Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaring med verksted og tiltrekkingsmoment


Anbefalte innlegg

Skiftet til vinterhjul på MB'n i går. Fikk på nye sommerdekk tidligere i høst hos min lokale dekkforhandler og for første gang har jeg opplevd bolter (heldigvis bare to) som tydeligvis var skrudd i med altfor høyt moment. Den elektriske muttertrekkeren måtte gi opp. Hadde heldigvis en latmannsarm men jeg var litt i tvil om det skulle gå bra selv med den. Irriterende, første gang på de 12 årene jeg har vært kunde der at dette har skjedd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder moment/løsne dekkmuttre, tenkte jeg litt på de land man ikke skifter dekk to ganger i året. Der må det jo være mer utfordring med fastrustede muttere. Kan jo gå 6-10 år mellom dekkskift... 

Har selv måtte bruke latmannsarm en gang eller to i løpet av mange år. Der hjulkryss ikke er nok. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 30.10.2022 den 15.28):

Mange tror også (feilaktig) at f.eks hjulbolter skal smøres med wd40 eller olje. Helt feil. Det fører bare til redusert friksjon ved tiltrekking, bolter sitter hardere og oljen tørker inn. Resultatet er at det må svært mye kraft til for å løsne disse boltene, hodene kan bli runde og boltene kan knekke.

Du tar feil.

Grunnen til at man smører hjulbolter er fordi man ikke ønsker friksjon på gjengene eller i overflaten mellom felg og festemiddel. Momentet man vil oppnå skal komme fra hvor hardt de to delene sitter, ikke hvor mye friksjon det er mellom gjengene. Det betyr at mer av de 110NM du trekker til med faktisk brukes til å holde fast hjulet, i steden for å jobbe mot friksjon mellom bolt og mutter.

Dersom du kjører på med 110NM så vil denne kraften på en tørr hjulbolt ca fordeles slik: 40% er friksjon mellom mutter og bolt, 50% er friksjon mellom mutter/bolt og selve felgen, 10% er faktisk kraft som brukes til å holde felgen fast i navet.

Jeg smører hjulbolter / navbolter med kobberfett før montering av hjul, og jeg har aldri hatt problemer med å få disse av.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

På tide å hente fram popcornet ser jeg. 😄
Har i alle år brukt et godt fett på hjulboltene, men jeg tørker godt av med en fille, så bolten er nesten tørr før den skrues fast. På den måten sitter de aldri hardere enn det de skal.
Nå har jeg jobbet med bearbeiding metaller i store deler av mitt liv, inklusive diverse gjenging og andre festemetoder, og har ikke fått med meg at det er noe hold i dette med at smurning med ordinært fett vil gjøre noe vesentlig forskjell på friksjonen på ordinært gjengede flater. Man vil få større variasjon på friksjonen alt etter hvor presist gjengeverktøyet er / hvor glatt gjengene blir.
Uansett er det rimelig bevisstløst av et (dekk)verksted å fyre på med slagtrekker uten i det minste en momenstav Felgene har slett ikke godt av dette, og er det f.eks snakk om en Toyota har man en reell risiko for å dra av boltene. Har selv dradd av en hjulbolt på en Auris med rundt 200Nm (gjorde det med vilje, for å teste styrken), og en typisk slagtrekker uten momentstav drar lett forbi 200Nm.
Selv har jeg heldigvis funnet meg et dekkverksted hvor det jobber fagfolk. Hvor de alltid avslutter med manuell tiltrekking med momentnøkkel.
Om noen her som følger tråden er tilhørende Bergen, så heter de Bergen Bildekk og ligger i Haakonsvernveien (ved oppkjørsel til Hetlevikåsen).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 10/30/2022 at 3:28 PM, kremt said:

Mange tror også (feilaktig) at f.eks hjulbolter skal smøres med wd40 eller olje. Helt feil. Det fører bare til redusert friksjon ved tiltrekking, bolter sitter hardere og oljen tørker inn. Resultatet er at det må svært mye kraft til for å løsne disse boltene, hodene kan bli runde og boltene kan knekke.

Det er aldri feil å rengjøre gjenger før montering, men viktig å huske på om oppgitt moment for boltene er tørr eller olje/fettet, da det er vesentlig forskjell i maks tiltrekkingsmoment (Nm). Kjipt når ting knekker (gått på en smell der ja....)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (7 timer siden):

På tide å hente fram popcornet ser jeg. 😄
Har i alle år brukt et godt fett på hjulboltene, men jeg tørker godt av med en fille, så bolten er nesten tørr før den skrues fast. På den måten sitter de aldri hardere enn det de skal.
Nå har jeg jobbet med bearbeiding metaller i store deler av mitt liv, inklusive diverse gjenging og andre festemetoder, og har ikke fått med meg at det er noe hold i dette med at smurning med ordinært fett vil gjøre noe vesentlig forskjell på friksjonen på ordinært gjengede flater. Man vil få større variasjon på friksjonen alt etter hvor presist gjengeverktøyet er / hvor glatt gjengene blir.
Uansett er det rimelig bevisstløst av et (dekk)verksted å fyre på med slagtrekker uten i det minste en momenstav Felgene har slett ikke godt av dette, og er det f.eks snakk om en Toyota har man en reell risiko for å dra av boltene. Har selv dradd av en hjulbolt på en Auris med rundt 200Nm (gjorde det med vilje, for å teste styrken), og en typisk slagtrekker uten momentstav drar lett forbi 200Nm.
Selv har jeg heldigvis funnet meg et dekkverksted hvor det jobber fagfolk. Hvor de alltid avslutter med manuell tiltrekking med momentnøkkel.
Om noen her som følger tråden er tilhørende Bergen, så heter de Bergen Bildekk og ligger i Haakonsvernveien (ved oppkjørsel til Hetlevikåsen).

Få dekkverksteder som trekker til med moment ja. Fikk nettopp lagt om til nye vinterdekk på den lokale sjappa. Jeg hadde selv med momentnøkkel (biltema). De ble litt småirriterte da jeg tok den frem og sa jeg kunne få 10 momentnøkler til prisen av den de hadde. Responderte bare det hjelper lite når dere ikke bruker den engang 🙃

Lenke til kommentar
Labelle skrev (13 minutter siden):

Få dekkverksteder som trekker til med moment ja. Fikk nettopp lagt om til nye vinterdekk på den lokale sjappa. Jeg hadde selv med momentnøkkel (biltema). De ble litt småirriterte da jeg tok den frem og sa jeg kunne få 10 momentnøkler til prisen av den de hadde. Responderte bare det hjelper lite når dere ikke bruker den engang 🙃

Nettopp der ligger hunden begravet. De som eier/driver (dekk)verkstedet har gjerne både verktøy og kunnskap, men så sklir det ut med rutiner, og yngre/nyere personell lærer en mengde uvaner og tror det skal være slik.
Det gjelder nå forsåvidt ikke bare med kjøretøy, også andre yrkesfag sliter med synkende fagkunnskap og yrkesstolthet.
Når jeg ser på de som er utøvere i de fagene jeg har (jeg er førtidspensjonert) så liker jeg ikke det at så mange fagfolk velger å stole på at det en produsent leverer er det riktige, istedet for å stole på den basiskunnskapen man burde ha.
F.eks det å problematisere at en hjulbolt blir trukket med mangedoblet moment, flere ganger. Hvor trygt er det til syvende og sist? Samme Toyotaen jeg nevnte i forrige post var nær med å miste ene bakhjulet sitt på grunn av 1) tiltrukket med for høyt moment gjentatte ganger og 2) lav reell bruddstyrke på boltene. Kun 2 av 5 bolter holdt hjulet på plass, og den nest siste bolten dro jeg av med momentnøkkel satt til 200Nm (som ikke slo ut men nok var temmelig nær å gjøre det). Det var en nokså ny bil hvor alle hjulskift var foretatt på merkeverksted, som fortalte at de trakk til med momentstav (men de kunne ikke si verdien på staven, det er jo et poeng). Var flere bolter rundtom som var tvilsomme, hvor mutteren gikk tregt på ett visst punkt på bolten.

Lenke til kommentar

Brukes det ikke elektriske muttertrekkere med moment i seg, eller med momentstav? Er ikke det like pålitelig som momentnøkkel?

Hvis det ikke brukes trekker med riktig moment er det ganske useriøst. Men det er vel for mye gråsone i dekkskiftmarkedet og kunder som ikke kan vite om hva som er gjort.

Har ikke momentnøkkel og kun brukt hjulkryss til det jeg har erfart er omtrent momentet. Da jeg har sammenlignet med lånt momentnøkkel før og med hjulkryss på samme mutter. Selvsagt ikke pålitelig men tror jeg ikke er helt på viddene i momentet (artig ordspill).

Habla  Møberg nevner over her smøring av gjenger. Fett på hjulbolten som deretter tørkes ren gjorde jeg før. Har droppet dette de siste årene. Tenkte at helt tørr og ren er best...?

Hvorfor selges det ikke hjulryss med moment, hjulkryss med momentstav på. Hadde vært perfekt å ha i bilen.

Er det stor kvalitetsforskjell på momentnøkkel? Koster jo kr 350-1000. Til vanlig personbil..

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 timer siden):

 

3a4a947af6ec9c4721cff298083501a5-image.jpg.9ae3d4df3f930491656d8422e1d27046.jpg

Merk at jeg snakket om å ha i bilen. Ikke hva verksteder bruker. Og momentstaver funker ikke med manuelle verktøy.

Ok. Trodde du mente verksted. 

Da vet jeg også at momentstaver ikke kan fungere på manuelt verktøy. Tenkte bare, at hver stav hadde sin motstand som ga, en feedback. Så dermed sitter jeg fortsatt igjen med undring over feil moment på steder som skifter dekk. Det er bare sløv holdning til dette... 

For min del er hjulkryss perfekt, hurtig av og på med mutter (snurre hjulkryss) ... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Woff skrev (På 30.10.2022 den 14.56):

TO ganger har jeg måtte levere bilen på verksted med ødelagte gjenger hvor iallefall ikke JEG klarte å løsne mutteren. De måtte da ta ansvaret selv og skifte ut bolten.. Men tenk hvis dette hadde vært en punktering langt til fjells?? Idioter sier jeg!

Vær så snill, for din egen skyld, og pass på hvordan monteringen blir utført hvis du ikke gjør det selv!
Som sitert over her, hvis verkstedet gir blanke og kun setter bolten på trekkeren og durer på så kan det gå veldig galt. JEG ble ganske så forbannet de to gangene dette skjedde meg, her har altså mekanikeren 'spart' noen få sekunder pr dekk som han monterte, men også gjort det komplett UMULIG å få skifte dekk ved punktering.. Kanskje som sagt langt til fjells.. IDIOTER sier jeg, og mener det også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (10 timer siden):

Ok. Trodde du mente verksted. 

Da vet jeg også at momentstaver ikke kan fungere på manuelt verktøy. Tenkte bare, at hver stav hadde sin motstand som ga, en feedback. Så dermed sitter jeg fortsatt igjen med undring over feil moment på steder som skifter dekk. Det er bare sløv holdning til dette... 

For min del er hjulkryss perfekt, hurtig av og på med mutter (snurre hjulkryss) ... 

Momentstav er kun brukbart på luftverktøy. De er ikke brukbare til batteridrevne slagtrekkere. På luftverktøy så er de nøyaktig nok til at det kan sies å være "greit nok" til de fleste biler.
Eneste som virkelig er nøyaktig er manuell momentnøkkel, som tidvis får seg en kalibrering.
Å stole på armen og det verktøyet som følger med i bilen, evt en latmannsarm, duger egentlig heller ikke noe særlig godt. Heldigvis koster ikke brukbare momentnøkler en legg og en arm lenger.
Biltema sin til under 500,- er en billig forsikring. Eurodel har en som rett nok koster det doble, men Yato har mye bra verktøy. Verktøy.no har og en rimelig variant, uten at jeg har noe erfaring med den.

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (På 30.10.2022 den 9.56):

Fant fram 30mm pipe og en kort skralle, og var innstilt på at dette må da være mer en godt nok, disse oljefiltrene skal jo som kjent ikke strammes særlig hardt. Gikk løs på filteret, men det rikket seg ikke. Faktisk måtte jeg her også over på latmannsarm før noe skjedde (jeg forsøkte ikke med muttertrekker). Jeg var på et tidspunkt bekymret for om oljefilteret ville gå istykker istedet for å løsne, så hardt satt det. Basert på erfaring så vil jeg anslå at det må ha vært dratt til med over 100Nm. 

Det er helt nomralt, selv om det ikke skal være sånn. Har jobbet mange år på båt og byttet hundrevis av sånne filter. Har aldri opplevd at de løsner eller lekker, men har ofte måtte knuse filteret for at det skal komme av. Det skal egentlig bare skrus fast til oringen treffer kontaktflaten, også 3/4 turn videre for hånd. Står somregel instruks på filteret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 30.10.2022 den 17.54):

Er det greit støynivå på den? Skal kjøpe ny oljefri selv og denne så veldig grei ut.

anbefaler denne om du kun skal fylle luft. Utrolig fin å ha med seg på tur også: https://www.ekstralys.no/osram-tyreinflate-2000-minikompressor-dekkpumpe?gclid=Cj0KCQiA1NebBhDDARIsAANiDD2KrSElNVJm5hkNcFyJOy3vR33VnE7oR1iYkk7C7U5NN5IVIGlaWPEaAjUjEALw_wcB

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Momentstav er kun brukbart på luftverktøy. De er ikke brukbare til batteridrevne slagtrekkere. På luftverktøy så er de nøyaktig nok til at det kan sies å være "greit nok" til de fleste biler.
Eneste som virkelig er nøyaktig er manuell momentnøkkel, som tidvis får seg en kalibrering.
Å stole på armen og det verktøyet som følger med i bilen, evt en latmannsarm, duger egentlig heller ikke noe særlig godt. Heldigvis koster ikke brukbare momentnøkler en legg og en arm lenger.
Biltema sin til under 500,- er en billig forsikring. Eurodel har en som rett nok koster det doble, men Yato har mye bra verktøy. Verktøy.no har og en rimelig variant, uten at jeg har noe erfaring med den.

Vurderte å kjøpe momentnøkkel i dag når min lokale Bilxtra hadde halv pris på alt. Men har en å låne, ble vist til 135 Nm på min bil, syntes det virket litt mye. Billige momentnøkkel slites vel mer av at noen ikke tar ut momentspennet, men lar den ligge i spenn etter bruk, til f.eks. neste dekkskift man tar på bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...