, så kryper den ned kan jeg alltids snu:)

Den diskusjonen og med de argumentene, vil du tape hvis du møter skarpskodde forsikringsadvokater.
Husk at du ikke er alene på veien.

Risiko for at du må betale hele eller deler av et evt. forsikringsoppgjør, er stor.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (31 minutter siden):

Den diskusjonen og med de argumentene, vil du tape hvis du møter skarpskodde forsikringsadvokater.
Husk at du ikke er alene på veien.

Risiko for at du må betale hele eller deler av et evt. forsikringsoppgjør, er stor.

Om det er bart og mildvær? Har du en eneste sak å vise til der det har vært tilfellet?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Inspector said:

Den diskusjonen og med de argumentene, vil du tape hvis du møter skarpskodde forsikringsadvokater.

Forskriftskravet er altså 3mm mønsterdybde og skodd etter føreforhold. Sommerdekk i sju plussgrader, og det har vært plussgrader i et døgn eller to vil ikke jeg se på som unormalt.

Lenke til kommentar

Det som er rettsprinsippet, det er at man alltid skal tilpasse fart og andre faktorer slik at man har fullt herredømme over kjøretøyet.

Veitrafikkloven §6:

Quote

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§6

Prinsippene for fordeling av skyld ved trafikkulykke blir jo de samme som ellers og i andre situasjoner.

Mister man herredømme over eget kjøretøy og sklir over i motsatt kjørebane, da har man ikke fullt herredømme og man er skyld i ulykken.

Er det den andre føreren som mister kontroll og sklir over i min kjørebane, slik at det blir en ulykke, da er det den andre føreren som sitter med skylden.

Oppfyller man kravene til 3 mm mønsterdybde og har man full kontroll, da oppfyller man alle kravene i regelverket.

Hva som kreves for "full kontroll" det vil vel også kunne variere litt med bilførerens erfarings og kompetansenivå. Kanskje like mye det, som den typen dekk man benytter seg av og antall mm mønsterdybde.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
5 hours ago, Inspector said:

Hvorfor gamble i en sak hvor det er enkelt å redusere risiko og unngå mulige/kostbare tvister ?

Noen hevder også å ha full kontroll i 110 km/t på motorvei selv om det er tåke…….

Man må kunne risikovurdere. I 10 km/t og på glatt vei, så er risikoen for en alvorlig ulykke lav. I 110 km/t i tåke, så er risikoen høy.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (6 timer siden):

Nå er det nå også meldt regn og 8 varmegrader vestlandet i morgen. Da er sommerdekkene "bedre skodd" enn piggfrie vinterdekk.

Ville siktet på midten av morgendagen.

 

 

Ja planen er i morgen, om snø/is er borte fra sidegatene. Det er allerede helt fint å kjøre på hovedveiene nå som det stiger over 5+ og regner.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Ja planen er i morgen, om snø/is er borte fra sidegatene. Det er allerede helt fint å kjøre på hovedveiene nå som det stiger over 5+ og regner.

Her er det bare å laste ned og fylle ut alle relevante dokumenter, lovtekster og forskrifter, sette det inn i en mappe for kjøretøyets dokumentasjon, og vise dette fram til politiet ved første og beste anledning og så er det tut og kjør.

https://www.arbeidstilsynet.no/hms/risikovurdering/

Kanskje litt fleipete, men noen av grunnprinsippene for "sikker bilkjøring" gjelder faktisk "analogisk".

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 18.12.2022 den 17.33):

Nå lever vi jo stort sett i en rettsstat. Det er ikke slik at politiet kan finne på sine egne regler, uten at dette har hjemmel i lov eller forskrift. Man behøver ikke å gjøre en avtale med verkstedet for å ha et alibi, i det tilfellet at man skulle påtreffe en politimann, som er opptatt av å utarbeide sin egen lovgivning.

I teorien ja, i praksis nei. Alle politiskandalene de siste årene er bevis på det. Politiet gjør som de selv vil og slipper stort sett unna med det, desverre.

Lenke til kommentar

Dette har blitt en skummel tråd der forståsegpåere prøver å regne seg frem til når de tror at det er trygt å kjøre med sommerdekk. Det er ikke sånn man lager trygg trafikk, man må være forberedt på alt. alt! I trafikken er det hensynsfullt, aktsomt og varsomt som gjelder, så se til h......e å få på vinterdekk.

Lenke til kommentar

Dere som mener at det kan gå bra og kjøre med sommerdekk på vinteren. Ville dere møtt på en tulling som kjører på sommerdekk på vinteren?

En annen ting er at om man blir stoppa av Politiet på sommerdekk nå, så er man deep shit. Man bør virkelig ha en bra en på lager for å lure seg unna da altså.

Ved en eventuell ulykke der en av partene har sommerdekk på vinteren uannsett føret, vil nok ikke bli godt tatt i mot av hverken den parten som er skodd etter forholdene eller politiet.

Bare det og lure på om det er trygt og kjøre på sommerdekk i Norge i Desember, bør jo være nok til å levere fra seg nøklene og førerkortet.

Kan godt hende at det ikke er like mye snø alle plassene i Norge, men hvis man har lest på nettaviser de siste dagene, så vil man fort se at man ikke skal kjøre på Sommerdekk nå.

Det man også må huske på, er at selv om det ikke ser glatt ut, så kan det være veldig glatt allikevel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bäcker skrev (18 minutter siden):

Dette har blitt en skummel tråd der forståsegpåere prøver å regne seg frem til når de tror at det er trygt å kjøre med sommerdekk. Det er ikke sånn man lager trygg trafikk, man må være forberedt på alt. alt! I trafikken er det hensynsfullt, aktsomt og varsomt som gjelder, så se til h......e å få på vinterdekk.

Men poenget her er jo at det skal leggast om til vinterdekk. Spørsmålet er eigentleg kva som må vurderast for at ein har dekk som er tilpassa føret. 

At ein har vinterdekk er heller ingen garanti for at ein er skodd etter køyreforholda, er det skikkeleg holke så må ein vurdere å stoppe eller legge på kjetting. 

Eg trur ikkje det er nokon som i tråden seier at dersom der er +1 grad så er det berre tut og køyr på sommardekk, poenget er å finne kvar nivået for forsvarlegheit ligg. 

Ein skal være forberedt på at uventa ting kan skje, men samtidig kan ein aldri sikre seg heilt 100%. Skal ein være optimalt skodd for ein vestlandsvinter så må ein undervegs i køyringa rotere mellom piggfritt, piggdekk og sommardekk alt etter lokale værforhold og vintervedlikehaldet av vegen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...