Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slutte med/trappe ned på energidrikk


Gjest 1f344...048

Anbefalte innlegg

Gjest 1f344...048 skrev (27 minutter siden):

Det er gjort studier som tyder på at kunstige søtningsstoffer påvirker tarmfloraen negativt, og det må gjøres mer forskning på dette feltet for å finne ut hva som er greia.

Det er gjort tonnevis av studier som tyder på at det har ingen innvirkning på noe som helst. En gang for lenge lenge siden, ble msg nevnt i en studie om kinesisk mat og den dag i dag så kan man lese at msg er farlig, msg er ikke farlig. Kunstige søtningsmidler utgjør ingen fare, det er en myte, en meget seiglivet en.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 1f344...048 skrev (32 minutter siden):

Jeg tror ikke kunstig søtning er bra for oss i det hele tatt. En av grunnene til at jeg vil kutte ut energidrikken.

Anonymous poster hash: 1f344...048

Jeg er sterkt rammet av Ulcerøs Kolitt og går jevnlig til behandling for dette. Har derfor en meget følsom tarmflora. For oss som har denne sykdommen, eller Croh'ns - og/eller en kombinasjon av IBD og IBS. Er det ganske velkjent at kunstig søtning gjør oss sykere. 

Det har skjedd at jeg ved en feil, eller hos venner og kjente har fått type Cola Zero eller Fun Light. Jeg blir umiddelbart uvel og kvalm, samtidig som jeg kan få magesmerter. Det samme gjelder for øvrig andre typer ultra-prosessert mat. 

Dette med kunstig søtning har vært diskutert i flere tiår, med mange delte meninger. Men ingenting er mer ekte og realistisk en egenopplevde erfaringer. Så det at jeg reagerer så sterkt på disse stoffene, bør vel si litt om hvordan kroppen håndterer dette. Selv om det naturlig nok er forskjell på folk. Folk kan besvime av en snuspose under leppa, like mye som folk kan snuse 20-30 bleier i løpet av en dag uten problemer. Toleranse kan bygges opp, og noen tåler gift mer enn andre. 

 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (7 minutter siden):

Jeg er sterkt rammet av Ulcerøs Kolitt og går jevnlig til behandling for dette. Har derfor en meget følsom tarmflora. For oss som har denne sykdommen, eller Croh'ns - og/eller en kombinasjon av IBD og IBS. Er det ganske velkjent at kunstig søtning gjør oss sykere. 

Det er tonnevis av produkter enkelte ikke tåler, det sier ikke noe om kunstige søtningsstoffer, i normale mengder er det helt ufarlig akkurat som så mye annet, spiser man for mye gulrot så blir man oransje det gjør ikke gulrøtter til et skadelig produkt. Alt med måte selvfølgelig, og den største faren med energidrikker er koffein, taurin og hva nå enn slags lovlige stimulanter de inneholder. Raffinert sukker er ikke akkurat et helseprodukt det heller. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (12 minutter siden):

Jeg er sterkt rammet av Ulcerøs Kolitt og går jevnlig til behandling for dette. Har derfor en meget følsom tarmflora. For oss som har denne sykdommen, eller Croh'ns - og/eller en kombinasjon av IBD og IBS. Er det ganske velkjent at kunstig søtning gjør oss sykere. 

Det har skjedd at jeg ved en feil, eller hos venner og kjente har fått type Cola Zero eller Fun Light. Jeg blir umiddelbart uvel og kvalm, samtidig som jeg kan få magesmerter. Det samme gjelder for øvrig andre typer ultra-prosessert mat. 

Dette med kunstig søtning har vært diskutert i flere tiår, med mange delte meninger. Men ingenting er mer ekte og realistisk en egenopplevde erfaringer. Så det at jeg reagerer så sterkt på disse stoffene, bør vel si litt om hvordan kroppen håndterer dette. Selv om det naturlig nok er forskjell på folk. Folk kan besvime av en snuspose under leppa, like mye som folk kan snuse 20-30 bleier i løpet av en dag uten problemer. Toleranse kan bygges opp, og noen tåler gift mer enn andre. 

 

Godt sagt. Kunstig søtning er umulig bra. Vil man ikke få i seg sukkeret er det helt klart man må betale en annen pris for samme nytelse. Jeg blir direkte uvell av Kunstige søtning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får tørr/irritert hals av søtstoffer.
Jeg har kjøpt drikke uten å sjekke innholdet, og etter en slurp, så ble halsen tørr.

Monster har søtstoffer i alle sine drinker, så jeg skiftet til Burn. 

Jeg kjøpte halspastiller med søtstoffer, siden jeg ikke fant noen uten, og det var ikke noen bombe at de ikke hjalp i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...