Gå til innhold

Når kommer ICEs 5G-satsing til å ta av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Janvik skrev (4 timer siden):

Derfor jeg er noe misfornøyd med at Ice begrenser transmisjon til siter til rundt 500 Mbit mens radionettet fint kan dytte mange ganger mer.

Vet du hva bransjestandarden er for oppgraderte / nye siter i urbane strøk, er det krav om 10gbit? Har sett dette tallet nevnt flere ganger, blant annet hos digi:

"Hun understreket viktigheten av å forstå hvordan transportnettet og radionettet henger sammen. Det hjelper lite å sette opp 5G-utstyr på en basestasjon dersom den ikke samtidig får en forbindelse bakover til kjernenettet som støtter den kapasiteten og den lave forsinkelsen 5G-nettet krever – og lover. I hovedsak har Telenor bestemt seg for å oppgradere forbindelsen til den enkelte basestasjonen fra én til 10 Gbit/s." (paywall)

og " Det skal skje en formidabel IT-jobb med å få systemet til å funke i hop i bakkant, mens det i prosessen også må legges mye fiber, da hver basestasjon skal ha to føringsveier."

https://frifagbevegelse.no/nettverk/telenor-skal-vare-ferdige-med-5gutbygging-i-2024-6.158.739248.ea853ccd67

 

Enig at det fremstår som noe rart at NR CA med N78+N78 gir lavere max throughput enn LTE CA + N78 hos konkurrenter.

Lenke til kommentar
13 hours ago, mandela said:

Vet du hva bransjestandarden er for oppgraderte / nye siter i urbane strøk, er det krav om 10gbit?

Kjenner ikke til noen bransjestandard utover at det er lett å påvise at Ice ikke velger å oppgradere transmisjon/opplink samtidig som det oppgraderes siter.

(samtidig som de to andre leverer så høy hastighet som radionettet klarer å dytte ut på lufta)

Endret av Janvik
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 28.11.2023 den 10:18 AM):

Men jeg lurer litt på, hvorfor er folk så gira på 5g? Jeg merker ingen forskjell fra 4g for min del. 

En grunn kan være at du sammenlikner 4G anno 2023, som ofte betyr oppgraderte nettverk inkludert radionett med flere bånd og nytt utstyr heller enn 4G slik det var for 10 år siden (kjipt). Utbygging av 5G muliggjør god 4G kan man kanskje si. 5G er forøvrig fortsatt litt i startgropen, med 5G kun i radiodelen, ikke kjernenett. Det skal en del ting på plass de neste årene før 5G er "ferdig" og 6G står på trappene. 5G er også en teknologi som ikke lenger kun retter seg primært mot privat mobiltelefoni, men mot mange ulike bruksområder, som alternativ til fiber hjemme, til mass IOT, private nett, nødnett osv.

Men at det overselges i dag av mobiloperatørene er det ingen tvil om 😅

Endret av mandela
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...