Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opprydding i reglene rundt bruk av tilhenger for bil


KjellHatt

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, FrihetensRegn said:

Finnes det ikke også noen amerikanske pickuper som kan bli registrert som varebil eller personbil i Norge og som kan dra ganske stor vekt?

Det er ikke lenger mulig å få registrert slike med tillatt hengervekt mer enn 3500 kg. Derimot finnes det sannsynligvis slike biler som allerede er registrert i Norge og som allerede er godkjent med høyere hengervekt enn 3500kg etter eldre regler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I denne artikkelen står det forresten at det er den teoretiske kapasiteten til tilhengeren som bestemmer hva som er lovlig vekt, ikke vekten man har på tilhengeren i det man kjører med den.

Det er den tillatte maksimalvekten som gjelder, og ikke kiloene som kameratene faktisk trekker bak bilen. Og siden hengerens teoretiske lastevne kunne sprengt maksgrensen på 3,5 tonn totalt, måtte drammenserne hensette båt og henger i plankebyen.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, FrihetensRegn said:

Kommer ikke det an på vekten? Om de veier under 3500 kg kan de vel registreres som personbil eller varebil?

Joda. Men det har praktiske konsekvenser å nedregistere de. Og marginen må være der.
Du har allerede en del biler som kan registered som B eller C1 alt etter som om det er ønskelig å fastmontere utstyr i de, eller bruke de til kun 3,5ton gross vs 4,5ton eller 5ton. 

Lenke til kommentar
X10anT skrev (1 time siden):

Om du har CE fra før en viss dato, la oss for eksempelets skyld si ca. år 2013, så kan du kjøre tilhenger som er tyngre enn 3500 på bil som veier inntil 3500 kg (kode 79.06) jf. førerkortforskriften § 14-6, fjerde ledd. Dersom du har førerkort av nyere dato trenger du klasse CE for å få kjøre samme kombinasjonen.

 

Jeg kan godt være enig med deg, så kan vi ha feil begge to. Har for øvrig selv førerkort for alle klasser ABECEDEMST, uten at det i seg selv sier noe som helst om mine kvalifikasjoner for å vite hva jeg snakker om. Jeg trenger nemlig ikke tenke på slike ting. Jeg hekter bare på og kjører avgårde... 

HEHE, det ser visst ut for at jeg må motbevise meg selv og trådtittelen er veldig riktig vil jeg si.

Jeg tok ett eksempel, en Chevrolet Silverado LT og la den inn i henger kalkulatoren med førerkort klasse B 

Bilens egenvekt med fører er 2945Kg den kan trekke 450Kg med tilhenger uten brems, så med dette i utgangspunktet kan man da altså ha en samlet aktuell vogntogvekt på 3395Kg.

mens med en tilhenger med brems så kan man trekke 750kg med førerkort klasse B og da blir aktuell vogntogvekt påt 3695Kg.

 

Har man BE med denne bilen kan man ha en samlet aktuell vogntogvekt på 7000kg med BE.

 

Jeg må visst bøye meg i støvet her, selv om jeg ikke helt skjønner dette, for både bilens begrensning samt førerkort klasse B tilsier at man kan ha aktuell vogntogvekt på 3395 når man har tilhenger uten brems, på en annen måte så hadde jeg da litt rett, iallefall hva gjelder tilhenger uten brems, for hadde bilen veid 3500kg så kunne man kun ha dratt tilhenger med brems ved bruk av førerkort i klasse B.

 

Også til @X10anT Hvordan kan du egentlig være så sikker på at man kan ha mer enn 3500kg aktuell vogntogvekt?, det står jo heller ikke i lovforskriftene, kun med henvisning til kode 96, ja jeg skjønner jo at det tydeligvis går, går pga tilhengerkalkulatoren, men jeg skjønner ikke hvordan du klarer å lese det ut av lovverket.

Edit, glem det, når jeg nå leste punkt 2 der, ble det klart for meg, man må virkelig sømlese lover og regler ser jeg. 
 

§ 3-5.Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.
2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.
4. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 4 250 kg og vedkommende har fellesskapskode 96 påført førerkortet.
5. Firehjuls motorsykkel.
6. Moped.
Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (9 minutter siden):

Joda. Men det har praktiske konsekvenser å nedregistere de. Og marginen må være der.
Du har allerede en del biler som kan registered som B eller C1 alt etter som om det er ønskelig å fastmontere utstyr i de, eller bruke de til kun 3,5ton gross vs 4,5ton eller 5ton. 

Det var iallefall slik tidligere at man kunne blant annet fjerne noen bladfjærer for biler som hadde dette bak, for å komme i vektklasse for personbil.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Men burde de hevet vektgrensen for B og BE, nå mens de allerede ser på det? Jeg tror det ville vært nyttig for samfunnet om det var lettere for folk å flytte på tyngre ting, uten å blitt flådd av avgiftene til det som i dag er tunge kjøretøy.

Med tanke på at mange elbiler er ganske tunge, feks veier en Audi e-tron 2,7 tonn, så kan det være at grensen på 3,5 tonn er utdatert.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (45 minutter siden):

hadde bilen veid 3500kg så kunne man kun ha dratt tilhenger med brems ved bruk av førerkort i klasse B.

Fremdeles litt ute å kjøre, men du nærmer deg. Ærlig talt forstår jeg egentlig ikke helt hva du forsøker fortelle.. Men hvor mye du kan trekke på klasse "B" henger ihvertfall ikke sammen med om du har brems eller ikke på hengeren. 

Endret av X10anT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (56 minutter siden):

Spiller det noen rolle? En slik bil vil ha så liten nyttelast at den uansett er uegnet til å trekke henger over 3500kg.

Hvorfor skal den ha liten nyttelast? Begrensningen i om den kan trekke over 3500 kg og hvor mye den kan trekke totalt avhenger av sertifikatet til sjåføren og de tekniske begrensningene til vogntoget (tilhenger og kjøretøyet), ikke om kjøretøyet er registrert som personbil eller lastebil.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, FrihetensRegn said:

Hvorfor skal den ha liten nyttelast?

Jeg følger deg ikke. En personbil eller varebil kan ha maksimal tillatt totalvekt på 3500kg. Dersom den veier 3200 + sjåfør er det ikke mye nyttelast igjen. Når de i usa tauer 30-40k lbs med en slik bil skal minimum 10% (helst mye mer) av hengerens vekt hvile på bilen.

3 hours ago, FrihetensRegn said:

2023 F-450 kan taue inntil 40 000 lbs (18 tonn) og den veier mellom 3200 og 3900 kg

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Dragonlove said:

Nei, jeg surrer visst fælt her nå, jeg vet det. 😛

Førerkortreglene går på tillatt totalvekt.

Hovedregelen for klasse B er max 3500 kg bil + max 750 kg tilhenger, d.v.s. du kan ha max 4250 kg til sammen. Men bare så lenge tilhengeren er max 750 kg, d.v.s. bilen må utgjør en stor andel av (den teoretiske) vekten for å oppnå en slik vekt. For de fleste som vil dra stort lass på tilhengeren betyr dette at klasse B fungerer dårlig hvis du har tung bil.

Så tror jeg misforståelsene kommer fra et unntak som tillater klasse B med tilhenger over 750 kg så lenge bil + tilhenger til sammen er max 3500 kg. Dette er den såkalte "campingvognregelen", som gjør det mulig å ha større hengere på lettere biler men ikke på de tyngste bilene.

Deretter har en B96, som er en ren utvidelse av B som i tillegg tillater tilhengere over 750 kg så lenge summen av bil + henger er max 4250 kg.

Men det er altså lov med max 4250 kg samlet tillatt totalvekt på ren klasse B, så lenge tilhengeren er max 750 kg alene.

Så må man også ta hensyn til eventuelle begrensninger på bilens og tilhengerens vognkort som setter grenser for den aktuelle totalvekten.

Forvirringen blir ikke mindre av at f.eks. Tysse presenterer reglene feil, eller har misforstått de. I motsetning til f.eks. Gaupen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

@TAC-2 

Dette var et godt formulert innlegg som burde gjøre reglene noe enklere å forstå. Så får man bare håpe amatørene har vett til å akseptere dette som fasit.

 

TAC-2 skrev (1 time siden):

Forvirringen blir ikke mindre av at f.eks. Tysse presenterer reglene feil, eller har misforstått de.

Har du en henvisning eller link til dette?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, X10anT said:

Har du en henvisning eller link til dette?

https://tysse.no/artikler/regler-og-forskrifter/hva-sier-foererkortforskriftene

 

De begynner bra:

Quote

Alle kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt  t.o.m 750kg. Sjekk likevel i bilens vognkort hvor stor aktuell totalvekt (last+vekt av henger i øyeblikket) bilen din har lov å trekke.

Men litt nedenfor er det noe som i beste fall mangler en presisering:

Quote

Har du førerkort klasse B, kan du trekke tilhenger hvor summen av tillatt totalvekt på bil + tilhenger ikke overstiger 3500kg. 

 

Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (1 time siden):

Førerkortreglene går på tillatt totalvekt.

Hovedregelen for klasse B er max 3500 kg bil + max 750 kg tilhenger, d.v.s. du kan ha max 4250 kg til sammen. Men bare så lenge tilhengeren er max 750 kg, d.v.s. bilen må utgjør en stor andel av (den teoretiske) vekten for å oppnå en slik vekt. For de fleste som vil dra stort lass på tilhengeren betyr dette at klasse B fungerer dårlig hvis du har tung bil.

Så tror jeg misforståelsene kommer fra et unntak som tillater klasse B med tilhenger over 750 kg så lenge bil + tilhenger til sammen er max 3500 kg. Dette er den såkalte "campingvognregelen", som gjør det mulig å ha større hengere på lettere biler men ikke på de tyngste bilene.

Deretter har en B96, som er en ren utvidelse av B som i tillegg tillater tilhengere over 750 kg så lenge summen av bil + henger er max 4250 kg.

Men det er altså lov med max 4250 kg samlet tillatt totalvekt på ren klasse B, så lenge tilhengeren er max 750 kg alene.

Så må man også ta hensyn til eventuelle begrensninger på bilens og tilhengerens vognkort som setter grenser for den aktuelle totalvekten.

Forvirringen blir ikke mindre av at f.eks. Tysse presenterer reglene feil, eller har misforstått de. I motsetning til f.eks. Gaupen.

At man har en grense på totalvekt på bil og en på førerkort var jeg klar over, det som var mitt problem var at det var for dårlig formulert at man kan kjøre med en tillat total vogntogvekt på 4250kg med førerkort klasse B under visse forutsetninger.

Prøvde å søke litt om emnet i går, er denne 4250kg grensen som gjelder med 750kg tilhenger noe som er tilkommet i senere tid?

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (17 minutter siden):

er denne 4250kg grensen som gjelder med 750kg tilhenger noe som er tilkommet i senere tid?

Det er ingenting nytt i dette. Det er rett og slett så enkelt som at selve grunnregelen er at "hvemsomhelst" kan trekke en henger på 750 kilo. 

Det er uansett flott at du har lært noe nytt i denne tråden. Det er vel igrunn derfor vi alle er her inne, for å lære og for å lære bort. 🙂

Endret av X10anT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...