Gå til innhold

Når kommer ICEs 5G-satsing til å ta av


Anbefalte innlegg

ICE melder på hjemmesidene sine at nå kommer 5G. Faktum er at 5G-dekningen deres er flekkvis, for å si det pent. Jeg har lest et sted at alle basestasjoner, ca 3000 stk., skal få 5G og at de med tiden vi ha nærmeres 7000 5G-basestasjoner.

Høres i grunnen bra ut, men når kommer rushet? Har noen inside info?

Endret av Bäcker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Så langt viser ICE sitt dekningskart veldig lite 5G dekning i forhold til Telia og Telenor sine dekningskart. Men så spørs det hvor mye vi kan stole på disse kartene. Vi vet jo ikke om de har samme kriterier til hva som tilsvarer "god" eller "meget god" dekning.

Men det er bra med flere aktører. Det er ikke sunt med et duopol. Forhåpentligvis betyr dette at flere underleverandører kan velge ICE nett for sine kunder. Dette kan igjen få Telenor og Telia til å senke sine grossistpriser for datapakker.

Selv har jeg i dag Release (Telenor dekning) med 50 GB for 289. Jeg tror ikke de fleste av oss trenger mer enn dette på mobiltelefonen, selv med 5G. Men kanskje mobilt bredbånd som en erstatning for fiber kan være aktuelt. Der er det fortsatt for dårlig konkurranse og høye priser. Det hadde feks vært fint med en datapakke på 2 TB til 500 kr for hus og hytter som ikke har fiber.

Lenke til kommentar
trrunde skrev (17 minutter siden):

Lyse kjøpte ICE ja.

Trist. Det er ganske typisk at selskaper som er eid av offentlig sektor (Lyse er eid av diverse kommuner og fylkeskommuner) setter pris i mindre fokus. ICE utfordret markedet først og fremst på pris. Lyse sine produkter, som Altibox, utfordrer ikke på pris. Det gjør heller ikke Telenor, som også er eid av det offentlige (staten, 53%).

Lenke til kommentar

På onsdag opplevde jeg tilfeldigvis å se 5G ikonet smile til meg i et par timer før det forsvant igjen. Jeg befant meg ved Glemmen videregående skole i Fredrikstad. Der er det ingen offisiell dekning av 5G hos ice, men da kommer det omsider utover våren? Jeg ser ice reklamerer for 5G over alt, men det er litt som å lete etter en Lotto gevinst …

nå vil jeg ikke merke noen forskjell fra 4G til 5G i mitt abonnement, da jeg har fri data og maks 10 mbit.

Lenke til kommentar
Kynxx skrev (12 timer siden):

På onsdag opplevde jeg tilfeldigvis å se 5G ikonet smile til meg i et par timer før det forsvant igjen. Jeg befant meg ved Glemmen videregående skole i Fredrikstad. Der er det ingen offisiell dekning av 5G hos ice, men da kommer det omsider utover våren? Jeg ser ice reklamerer for 5G over alt, men det er litt som å lete etter en Lotto gevinst …

nå vil jeg ikke merke noen forskjell fra 4G til 5G i mitt abonnement, da jeg har fri data og maks 10 mbit.

Det kan være at du gikk over på Telias 5G nett da ICE bruker Telia for sine kunder der deres eget nett ikke dekker.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Kynxx said:

På onsdag opplevde jeg tilfeldigvis å se 5G ikonet smile til meg i et par timer før det forsvant igjen. Jeg befant meg ved Glemmen videregående skole i Fredrikstad. Der er det ingen offisiell dekning av 5G hos ice, men da kommer det omsider utover våren? Jeg ser ice reklamerer for 5G over alt, men det er litt som å lete etter en Lotto gevinst …

nå vil jeg ikke merke noen forskjell fra 4G til 5G i mitt abonnement, da jeg har fri data og maks 10 mbit.

Stort sett 5G overalt hvor jeg kjører i Fredrikstad og omegn.

Lenke til kommentar

Stemmer, roaming gjelder kun på 2G og der ice ikke har 4G dekning per i dag (og i de tilfellene hvor telefonen først camper på Telia før timeren om å søke eget nett kicker inn etter 2 minutter).

Telia og Telenor er milevis foran ice når det gjelder 5G utbygging, de ligger ca. 2 år foran i løypa hvis jeg skal tippe.

Endret av mandela
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

5G endte dessverre opp med å bli tidenes antiklimaks, føler jeg. For små forskjeller mellom 4G og 5G, mye reklame for noe som er sporadisk og ingen forskjeller på kvote og hastighet som folk merker forskjell på i hverdagen. 

 

Rent praktisk merket jeg milevis forskjell mellom 2G og 3G, for ikke å snakke om 3G og 4G. Har brukt mobilt bredbånd foran noe annet som uplink til verden siden 2009. Det har vært en reise i følelser om en kan si det sånn.

Nå håper jeg bare ice endelig går opp fra 10 til 15 eller 20 mbit på fri data snart. Det ER tregt i hverdagsbruk nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kynxx skrev (På 24.2.2023 den 8.40):

5G endte dessverre opp med å bli tidenes antiklimaks, føler jeg. For små forskjeller mellom 4G og 5G, mye reklame for noe som er sporadisk og ingen forskjeller på kvote og hastighet som folk merker forskjell på i hverdagen.

Rent praktisk merket jeg milevis forskjell mellom 2G og 3G, for ikke å snakke om 3G og 4G. Har brukt mobilt bredbånd foran noe annet som uplink til verden siden 2009. Det har vært en reise i følelser om en kan si det sånn.

Jeg tenker at det kommer an på oppfattingen av når man har 4G og 5G, hvis en kun forholder seg til ikonet i statuslinjen, er det en oppskrift på å bli skuffet.

Den 4G-en du kanskje sammenlikner dagens 5G med, er ikke den 4G-en som ble lansert i 2012-2013, da det var begrenset med frekvenser, båndbredde, umoden teknologi på nettverks- og terminalsiden, tregere programvare & maskinvare, manglende tjenester som 4G-tale, wifi-tale og EVS-kodek.

Her sammenliknes 4G, en moden, godt utbygd (hvis du ser bort fra ice) teknologi med carrier aggregation i 5 bånd med masse båndbredde og 4G-tale med EVS som standard for de fleste brukerne av taletjenester i Norge, med en 5G teknologi som er i startgropen (spesielt hos ice pga manglende utbygging). Vi må nok vente 2-3 år før vi kan avgi en dom over hvor bra 5G faktisk er, det gjenstår at kjernenettet oppgraderes til 5G (per i dag er det kun radiodelen som er 5G NSA), at frekvenser refarmes til 5G slik som 3G og 2G frekvensene har blitt refarmet til 4G de siste årene og at utbyggingen blir fullført. Allerede i dag merker jeg at 5G gir en bedre brukeropplevelse der det er sammenhengende dekning, og det kommer til å bli mye bedre framover.

Endret av mandela
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...