Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vits å drasse på reservehjulet?


Labelle

Anbefalte innlegg

Hei,

Hører flere sier at det er skadelig for drivverket å kjøre med forskjellig dekkdimmensjoner. Jeg har 4x4 og 205/55/16 i dekkdimmensjon. Reservehjulet mitt har en helt annen dimmensjon i både bredde og felgstørrelse.

Har også full kasko og mobilitetsgaranti mtp gratis bilberging.

Så spørsmålet er om det er vits i å kjøre med Reservehjulet i bilen hvis man uansett risikerer å skade div komponenter ved bruk?

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis reservehjulet er originalt så er nok rulleomkretsen den samme/så nært lik den som er på dekkene bilen er typegodkjent med at det ikke er noe problem å bruke det; plassbesparende reservehjul er det er jo uansett ikke ment at skal brukes unntatt ved nødsituasjoner og korte strekninger (noen mil) og ved lavere hastigheter (eks. ikke over 80 km/t).

Hva er grunnen til at du vil fjerne det fra bilen?

 

Edit: Eneste gangen jeg har hatt behov for reservehjul var pga. at en eller annen k*k hadde stukket hull i gummien med en kniv. …og da hadde ikke dekkreparasjonskit hjulpet 😉🤫

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Om det er vits i eller ikkje kjem ann på dine behov. Dei fleste nye bilar er i dag levert utan reservedekk. Tilgangen på bilbergar gjer dette ofte til eit betre valg enn å skifte dekk i vegkanten (ofte med litt dårleg jekk og utstyr). Reperasjonskitt vil ofte være godt nok når ein berre treng å flytte bilen eit lite stykke. 

I tillegg er dekka i dag betre slik at det er mindre vanleg med punktering, ig om du får punktering så er det ofte snakk om eit lite hol. 

Men køyrer du mykje langt utanfor tettbygde strøk, og kanskje i krevjande områder der du kan risikere å ikkje berre punktere men også få rift i dekket, ja då er det berre reservehjul som duger. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 minutter siden):

Men køyrer du mykje langt utanfor tettbygde strøk, og kanskje i krevjande områder der du kan risikere å ikkje berre punktere men også få rift i dekket, ja då er det berre reservehjul som duger. 

Ja, her må man vurdere. Har du små barn med, vil du kanskje ikke vente 4-5 timer på berging. For ventetid kan bli lang, brått har det skjedd flere hendelser akkurat når du trenger hjelp. 

Har ikke hatt resevedekk jeg heller, må jo 15 år pluss tilbake før det fulgte med bil. Men kjekt å ha. 

Hvor mange tenker på å bytte ut skummet som følger bilen, når bilen er 10-15 år... 

Spørsmålet er jo slitasjen på drivverk pga feil dimm. Ring din lokale forhandler og hør med mekaniker... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg stoler ikke på at veldig mange av de man møter på veien klarer å stå i grøften og lappe et dekk uansett, så hvorvidt man trenger reservehjul/reperasjonssett er opp til hver enkelt.

Det er i praksis heller ikke noe krav til å kunne bytte og lappe hjul når man tar førerkort heller, så kan heller de som vurderer at det har verdi for seg selv ta det med.

Har kjørt bil i 20 år og aldri hatt behov for det. Har fått stopp en håndfull ganger, men da er det stort sett håndverktøy og multimeter som redder/kunne reddet dagen.

Lenke til kommentar

Jeg har punktert med en Audi (spiker i dekk). Da var det 20 minutters jobb å finne fram og finne ut av kompressor/skum.

Jeg har punktert med BMW (stein som hadde spist seg inn i dekket). Disse leveres med runflat dekk (og uten reserve, jekk, kompressor eller skum), men Leasefimaet insisterer på å levere med tradisjonelle vinterdekk. Mao må man vente på Falken.

Jeg har fått «vanlige» hjulmuttre heller enn de låsbare som fulgte med. Tanken er at veldig få stjeler hjul i Norge, og mange bilverksteder sliter med låsbare mutre.

Hvis du jevnlig kjører over fjell og i usentrale strøk og er praktisk nok til å jekke opp og skifte dekk så ville jeg ha vurdert <en eller annen mulighet for å komme meg videre uten Falken> som positivt.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 time siden):

Dette er da en del av periodisk service? Jeg har hatt VAG biler de siste 10 årene, og der har kontroll av dekkrep-kit vært en del av servicene. 

Det er vel også vanleg å slutte å ta service på merkeverkstad når bilen blir 10 pluss år, så kan godt forestille meg at det sjekkpunktet blir droppa når ein ikkje har bilen på merkeverkstad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (15 timer siden):

Det er vel også vanleg å slutte å ta service på merkeverkstad når bilen blir 10 pluss år, så kan godt forestille meg at det sjekkpunktet blir droppa når ein ikkje har bilen på merkeverkstad. 

Godt poeng. Jeg har ikke hatt en så gammel bil siden ungdommen, så jeg tenkte ikke over det. 😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...