Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Partikkelfilter dieselbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er ikke om det er feil, men om selger kjente til eller burde ha kjent til feilen. Partikkelfilteret er en lukket komponent folk flest ikke har kjennskap til tilstanden på. Man finner ut at det er feil når varsellyset kommer på. Så min konklusjon er at det åpenbart ikke vil være reklamasjonsrett på dette på en bruktbil, med mindre du kan bevise at forrige eier burde kjenne til, eller kjente til feil, men unnlot å opplyse om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en gammel bruktbil med gode kjørte kilometer. Ford tror jeg har rundt 160000 kjørte kilometer som forventet levetid på DPF selv om de kan holde lengre - og kortere - alt etter service og vedlikehold av bilen. DPF på Galaxyen vår holdt rundt 290000 km men den bilen har vært utelukkende langkjørt i sin levetid.

Var jeg kjøper av en 15 år gammel diesel med DPF og 210000 km på telleren ville jeg ikke forventet at det skulle være en garantisak, irriterende selvfølgelig - men igjen diesel og DPF...

Lenke til kommentar
ali q skrev (12 timer siden):

Du kan finne ut at dieselpartikkelfilteret er tett lenge før varsellamper, selv hvis du kun har kjørt bilen i 3 mnd så er det ganske åpenbart at bilen ikke er like spretten og at du bør ta en langtur for å brenne reint dieselpartikkelfilteret.

Det blir dårligere over tid, så det merker man ikke, hadde det vært helt åpent ene dagen og nesten tett dagen etter på hadde man nok merket det, men ikke når det skjer gradvis.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis så er det en liten sjanse at du kommer noen vei med det. 

Er nok du som må stå for risikoen med å kjøpe en dieselbil som har gått såpass.  Det er som å kjøre rundt i en tikkende bombe. 

Er du totalt avhengig av å ha bilen på verksted hver gang det skjer noe, så er det kanskje noe du burde unngått å kjøpe i første omgang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (8 timer siden):

Det blir dårligere over tid, så det merker man ikke, hadde det vært helt åpent ene dagen og nesten tett dagen etter på hadde man nok merket det, men ikke når det skjer gradvis.

Si det til Møller som har kunder ukentlig med tett partikkelfilter (som kundene rapporterer som dårlig pådrag) og ODB som beviser at de ikke har tatt bilen på langturer for å brenne reint dieselpartikkelfilteret.. Som de da ber om å ta bilen på langturer oftere..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hva regnes som "langtur" 2 mil eller 10mil?

Ei venninne kjøpte akkurat en 2013 Mazda Cx3 diesel og automat, gått 136.000 km. og varsellys om partikkelfilter er kommet på (går fortsatt bra da). Men hun har ikke rukket noe småkjøring enda, kun ca 9 mil da den ble kjøpt og et par turer på ca 2 mil.

Det kan jo også skyldes oljeforbruk? Men det er jo vanskelig å påvise enda. jeg skal ta en tur bort å titte litt på eksos munningen og slikt i morgen.

Endret av Jonanta
Lenke til kommentar
Jonanta skrev (12 minutter siden):

Hva regnes som "langtur" 2 mil eller 10mil?

Ei venninne kjøpte akkurat en 2013 Mazda Cx3 diesel og automat, gått 136.000 km. og varsellys om partikkelfilter er kommet på (går fortsatt bra da). Men hun har ikke rukket noe småkjøring enda, kun ca 9 mil da den ble kjøpt og et par turer på ca 2 mil.

Det kan jo også skyldes oljeforbruk? Men det er jo vanskelig å påvise enda. jeg skal ta en tur bort å titte litt på eksos munningen og slikt i morgen.

sjekk hva som står i instruksjonsboken til bilen,står garantert hva som må gjøres der

Lenke til kommentar
Jonanta skrev (52 minutter siden):

Hva regnes som "langtur" 2 mil eller 10mil?

Ei venninne kjøpte akkurat en 2013 Mazda Cx3 diesel og automat, gått 136.000 km. og varsellys om partikkelfilter er kommet på (går fortsatt bra da). Men hun har ikke rukket noe småkjøring enda, kun ca 9 mil da den ble kjøpt og et par turer på ca 2 mil.

Det kan jo også skyldes oljeforbruk? Men det er jo vanskelig å påvise enda. jeg skal ta en tur bort å titte litt på eksos munningen og slikt i morgen.

Langtur er vel å først kjøre til motor er varm, og deretter minst 30 minutter med mer enn 60 km/t og helst 80 km/t. Gjerne med 2000-3500 o/min på motor.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er typisk instruksjonsbok: "ved varsellampe, ta kontakt med/kjør til verksted. Har varsellampen komt, er det ofte for sent. Da blir systemet bare tettere og tettere fordi det ikke greier å selvrense nok til å hindre forkalking av sot. Å kjøpe brukt dieselbil er gambling med pengene. Det går sikkert fint nede i Tyskland der folk pedler 10 mil til jobb i 140 km/t på 2600 omdr., men i Norge, der vi pendler 1-2 mil hver vei i 50-60 km/t på 1100 omrd. så er det klart at EGR ventil og DPF går tett, ofte mellom 100 000 og 150 000 km. Jeg har fjernet dette tåpelige renseanlegget, så jeg kan putre avgårde i 900 omdr. og bruke minimalt med diesel på flat vei fordi jeg vet at jeg aldri går tett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, FrihetensRegn said:

Det er typisk instruksjonsbok: "ved varsellampe, ta kontakt med/kjør til verksted. Har varsellampen komt, er det ofte for sent. Da blir systemet bare tettere og tettere fordi det ikke greier å selvrense nok til å hindre forkalking av sot. Å kjøpe brukt dieselbil er gambling med pengene. Det går sikkert fint nede i Tyskland der folk pedler 10 mil til jobb i 140 km/t på 2600 omdr., men i Norge, der vi pendler 1-2 mil hver vei i 50-60 km/t på 1100 omrd. så er det klart at EGR ventil og DPF går tett, ofte mellom 100 000 og 150 000 km. Jeg har fjernet dette tåpelige renseanlegget, så jeg kan putre avgårde i 900 omdr. og bruke minimalt med diesel på flat vei fordi jeg vet at jeg aldri går tett.

Og den går fortsatt gjennom p.k.k. ?

Lenke til kommentar
Jonanta skrev (13 timer siden):

Hva regnes som "langtur" 2 mil eller 10mil?

Ei venninne kjøpte akkurat en 2013 Mazda Cx3 diesel og automat, gått 136.000 km. og varsellys om partikkelfilter er kommet på (går fortsatt bra da). Men hun har ikke rukket noe småkjøring enda, kun ca 9 mil da den ble kjøpt og et par turer på ca 2 mil.

Det kan jo også skyldes oljeforbruk? Men det er jo vanskelig å påvise enda. jeg skal ta en tur bort å titte litt på eksos munningen og slikt i morgen.

Om den er så nettopp kjøpt som det høres ut som her så er det grunn til å klage til selger vil jeg tro. Feilen var trolig der når den ble kjøpt.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...