Jump to content
KjellHatt

Opprydding i reglene rundt bruk av tilhenger for bil

Recommended Posts

Ser det er meldt om en gjennomgang av regler rundt forholdet. Dette synes jeg er på overtid og skulle ha vært gjort for lengst.

Det verste med dagens regler synes jeg at at noe mangler sunn fornuft. Hvorfor skal det f.eks være ulovlig å kjøre med en helt tom tilhenger som har bremser og tillatt totalvekt over 750 kg (eks tillatt totalvekt 1350 kg, egenvekt av henger 250 kg), mens man kan kjøre lovlig med 'samme' henger (dvs samme ytre mål) med full last selv om den ikke har bremser? 

Jeg skjønner behovet for 'relativt enkle' regler, men det blir feil når lovverket strider mot sunn fornuft.

Det er belastningen på tilhengerfestet som påvirker bilen/trekkvognas kjøreegenskaper herunder bremselenge.. Derfor burde det være faktisk vekst som burde være kriteriet. En maks faktisk vekt for henger uten brems og en annen maks faktisk vekt for henger med bremser.

Lovsnekkerne må være seg bevisst på at når lovverket blir for komplisert og/eller direkte strider mot sunn fornuft i kombinasjon med saftige bøter ved overtredelse så er dette faktisk en trussel mot rettsikkerheten og respekten for offentlig forvaltning. Og det kan på sikt være alvorlig for samfunnet.

Edited by KjellHatt
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Jeg hadde førerkort klasse B i over 10 år før jeg fant ut at jeg faktisk kan har lov til å kjøre med sånn liten WallTrailer.

 

Share this post


Link to post

Det er på tide ja. I alle diskusjonar eg kjem over om hengarbruk så er det fleire som skriv at det er veldig enkelt, men likevel er det lange diskusjonar om emnet.

“Bil og henger”-appen er fin, men litt opprydding i regelverket hadde vore på sin plass.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
2 hours ago, KjellHatt said:

Ser det er meldt om en gjennomgang av regler rundt forholdet.

Fint. Det blir sannsynligvis en instramming av reglene.

  • Like 1

Share this post


Link to post
KjellHatt skrev (På 21.11.2022 den 17.57):

Hvorfor skal det f.eks være ulovlig å kjøre med en helt tom tilhenger som har bremser (...), mens man kan kjøre lovlig med 'samme' henger (dvs samme ytre mål) med full last selv om den ikke har bremser? 

Her snur du hele problemstillingen på hodet. Spørsmålet bør nok heller være hvorfor det i det hele tatt skal være lovlig å kjøre med tilhenger for en person som ikke har førerkort for denne kjøretøygruppen. Jeg tror det er rimelig naivt å tro at en "opprydding i reglene" vil medføre at de uten korrekt førerkort vil få tillatelse til å føre større og tyngre tilhenger.

 

KjellHatt skrev (På 21.11.2022 den 17.57):

Det verste med dagens regler synes jeg at at noe mangler sunn fornuft.

Sunn fornuft tilsier i utgangspunktet at man ikke skal kunne føre tilhenger uten førerkortklasse "E".

Edited by X10anT
  • Like 6

Share this post


Link to post
mobile999 skrev (På 21.11.2022 den 20.21):

Fint. Det blir sannsynligvis en instramming av reglene.

Ja, en fornuftig løsning ville være krav om klasse BE for å kjøre henger som har tillatt totalvekt på over 750kg.

Aktuell vekt er nok lite aktuelt å bruke for klasse B tror jeg, svært mange vil slite med å beregne vekten korrekt. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Det er nå nesten slik at alle som skal kjøre tilhenger i utgangspunktet bør ha BE, er mange som kjører 750kg henger som ikke har litt peiling på lastsikring engang, tidligere var det jo også slik at om aktuell totalvekt på henger uten brems var over 300kg så kunne man ikke kjøre fortere enn 60km/t I 80 sonen, mens uten last så kunne man holde 80km/t nå er jo dette opphevet, men var ikke mange som var klar over disse reglene, heller ikke alle som er klar over at man ikke kan overstige 3500kg total vogntogvekt med førerkort klasse B.

Share this post


Link to post
Zeph skrev (På 21.11.2022 den 18.26):

Det er på tide ja. I alle diskusjonar eg kjem over om hengarbruk så er det fleire som skriv at det er veldig enkelt, men likevel er det lange diskusjonar om emnet.

“Bil og henger”-appen er fin, men litt opprydding i regelverket hadde vore på sin plass.

Det er veldig lett om man gidder å sette seg inn i det, uten at jeg skal legge ut om det her.

Men flesteparten må det nok dunkes inn i hodet på med slegge.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Dragonlove skrev (Akkurat nå):

Det er veldig lett om man gidder å sette seg inn i det, uten at jeg skal legge ut om det her.

Men flesteparten må det nok dunkes inn i hodet på med slegge.

Lett når du kan det, men all forvirringa viser eit klart behov for opprydding.

  • Like 3
  • Heart 1

Share this post


Link to post
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Ja, en fornuftig løsning ville være krav om klasse BE for å kjøre henger som har tillatt totalvekt på over 750kg.

Aktuell vekt er nok lite aktuelt å bruke for klasse B tror jeg, svært mange vil slite med å beregne vekten korrekt. 

Det er ikke noen forskjell på en henger på 750kg uten bremser og en 3500kg henger med bremser.

Enkleste er å beholde BE, og la de som har hatt førerkortet sammenhengende i 5 år få BE.
Kan ikke dra noen hanger uten BE.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Snedig at eg med T i sertifikatet kan kjøra traktor og hengar med langt høgare vekt, men med kun B er det ikkje store greiene eg kan dra med bil.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Heart 1

Share this post


Link to post
Zeph skrev (Akkurat nå):

Snedig at eg med T i sertifikatet kan kjøra traktor og hengar med langt høgare vekt, men med kun B er det ikkje store greiene eg kan dra med bil.

Jeg kan kjøre 20 tonn lastebil, men kun trekke 750kg. 

(Eksludert traktor, der har jeg ubegrenset last)

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 11/21/2022 at 5:57 PM, KjellHatt said:

Hvorfor skal det f.eks være ulovlig å kjøre med en helt tom tilhenger som har bremser og tillatt totalvekt over 750 kg (eks tillatt totalvekt 1350 kg, egenvekt av henger 250 kg), mens man kan kjøre lovlig med 'samme' henger (dvs samme ytre mål) med full last selv om den ikke har bremser? 

Reglene er slik de er fordi dette er felleseuropeiske regler. For klasse B står det følgende:

Quote

motor vehicles in this category may be combined with a trailer having a maximum authorised mass which does not exceed 750 kilograms (1,650 lb). You can also tow heavier trailers if the total MAM of the vehicle and trailer isn't more than 3,500 kilograms (7,700 lb).

(https://en.wikipedia.org/wiki/European_driving_licence#Categories_valid_in_all_EEA_member_states)

For klasse BE sier de felleseuropeiske reglene at hengere ikke kan ha tillatt totalvekt over 3500 kg:

Quote

a combination of vehicles consisting of a tractor vehicle in category B and any number of trailers or semi-trailer wheres the maximum authorised mass of the trailer(s) or semi-trailer(s) do not exceed 3,500 kilograms (7,700 lb).

Dette er de nye reglene som trådte i kraft i 2013, og tar man BE i dag er det dette som gjelder. Dersom man utvidet til klasse BE her i Norge før 2013, som jeg gjorde, vil det for kjøring i Norge være mer liberalt, da det bare er bilens og hengerens tekniske begrensninger som sier noe om hvor tunge hengere man kan trekke. Dette markeres i så fall med kode 79.06 på førerkortet (https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2013-12-20-1666)

Å endre på de felleseuropeiske reglene vil sannsynligvis være en svært langdryg affære. Eventuelle norske oppryddinger som gir rettigheter ut over de europeiske reglene vil være enklere å få gjennom. Men da vil de kun gjelde i Norge.

Edited by Arve Synden
småfiksing på lenker
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Zeph skrev (5 timer siden):

Snedig at eg med T i sertifikatet kan kjøra traktor og hengar med langt høgare vekt, men med kun B er det ikkje store greiene eg kan dra med bil.

Det er enda snedigere enn det, nemlig at alle vi som har hatt kun B i sertifikatet siden før 2005 også kan kjøre traktor og henger med ubegrenset vekt og fart (teoretisk 50 tonn eller enda mer, ref. de samme reglene som gjelder for vogntog, i 80km/t), men ikke bil og henger på mer enn 3500/4250kg (3500kg bil+750kg henger)...

Share this post


Link to post
Inge Rognmo skrev (11 minutter siden):

Det er enda snedigere enn det, nemlig at alle vi som har hatt kun B i sertifikatet siden før 2005 også kan kjøre traktor og henger med ubegrenset vekt og fart (teoretisk 50 tonn eller enda mer, ref. de samme reglene som gjelder for vogntog, i 80km/t), men ikke bil og henger på mer enn 3500/4250kg (3500kg bil+750kg henger)...

Jepp.

Jeg har kode 142. egentlig ganske sjukt...:

Kode 142 – ingen begrensning på vekt eller hastighet

Har du kode 142 på førerkortet, er det ingen begrensning på vekten til traktoren eller hvor fort den kan kjøre. Du får kode 142 ved å ta klasse CE.

Tok du førerkort til traktor eller bil før 1. januar 2005, har du også kode 142.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/traktor-klasse-t/

Share this post


Link to post
KalleKanin skrev (42 minutter siden):

Jepp.

Jeg har kode 142. egentlig ganske sjukt...:

Kode 142 – ingen begrensning på vekt eller hastighet

Har du kode 142 på førerkortet, er det ingen begrensning på vekten til traktoren eller hvor fort den kan kjøre. Du får kode 142 ved å ta klasse CE.

Tok du førerkort til traktor eller bil før 1. januar 2005, har du også kode 142.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/traktor-klasse-t/

Det som er ennda mer sjukt er at en 16 åring kan kjøre Traktor med henger og en totalvekt på 25 tonn, selv om h*n bare kan kjøre i 40km/t så kan man utrette ganske mye fælt i den farten også.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Dragonlove skrev (10 timer siden):

ikke alle som er klar over at man ikke kan overstige 3500kg total vogntogvekt med førerkort klasse B

Selvfølgelig er ikke alle klar over dette, for det stemmer jo rett og slett ikke. Med trekkvogn på 3500 kan man dra totalt 4250 på klasse B.

Dubious skrev (10 timer siden):

Det er ikke noen forskjell på en henger på 750kg uten bremser og en 3500kg henger med bremser.

Et slikt utsagn kan umulig komme fra en som kjører mye med tung henger! En henger på 750 kg kan du laste så galt du bare vil uten at det går særlig utover stabiliteten på min 2.5t trekkbil. En godt baktung henger på 3500 kaster bilen min av veien i det jeg runder 70 km/t. En 750 med sleng tåler jeg bra, en 3500 med sleng, ikke så veldig bra. Hjelper ingenting at den tyngste har bremser.

Edited by X10anT
  • Like 4

Share this post


Link to post

Og enda farligere blir det om man kjører en noe tungt lastet boggihenger med en noe for lett trekkbil. Det kan være LIVSFARLIG, fordi boggihengeren kan ta over styringen på trekkbilen. Dette henger sammen med at en boggihenger vil prøve å gå rett fremover og vil derfor kunne ha farlige sidekrefter på tilhengerfestet. Det understreker mitt poeng i starten av denne tråden om at det er den FAKTISKE vekten som bestemmer trafikksikkerheten og ikke hva som står på et papir i form av et vognkort og en  tillatt maksimalvekt.. Dersom  politiet under en kontroll får mistanke om for mye last, må man mest sannsynlig frem med en vekt uansett. Det har med rettssikkerheten å gjøre.

Share this post


Link to post
X10anT skrev (13 timer siden):

Selvfølgelig er ikke alle klar over dette, for det stemmer jo rett og slett ikke. Med trekkvogn på 3500 kan man dra totalt 4250 på klasse B.

Et slikt utsagn kan umulig komme fra en som kjører mye med tung henger! En henger på 750 kg kan du laste så galt du bare vil uten at det går særlig utover stabiliteten på min 2.5t trekkbil. En godt baktung henger på 3500 kaster bilen min av veien i det jeg runder 70 km/t. En 750 med sleng tåler jeg bra, en 3500 med sleng, ikke så veldig bra. Hjelper ingenting at den tyngste har bremser.

Når man er skråsikker i en sak så er det viktig å sjekke fakta. 

Så nei, man kan ikke dra 4250kg totalt på Klasse B uten å ha kode 96.

 

Personbil med tilhenger

Du kan trekke tilhenger etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kg.

Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg.

Vekten av tilhengeren må være innenfor det bilen er har lov å trekke. Er du usikker på om du kan trekke en bestemt tilhenger med bilen din, kan du enkelt sjekke det i tilhengerkalkulatoren vår.

Tilhengerkalkulator 

Med kode 96 – høyere samlet tillatt totalvekt for personbil med tilhenger

Har du kode 96 på førerkortet ditt, kan den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen være maks 4 250 kg.

Edited by Dragonlove

Share this post


Link to post
Dragonlove skrev (4 timer siden):

Når man er skråsikker i en sak så er det viktig å sjekke fakta. 

Så nei, man kan ikke dra 4250kg totalt på Klasse B uten å ha kode 96.

Jo, det kan man. Det som er skikkelig teit er at det står så tydelig i teksten du selv har lagt ved:

Dragonlove skrev (4 timer siden):

Du kan trekke tilhenger etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kg.

3500 bil + 750 tilhenger = ? 

Edited by X10anT
  • Like 3

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...