Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaring med verksted og tiltrekkingsmoment


Anbefalte innlegg

plankeby skrev (3 minutter siden):

Vurderte å kjøpe momentnøkkel i dag når min lokale Bilxtra hadde halv pris på alt. Men har en å låne, ble vist til 135 Nm på min bil, syntes det virket litt mye. Billige momentnøkkel slites vel mer av at noen ikke tar ut momentspennet, men lar den ligge i spenn etter bruk, til f.eks. neste dekkskift man tar på bilen.

135 kan høres helt normalt ut. 90-130 ligger vel rundt 90% av de bilene jeg har vært borti, men også noen som er over, men lavere enn 90 har jeg ikke vært borti.
Alle momentnøkler vil bli feil om de ligger med spenn, men det er vel ikke helt unaturlig at rimelige kan bli fortere unøyaktig. Har en bekjent som jobber med t dokumentasjon av tiltrekking, så han har fått testet flere billige momentnøkler opp mot svært kostbare, og forskjellen er fascinerende liten, selv på nøkler som er mye brukt. Bare de blir skrudd tilbake til null, og får ligge i noenlunde temperert rom uten for mye salt så de ruster og styøvbeskyttet, så holder de seg mer enn godt nok nøyaktige i mange år.
Jeg har en rundt 20 år gammel TengTools 3/8" nøkkel, den er innafor spec fremdeles (+/-4%), aldri justert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hollabaloo skrev (På 30.10.2022 den 9.56):

Neste jobb, skifte olje og oljefilter.
Fant fram 30mm pipe og en kort skralle, og var innstilt på at dette må da være mer en godt nok, disse oljefiltrene skal jo som kjent ikke strammes særlig hardt. Gikk løs på filteret, men det rikket seg ikke. Faktisk måtte jeg her også over på latmannsarm før noe skjedde (jeg forsøkte ikke med muttertrekker). Jeg var på et tidspunkt bekymret for om oljefilteret ville gå istykker istedet for å løsne, så hardt satt det. Basert på erfaring så vil jeg anslå at det må ha vært dratt til med over 100Nm. 

 

Hvis man ikke smører olje på oljefilter-pakningen/o-ringen før man drar til filteret "med handkraft" vil de bli bortimot umulig og få demontert igjen uten kraftig verktøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (På 17.11.2022 den 20.31):

135 kan høres helt normalt ut. 90-130 ligger vel rundt 90% av de bilene jeg har vært borti, men også noen som er over, men lavere enn 90 har jeg ikke vært borti.
Alle momentnøkler vil bli feil om de ligger med spenn, men det er vel ikke helt unaturlig at rimelige kan bli fortere unøyaktig. Har en bekjent som jobber med t dokumentasjon av tiltrekking, så han har fått testet flere billige momentnøkler opp mot svært kostbare, og forskjellen er fascinerende liten, selv på nøkler som er mye brukt. Bare de blir skrudd tilbake til null, og får ligge i noenlunde temperert rom uten for mye salt så de ruster og styøvbeskyttet, så holder de seg mer enn godt nok nøyaktige i mange år.
Jeg har en rundt 20 år gammel TengTools 3/8" nøkkel, den er innafor spec fremdeles (+/-4%), aldri justert.

Fant i hverfall ut at jeg har strammet over 135 Nm med hjulkryss. Jeg er ikke sterk og har ikke tatt i kraftig ned hjulkryss. Blir jo mer kraft med to armer på hjulkryss.

Lenke til kommentar
On 11/17/2022 at 10:09 PM, Nautica said:

Hvis man ikke smører olje på oljefilter-pakningen/o-ringen før man drar til filteret "med handkraft" vil de bli bortimot umulig og få demontert igjen uten kraftig verktøy.

Filter kan sitte godt ja.  Min "siste utvei" er å slå en skrutrekker gjennom filteret med en hammer. 

For hjulbolter insisterer jeg alltid på at det skal brukes manuell momentnøkkel satt til anbefalt moment (Tesla spesifiserer for eksempel 175Nm). Og det skal være synlig bevegelse før momentet oppnås. Jeg ettertrekker alltid boltene med momentnøkkel også, etter ca.100 km. Det beste er vel å løsne litt og trekke til på nytt.  Det bør også gjøres hvis hjulene har stått på et år eller mer. (endel biler brukes ikke om vinteren).

Lenke til kommentar
On 11/17/2022 at 8:20 PM, plankeby said:

Vurderte å kjøpe momentnøkkel i dag når min lokale Bilxtra hadde halv pris på alt. Men har en å låne, ble vist til 135 Nm på min bil, syntes det virket litt mye. Billige momentnøkkel slites vel mer av at noen ikke tar ut momentspennet, men lar den ligge i spenn etter bruk, til f.eks. neste dekkskift man tar på bilen.

Bruker selv Biltema sin, fungerer greit, men vanskelig å vite hvor nøyaktig den er uten å måle.

På Fiesta'en vår er det 135Nm som gjelder, på Merca er det 150Nm. Så det er ikke noe unormalt med det. Skal stå i instruksjonsboken om du er usikker. 

Lenke til kommentar

Det er jo rimelig enkelt å ta en grov sjekk av nøyaktigheten.  Stå på en badevekt, og se hvor mye vekten øker eller minker før det klikker, med nøkkelen rett ut til siden. Mål lengden på nøkkelen. Så er det bare 9.8 * Δm[kg] * l[m] . Eks. 30 kg på en 0.5m arm gir 147Nm   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...