Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slutte med/trappe ned på energidrikk


Gjest 1f344...048

Anbefalte innlegg

Gjest 1f344...048

Hei. 

Jeg ønsker å trappe ned på, og på sikt muligens slutte med energidrikk. Jeg har drukket èn boks sukkerfri red bull daglig i en god del år (7+). Jeg kan bare huske èn dag hvor jeg gikk uten, og det var for ett års tid siden når jeg fastet 24 timer. Jeg skal gjøre dette igjen (altså faste), og jeg vet morgendagen kommer til å bli litt tung. Sist jeg gikk en dag uten red bull fikk jeg ganske heftig hodepine. Kaffe liker jeg ikke. 

Det jeg lurer på er om denne hodepinen vil vedvare over lengre tid, eller om det er noe som går over raskt. Jeg lurer også på om te inneholder koffein (null peiling på te), for te er noe jeg kunne drukket i stedet. Jeg vil ikke påstå at jeg er direkte avhengig av energidrikken, det har blitt en (u)vane, en slags "merkevare" jeg har, som jeg ønsker å kvitte meg med. Det smaker jo egentlig ikke godt.... 

Hva er deres erfaring med å slutte med/trappe ned på energidrikker? Jeg har paracet med koffein som jeg tenker å ta i morgen om hodepinen blir ille utover ettermiddagen. Eventuelt tvinger jeg i meg litt kaffe, selv om jeg ikke takler smaken.... Målet er ikke å kutte ut koffein, men energidrikken, om det skal være uklart. 

Anonymous poster hash: 1f344...048

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Red Bull inneholder 32 mg koffein pr 100 ml.
Svart te inneholder ca 20 mg koffein pr 100 ml. (Kaffe ca 40 mg).

Det finnes koffeinpiller du kan også ta. Men jeg hadde vært veldig forsiktig med å bestille slikt på nett.

Jeg har selv vært "avhengig" av energidrikk. Jeg tror den psykiske delen av å "sprette en boks" og helle nedpå med sukkerdrikk er vel så avhengighetsskapende som koffein i seg selv. 

Selv byttet jeg ut energidrikken med kaffe. Men svart te fungerer vel så bra. 

2-3 dager... og hodepinen går over. Selv om dette er nokså individuelt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Koffeinavhengighet kan på det verste ta opptil 7-10 døgn siden blodårene dine (som forsyner hjernen din med blod) ikke vil ha normal gjennomstrømming i perioden det tar kroppen din å venne seg til et liv uten koffein. Til sammenligning så kan nesespray sine symptomer (tett nese) ta 360-400 døgn å venne seg av. Du klarer i underkant av to uker, selv hvis du må ty til noen paracet på de verste dagene med hodepine. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 1f344...048
Milhouse85 skrev (27 minutter siden):

Red Bull inneholder 32 mg koffein pr 100 ml.
Svart te inneholder ca 20 mg koffein pr 100 ml. (Kaffe ca 40 mg).

Det finnes koffeinpiller du kan også ta. Men jeg hadde vært veldig forsiktig med å bestille slikt på nett.

Jeg har selv vært "avhengig" av energidrikk. Jeg tror den psykiske delen av å "sprette en boks" og helle nedpå med sukkerdrikk er vel så avhengighetsskapende som koffein i seg selv. 

Selv byttet jeg ut energidrikken med kaffe. Men svart te fungerer vel så bra. 

2-3 dager... og hodepinen går over. Selv om dette er nokså individuelt. 

 

Da kan jeg i nøden ty til en kaffekopp i morgen ettermiddag om hodepinen skal bli uutholdelig. Som sagt ikke glad i kaffe, men det går jo ned, og om det stilner hodepinen så er det viktigst. Jeg må sjekke ut svart te, jeg liker i utgangspunktet te bedre enn kaffe, men siden jeg bare har drukket energidrikk de siste årene så har det ikke blitt rom for te. 

Enig angående det med den psykiske delen av det hele. Har jo åpnet en slik boks hver morgen i mange år, og det blir kanskje litt rart å ikke skulle gjøre det igjen daglig. Jeg tror kanskje ikke at energidrikk blir kuttet ut for alltid, men at forbruket blir betraktelig redusert er høyst sannsynlig. Jeg er såpass motivert og klar for det at det kan godt hende det blir lenge til neste gang jeg drikker det. 

Takk for svar. 

ali q skrev (9 minutter siden):

Koffeinavhengighet kan på det verste ta opptil 7-10 døgn siden blodårene dine (som forsyner hjernen din med blod) ikke vil ha normal gjennomstrømming i perioden det tar kroppen din å venne seg til et liv uten koffein. Til sammenligning så kan nesespray sine symptomer (tett nese) ta 360-400 døgn å venne seg av. Du klarer i underkant av to uker, selv hvis du må ty til noen paracet på de verste dagene med hodepine. Lykke til!

Helvete, jeg er avhengig av både koffein og nesespray. 400 døgn!!!! Det er det villeste! Nå tenker jeg ikke å kutte ut koffein med det første, men energidrikken skal ut. Jeg får ty til kaffe og te. Takk for svar (selv om det skremte meg). 

Anonymous poster hash: 1f344...048

Lenke til kommentar
Gjest 1f344...048 skrev (42 minutter siden):

Da kan jeg i nøden ty til en kaffekopp i morgen ettermiddag om hodepinen skal bli uutholdelig. Som sagt ikke glad i kaffe, men det går jo ned, og om det stilner hodepinen så er det viktigst. Jeg må sjekke ut svart te, jeg liker i utgangspunktet te bedre enn kaffe, men siden jeg bare har drukket energidrikk de siste årene så har det ikke blitt rom for te. 

Enig angående det med den psykiske delen av det hele. Har jo åpnet en slik boks hver morgen i mange år, og det blir kanskje litt rart å ikke skulle gjøre det igjen daglig. Jeg tror kanskje ikke at energidrikk blir kuttet ut for alltid, men at forbruket blir betraktelig redusert er høyst sannsynlig. Jeg er såpass motivert og klar for det at det kan godt hende det blir lenge til neste gang jeg drikker det. 

Takk for svar. 

Helvete, jeg er avhengig av både koffein og nesespray. 400 døgn!!!! Det er det villeste! Nå tenker jeg ikke å kutte ut koffein med det første, men energidrikken skal ut. Jeg får ty til kaffe og te. Takk for svar (selv om det skremte meg). 

Anonymous poster hash: 1f344...048

Hva med å brygge egen iskaffe?
Dersom det bare er en liten boks redbull det er snakk om (250 ml) er det ikke mer enn ca 80 mg koffein det er snakk om (og 25 gram sukker) En liten kopp espresso inneholder ca 100 mg koffein. Blander du den med melk og en god dæsj sirup eller lignende - merker du knapt nok kaffesmaken. 

Eller du kan hive deg på Kombucha-trenden. Grønn te inneholder jevnt over halvparten så mye koffein som svar te. Men allikevel nokså mye koffein.... 

Selv har jeg SodaStream som jeg lager kullsyrevann med. Så hiver jeg oppi et par te-poser og setter flasken i kjøleskapet. Friskt og godt på morningen.  

"Tørst" energidrikk finnes også uten koffein.

10 kr,- pr boks på Sportsoutlet. (Usikker på om de har varianten "uten koffein"). Red Bull lignende smak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi fikk for noen måneder siden inn en 18 år gammel gutt på vår arbeidsplass. Han sliter og lides av omsorgssvikt store deler av livet. Han er hos oss for å intrigreres inn i samfunnet og arbeidslivet. Det er med stor sannsynlighet at han kommer til å bli tidlig uføre.

Et av hannes største problemer slik jeg ser det. Er at han har en sterk avhengighet til energidrikke. Han sover lite om nettene. Plages av hodepine og sovner faktisk av i arbeidstiden. Opptil flere ganger i bilen. Ofte syk og hjemme.

Mitt største mål siden han kom var å få han av redbullkjøret. Han hev seg på utfordringen da flere av de andre på jobben skulle slutte med snus. Det var tøft i starten da det svineriet var det eneste som holdt gutten gående. Han har kommet seg nå. Virker som han er mere "tilstede" mentalt og spiser bedre mat i lunsjen med oss nå. Jeg ser et lite lys i tunnelen her. Spørs bare om han blir å holde seg til over nyåret.

Burde vært en stor varselstrekant på det energidrikksvineriet. 

Endret av Labelle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest d99e3...27e
Gjest 1f344...048 skrev (5 timer siden):

Hei. 

Jeg ønsker å trappe ned på, og på sikt muligens slutte med energidrikk. Jeg har drukket èn boks sukkerfri red bull daglig i en god del år (7+). Jeg kan bare huske èn dag hvor jeg gikk uten, og det var for ett års tid siden når jeg fastet 24 timer. Jeg skal gjøre dette igjen (altså faste), og jeg vet morgendagen kommer til å bli litt tung. Sist jeg gikk en dag uten red bull fikk jeg ganske heftig hodepine. Kaffe liker jeg ikke. 

Det jeg lurer på er om denne hodepinen vil vedvare over lengre tid, eller om det er noe som går over raskt. Jeg lurer også på om te inneholder koffein (null peiling på te), for te er noe jeg kunne drukket i stedet. Jeg vil ikke påstå at jeg er direkte avhengig av energidrikken, det har blitt en (u)vane, en slags "merkevare" jeg har, som jeg ønsker å kvitte meg med. Det smaker jo egentlig ikke godt.... 

Hva er deres erfaring med å slutte med/trappe ned på energidrikker? Jeg har paracet med koffein som jeg tenker å ta i morgen om hodepinen blir ille utover ettermiddagen. Eventuelt tvinger jeg i meg litt kaffe, selv om jeg ikke takler smaken.... Målet er ikke å kutte ut koffein, men energidrikken, om det skal være uklart. 

Anonymous poster hash: 1f344...048

Jeg drakk ca. 1 flaske rødvin og seks øl daglig. Noe mer i perioder.

I tillegg måtte jeg stå opp tidlig (ekstra tidlig for jeg kunne ikke kjøre) som var et mareritt. Trøtt er ok, utmattet er enda verre.

De verste dagene uten alkohol var i starten med svette, hodepine og angst. Prøv det..

Nå, etter at jeg har sluttet å misbruke alkohol, er de værste dagene med alkohol, for da kommer tilbake de symptomer jeg hadde med mye alkohol.

Alle vaner er vondt å vende, det ligger i ordtaket.

Om jeg klarer å slutte med å misbruke alkohol, klarer du å slutte med energidrikk.

Samtidig vil jeg si at alt er relativt, det kan være mye vanskeligere for deg å slutte med energidrikken, kontra min avhengighet for alkohol. Men sett det likevel i perspektiv, så kanskje det blir lettere for deg.

Anonymous poster hash: d99e3...27e

Lenke til kommentar

Er i samme båt som deg. Kanskje ikke daglig redbull, men ikke langt fra. Det går noen dager med hodepine. Dag 2 og 3 og da er det stort sett "over" for min del. Ikke substituer med Kaffe, da den holder koffeinet oppe, og som er det som skaper avhengigheten. Cold turkey og sett deg som mål 20 dager "nykter" :) Da er du igjennom.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (10 timer siden):

Kjenner absolutt ingenting av disse energidrikkene, er som å drikke brus.

Generelt så trur jeg mange sliter med sukkeravhengighet.

Ditto. For min del drikkes det som brus. Og jeg drikker kun variantene uten sukker 😄 Største problemet er sikkert at syren sliter på tennene. Drikker en bråte kopper med kaffe iløpet av en dag, så det er kanskje mer grunn til bekymring, om man skal bekymre seg for noe. Og det skal man jo. Jeg er ikke på misbruknivå på noe som helst, men er kronisk et sted mellom trøtt og utmattet. Lurer på hva jeg kan kutte ut for å kurere det 🙄

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
bo1e skrev (På 28.11.2022 den 11.04):

Lurer på hva jeg kan kutte ut for å kurere det 🙄

Ønsker selv å drikke sukkerfrie greier hver dag, men gjør det ikke fordi jeg er redd for søtningsmidler som aspartam og acesulfam k. Er neppe bra i lengden. Flere sukkerfrie drikker har en mystisk og skummel tiltrekningskraft.

 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/det-norske-brusmysteriet-1.15977254

Lenke til kommentar

Sluttet med koffein (energidrikker for min del) i februar, og den første uka hadde jeg mye hodepine. Var flere ganger jeg gikk på autopilot på butikken for å hente energidrikk i kjøleskapet, men stoppet i det jeg tok på boksen. Jeg erstattet energidrikk med koffeinfri og sukkerfri brus, da jeg fant fort ut at vann ikke erstattet suget jeg hadde etter energidrikke. Men nå er jeg på vei å erstatte dette med Farris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 1f344...048

Dytter opp denne. 

Har dessverre verken klart å slutte eller trappe ned, men jeg har hatt noen dager de siste par månedene hvor jeg ikke har drukket det. Så det er en start. 

Lengste jeg klarte å gå uten var nesten 3 dager. Jeg syns hodepinen er helt jævlig å stå i. Hadde hodepine i 3 dager og den var verst på kvelden og når jeg skulle legge meg. Følte ikke paracet fungerte så godt. Skal prøve å slutte igjen straks. Vurderer å begynne å drikke kaffe. Men jeg vet egentlig lite om koffein - er det egentlig dårlig for kroppen? Er det noe man burde klare seg uten? 

Anonymous poster hash: 1f344...048

Lenke til kommentar
Gjest 1f344...048 skrev (På 27.11.2022 den 18.53):

Kaffe liker jeg ikke. 

Anonymous poster hash: 1f344...048

Har du i det hele tatt smakt skikkelig kaffe? Gjerne med H-melk eller fløte/kremfløte?

Drikker man kaffe fra gammel trakter med mye skitt innvendig, bruker dårlig vann, og den billigste/dårligste kaffen, får man fort kaffe som smaker absolutt dritt. Dessverre er det mange som gjør dette, tydeligvis fordi de ikke lengre har smaksløker. Attpåtil har man kanskje lagd mye, så kaffen blir oppbevart hele dagen og gjerne varmet opp igjen. Dette er så sur og vond kaffe, med forferdelig ettersmak, at man angrer som en hund i lang tid etterpå .... 😆

Gjest 1f344...048 skrev (10 minutter siden):

Vurderer å begynne å drikke kaffe. Men jeg vet egentlig lite om koffein - er det egentlig dårlig for kroppen? Er det noe man burde klare seg uten? 

Anonymous poster hash: 1f344...048

Å drikke kaffe er vel bra, sist jeg leste forskning om det i hvertfall. Men finnes vel nedsider også. Jeg drikker 1 kopp hver morgen, inniblant tidlig på kvelden også.

Prøv skikkelig presskannekaffe et sted. Og tilsett litt kremfløte. Om du fortsatt ikke liker smaken så er ikke kaffe for deg.

Lenke til kommentar
Gjest 1f344...048
nightowl skrev (8 minutter siden):

Har du i det hele tatt smakt skikkelig kaffe? Gjerne med H-melk eller fløte/kremfløte?

Drikker man kaffe fra gammel trakter med mye skitt innvendig, bruker dårlig vann, og den billigste/dårligste kaffen, får man fort kaffe som smaker absolutt dritt. Dessverre er det mange som gjør dette, tydeligvis fordi de ikke lengre har smaksløker. Attpåtil har man kanskje lagd mye, så kaffen blir oppbevart hele dagen og gjerne varmet opp igjen. Dette er så sur og vond kaffe, med forferdelig ettersmak, at man angrer som en hund i lang tid etterpå .... 😆

Å drikke kaffe er vel bra, sist jeg leste forskning om det i hvertfall. Men finnes vel nedsider også. Jeg drikker 1 kopp hver morgen, inniblant tidlig på kvelden også.

Prøv skikkelig presskannekaffe et sted. Og tilsett litt kremfløte. Om du fortsatt ikke liker smaken så er ikke kaffe for deg.

Vil du komme med noen anbefalinger til presskanne og hvilken type kaffe kanskje? :) Jeg er egentlig glad i selve smaken av kaffe, liker også lukten godt. Iskaffe for eksempel er kjempe godt og kaker eller godteri med kaffesmak er jeg glad i. Men vil helst ikke innta for mye kalorier så å tilsette melk og smak ønsker jeg egentlig ikke. Ren kaffe ville vært bra å like. Men har bare smakt kaffen som er på jobb og den smaker rasshøl. Det er ali og gammel trakter og gamle termoskanner, haha. 

Har ikke kaffetrakter selv, men har vannkoker. 

Anonymous poster hash: 1f344...048

Lenke til kommentar
Nepa skrev (På 29.11.2022 den 17.38):

men gjør det ikke fordi jeg er redd for søtningsmidler som aspartam og acesulfam k. Er neppe bra i lengden.

Ingenting å være redd for, denne myten ser dessverre ut som om den nekter å dø på verdig vis, de som er avhengige av pepsi max eller andre coladrikker med eller uten kunstig søtningsmiddel er avhengig av koffein, ikke noe annet.

 

Lenke til kommentar
Gjest 1f344...048 skrev (6 minutter siden):

Vil du komme med noen anbefalinger til presskanne og hvilken type kaffe kanskje?

Anonymous poster hash: 1f344...048

Presskanne kan kjøpes mange steder. Biltema, Jula, Clas Ohlson, osv. Ser Clas har en som er 0.35L, den er nok kjekk. Sist jeg drakk presskannekaffe var det Evergood tror jeg (rød pose), men Ali er også OK (blå pose?). En skvett kremfløte kan du unne deg. Du blir ikke seende ut som ballong bare av dette.

Lenke til kommentar
Gjest 1f344...048
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Ingenting å være redd for, denne myten ser dessverre ut som om den nekter å dø på verdig vis, de som er avhengige av pepsi max eller andre coladrikker med eller uten kunstig søtningsmiddel er avhengig av koffein, ikke noe annet.

 

Ingenting å være redd for? Det er gjort studier som tyder på at kunstige søtningsstoffer påvirker tarmfloraen negativt, og det må gjøres mer forskning på dette feltet for å finne ut hva som er greia. Det er åpenbart at alt det ultra-prosesserte pisset vi stapper i oss ikke er bra for oss. Er en grunn til at ernæringsfysiologene ikke er særlig begeistret for lettprodukter og lettmat, nettopp pga den enorme prosesseringen. 

Jeg tror ikke kunstig søtning er bra for oss i det hele tatt. En av grunnene til at jeg vil kutte ut energidrikken.

Anonymous poster hash: 1f344...048

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...