Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opprydding i reglene rundt bruk av tilhenger for bil


KjellHatt

Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Dragonlove said:

At man har en grense på totalvekt på bil og en på førerkort var jeg klar over, det som var mitt problem var at det var for dårlig formulert at man kan kjøre med en tillat total vogntogvekt på 4250kg med førerkort klasse B under visse forutsetninger.

Prøvde å søke litt om emnet i går, er denne 4250kg grensen som gjelder med 750kg tilhenger noe som er tilkommet i senere tid?

Det er uklart formulert på flere sider som prøver å forklare det fordi de blander sammen flere regler. Forskriften er klar og jeg mener dette har vært slik i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TAC-2 skrev (4 minutter siden):

Det er uklart formulert på flere sider som prøver å forklare det fordi de blander sammen flere regler. Forskriften er klar og jeg mener dette har vært slik i mange år.

Her var det litt bedre forklart, om noen andre skulle gå i samme felle som meg og være så skråsikker 😂

 

https://www.tv2.no/broom/dette-er-trafikkregelen-du-ma-vaere-einstein-for-a-forsta/12693063/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (16 timer siden):

Jeg følger deg ikke. En personbil eller varebil kan ha maksimal tillatt totalvekt på 3500kg. Dersom den veier 3200 + sjåfør er det ikke mye nyttelast igjen. Når de i usa tauer 30-40k lbs med en slik bil skal minimum 10% (helst mye mer) av hengerens vekt hvile på bilen.

Du kan ha maks tillatt totalvekt på 4250 kg med BE, det vil si at om bilen veier 3200 kg har du en nyttevekt på over et tonn. Med C1E og CE kan du dra enda mer, men da er det maks 12 tonn for C1E og ingen begrensninger for CE, utenom de tekniske vektbegrensningene til vogntoget.

Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (11 timer siden):

Førerkortreglene går på tillatt totalvekt.

Hovedregelen for klasse B er max 3500 kg bil + max 750 kg tilhenger, d.v.s. du kan ha max 4250 kg til sammen. Men bare så lenge tilhengeren er max 750 kg, d.v.s. bilen må utgjør en stor andel av (den teoretiske) vekten for å oppnå en slik vekt. For de fleste som vil dra stort lass på tilhengeren betyr dette at klasse B fungerer dårlig hvis du har tung bil.

Så tror jeg misforståelsene kommer fra et unntak som tillater klasse B med tilhenger over 750 kg så lenge bil + tilhenger til sammen er max 3500 kg. Dette er den såkalte "campingvognregelen", som gjør det mulig å ha større hengere på lettere biler men ikke på de tyngste bilene.

Deretter har en B96, som er en ren utvidelse av B som i tillegg tillater tilhengere over 750 kg så lenge summen av bil + henger er max 4250 kg.

Men det er altså lov med max 4250 kg samlet tillatt totalvekt på ren klasse B, så lenge tilhengeren er max 750 kg alene.

Så må man også ta hensyn til eventuelle begrensninger på bilens og tilhengerens vognkort som setter grenser for den aktuelle totalvekten.

Forvirringen blir ikke mindre av at f.eks. Tysse presenterer reglene feil, eller har misforstått de. I motsetning til f.eks. Gaupen.

Stemmer.

Man kan sjekke vegvesenets tilhengerkalkulator:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

Eksempler funnet på finn.
Alle med klasse B trekke følgende kombinasjon:
Mercedes GLS, tillat totalvekt 3250kg: RegNr: TL30466
Benderup 750, tillat totalvekt 750kg: RegNr: TC5144

Men samme bil men med : Gaupen 990-henger RegNr: EW8336 må man ha B96 for å kjøre.

Bytter man ut til en bil som har tillatt totalvekt under 2510kg går det bra med 990-hengeren..
F.eks. Toyota Avensis med 2020kg i tillatt totalvekt: RegNr: PR45045 går fint sammen med 990-hengeren.

PS:
Kalkulatoren sjekker faktisk at bilen er registrert. Prøvde med en bil på finn som tydeligvis var (midlertidig) avregistrert. Da fikk jeg feilmelding om at den var avregistrert :)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Jeg kan kjøre traktor med henger ubegrenset. Hvis jeg ikke hadde kunnet det så ville jeg nok tatt BE, men slik som det er så er det jo greit å ut med traktor en sjelden gang da jeg skal kjøre noe tungt. Det er ikke så altfor langt til nærmeste byggvareforretning.

Politi og vegvesen hadde forresten stor kontroll ved utkjøringen der i høst. Utrolig mange som ikke vet vektgrensene og/eller ikke klarer å feste lasten. Så lenge man har lov til å kjøre tilhenger med klasse B så burde et kurs i lastsikring vært obligatorisk, litt for mange forstår ikke fysikk verken i teori eller praksis..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (44 minutter siden):

Man må ha ny helseattest hver 5 eller 10 år for 7500 kg klasse.

https://bilmagasinet.no/nytt-hap-om-forerkortet-er-utgatt-pa-dato/

Ok, da er det nok mange av den eldre garden som har oppført C på førerkortet men som ikke kan kjøre lastebil allikevel.

Dubious skrev (44 minutter siden):

Jeg kan kjøre traktor med henger, hvor grensen kun er på traktoren, men jeg har aldri kjørt traktor.
Kan også kjøre moped, men aldri kjørt moped.

Så du kan kjøre mer enn 60 tonn om du har kraftig nok traktor? Jeg mener å ha lest at de største lastebilene i Norge og EU har en begrensning på maks 60 tonn på offentlig vei. De som kjører på stengte veier kan vel ha mer.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (8 timer siden):

Så med andre ord:

B: 3500 kg 

B96: 4250

BE: 7 000 kg 

C1E: 12 000 kg

CE: ubegrenset

Maksimal tillatt vogntogvekt er som følger:

B: 4250 kg

B96: 4250 kg

BE før 2013: ~ubegrenset

BE etter 2013: 7000 kg

C1E før 2013: ~ubegrenset 

C1E etter 2013: 12000 kg

CE: ubegrenset 

Endret av X10anT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (50 minutter siden):

Så du kan kjøre mer enn 60 tonn om du har kraftig nok traktor? Jeg mener å ha lest at de største lastebilene i Norge og EU har en begrensning på maks 60 tonn på offentlig vei. De som kjører på stengte veier kan vel ha mer.

Du må skille på regler for hva førerkortet gir deg tillatelse til å føre, hva kjøretøyene er godkjent for og hva vegene er godkjent for. Her i denne tråden snakker vi i all hovedsak om hva FØRERKORTET gir deg tillatelse til å føre.

Skal man frakte stort og tungt må man forholde seg til veglister og eventuelt søke disp for transporten. Slik dispensasjon får man i utgangspunktet ikke innvilget for kjøretøy som kun krever førerkort klasse B. Du vil altså få avslag om du søker om å frakte en båt på 260 cm bredde bak en personbil. Samme henger med samme båt bak en C1 lett lastebil med tillatt totalvekt på 3550 kilo er mindre problematisk. Om den lille lastebilen er 230 cm bred så trenger du ikke engang å innhente disp.

Endret av X10anT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
X10anT skrev (22 minutter siden):

Du må skille på regler for hva førerkortet gir deg tillatelse til å føre, hva kjøretøyene er godkjent for og hva vegene er godkjent for. Her i denne tråden snakker vi i all hovedsak om hva FØRERKORTET gir deg tillatelse til å føre.

Skal man frakte stort og tungt må man forholde seg til veglister og eventuelt søke disp for transporten. Slik dispensasjon får man i utgangspunktet ikke innvilget for kjøretøy som kun krever førerkort klasse B. Du vil altså få avslag om du søker om å frakte en båt på 260 cm bredde bak en personbil. Samme henger med samme båt bak en C1 lett lastebil med tillatt totalvekt på 3550 kilo er uproblematisk.

Ja, det er mye å huske på. Men hva syns du om denne saken? Jeg synes det er rart at man blir straffet for å kjøre en tilhenger med riktig vekt bare fordi den teoretisk har kapasitet til å frakte mer enn den faktiske lasten de hadde på.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (9 minutter siden):

Men hva syns du om denne saken?

Jeg synes ikke det er det minste rart at man blir straffet for å føre kjøretøy man ikke innehar førerrett for. Blir litt som å si "jeg trodde jeg hadde rett til å kjøre denne 1100 kubikk motorsykkelen på mopedførerbeviset mitt, for det er jo uansett bare 40-sone her i boligstrøket", eller "jeg trodde det var 110 km/t på denne delen av motorveien".

Greit nok at reglene kan virke kompliserte og vanskelige å forstå, men dersom man ikke evner å sette seg inn i dem får man bare la være å kjøre med tilhenger. Alternativet er også å benytte Vegvesenets flotte tilhenger app.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Er det fortsatt slik at de som tok bilsertifikatet på 1970-tallet kan kjøre C?

C1 og husker ikke nøyaktig årstall men en jeg jobbet med tidligere var født i 1973 noe som tilsier at han kunne ta førerkort i 1990, men han hadde altså lov til å kjøre lett lastebil.

Så reglene må ha blitt omgjort en plass mellom 1990 og 1994 tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...